FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΓΑΤΟΞΟΡΚΙ (2017)

(LINO: UMA AVENTURA DE SETE VIDAS)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ραφαέλ Ρίμπας
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 93'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Ο Λίνο είναι ένας νεαρός που όλα του πάνε στραβά. Φορώντας ένα ιδιόχειρο κοστούμι γάτου, δουλεύει ως animateur σε παιδικά party. Είναι μια εργασία που μισεί, αλλά και ο ίδιος παρόμοια μισητή φήμη έχει. Στην απελπισία του να αλλάξει την τύχη του, θα επισκεφτεί έναν μυστηριώδη guru, το ξόρκι του οποίου θα τον μεταμορφώσει… στη γάτα που υποδύεται.

Έξι χρόνια μετά το πολυβραβευμένο (και επίσημη πρόταση της Βραζιλίας για τα Όσκαρ του 2013) οδοιπορικό στην βραζιλιάνικη ύπαιθρο του «O Palhaço», στο οποίο εκτελούσε χρέη σκηνοθέτη, σεναριογράφου και πρωταγωνιστή, ο Σέλτον Μέλο χαρίζει τη φωνή του στον… συνάδελφο, animated ήρωα του «Το Γατοξόρκι». Αυτό το trivia είναι μάλλον… το πιο ενδιαφέρον στοιχείο αυτής της ταινίας κινουμένων σχεδίων από τη «χώρα του καφέ». Στο φιλμ, έχουμε να κάνουμε με έναν κλασικό μηχανισμό πλοκής: την (κωμικών διαστάσεων) ατυχία. Ο Λίνο, στα ελάχιστα λεπτά που το φιλμ ασχολείται με την παιδική / εφηβική του ηλικία, υφίσταται το συνεχές bullying των συμμαθητών του, είναι ερωτευμένος με την Τζανίν (το μοναδικό πρόσωπο που του φέρεται όμορφα στο σχολείο) χωρίς ανταπόκριση. Μετά το πέρας του εφιάλτη του σχολείου, ανεξάρτητος πλέον, ο Λίνο ελπίζει πως θα αφήσει μια για πάντα πίσω του την γκαντεμιά και πιάνει δουλειά ως διασκεδαστής παιδικών party, ντυμένος με κοστούμι γάτας (το οποίο έχει σχεδιάσει ο ίδιος, χωρίς να έχουμε ιδέα γιατί), έχοντας στο μυαλό του πως είναι μία παροδική απασχόληση για να βγάζει τα προς το ζην. Φευ! Έξι χρόνια μετά, κάνει ακόμα την ίδια δουλειά, το bullying παραμένει αμείωτο και η ατυχία έχει χτυπήσει κόκκινο. Στην απέλπιδα προσπάθεια να φτιάξει τη ζωή του, θα επισκεφτεί έναν αυτοαποκαλούμενο μάγο, που του δίνει το λάθος ξόρκι και τον μεταμορφώνει σε γάτα.

Bullying: τσεκ. Ζώο πρωταγωνιστής: τσεκ. Ασαφές επιμύθιο – προχειράτζα για την αγάπη: τσεκ. Αυτός θα μπορούσε να είναι ένας χρυσός οδηγός που χαρακτηρίζει πολλές ταινίες κινουμένων σχεδίων οι οποίες φτάνουν στις αίθουσες στοχεύοντας στο «χρυσωρυχείο» που λέγεται οικογένεια. Το «Γατοξόρκι» εμπίπτει απόλυτα στα άνωθι, προσθέτοντας και το γνώριμο χαρακτηριστικό των άσχημα σχεδιασμένων χαρακτήρων – αν εξαιρέσουμε τον γάτο. Το παιδί έχει χάσει ήδη το ενδιαφέρον του από αυτό το γεγονός. Το μόνο που μένει για σε κρατήσει, πλέον, είναι κάποια ταύτιση ή το γέλιο. Πώς, όμως, να ταυτιστεί το ανήλικο με έναν 25άρη νέο που δουλεύει από ανάγκη σε παιδικά party; Πώς μπορείς να δημιουργείς μια ταινία με ξεκάθαρο γνώμονα τα μικρά παιδιά και να μην έχεις προσθέσει τους γονείς του ήρωα, έστω ως απλή αναφορά; Είναι δυνατόν να έχεις ως επιμύθιο το «ό,τι κάνεις, κάνε το με αγάπη» και από την αρχή να βλέπουμε πως ο ήρωας δεν έχει κανένα ενδιαφέρον για τη συγκεκριμένη καριέρα; Πλάι σε αυτά τα ρητορικά ερωτήματα, προσθέστε την εκκωφαντική απουσία γέλιου, η οποία εδώ «εκπροσωπείται» από αστεία με αστυνόμους που… «αερίζονται».

Κάπου εδώ θα μπορούσε να μπει (και) η κλισεδιά του «Μόνο για πολύ μικρά παιδιά». Όχι. Είναι μία ανήθικη ατάκα. Αλήθεια, μια ταινία που εσύ, με τη διευρυμένη κριτική ικανότητα ενός ενήλικα, θεωρείς κακή, θα την πάσαρες στο παιδί σου; «Έλα μωρέ, παιδικό είναι»; Είναι αδιανόητο, studios παραγωγής, γονείς και κινηματογραφόφιλοι (σ.σ. και επαγγελματίες της κριτικής) να αντιμετωπίζουν έτσι άκομψα ένα είδος με τρομακτική δύναμη, εκπαιδευτικό χαρακτήρα και το προνόμιο της μύησης ενός παιδιού στη μαγεία που λέγεται κινηματογράφος. Είναι αδιανόητο να κάνουμε εκπτώσεις σε μία ηλικία εξόχως διαπλαστική.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Πρόχειρο, ανέμπνευστο και αδιάφορο σινεμά, από αυτό που αποφεύγεις… με το τουφέκι, και δεν περνάς το παιδί σου ούτε απέξω!


MORE REVIEWS

ΓΚΟΤΖΙΛΑ x ΚΟΝΓΚ: Η ΝΕΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

Ένα μυστηριώδες σήμα (κινδύνου;) έρχεται από τα βάθη της Κοίλης Γης και καλεί την ερευνητική ομάδα που προστατεύει τον Κονγκ στη Νήσο του Κρανίου να βρεθεί στα έγκατα αχαρτογράφητων περιοχών, ελπίζοντας να μην αναμειχθεί και ο Γκοτζίλα, προκαλώντας νέες επικές μάχες.

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.

MR KLEIN

MR KLEIN

Πώς το λένε αυτό που έρχεται ο παπάς και σε ραντίζει με αγιασμό και γυρνάει και μπουγελώνει και το σπίτι… «για το καλό»; Αυτό.