FreeCinema

Follow us

ΜΑΡΘΑ ΜΑΡΣΙ ΜΕΪ ΜΑΡΛΙΝ (2011)

(MARTHA MARCY MAY MARLENE)

  • ΕΙΔΟΣ: Ψυχολογικό Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σον Ντέρκιν
  • ΚΑΣΤ: Ελίζαμπεθ Όλσεν, Σάρα Πόλσον, Χιου Ντάνσι, Τζον Χοκς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 102’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Η νεαρή Μάρθα, έχοντας ζήσει για δύο χρόνια ως Μάρσα Μέι στους κόλπους μιας θρησκευτικής σέχτας και ως Μαρλίν για τις επαφές της με τον έξω κόσμο, αποφασίζει ν’ αποδράσει απ’ το κοινόβιο της ομάδας και ν’ αναζητήσει καταφύγιο στο σπίτι της μεγαλύτερης αδελφής της.

Πάνω σε αυτό το φαινομενικά ήπιο καμβά στήνεται η μεγαλεπήβολη, τελικά, ταινία του Σον Ντέρκιν και είναι πραγματικά δύσκολο να θυμηθεί κανείς την τελευταία φορά που το αμερικανικό ανεξάρτητο σινεμά μας έδωσε ένα τόσο ώριμο και μεστό σκηνοθετικό ντεμπούτο, πόσο μάλλον συστήνοντάς μας την ίδια στιγμή μια εκπληκτική πρωτοεμφανιζόμενη ηθοποιό στο πρόσωπο της πρωταγωνίστριας Ελίζαμπεθ Όλσεν. Εξαρχής, ο παράξενος τίτλος προϊδεάζει ότι, όπως οι πολλαπλές ταυτότητες της κεντρικής ηρωίδας, έτσι και η ταινία απλώνεται περίτεχνα σε διαφορετικά επίπεδα. Ο Ντέρκιν ξεκινά την αφήγησή του σχεδόν με μια ντοκιμαντερίστικη λεπτομέρεια ξετυλίγοντας, σ’ ένα ειδυλλιακό τοπίο στα βόρεια της πολιτείας της Νέας Υόρκης, τη ζωή στο «εναλλακτικό» κοινόβιο, αποκαλύπτοντας σταδιακά πίσω από το απατηλό όραμα της ελευθεριότητας στη μεγάλη αμερικανική παράδοση του Θορώ και του Γουίτμαν, ένα ασφυκτικά κλειστό κόσμο που σφραγίζεται από τους δικούς του αλλόκοτους κανόνες και αυστηρές τελετουργίες. Η ουτοπία των περασμένων δεκαετιών που έχτισαν οι ριζοσπάστες αναχωρητές, εγκαταλείποντας τις πόλεις και τον καταναλωτισμό, έχει μετατραπεί σε ένα πραγματικό εφιάλτη, η ελεύθερη βούληση έχει αντικατασταθεί με κανονική πλύση εγκεφάλου και η σεξουαλική απελευθέρωση έχει πάρει τη μορφή βίαιης μύησης.

Μέχρι εδώ θα μπορούσε κανείς να μιλά για την αποκάλυψη ενός ακόμη άγνωστου κεφαλαίου της βαθιάς Αμερικής. Καθώς, όμως, ο Ντέρκιν ξετυλίγει αποσπασματικά το παρελθόν της Μάρθα και τη σχέση της με την αδελφή της, η ταινία αρχίζει να αποκρυσταλλώνεται στο υπαρξιακό πορτρέτο μιας εύθραυστης γυναίκας που πασχίζει να ενσωματωθεί, να αποκτήσει μια καινούρια οικογένεια, μην καταφέρνοντας να βρει τη θέση της πουθενά. Η ευάλωτη Μάρθα μοιάζει να βρίσκεται καταδικασμένη σε ένα διαρκές limbo, ανάμεσα στη ματαιωμένη ελευθερία της κοινότητας και τη σχεδόν ψυχοσωματική της εξάρτηση από τον ηγέτη, καθοδηγητή και πρώην εραστή της, αλλά και την ολότελα κενή τακτοποιημένη ζωή της επιτυχημένης αδελφής της.

Πάνω σε αυτό το διχασμό και στη διεκδίκηση της Μάρθα από τους πρώην συνοδοιπόρους της, ο Ντέρκιν αρχίζει να οδηγεί μεθοδικά και με βραδυφλεγή τρόπο το υλικό του στους σκοτεινούς δρόμους μιας σχεδόν ταινίας τρόμου! Το αποτελεσματικό, ευφυές μοντάζ αφήνει δυσδιάκριτα τα όρια ανάμεσα στον πραγματικό χρόνο και τα φλας μπακ, επιτείνοντας ακόμη περισσότερο την ονειρική διάσταση ενός εφιάλτη, ενώ η διαταραγμένη, τελικά, ηρωίδα φέρνει σταδιακά στο μυαλό το «Μωρό της Ρόζμαρι» ή τον «Ένοικο» του Πολάνσκι. Και είναι αλήθεια πως ο μεγάλος σκηνοθέτης ρίχνει συνολικά τη βαριά σκιά του στη «Μάρθα», ακόμη και στο ανοιχτό φινάλε, που μας πάει πίσω σε σπουδαίες αμερικανικές ταινίες του genre από τη δεκαετία του ’70 και τις εφιαλτικές δυστοπίες που οραματίστηκαν (εδώ, όμως, κινδυνεύοντας να μειώσει ένα τόσο πολυεπίπεδο φιλμ σε μια μάλλον εύκολη και απλοϊκή αμφισημία). Τίποτε, όμως, δε μπορεί ν’ αναιρέσει το γεγονός πως βρισκόμαστε μπροστά σε μια από τις πιο ολοκληρωμένες ταινίες που μας έδωσε φέτος το αμερικανικό σινεμά. Τιμήθηκε με το βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ του Sundance.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Απόλυτο must για όσους αγαπούν το αμερικάνικο ανεξάρτητο σινεμά ή ζητάνε μια νέα κινηματογραφική ματιά και γλώσσα. Η «σπασμένη» αφήγηση και ο χαλαρός ρυθμός θα βγάλουν τους υπόλοιπους off.


MORE REVIEWS

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.

ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΟΞΑ

Η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία Lancia θέλει να κερδίσει πάση θυσία το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι του 1983, όμως, το μοντέλο της 037 υστερεί σημαντικά έναντι της τετρακίνητης γερμανικής τεχνολογίας του Audi Quattro. Ο εκτελεστικός της Διευθυντής, Τσέζαρε Φιόρι, έχει μερικές πονηρές ιδέες οι οποίες ενδεχομένως μπορούν ν’ αλλάξουν τη διαφαινόμενη πορεία των πραγμάτων. Εμπνευσμένο από αληθινά γεγονότα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Πήγε μια σ’ ένα κοινόβιο, αλλά δεν της άρεσε και το’ σκασε. Ήτανε λίγο σα θρίλερ, αλλά… του γιατρού. Έπρεπε να είχε περισσότερες παρτούζες. Ή κάποιον να τη στρώσει στο ξύλο, ούτε σε όνομα δεν ήξερε τι ήθελε να κρατήσει!