FreeCinema

Follow us

ΛΙΛΙΑΝ (2019)

(LILLIAN)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματικό Road Movie
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αντρέας Χόρβατ
  • ΚΑΣΤ: Πατρίτσια Πλάνικ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 130'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Πεζή, δίχως διαβατήριο και χρήματα, χωρίς να μιλάει αγγλικά, η ρωσικής καταγωγής Λίλιαν επιχειρεί ένα πραγματικό «ομηρικό» ταξίδι, από τη Νέα Υόρκη ώς την Αλάσκα. Το «αμερικάνικο όνειρο» θα την προστατεύσει;

Βασισμένη στο μυθικό ταξίδι μιας γυναίκας που επιχείρησε το ίδιο οδοιπορικό στην Αμερική της δεκαετίας του 1920, το «Λίλιαν» εκσυγχρονίζει την ιστορία εκείνης της άγνωστης μετανάστριας και στα χέρια ενός πρώην ντοκιμαντερίστα από την Αυστρία γίνεται ένα βαθιά ολοκληρωμένο σχόλιο για τις Ηνωμένες Πολιτείες, όχι μόνο του σήμερα, αλλά και με μία διαχρονική σημασία κυνικής σκληρότητας. Διόλου τυχαία, στην παραγωγή του φιλμ συναντάμε το όνομα του σκηνοθέτη Ούλριχ Ζάιντλ (του περίφημου «Dog Days»), ενός Ευρωπαίου δημιουργού που δεν τρέφει ιδιαίτερη συμπάθεια για το ανθρώπινο είδος…

Ο Αντρέας Χόρβατ μας συστήνει εδώ μία Ρωσίδα που ζει… «από θαύμα» στη Νέα Υόρκη. Η visa της έχει λήξει, έχει ξεμείνει από λεφτά, το modeling δεν αποδίδει πια και, με την αθωότητα που τη χαρακτηρίζει, πηγαίνει σε ένα casting κοριτσιών, για ν’ ανακαλύψει ότι η αγγελία αφορούσε κοπέλες που είναι διατεθειμένες να παίξουν σε σκληρό πορνό. Η ίδια δεν γνωρίζει καν την αγγλική γλώσσα! Ένας άνδρας που θα δείξει ενδιαφέρον γι’ αυτήν, θα τη συμβουλεύσει να γυρίσει στην πατρίδα της, γιατί εκεί είναι οι μεγάλες ευκαιρίες, πια. Η Λίλιαν θα ξεκινήσει το ταξίδι της επιστροφής, έχοντας στο μυαλό της μία διαδρομή που θα την οδηγήσει (;) μέχρι τα σύνορα του Καναδά, κατόπιν στην Αλάσκα και, τελικά, σε σοβιετικά εδάφη. Πεζή όλα αυτά!

Το φιλμ μοιάζει να δίνει τον απόλυτο ορισμό σε αυτό που στο σινεμά αποκαλούμε «road movie». Ολόκληρη η ταινία είναι δρόμος. Και επειδή η ηρωίδα δεν μιλά τη γλώσσα, το «Λίλιαν» παίρνει σχεδόν τη μορφή ενός έργου του βωβού κινηματογράφου, επικεντρώνοντας έτσι στην εκφραστικότητα της (μοναδικής) πρωταγωνίστριάς του, Πατρίτσια Πλάνικ, όσο και στο αχανές widescreen τοπίο της χώρας. Σαν μία κουκίδα στον χάρτη, η Λίλιαν μετατρέπεται σταδιακά στα μάτια του θεατή σε σύμβολο αποφασιστικότητας και εμμονικού αγώνα μέχρι την πραγματοποίηση του στόχου της, ενώ η κάμερα του Χόρβατ καταγράφει με απογυμνωμένη απλότητα την παρακμή και την εγκατάλειψη (του εσωτερικού, ειδικότερα) της Αμερικής του σήμερα, καθώς περνά από τη μία Πολιτεία στην άλλη, προσθέτοντας λαϊκής κατανάλωσης μηνύματα συντηρητισμού και θρησκευτικής προπαγάνδας από billboards του δρόμου ή ηχητικά αποσπάσματα από καθημερινές, τοπικές ραδιοφωνικές εκπομπές, με πρόζα απολύτως κενή και ανούσια σε περιεχόμενο, σχεδόν όσο ανούσια είναι η ζωή και οι προσωπικότητες των ανθρώπων τους οποίους συναντά η Λίλιαν. Η μοναξιά της αντανακλά το συναίσθημα και την καρδιά ολόκληρης της σύγχρονης Αμερικής.

Στο στωικό πρόσωπο της Πλάνικ συναντάμε ένα ανθρώπινο «σκουπίδι» της κοινωνίας, που τρώει μέσα κι από κάδους απορριμμάτων ακόμη, που κοιμάται όπου βρει μία στοιχειώδη ασφάλεια, που προσπαθεί να προστατεύσει το κορμί της από πεινασμένα ανδρικά βλέμματα ή επίδοξους βιαστές, που πλένεται πρόχειρα σε δημόσιες τουαλέτες μπας και κρατηθεί καθαρή. Η Αμερική θα μπορούσε να τη «μολύνει» στην πορεία, όμως εκείνη συνεχίζει ατρόμητη, σαν ένα μυστηριώδες στοιχείο της φύσης που βρίσκει τρόπους να νικά το αφιλόξενο, ανθρώπινο περιβάλλον ενός κόσμου ασχήμιας, στον οποίο βαδίζει σαν να βρέθηκε από λάθος. Σαν να έπεσε στη Γη.

Το «Λίλιαν» είναι ένα πικρά ωμό φιλμ, χωρίς συναισθήματα, χωρίς μελοδραματισμούς, με μία γλώσσα κινηματογραφικά «αποστειρωμένη» από ομορφιά (όσο κι αν εντυπωσιάζουν τα απίστευτα τοπία που καταγράφει ο φακός), ένα ντοκουμέντο για το επερχόμενο τέλος του δυτικού πολιτισμού και τον βιασμό λαών και παραδόσεων, αν όχι και της φύσης της ίδιας. Που έχει τη δύναμη να (μας) εκδικηθεί.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ξέχνα την Αλίκη και τα θαύματα των παραμυθιών, εδώ το στόμα μένει ορθάνοιχτο από την αλήθεια και τις εικόνες του Αντρέας Χόρβατ. Εντελώς αναπάντεχα, μία από τις καλύτερες ταινίες της φετινής σεζόν, η «Λίλιαν» σου προσφέρει την ευκαιρία να κάνεις… εκ του ασφαλούς, από το κάθισμα του σινεμά, ένα κυριολεκτικό ταξίδι παρατήρησης και μελέτης ενός κόσμου που «πουλήθηκε» σαν κάτι το ονειρικό, για να καταλήξει σε κάτι το τρομακτικά απρόσωπο και (μάλλον) απάνθρωπο. Μαζί, σου δείχνει ξεκάθαρα το μέγεθος ενός θνητού πλάσματος, τοποθετημένου μέσα σε αχανείς εκτάσεις γης, για να σε κάνει να νιώσεις όχι σαν «τουρίστας» (όπως συμβαίνει σε κανονικά ντοκιμαντέρ, είδος που γνωρίζει απόλυτα ο σκηνοθέτης), αλλά σαν μία τιποτένια στιγμή ύπαρξης στο ακόμη πιο αχανές σύμπαν. Τόλμησέ το. Θα βγεις από την αίθουσα έχοντας βιώσει στιγμές που θα θυμάσαι έντονα για πολύ καιρό. Και τι εικόνες!

MORE REVIEWS

ΝΤΟΥΛΙΤΛ

Για επτά χρόνια μακριά από τον πολιτισμό και τα μάτια του κόσμου εξαιτίας του χαμού της αγαπημένης του, ο εκκεντρικός κτηνίατρος δόκτωρ Ντουλίτλ, με το μοναδικό χάρισμα της ικανότητας να μιλά με τα ζώα, καλείται να σώσει τη ζωή της βασίλισσας της Αγγλίας, αναζητώντας ένα σπάνιο γιατρικό σε τόπο παραμυθένιο κι επικίνδυνο.

BAD BOYS FOR LIFE

Ο ντετέκτιβ Μάικ Λάουρι είναι πάντα άνετος κι ωραίος. Ο ντετέκτιβ Μάρκους Μπερνέτ είναι έτοιμος να βγει στη σύνταξη. Όταν ο πρώτος γίνει στόχος αδίστακτου δολοφόνου, ο δεύτερος δεν μπορεί παρά να βάλει τις σκέψεις περί απόσυρσής του στον πάγο. Τα «Κακά Παιδιά» της Αστυνομίας του Μαϊάμι βγαίνουν ξανά στην πιάτσα, έτοιμα για μια τελευταία δουλειά. Αυτή τη φορά, μάλιστα, είναι ζήτημα ζωής και θανάτου.

Η ΑΛΗΘΕΙΑ

Κόρη διάσημης ηθοποιού, επ’ ευκαιρία εκδόσεως της βιογραφίας της diva μαμάς, την επισκέπτεται οικογενειακώς στο σπίτι της στο Παρίσι. Έχοντας σοβαρές ενστάσεις για την αληθοφάνεια των απομνημονευμάτων της, την πετυχαίνει εν μέσω γυρισμάτων sci-fi ταινίας στην οποία εμφανίζεται. O συνδυασμός όλων αυτών κάνει την επανασύνδεση κομματάκι δύσκολη.

ΜΙΑ ΛΕΥΚΗ, ΛΕΥΚΗ ΜΕΡΑ

Ένας αστυνομικός που χάνει τη σύζυγό του σε αυτοκινητικό δυστύχημα, αρχίζει να παθιάζεται με την ιδέα πως εκείνη τον απατούσε. Οι εμμονικές του σκέψεις απειλούν με καταστροφικές συνέπειες τους πάντες γύρω του.

ΤΟ ΛΟΥΛΟΥΔΙ ΤΗΣ ΕΥΤΥΧΙΑΣ

Μία επιστήμονας θα έρθει αντιμέτωπη με τις απρόσμενες συνέπειες του δημιουργήματός της, όταν συνειδητοποιήσει πως το γενετικά μεταλλαγμένο φυτό που έχει αναπτύξει προκειμένου να κάνει τους ανθρώπους χαρούμενους, δεν είναι τελικά και τόσο αθώο όσο αρχικά πίστευε.