FreeCinema

Follow us

ΙΑΝ ΜακΚΕΛΕΝ: ΡΟΛΟΣ ΖΩΗΣ (2018)

(McKELLEN: PLAYING THE PART)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζο Στίβενσον
  • ΚΑΣΤ: Ίαν ΜακΚέλεν, Μάιλο Πάρκερ, Σκοτ Τσέιμπερς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 92'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS

Ο Ίαν ΜακΚέλεν αφηγείται ιστορίες από την πλούσια καριέρα του, μιλά για ρόλους, το θέατρο, τον κινηματογράφο και τον gay ακτιβισμό. Όχι ένα βιογραφικό ντοκιμαντέρ, αλλά ένας σπουδαίος καλλιτέχνης σε πρώτο πρόσωπο.

Τα περισσότερα ντοκιμαντέρ που έχουν ως θέμα τους μια σημαντική προσωπικότητα (απ’ όποιον τομέα κι αν προέρχεται αυτή) γυρίζονται συνήθως μετά θάνατον. Στον «Ρόλο Ζωής», ο Τζο Στίβενσον έχει την τύχη να έχει στη διάθεσή του το κεντρικό πρόσωπο της ταινίας, που είναι και το σημαντικότερο ατού της. Στην καριέρα δεκαετιών του, ο Ίαν ΜακΚέλεν έχει υπάρξει ένας από τους γοητευτικότερους ηθοποιούς του βρετανικού θεάτρου, που αρκετά αργά, σε μεγάλη πια ηλικία, βρέθηκε να πρωταγωνιστεί σε κάποια από τα μεγαλύτερα χολιγουντιανά blockbuster και επικά franchise, όπως ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» και το «X-Men». Σε κάθε είδος, είτε ως star των ταινιών που απευθύνονται στο μεγάλο κοινό, είτε ως πρωταγωνιστής της θεατρικής σκηνής για θεατές ίσως υψηλότερων απαιτήσεων, ο ΜακΚέλεν έχει καταφέρει να είναι ιδιαίτερα αγαπητός και να διακρίνεται απλώς και μόνο επειδή είναι πολύ σπουδαίος ηθοποιός.

Εκτός απ’ αυτό, όμως, είναι και ένας πραγματικά γειωμένος άνθρωπος, με χιούμορ και μέτρο που φροντίζει να δείχνει κάθε φορά που μιλάει. Τούτο το ντοκιμαντέρ, λοιπόν, ακολουθεί ένα αρκετά απλό φορμά. Αποτελεί μια συνέντευξη διαρκείας, με τον ΜακΚέλεν να μιλά κυρίως για την πορεία της καριέρας του. Δεν είναι ένα αυτοβιογραφικό ντοκιμαντέρ με «άγνωστες έως τώρα πλευρές της ζωής του». Δεν το χρειάζεται ο ΜακΚέλεν αυτό. Άλλωστε δεν έχει και κάτι να κρύψει από τη ζωή του. Από τη στιγμή που έκανε το coming out του (αρκετά αργά, λίγο πριν κλείσει τα 50), είναι από τις πιο διακεκριμένες προσωπικότητες του gay ακτιβισμού. Στη νεαρή του ηλικία, η σεξουαλικότητά του ήταν αυτή που τον έκανε να στραφεί στο θέατρο, βρίσκοντας εκεί μεγαλύτερη ελευθερία έκφρασης. Αν και δεν βρήκε τη θερμότερη αντιμετώπιση στο σχολείο, με έναν διευθυντή να του λέει κατάμουτρα ότι δεν συμπαθεί τους ηθοποιούς, τις πρώτες του επιτυχίες τις είχε παίζοντας ως μαθητής, με αποτέλεσμα να βρει γρήγορα τον δρόμο για τις μεγαλύτερες θεατρικές σκηνές.

Τραβώντας την προσοχή της Μάγκι Σμιθ, βρίσκεται στο Old Vic από εκεί στα θέατρα του West End και στη συνέχεια του Broadway, μέχρι να τον ανακαλύψει και το Χόλιγουντ και τα Όσκαρ, με δύο υποψηφιότητες για δύο πολύ διαφορετικές ταινίες: το «Θεοί και Δαίμονες», ένα φιλμ ιδιαίτερα ξεχωριστό για εκείνον (θυμίζουμε ότι εκείνη τη χρονιά κέρδισε ο… Ρομπέρτο Μπενίνι!) και τη «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού».

Ο Στίβενσον επιλέγει να «σπάσει» την αφήγηση του ΜακΚέλεν με δραματοποιημένες σκηνές της παιδικής και εφηβικής του ηλικίας. Μια τέτοια επιλογή συνήθως έχει κακόγουστο αποτέλεσμα, ωστόσο εδώ, με το voice over του ίδιου του ΜακΚέλεν, κάτι τέτοιο αποφεύγεται. Αυτό που δεν αποφεύγεται, όμως, είναι η περισσότερο από το ανεκτό παρουσία της μουσικής του Πίτερ Γκέιμπριελ. Σε άλλη περίπτωση θα ήταν πλεονέκτημα για μια ταινία, αλλά εδώ δεν ισχύει κάτι τέτοιο.

Ο «Ρόλος Ζωής» δεν έχει θέαμα, ούτε κουτσομπολιό, αν και μερικά ανέκδοτα είναι αρκετά διασκεδαστικά, ειδικά με τον τρόπο που τα αφηγείται ο σερ Ίαν. Αυτό που θα δεις εδώ είναι το πορτρέτο ενός μεγάλου ηθοποιού και της καριέρας του, με αρκετά clip να μεταφέρουν ορισμένες από τις σπουδαίες θεατρικές ερμηνείες του. Και είναι αρκετό.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν αγαπάς το θέατρο και τους μεγάλους ηθοποιούς, θα βρεις απολαυστική τη μιάμιση ώρα που θα περάσεις με τον Ίαν ΜακΚέλεν. Αν τον γνωρίζεις μόνο ως Γκάνταλφ και Μαγκνίτο, ίσως έχει ενδιαφέρον να δεις από πού προέρχεται αυτός ο επιβλητικός κύριος. Θέαμα, όμως, μην περιμένεις.


MORE REVIEWS

ΓΚΟΤΖΙΛΑ x ΚΟΝΓΚ: Η ΝΕΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

Ένα μυστηριώδες σήμα (κινδύνου;) έρχεται από τα βάθη της Κοίλης Γης και καλεί την ερευνητική ομάδα που προστατεύει τον Κονγκ στη Νήσο του Κρανίου να βρεθεί στα έγκατα αχαρτογράφητων περιοχών, ελπίζοντας να μην αναμειχθεί και ο Γκοτζίλα, προκαλώντας νέες επικές μάχες.

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.