FreeCinema

Follow us

ΜΗΤΡΙΑΡΧΙΑ (2015)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νίκος Κορνήλιος
  • ΚΑΣΤ: Ίρις Χατζηαντωνίου, Κωνσταντίνα Τάκαλου, Βασιλική Τρουφάκου, Λαρίσα Βέργου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 160'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

60 γυναίκες διαφορετικών ηλικιών, εθνικοτήτων και κοινωνικών προελεύσεων μοιράζονται και εξομολογούνται τις εμπειρίες τους (συνήθως κακοποίησης) σε ένα καταφύγιο στο οποίο έχουν κάνει κατάληψη, καθώς βρίσκεται υπό απειλή κατεδάφισης.

Απομονώνοντας την όποια μορφή βίας ως σύμβολο της ανδρικής επικυριαρχίας σε τούτη την ανθρωπότητα, ο Νίκος Κορνήλιος συγκεντρώνει σε ένα καταφύγιο – κτήριο υπό καθεστώς κατάληψης μερικές δεκάδες γυναικών που στήνουν μια φεμινιστική «κιβωτό» και μέσα σε 7 μέρες υποστηρίζουν η μια την άλλη, εξομολογούνται βιώματα τραυματικά, εκφράζονται για την κοινωνία, τη σεξουαλικότητα, την πολιτική των φύλων, τα δικαιώματα σε εργασία και σπίτι, τη μητρότητα.

Το μοτίβο είναι επαναλαμβανόμενο. Μέρα με τη μέρα, εμψυχώνονται για να συνεχίσουν τον αγώνα τους, λες και επιδιώκουν αυτό το καταφύγιο να γίνει ένας νέος «κόσμος» δίχως άνδρες, δένονται προσωπικά, αισθάνονται την ίαση μέσα από τα πράγματα που μοιράζονται, απελευθερώνονται και… περιμένουν ένα τέλος. Μοιραία, το ίδιο θα επιθυμήσει και ο θεατής, ο οποίος θα τολμήσει να παρακολουθήσει τούτο το φιλμ, που εξαρχής αποτελεί ρίσκο λόγω διάρκειας.

Οι προθέσεις είναι τίμιες, όμως η «Μητριαρχία» με μεγάλη δυσκολία επιδέχεται τον χαρακτηρισμό της ταινίας μυθοπλασίας, αδιαφορεί για την ύπαρξη κάποιου σκελετού αφήγησης και δράσης, εξαντλεί την υπομονή (ακόμη και του «ασθενούς» φύλου, πιστεύω) και δεν καταλήγει πουθενά, παρά το ξεχείλωμα των 160 λεπτών της. Τα οποία θα μπορούσαν να είναι και… 360 ή το φιλμ να διαρκούσε μέρες ολόκληρες, όπως αυτές οι 7 που ξετυλίγουν τον χρόνο τους εδώ, ευτυχώς ουχί ρεαλιστικά. Χωρίς να είχαν να προσθέσουν τίποτα ή να αφαιρούσαν κάτι από τούτο το τελικό αποτέλεσμα.

Ακόμη και υπό το πρίσμα ενός «ντοκιμαντέρ» – χρονικού, όμως, η έλλειψη δομής μαρτυρά την αμηχανία του σκηνοθέτη, που κάνει ό,τι μπορεί με την υποστήριξη της πλανοθεσίας και του μοντάζ, να «σφίξει» το ενδιαφέρον γύρω από αυτό το ιδιότυπο κοινόβιο γυναικών. Στο πέρασμα του χρόνου, η ήττα του θεατή γίνεται αβάσταχτα αισθητή και κανένα τραγούδι ή απαγγελία δεν μπορεί να την καταπραΰνει. Στην τελική, ναι, πολλά τα δεινά των γυναικών σε έναν κόσμο μη δίκαιο προς αυτές, όμως γιατί να σηκώσουν και αυτόν τον φιλμικό «σταυρό του μαρτυρίου»; Για να μην χαρακτηρίσω όπως της αξίζει τη συμβολιστική σκηνή «εισβολής» της… φαλλικής μπουλντόζας!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Γυναίκες που μιλάνε. Μπορεί να έχει μια κάποια λυτρωτική σημασία για… άλλες γυναίκες – θεατές που θα μπορέσουν να ταυτιστούν, να αισθανθούν τα λόγια, να βγάλουν από μέσα τους και προσωπικά, βαθιά κρυμμένα μυστικά τους. Αποκλειστικά, όμως. Και δίχως την προοπτική ή την προσμονή να παρακολουθήσουν κάτι κινηματογραφικά «εύκολο» ή με ρυθμό που… τσουλάει. Διότι, δεν…

MORE REVIEWS

Ο ΤΡΙΤΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ

Αμερικανός συγγραφέας καταφθάνει στη μεταπολεμική Βιέννη σε αναζήτηση παιδικού φίλου που του είχε προτείνει δουλειά εκεί. Θα τον βρει… στην κηδεία του, και η παραμονή του στην πόλη θα έχει πια σκοπό να αναζητηθούν τα μυστηριώδη αίτια του θανάτου του.

ΜΙΑ ΒΡΟΧΕΡΗ ΜΕΡΑ ΣΤΗ ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ

Ένα ανέμελο weekend στη Νέα Υόρκη επιφυλάσσει πολλές «συννεφιές» για το νεαρό ζευγάρι δύο κολεγιόπαιδων με διαφορετικές καταβολές και… IQ.

ΚΑΠΟΤΕ ΣΤΟ... ΧΟΛΙΓΟΥΝΤ

Στο Λος Άντζελες του 1969, ένας τηλεοπτικός αστέρας σειράς γουέστερν του ’50 αγωνίζεται να κρατήσει την καριέρα του στα όρια του αξιοπρεπούς, φροντίζοντας παράλληλα να βρίσκει δουλειά στον stuntman κολλητό του. Λεπτομέρεια: έχει για γείτονες τη Σάρον Τέιτ και τον Ρομάν Πολάσκι.

ΦΘΙΝΟΠΩΡΙΝΗ ΣΟΝΑΤΑ

Έπειτα από επτά χρόνια απόστασης, η διάσημη πιανίστα Σάρλοτ επισκέπτεται την κόρη της, που ζει σε ένα εξοχικό σπίτι με τον ιερέα σύζυγό της και την ανάπηρη αδελφή της. Οι ημέρες που θα ακολουθήσουν θα είναι γεμάτες από πικρία και αντιπαραθέσεις ανάμεσα σε μητέρα και κόρη.

ΜΕΣΟΚΑΛΟΚΑΙΡΟ

Μετά από μία οικογενειακή τραγωδία, η Ντάνι ακολουθεί τον αγαπημένο της και την παρέα του σε ένα ταξίδι μυσταγωγίας στη Σουηδία, παρακολουθώντας ένα ντόπιο, σχεδόν παγανιστικό πανηγύρι που αρχικά δείχνει ειδυλλιακό, μα κρύβει κάτι το αναπάντεχα απειλητικό.

MR KLEIN

MR KLEIN

Φεμινιστική μουνοθύελλα πάρλας για σχεδόν 3 ώρες! Διαλέγεις, ή ευνουχισμό ή να νιώσεις το πρώτο αίμα της περιόδου (που θα σου έρθει, θέλεις – δε θέλεις).