FreeCinema

Follow us

ΣΗΜΑΔΕΜΕΝΟΙ ΔΡΟΜΟΙ (2014)

(MACONDO)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σουνταμπέ Μορτεζαΐ
  • ΚΑΣΤ: Ραμαζάν Μινκαΐλοφ, Ασλάν Ελμπίεφ, Κέντα Γκαζίεβα, Ρόζα Μινκαΐλοβα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 98’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ / SEVEN FILMS

Σε «κουτιά» για εκπατρισμένους στις ακρώρειες της Βιέννης, 11χρονος Τσετσένος προσπαθεί να φανεί παλικάρι για μαμά και δύο νεαρότερες αδελφές, σύμφωνα με την παράδοσή τους. Ενώ αγοφέρεται μεταξύ arte povera παιχνιδιού στις strasse και τάξης Γερμανικών, μικροκλοπών ή τζάμπα μαγκιών μετά κολλητών και τζαμιού μετά συντοπιτών, κρατικών υπηρεσιών και ποικίλων ζοριών, νιόφερτος πρώην συστρατιώτης του ανεύρετου μετά τις εχθροπραξίες με τη Ρωσία μπαμπά του δείχνει να στέκεται πλάι του. (Ποιος) έχει (και τι) αύριο στη γειτονιά τού Macondo;

Οι δύο διεκδικούσες κοιτίδες, παλιά και νέα. Το φάντασμα της απώλειας (χειρότερα: του ερήμην) του αρσενικού γονικού προτύπου. Το τι λέει η θρησκεία και το πού σε σπρώχνει η άτιμη κενωνία. Το άδολο fun κι οι κακές παρέες που συνεπάγεται η φιλία. Σφάλμα και μεταμέλεια, ψέμα κι αληθινή ευθύνη, αγάπη και μίσος, έγκλημα και τιμωρία. Τα ‘χουμε ματαδεί ως αντίρροπες δυνάμεις δρώσες στα μέσα και στα έξω ενός βλασταριού, ούτε τα αγκαλιάζει όλα τέλεια. Αλλά συχνά συγκινεί, συνηθέστατα χωρίς να σε παίρνει απ’ το χεράκι, η – Ιρανή την καταγωγή, μεγαλωμένη κι αυτή όπως ο μικρός ήρως της εν μέρει ως Αυστριακή και κινηματογραφικά σπουδαγμένη στην Αμερική – Σουνταμπέ Μορτεζαΐ, που μετά από δύο ντοκιμαντέρ που δημιούργησαν αίσθηση, τα «Children of the Prophet» του 2006 και «Im Bazar der Geschlechter» του 2010, επιδεικνύει τις ποιότητες που τα χαρακτήρισαν (δεσμευτική ζωντάνια καταγραφής, εναργούς ειλικρίνειας κοίταγμα και με νοιάξιμο ψάξιμο πάνω στα αντικείμενα «Ισλάμ», «Αρχές», «αρχές», «δεσμοί», «άτομο») ντεμπουτάροντας μυθοπλαστικά σχεδόν εντυπωσιακά πέρυσι, μ’ αυτή τη μία δόση νατουραλιστικού émigré fresco junior προτομή πάθε-και-μάθε ανακάλυψης του αγαθού και μη του κόσμου (μα εκείνου του ξεριζωμένου Inch’ Allah folclore, μα του δυτικού), και βατήρα ενηλικίωσης κατόπιν ντραβάλων & επεισοδιακών σωστικών πατροαναδοχών.

Η Μορτεζαΐ μαρκάρει σπανίως πρωτότυπα αλλά σχεδόν πάντοτε ακουμπητικά τη δυσκολοδιάβατη μέσα στην ανεμελιά της (προσέξτε πόσο φυσικό μοιάζει σ’ ένα σκετς το πείραγμα «Μαυράκι!» στον Αφρικανό απ‘ το παρεάκι του) διαδρομή ωρίμανσης του λιλιπούτειου Ραμαζάν (έπιασες το σημαινόμενο) στο σταυροδρόμι του καλού και του κακού, μια διαδρομή έρμαιο στις συνθήκες (της λειψής οικογένειας, του οιονεί ghetto, της διπλής κουλτούρας και, κυρίως, μιας εκκρεμούσας αίτησης ασύλου), με πυξίδα την ηθική (του όσα λένε-οι-άνδρες-μεταξύ-τους, της «μαρίδας» της πιάτσας, των πολιτισμένων, του «Προφήτη» και του νόμου) και αποπροσανατολιστικά μαγνητίζον εξωγενές υλικό της έναν αδιευκρίνιστων κινήτρων ομοεθνή μουσαφίρη, κλιμακώνοντας από μονοπάτι σε μονοπάτι. Με πλατώματα και υψώματα (ο εξευτελισμός από έναν εργοδηγό τού χαμάλη ανάπηρου πολέμου – father figure όταν κάνει μια ζημιά, το χορευτικό σμίξιμό του με τη μάνα τού αγορίνα σ’ έναν γάμο της κοινότητας, το δίλημμα του σουφρώματος ή όχι μιας μπαταρίας αξίας 6 ευρώ για να ξαναλειτουργήσει το ρολόι τού χαμένου daddy, το χάραγμα ενός ακριβού αυτοκινήτου απ’ τα κωλοπαίδια) και ψυχολογικές σημαδούρες (η φοβία του μπόμπιρα για τους λύκους που φαντάζεται ότι μπορεί να κρύβονται σ’ ένα ρουμάνι της τσιμεντούπολής τους, η ιχνογραφία ενός tank ενώ άλλο κουτσούβελο ζωγραφίζει το… Zara, η αλλαγή ομάδας στο μέσον ενός ματσακίου των χαμινιών) που χαρτογραφούν ανάγλυφα τις απορίες και τα σχίσματα της πρώτης ηλικίας κι ενός εκτοπισμένου εγώ.

Και το πετυχαίνει χάρη στο – σαν μπάσταρδο των Γέσικα Χάουσνερ και Μοσέν Μαχμαλμπάφ – υφάκι που βγάζει στον δρόμο χωρίς μουσικά «σιρόπια» η αναπαριστώσα με παλμό ανθρωπιάς τον lumpen αστικό διάκοσμο φορητή κάμερα, έξοχα στο ύψος και κατά πόδας του χαρισματικά μεταδοτικού πραγματικού πρόσφυγα Ραμαζάν Μινκαΐλοφ εν μέσω της τάλε κουάλε πιτσιρικαρίας. Και χάρη στη χωρίς αταξία και φασαρία τραμπάλα διπόλων στα περισσότερα εμπειριακά διακυβεύματα, με… δίκοπο μαχαίρι (κυριολεκτικά, ένα τέτοιο κατόπιν ενός «καρφώματος» χωρίς μπέσα θα καθαρίσει ή θα οδηγήσει σε κακοφόρμισμα την πληγή) το κονέ παλικαρακίου – παραστάτη. Οι διάλογοι ακούγονται ενίοτε αφρόντιστοι καθότι εν πολλοίς αυτοσχεδιασμένοι βάσει σεναρίου που δεν δόθηκε στους ερασιτέχνες ηθοποιούς (κάτι που καθιστά ακόμα πιο αξιοθαύμαστο το μπόι που ρίχνει η αφήγηση), διαπιστώνεις ατροφία υποβάθρων (όπως στις μόλις δις παρούσες σχολικές δραστηριότητες τού καμαριού μας και στην κρύβε λόγια δουλειά μάνας), δύο-τρία ανενσωμάτωτα σημεία (όπως η δίκην κοινωνικής λειτουργού κριτική στην ethnic φαλλοκρατία μέσω της ημιβεριτέ κουβέντας των γυναικών για το έθιμο του κλεψίματος της νύφης) «δείχνουν». Εσύ «Feel the Real – Western Adventures», κατά πως λέει κι η στάμπα στο φούτερ τού Ραμαζάν (ενδυματολογικά ιδιοφυές σήμαντρο). Γιατί δεν χάνεται το μικρό το δέμας, μεγάλο στην καρδιά, όμως, αντράκι τού μαχαλά τού «Macondo». Η ελληνική ιθαγένεια για ακόμα έναν «παράτυπο» ας μην πάει στον βρόντο…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Είναι κάτι ανάμεσα στο «O Eυγενικός Γίγαντας» της φετινής σεζόν (μείον την τραγικότητα) και το αλλοδαπό αδελφάκι τού «Jack» (χωρίς το κλου αντικηδεμονίας) με κάτι από «Το Αγόρι» των Νταρντέν, άρα όσοι σκιρτήσατε για εκείνα προστρέξτε – τα κακομαθημένα σας θα πάρουν ένα καλό μάθημα αν είναι μαζί. Οι σινεγαλουχημένοι αγοραία και δη χολιγουντιανά ή οι τηλεκολλημένοι με το σίριαλ της τετράχρονης Άννυ θα εκπλήσσονταν ευχάριστα, αν του έδιναν σπίτι. Ακούς «μετανάστης» και βγάζεις σπυριά, τευτονικές λέξεις και παίρνεις ανάποδες; Μακριά (από εμάς).


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.