FreeCinema

Follow us

McQUEEN (2018)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ίαν Μπονχούτ, Πίτερ Ετέντγκι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 111'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Η ζωή, η καριέρα και το τέλος του fashion designer Αλεξάντερ ΜακΚουίν.

Μερικοί άνθρωποι εμφανίζονται στον κόσμο μας με έναν προορισμό. Ένα χάρισμα. Το έχουν μέσα τους από την ώρα που γεννήθηκαν. Κάποιοι από αυτούς θα βρουν τον τρόπο να επικοινωνήσουν με αυτό το «μέσα» τους κατά τη διάρκεια του βίου τους. Και θα τα καταφέρουν να συντονιστούν με τις περιστάσεις που θα τους επιτρέψουν να το εξωτερικεύσουν, να το εξυψώσουν σε κάτι ανώτερο δημιουργικά, να γίνουν σημείο αναφοράς. Ένας τέτοιος «κοινός θνητός» ήταν ο (Λι) Αλεξάντερ ΜακΚουίν.

Βρετανός fashion designer και couturier, ο ΜακΚουίν έμαθε από μικρός να μη νοιάζεται για το τι θα πει ο κόσμος γι’ αυτόν. Ούτε καν σκεφτόταν πώς θα σταθεί μέσα σ’ ένα κοινωνικό σύνολο. «I would go to the far reaches of my dark side and pull these horrors out of my soul and put them on the catwalk» περιγράφει σε ένα απόσπασμα των tapes, των εξομολογητικών ηχογραφήσεων του ιδίου, οι οποίες δημιουργούν τα θεματικά κεφάλαια / στάσεις τούτου του ντοκιμαντέρ που επιχειρεί να «χαρτογραφήσει» τον άνθρωπο, την προσωπικότητα και το ταλέντο. Όλα χαμένα από τόσο νωρίς. Ο ΜακΚουίν αυτοκτόνησε στα 40 του χρόνια, έχοντας ήδη βραβευτεί τέσσερις φορές ως ο British Designer of the Year (για τις χρονιές 1996, 1997, 2001 και 2003).

Working-class hero, ο ΜακΚουίν αναρριχήθηκε από μικρές εταιρείες ρούχων μέχρι τον οίκο Givenchy, έστησε το δικό του brand, μετατράπηκε σε μία persona εξαντλητικών υποχρεώσεων και δημοτικότητας, φορτώθηκε σε μικρό χρονικό διάστημα τη μυθική φήμη ενός ευφάνταστου δημιουργού που έπλαθε ρούχα και φόρμες από το τίποτα ενός κομματιού υφάσματος, γέννησε επιδείξεις μόδας που ανέτρεψαν κάθε δεδομένο και ξεπέρασαν την ιδέα ενός απλού catwalk, έστηνε performances και installations που κάθε μουσείο μοντέρνας τέχνης θα ζήλευε, μα μέσα του ασφυκτιούσε από την απουσία της αγάπης, την ανάγκη να βρίσκεται κοντά σε δικούς του ανθρώπους, σε ένα κανονικό, γήινο σύμπαν, πέρα από τους κανόνες του publicity και της ζωής ενός (τελικά) star. Ανήμπορος να εγκαταλείψει τον κλοιό της πορείας προς τη δόξα, ο ΜακΚουίν (έχοντας χάσει τα πιο αγαπημένα και κοντινά του πρόσωπα) προτίμησε να εγκαταλείψει τα εγκόσμια.

Το ντοκιμαντέρ των Μπονχούτ και Ετέντγκι καταγράφει με εξαιρετικό υλικό αρχείου και συνεντεύξεις συγγενών και συνεργατών του την κάθοδο προς το απόλυτο σκοτάδι και την παραίτηση από τη ζωή, για να καταλήξει σε μία θρηνωδία που βαραίνει την ψυχή του θεατή, υπό τους θαυμαστούς ήχους (παλαιότερων) συνθέσεων του Μάικλ Νάιμαν που δένουν με απίστευτα λυρικό τρόπο με τα λόγια και τις εικόνες, προσδίδοντας στο «McQueen» διαστάσεις σπάνιας κινηματογραφικής εμπειρίας. Μιας εμπειρίας που σε «αδειάζει» καθαρτικά μέχρι να φτάσει στο φινάλε της. Που (θα) σε κάνει να θυμάσαι για πάντα το νόημα της ύπαρξης αυτού του συναρπαστικού out of this world καλλιτέχνη. Βγαίνοντας από το σινεμά, θα αισθανθείς ότι έχεις απορροφήσει τόση ομορφιά και τόση αλήθεια για μία σπάνια, μαγική ύπαρξη η οποία «προσγειώθηκε» στον κόσμο μας για ένα τόσο μικρό χρονικό διάστημα, με σκοπό να αποδείξει ότι «το είχε». Δεν συμβαίνει συχνά. Ούτε στην πραγματικότητα, ούτε καν (και) στο σινεμά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Όχι μόνο ένα από τα σημαντικότερα κινηματογραφικά ντοκιμαντέρ των τελευταίων χρόνων, αλλά και μία από τις καλύτερες ταινίες της φετινής σεζόν, το «McQueen» είναι ένα συναισθηματικό roller coaster ψυχογραφήματος για μία ανθρώπινη ύπαρξη απίστευτου ταλέντου που αξίζει να θυμόμαστε για πάντα. Οι λάτρεις της pop κουλτούρας και της μόδας θα κάνουν λαϊκό προσκύνημα. Εκείνοι που νομίζουν ότι θα παρακολουθήσουν ένα «αδερφίστικο» ντοκιμαντέρ για fashionistas, ας το σκεφτούν λίγο πιο ώριμα. Το καλοκαιρινό timing της εξόδου δεν είναι ιδανικό, όμως οφείλω να συγχαρώ τη διανομή που τόλμησε να φέρει τούτη την ταινία (έστω και τώρα) στους ελληνικούς κινηματογράφους. Είναι εμπειρία.

MORE REVIEWS

Η ΚΟΥΚΛΑ ΤΟΥ ΣΑΤΑΝΑ

Single mother που μοχθεί για τα προς το ζην χαρίζει στον 13χρονο υιό της μία κούκλα για τα γενέθλιά του. Την αποκαλούν Buddi και είναι προγραμματισμένη να στέκεται δίπλα του ως ο καλύτερος φίλος του… μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος!

ΤΟ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ ΜΟΥ

Κακότροπος καλλιτέχνης καταστρέφει κάθε προσπάθεια του γκαλερίστα και κολλητού του φίλου να σώσει την καριέρα του. Ο ξαφνικός του θάνατος θα εκτοξεύσει τις τιμές των έργων του, αλλά σύντομα θα αποκαλυφθεί μια μεγάλη ανατροπή.

ΘΕΕ ΜΟΥ ΤΙ ΣΟΥ ΚΑΝΑΜΕ; 2

Μπουχτισμένοι από τη ζωή στη Γαλλία, οι τέσσερις γαμπροί της οικογένειας Βερνέιγ αποφασίζουν να την κάνουν συν γυναιξί και τέκνοις για έξω. Τα πεθερικά τους, όμως, δεν θα κάτσουν με σταυρωμένα τα χέρια.

ΤΕΝΤ ΜΠΑΝΤΙ, ΕΝΑΣ ΓΟΗΤΕΥΤΙΚΟΣ ΔΟΛΟΦΟΝΟΣ

Μια νεαρή εργαζόμενη μητέρα, στα μέσα της δεκαετίας του ’70, γνωρίζει κι ερωτεύεται έναν γοητευτικό, χαμογελαστό νεαρό άνδρα, την ίδια εποχή που μια σειρά σοκαριστικών βιασμών και δολοφονιών γυναικών βγαίνει στην επιφάνεια. Οι αρχές (αλλά και η κοπέλα) αρχίζουν να υποψιάζονται τον σύντροφό της. Το όνομά του είναι Τεντ Μπάντι...

Ο ΚΥΡΙΟΣ ΒΕΡΝΤΟΥ

Καθόλα αξιοσέβαστος κύριος, βαριά χτυπημένος από το οικονομικό κραχ στην προπολεμική Γαλλία, βρίσκει έναν εξεζητημένο τρόπο επιβίωσης γι’ αυτόν και την οικογένειά του. Παντρεύεται και εν συνεχεία δολοφονεί πλούσιες γυναίκες! Η δουλειά πηγαίνει ρολόι, όλα τα ωραία, όμως, έχουν ένα τέλος.