FreeCinema

Follow us

ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ (2012)

(LORE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Εποχής
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κέιτ Σόρτλαντ
  • ΚΑΣΤ: Σάσκια Ρόζενταλ, Κάι Πίτερ Μαλίνα, Νέλε Τρεμπς, Ουρσίνα Λάρντι, Χανς Γιόχεν Βάγκνερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 109’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Όταν το Τρίτο Ράιχ καταρρέει και οι γονείς της Λόρε φυλακίζονται ως υποστηρικτές του Φίρερ, η μόνη επιλογή για εκείνη και τα αδέλφια της είναι να βρουν τη γιαγιά τους, η οποία κατοικεί στο Αμβούργο. Με τα τρένα ακινητοποιημένα και ένα κλίμα ανασφάλειας, καχυποψίας κι αναβρασμού στο δρόμο, αυτό ακούγεται πολύ πιο εύκολο από ότι πραγματικά είναι. Η αυστηρή ανατροφή των παιδιών του πολέμου είναι, πλέον, και το μοναδικό όπλο για την επιβίωσή τους.

Τα «Παιδιά του Πολέμου» μιλούν γερμανικά αλλά έχουν τελείως διαφορετική χώρα προέλευσης. Η Αυστραλή Κέιτ Σόρτλαντ, αρκετά χρόνια μετά το σκηνοθετικό της ντεμπούτο «Somersault», επιστρέφει στον κινηματογράφο με μία ταινία εμπνευσμένη από μία κρίσιμη περίοδο της ευρωπαϊκής Ιστορίας, που έχει δώσει τροφή σε άπειρες ταινίες με ποικίλα αποτελέσματα. Είναι, λοιπόν, αναζωογονητικό το γεγονός ότι, για εξαίρεση, η Σόρτλαντ δεν ασχολείται με την έκπτωτη ναζιστική Γερμανία ή τις ενοχές για τον Χίτλερ, αλλά εξερευνά την κληρονομιά της νέας τότε γενιάς. Τα «Παιδιά του Πολέμου» δεν είναι μια ταινία για το Ολοκαύτωμα ή τις εντολές που ακολούθησαν αδιαμαρτύρητα οι Γερμανοί της εποχής, αλλά η ιστορία πέντε ορφανών παιδιών μετά το τέλος του πολέμου, που όχι απλά πρέπει να επιβεβαιώσουν αλλά και να αποφασίσουν πώς το παρελθόν της χώρας και η γαλούχηση από την οικογένεια θα επηρεάσει το μέλλον τους.

Η Λόρε είναι η μεγαλύτερη από τα τέσσερα αδέρφια της. Όταν το φασιστικό καθεστώς γκρεμίζεται, η ίδια ορίζεται αυτόματα υπεύθυνη για την επιβίωση των αδελφών της και επικεφαλής της πορείας τους προς το Αμβούργο. Η ιστορία στον πυρήνα της αποτελεί, ουσιαστικά, μια ιστορία ενηλικίωσης και, όπως σε κάθε αντίστοιχη περίπτωση, βασίζεται απόλυτα στην πρωταγωνίστριά της. Η Σάσκια Ρόζενταλ, παρά το γεγονός ότι αυτή είναι η πρώτη της εμφάνιση, μαγεύει με την ωμή δύναμη που καταφέρνει να μεταδώσει. Στο πανέμορφο πρόσωπό της εξισορροπούν ευθύνες και ευαισθησία, το μίσος που κληροδοτήθηκε αλλά και η αμφισβήτηση του κατεστημένου. Η Λόρε είναι ένα παιδί του Τρίτου Ράιχ. Όταν, όμως, αυτό καταρρεύσει, θα πρέπει να βρει εκ νέου τη θέση της στον κόσμο και να ορίσει τους δικούς της ηθικούς κώδικες.

Η Σόρτλαντ καταφέρνει στο μεγαλύτερο μέρος της ταινίας να αποφεύγει αναμενόμενες εξελίξεις και τις κλισέ απεικονίσεις. Για εκείνη έχει περισσότερο ενδιαφέρον η κινηματογράφηση των συνεπειών, παρά τα ίδια τα γεγονότα. Για παράδειγμα, την αλλαγή καθεστώτος δεν τη βλέπουμε ποτέ αλλά την αντιλαμβανόμαστε από τις ιαχές που αντηχούν στο περιβάλλον και τα αποκαΐδια στην ατμόσφαιρα.

Παράλληλα, η σκηνοθέτις δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην αποτύπωση της φύσης. Όταν η υπάρχουσα δομή καταρρέει, η φύση αποκτά το ρόλο μιας απρόσμενης σταθεράς, που άλλοτε βοηθά και άλλοτε εμποδίζει την αποστολή της Λόρε, αποκτώντας λυρικές διαστάσεις. Τα «Παιδιά του Πολέμου» δεν είναι μια ακόμα τυπική ταινία για την πτώση του Τρίτου Ράιχ και αυτό φαίνεται σε κάθε άψογα κινηματογραφημένο πλάνο.

Δυστυχώς, κάποιες εξελίξεις της υπόθεσης είναι περισσότερο προφανείς από όσο θα έπρεπε. Οι καταλύτες των αποφάσεων κάποιες φορές δεν εμφανίζονται τόσο οργανικά αλλά εκβιάζονται από ξαφνικές ανατροπές, που έρχονται σε αντίθεση με τον προηγούμενο προσεχτικό χειρισμό του θέματος. Παρ’ όλα αυτά, το τέλος βάζει σε τάξη τα πράγματα, καθώς αποσαφηνίζει την κύρια θεματική της ταινίας και δίνει την πολυπόθητη λύση, μακριά από τους κινδύνους στους αγρούς αλλά πολύ κοντά στην πηγή του προβλήματος.

Σε τελική ανάλυση, ακόμα και όταν η αφήγηση παραπατά, η ταινία αποζημιώνει με την αισθητική του αποτελέσματος ή τη μαγνητική ματιά της νεαρής Ρόζενταλ. Με φροντισμένη φωτογραφία και υποβλητική μουσική επένδυση από το Μαξ Ρίχτερ, τα «Παιδιά του Πολέμου» βγαίνουν κερδισμένα, αποφασίζοντας να δώσουν την έμφαση σε μία παράμετρο στην οποία δεν έχουν εμβαθύνει ταινίες ανάλογου χωροχρονικού πλαισίου. Πέρα από τις μάχες, τους νεκρούς και τα εγκλήματα του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, η ταινία πρωτοτυπεί εξερευνώντας τι τελικά κληροδοτήθηκε στην επόμενη γενιά. Και αυτός είναι ένας πολύ σημαντικός λόγος για να την προσέξει κανείς.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ξέχνα τις ταινίες με άξονα τις τύψεις των Γερμανών για το ναζιστικό παρελθόν τους ή τις ιστορίες ανθρώπων που έμπλεξαν «κατά λάθος» με το καθεστώς. Τα «Παιδιά του Πολέμου» πρωτοτυπούν και αποτελούν μια ιστορία ενηλικίωσης, μια ταινία για το παρελθόν που κληροδοτείται (;) στη νέα γενιά και τις ευθύνες των μεγαλύτερων. Ακόμα και όταν στραβοπατά στην εκτέλεση, οι προθέσεις αλλά και η φροντισμένη παραγωγή υποβαστάζουν ικανά το φιλμ και τις τελικές εντυπώσεις. Ίσως χρειαζόταν, όντως, μία οπτική εκτός Ευρώπης για να εστιάσει σε αυτές τις θεματικές, τελικά.

MORE REVIEWS

IRRATIONAL MAN

ΠΑΡΑΛΟΓΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ

Βασανισμένος από τη ζωή πανεπιστημιακός βρίσκει τη διέξοδο των υπαρξιακών του προβλημάτων μέσα από μια πράξη που υπερβαίνει κάθε κανόνα ηθικής.

The Dark Horse - 2014

ΤΟ ΜΑΥΡΟ ΑΛΟΓΟ

Άλλοτε πρωταθλητής (και πάντα μανιακός) τού ραπίντ, χρόνια διπολικός και ξαποσταλμένος απ' το ψυχιατρείο στον απρόθυμο μεγαλύτερο αδελφό του, υπαρχηγό συμμορίας με λημέρι το σπίτι του, ένας 45άρης αυτόχθων της νεοζηλανδικής επαρχίας αγωνίζεται ξανά. Κόντρα στις κρίσεις του. Κόντρα στην επικείμενη μύηση του 15χρονου ανιψιού του στην παρανομία. Κόντρα στις κάθε λογής ελλείψεις μιας λέσχης σκακιού για παιδιά προβληματικών οικογενειών της «φυλής». Στρατηγός τους με έξι βδομάδες στη διάθεσή του προ πανεθνικού τουρνουά, θα τα καταφέρει;

Der amerikanische Freund

ΕΝΑΣ ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΣ ΦΙΛΟΣ

Από τον Τομ Ρίπλεϊ, έναν Αμερικανό τυχοδιώκτη που πουλάει απομιμήσεις έργων τέχνης, ζητείται να φέρει εις πέρας μια επικίνδυνη αποστολή: να σκοτώσει κάποιον. Εκείνος, μην μπαίνοντας σε τέτοιες διαδικασίες, βρίσκει έναν φιλήσυχο καδροποιό που πάσχει από ανίατη ασθένεια για να εκτελέσει τον φόνο. Έτσι κι αλλιώς θα πεθάνει και με τα λεφτά που θα βγάλει θα τακτοποιήσει την οικογένειά του. Ανάμεσα στους δυο άνδρες δημιουργείται μια περίεργη φιλία, όταν ο Ρίπλεϊ χρειάζεται να παρέμβει για τον δεύτερο φόνο και να συνδράμει τον φίλο του.

BARBIE IN ROCK 'N ROYALS

BARBIE: Η ΠΡΙΓΚΙΠΙΣΣΑ & Η ΡΟΚ ΣΤΑΡ

Η πριγκίπισσα Κόρτνεϊ και η rock star Έρικα (η οποία μυστηριωδώς τραγουδά μόνο pop τραγούδια) βρίσκονται κατά λάθος η κάθε μία στην κατασκήνωση της άλλης και σε αντίπαλες ομάδες talent show, παραμένουν, ωστόσο, πάντα πρόθυμες να δουν πέρα από την επιφάνεια και να ανακαλύψουν την αληθινή φιλία πίσω από τους τύπους, τη μαγεία, τα φουσκωτά φορέματα και τα χρωματιστά μαλλιά. Ποιος είπε ότι «η rock και οι πριγκίπισσες δεν πάνε μαζί»;

THE MAN FROM U.N.C.L.E. - 2015

ΚΩΔΙΚΟ ΟΝΟΜΑ U.N.C.L.E.

Στις αρχές της δεκαετίας του ‘60, στο αποκορύφωμα του Ψυχρού Πολέμου, ένας πράκτορας της CIA και ένας πράκτορας της KGB, αναγκάζονται να βάλουν στην άκρη την μακροχρόνια κόντρα τους και αναλαμβάνουν από κοινού μία αποστολή: να σταματήσουν τη διεθνή εγκληματική οργάνωση που έχει ως στόχο την αποσταθεροποίηση της εύθραυστης παγκόσμιας ισορροπίας, με τη χρήση πυρηνικών όπλων και πρωτοποριακής τεχνολογίας. Ο μόνος που μπορεί να αποτρέψει την επικείμενη καταστροφή είναι ένας Γερμανός επιστήμονας, τα ίχνη του οποίου αγνοούνται. Προκειμένου να τον εντοπίσουν, οι δύο πράκτορες θα πρέπει να συμμαχήσουν με την κόρη του.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ένα γκομενάκι και έχει τραύματα γιατί καταρρέει το Τρίτο το Ράιχ. Ή κάτι τέτοιο. Κι έχει και κουτσούβελα αδέλφια. Και κάπου πάνε. Θα σου’ λεγα…

ΝΕΑ