FreeCinema

Follow us

MICHAEL KOHLHAAS: Ο ΘΡΥΛΟΣ ΤΟΥ ΜΑΪΚΛ ΚΟΛΧΑΑΣ (2013)

(MICHAEL KOHLHAAS)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Εποχής
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αρνό ντε Παγιέρ
  • ΚΑΣΤ: Μαντς Μίκελσεν, Μελουζίν Μαγιάνς, Ντελφίν Σιγιό, Σουάν Αρλό, Νταβίντ Μπενάν, Ροξάν Ντιράν, Ντενί Λαβάν, Μπρούνο Γκαντς, Σέρτζι Λόπεζ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 122'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ / SEVEN FILMS

Στη Γαλλία του 16ου αιώνα, ένας έμπορος αναγκάζεται να «δανείσει» δύο από τα καλύτερα άλογά του σε έναν τοπικό ευγενή. Όταν αργότερα αντιληφθεί την κακοποίηση που έχουν υποστεί, ενώ βρίσκονται ακόμη στην κατοχή του τελευταίου, θα ζητήσει το δίκιο του, αλλά θα χάσει και τη γυναίκα του. Έτσι, θα αρχίσει μια εξέγερση, συγκεντρώνοντας γύρω του και άλλους αδικημένους.

Είναι πολύ δύσκολο να βρεις το δίκιο σου. Ειδικά όταν απέναντί σου βρίσκεται η εξουσία. Αυτό διαπιστώνει ο Μισέλ Κολάς ή Μάικλ Κόλχαας, όπως αναφέρεται στον ελληνικό τίτλο, αλλά (ως Μίχαελ) και στη νουβέλα του Χάινριχ φον Κλάιστ, που αποτέλεσε τη βάση για το σενάριο της ταινίας του Αρνό ντε Παγιέρ, με αρκετές προσθήκες (κυρίως στην οικογενειακή κατάσταση του ήρωα) ώστε η ιστορία να αποκτήσει πιο έντονα δραματικά στοιχεία. Σε άλλα σημεία το καταφέρνει, σε άλλα όχι.

Δεν είναι πολύ μεγάλες οι αλλαγές σε σχέση με το βιβλίο. Οι λιγότερο σημαντικές αφορούν τα πρόσωπα, δηλαδή την κόρη τού ήρωα και το Λούθηρο, ο οποίος παρεμβαίνει στο έργο τού Κλάιστ, ενώ στην – τοποθετημένη στη Γαλλία – ταινία ερμηνεύεται από τον Ντενί Λαβάν ως ένας ιερέας. Η βασικότερη αλλαγή, ωστόσο, αφορά το στυλ γραφής και αφήγησης. Η νουβέλα του Κλάιστ είναι γραμμένη εστιάζοντας στα πρόσωπα, τα γεγονότα και το διάλογο, χωρίς να χάνει καθόλου χρόνο σε περιγραφές τοπίων. Αντίθετα, ο ντε Παγιέρ δίνει έμφαση σε αυτό ακριβώς το κομμάτι. Το αντιμετωπίζει με πολύ καλή κινηματογράφηση και θαυμάσια φωτογραφία, όμως, χάνει κάτι από την ένταση των προσώπων και του αγώνα του Κολάς απέναντι στην εξουσία.

Δεν είναι μια ιστορία που εμφανίζεται για πρώτη φορά στον κινηματογράφο. Το 1969, ο Φόλκερ Σλέντορφ είχε γυρίσει μια εκδοχή του βιβλίου του Κλάιστ, που και αυτή, όπως και η ταινία του ντε Παγιέρ, είχε συμμετάσχει στις Κάννες. Τόσο το βιβλίο, όσο και οι ταινίες, βασίζονται σε ένα υπαρκτό πρόσωπο, τον έμπορο Κόλχαζε, ο οποίος, όπως και ο ήρωας της μυθοπλασίας, αδικήθηκε από έναν ευγενή για δύο άλογα και άρχισε έναν επίμονο αγώνα μέχρι να συλληφθεί και να καταλήξει στον τροχό.

Ο Κολάς δεν επιθυμεί τίποτα άλλο, παρά δικαιοσύνη και να πάρει πίσω αυτό που του κλέψανε. Δεν μπορεί να παραδεχτεί ότι πρέπει να παραδώσει τα άλογά του (την περιουσία του) ως διόδια στο βαρώνο, απλώς επειδή έτσι αποφασίστηκε από τη μια στιγμή στην άλλη. Αντιδρά, διαμαρτύρεται και βρίσκει κλειστές πόρτες. Όταν η γυναίκα του αναλάβει να θέσει το ζήτημα στην πριγκίπισσα της Ανγκουλέμ, θα επιστρέψει στο σπίτι φρικτά βασανισμένη και λίγο αργότερα θα αφήσει την τελευταία της πνοή.

Αυτό είναι το γεγονός που θα κάνει τον Κολάς να εξεγερθεί, έχοντας γύρω του μια ομάδα λαϊκών ανθρώπων, οι οποίοι αντιδρούν στην αδικία που προέρχεται από την εξουσία. Θα επιτεθούν με τα βέλη τους στο κάστρο τού βαρώνου, αλλά εκείνος θα καταφέρει να αποδράσει και θα τον καταδιώξουν, προκαλώντας αναταραχή και το μένος της πριγκίπισσας, η οποία διατάζει τη σύλληψη του Κολάς.

Ο Αρνό ντε Παγιέρ δίνει έμφαση στο περιβάλλον, στους χώρους, στα τοπία, με έναν τρόπο ταιριαστό με την εμμονή τού Κολάς, όχι τόσο για εκδίκηση, αλλά περισσότερο για δικαιοσύνη και αποκατάσταση του σωστού. Θα περίμενε κανείς μια ταινία που να είναι συνδυασμός του «Μονομάχου» και του «Ρομπέν των Δασών», αλλά ο ντε Παγιέρ ακολουθεί έναν διαφορετικό δρόμο, με πιο αργούς ρυθμούς, πιο μοναχικό για τον ήρωά του και χωρίς εντυπωσιακές μάχες, με την εξαίρεση μιας σκηνής. Εκεί, ωστόσο, βρίσκεται και το αδύνατο σημείο της ταινίας, αφού αποδυναμώνεται το ηρωικό στοιχείο του κεντρικού χαρακτήρα και τα χαρακτηριστικά που τον κάνουν ηγετική μορφή. Ο Μαντς Μίκελσεν στο ρόλο τού Κολάς είναι πάντως αρκετά ηγετικός, αν και με μια πιο χαμηλότονη ερμηνεία.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αγαπάς τα ιστορικά δράματα; Τις ιστορίες πάλης για το δίκαιο; Το Μαντς Μίκελσεν; Η ιστορία του Μισέλ Κολάς δεν πρόκειται να σε απογοητεύσει. Αν θέλεις, όμως, να δεις δραματική περιπέτεια εποχής τύπου «Game of Thrones», στρέψε αλλού το ξίφος σου.


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.