FreeCinema

Follow us

Ο ΑΝΤΡΑΣ ΠΟΥ ΕΡΙΞΕ ΤΟΝ ΛΕΥΚΟ ΟΙΚΟ (2017)

(MARK FELT: THE MAN WHO BROUGHT DOWN THE WHITE HOUSE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Βιογραφία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πίτερ Λάντσμαν
  • ΚΑΣΤ: Λίαμ Νίσον, Νταϊάν Λέιν, Τομ Σάιζμορ, Μάρτον Τσόκας, Μάικα Μονρόου, Τζος Λούκας
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 103'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Το μακρινό 1972, ένα σκάνδαλο μεγατόνων κλονίζει την αμερικανική κοινωνία και βάζει ταφόπλακα στην προεδρία του Ρίτσαρντ Νίξον. Το Watergate, όπως έμελλε να γίνει γνωστό, είχε ως αθέατη κεντρική φιγούρα τον (επονομαζόμενο «Βαθύ Λαρύγγι») Μαρκ Φελτ, δεύτερο τη τάξει στην ιεραρχία του FBI, χωρίς τη βοήθεια του οποίου οι δημοσιογράφοι της Washington Post δεν θα είχαν καταφέρει να βγάλουν το μνημειώδες σκάνδαλο στην επιφάνεια.

Ο Πίτερ Λάντσμαν αρέσκεται στη σκηνοθεσία ταινιών που βασίζονται σε πραγματικά γεγονότα του αμερικανικού γίγνεσθαι. Μετά τα «Parkland» (2013) και «Concussion» (2015), που πέρασαν αλλά… δεν πολυακούμπησαν, αποφάσισε να καταπιαστεί με μία ιστορία – ορόσημο των ΗΠΑ, για την οποία υπάρχει ήδη ένα αριστουργηματικό φιλμ (το «Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου» του Άλαν Τζ. Πακούλα, από το 1976), αλλά και αμέτρητες αναφορές στην κινηματογραφική κουλτούρα από τα late 70’s κι έπειτα. Η διαφορά τους από το «Ο Άντρας που Έριξε τον Λευκό Οίκο»; Εδώ γνωρίζουμε το όνομα του μυστηριώδους πληροφοριοδότη Μαρκ Φελτ, το οποίο κοινοποιήθηκε σε ολόκληρο τον κόσμο περίπου μια δεκαετία πριν. Μόνο αυτό. Γιατί, αν η απόλυτα επιφανειακή ταινία του Λάντσμαν ήταν το αντιπροσωπευτικό παράδειγμα του σημαίνοντος σκανδάλου, το τελευταίο θα είχε ξεχαστεί σε ένα… εξάμηνο.

Το σενάριο, υπογεγραμμένο επίσης από τον Λάντσμαν, βασίζεται στο bestseller των Μαρκ Φελτ και Τζον Ντ. Ο’Κόνορ «A G-Man’s Life» (όπου G-Man βλ. Government Μan, κυβερνητικός) κι ακολουθεί τον ενορχηστρωτή της αποκάλυψης του σκανδάλου στους δημοσιογράφους της Washington Post Μπομπ Γούντγουορντ και Καρλ Μπέρνστιν, ώστε να κατανοήσουμε τα κίνητρα που τον οδήγησαν σε μια τόσο ριψοκίνδυνη ενέργεια. Αυτή είναι και η βασική πλοκή της ταινίας: μετά τον θάνατο του ιδρυτή του FBI, του διαβόητου Τζ. Έντγκαρ Χούβερ, ο Νίξον αποφασίζει να προσλάβει στη θέση τού εκλιπόντος ένα «πιόνι» του Λευκού Οίκου, αντί για τον επί σειρά ετών #2 της υπηρεσίας, Μαρκ Φελτ (Λίαμ Νίσον). Έτσι, οδηγούμαστε στο συμπέρασμα πως ο πρωταγωνιστής μας δεν αυτομόλησε επειδή ήθελε να αποκαλύψει την ακραία διαφθορά και τις πρακτικές της κυβέρνησης Νίξον. Απλά, ενοχλήθηκε διότι όχι μόνο δεν έγινε το αφεντικό τού FBI, αλλά και επειδή αυτός που εν τέλει πήρε τη θέση, ήταν βαλτός από την Κυβέρνηση και παρεμπόδιζε το έργο της υπηρεσίας.

Ο Λίαμ Νίσον είναι ο μοναδικός συντελεστής που διασώζεται από αυτό το υπερβολικά ήσυχο, αδιάφορο φιλμ, χαρίζοντάς μας, τουλάχιστον, μερικές στιγμές ποιότητας. Δεν είναι γιατί το προσπαθεί κάπως πιο ιδιαίτερα, αλλά αναμφίβολα διαθέτει χαρισματική παρουσία. Αυτό, μέχρι να εμφανιστεί η «υποπλοκή» της ταινίας με τον προβληματικό γάμο τού Φελτ, και να μας αποτελειώσει. Στον ρόλο της συζύγου του η Νταϊάν Λέιν… ή το ολόγραμμά της τελοσπάντων, σε έναν αρχετυπικό ρόλο γλάστρας, με μοναδική χρήση την παρουσία της από δωμάτιο σε δωμάτιο με θλιμμένο ύφος. Κι ύστερα ήρθαν… οι χίπηδες! Η κόρη του Φελτ το ‘χει σκάσει από το σπίτι για χάρη ενός κοινοβίου και ο μπαμπάς θα αναγκαστεί να ακολουθήσει σκληρή γραμμή απέναντι στους τεντιμπόηδες. Δεν το ήθελε, όμως.

Φανταστείτε όλα αυτά τα «όμορφα», τυλιγμένα με τον μανδύα της γκριζωπής, μουντής διεύθυνσης φωτογραφίας και της σκηνοθεσίας – αυτόματου πιλότου του Λάντσμαν, προσθέστε στο μείγμα το ανεκδιήγητο elevator music που κάνει αισθητή την παρουσία του σε σκηνές που είναι σημαντικές (ώστε να προσέχετε, βρε) και το γλυκό… έδεσε! Mark: Not Felt At All.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν δεν έχεις ακούσει ποτέ για το σκάνδαλο Watergate και είσαι μανιακός οπαδός / συγγενής του Λίαμ Νίσον, ναι, είναι για σένα! Σε κάθε άλλη περίπτωση, δες το «Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου» και καθάρισες. Πολύ έξυπνος ο προγραμματισμός, να βγει το φιλμ (που έκανε πρεμιέρα στις ΗΠΑ τον περασμένο Σεπτέμβρη) σε τόσο κοντινές ημερομηνίες με(τά) το «The Post» (παρόμοια περίοδος θεματικά) ή και τον «Επιβάτη» (με τον Νίσον και πάλι)…

MORE REVIEWS

Η ΣΥΖΥΓΟΣ

Η Τζόαν συνοδεύει τον σύζυγό της στο ταξίδι του στη Στοκχόλμη. Ο Τζο πρόκειται να παραλάβει εκεί το βραβείο Nobel λογοτεχνίας. Για ένα έργο ζωής που δεν θα ήταν τόσο επιτυχημένο εάν δεν είχε εκείνη στο πλάι του…

ΑΝ Η ΟΔΟΣ ΜΠΙΛ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΜΙΛΗΣΕΙ

Το ονειρικό ρομάντζο ενός νεαρού ζευγαριού στο Χάρλεμ των αρχών της δεκαετίας του ‘70 διακόπτεται απότομα όταν εκείνος φυλακίζεται για ένα έγκλημα που δεν έχει διαπράξει. Η κοπέλα, έγκυος με το παιδί τους, θα αγωνιστεί να τον βοηθήσει να αποφυλακιστεί, την ίδια στιγμή που προσπαθεί να συνειδητοποιήσει τη θέση της σε έναν δύσκολο κόσμο.

Ο ΦΑΡΟΦΥΛΑΚΑΣ

Τρεις φαροφύλακες, επωμισμένοι τη φροντίδα και τη λειτουργία ενός φάρου σε απομονωμένο σύμπλεγμα νησιών της Σκωτίας, θα εξαφανιστούν κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες, με το συμβάν να περνάει στην Ιστορία ως το άλυτο «μυστήριο της νήσου Φλάναν».

CORGI: ΤΟ ΣΚΥΛΑΚΙ ΤΗΣ ΒΑΣΙΛΙΣΣΑΣ

Μεγάλα γυμνάσια εντός κι εκτός των τειχών περιμένουν το πιο χαϊδεμένο της Ελισάβετ. Gooooood boy. Dog save the queen;

ΕΞΟΡΙΣΤΟΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ

Έξι ημέρες από τη ζωή του φερέλπιδος ακόμη συγγραφέα Σεργκέι Ντοβλάτοφ, καθώς τριγυρίζει στο Λένινγκραντ του 1971, προσπαθώντας εναγωνίως να εκδώσει το έργο του.