FreeCinema

Follow us

ΜΑΜΑ ΞΑΝΑ (2016)

(LE PETIT LOCATAIRE)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ναντέζ Λουαζό
  • ΚΑΣΤ: Καρίν Βιάρ, Φιλίπ Ρεμπό, Ελέν Βενσάν, Μανόν Νεζέ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 100'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Πενηντάχρονη μητέρα δύο ενήλικων παιδιών, αλλά ταυτοχρόνως και γιαγιά, μένει προ εκπλήξεώς της έγκυος για τρίτη φορά. Η οικογένειά της δεν είναι και η πιο νορμάλ του κόσμου, οπότε… τι θα κάνει με το μωρό; Το κρατάει ή κάνει έκτρωση;

Προσπαθεί να ξεφύγει κάπως από την τυπική λαϊκή γαλλική κωμωδία στο σκηνοθετικό της ντεμπούτο η Ναντέζ Λουαζό. Μετατρέπει σε μεγάλου μήκους ταινία την μικρού προ τριετίας επίσης δική της, με τίτλο σκέτο «Le Locataire», έχοντας σαφείς επιρροές από τις ανεξάρτητες αμερικάνικες παραγωγές που δοκιμάζουν συνήθως την τύχη τους στο Sundance, με το «Little Miss Sunshine» (2006), το οποίο ξεκίνησε ακριβώς από εκεί τη θριαμβευτική του καριέρα, να αποτελεί σαφές σημείο αναφοράς. Βλέπετε, η δυσλειτουργική εκκεντρικότητα της οικογένειας της εγκυμονούσας μαμάς κατευθείαν εκεί παραπέμπει, με μια έστω πιο γαλλική προσέγγιση, έτσι για να μην ξεχνιόμαστε…

H Νικόλ είναι εργαζόμενη μητέρα και νοικοκυρά, η οποία είναι σχεδόν αποκλειστικά υπεύθυνη για την εύρυθμη λειτουργία του σπιτιού της. Ο σύζυγός της είναι σταθερά άνεργος, εγκλωβισμένος στο κάποτε πολλά υποσχόμενο παρελθόν του ως μεγάλου ταλέντου της γυμναστικής. Η κόρη της, μαμά η ίδια ενός μικρού κοριτσιού, ζει στην κοσμάρα της, έχοντας ουσιαστικά εκχωρήσει την ανατροφή του παιδιού στη μάνα της. Η ηλικιωμένη μητέρα τής Νικόλ είναι καθηλωμένη σε αναπηρικό καροτσάκι, αντιμετωπίζοντας προβλήματα υγείας που, όμως, δεν της απαγορεύουν να καυτηριάζει τα καθημερινά δρώμενα. Τη φροντίζει σε καθημερινή, εικοσιτετράωρη βάση ένας νεαρός νοσοκόμος, η συνεχής (υπό την ίδια στέγη) παρουσία του οποίου τον ανακηρύσσει δικαιωματικά άτυπο μέλος της οικογένειας. Το puzzle συμπληρώνεται από τον μεγάλο γιο, ο οποίος υπηρετώντας στο γαλλικό ναυτικό απουσιάζει για μεγάλα χρονικά διαστήματα από το σπίτι, μένοντας σχετικά αμέτοχος στα όσα λαμβάνουν χώρα σε αυτό, εν αντιθέσει με τον νεαρό συνάδελφο στο σταθμό διοδίων όπου εργάζεται η Νικόλ, που έχει γνώμη για πολλά από τα θέματα που την απασχολούν, αν και δεν φαίνεται να είναι και κανένας γίγαντας της διανόησης. Όταν, λοιπόν, η Νικόλ ανακαλύψει την αναπάντεχη εγκυμοσύνη της, όλα τα μέλη της οικογένειας τίθενται προ των ευθυνών τους, με την ηρωίδα αναποφάσιστη μπροστά στο δίλημμα, να κρατήσει το μωρό ή να προχωρήσει σε έκτρωση.

Η Λουαζό αντιμετωπίζει με συμπάθεια όλους τους χαρακτήρες της, χωρίς να τους αφήνει να ξεφύγουν προς την καρικατούρα (όπως θα μπορούσαν ανετότατα). Η καλώς εννοούμενη παλαβομάρα τους προσπαθεί να οδηγήσει την κωμωδία σε extreme άκρα, αλλά σπάνια το καταφέρνει με πραγματική επιτυχία, αφού άλλο πράγμα είναι η θορυβώδης (και όχι πάντα πνευματώδης) συμπεριφορά κι άλλο το έξυπνο αστείο. Η σκηνή της ερωτικής φαντασίωσης της Νικόλ με τον γυναικολόγο της (με το όνομα του οποίου γίνονται συχνά λογοπαίγνια, που αφενός χάνουν στη μετάφραση, αφετέρου έτσι κι αλλιώς δεν σκίζουν κιόλας), για παράδειγμα, προσπαθεί να λειτουργήσει εν είδει highlight, αλλά δεν θα σας κάνει και να πέσετε κάτω από τα γέλια. Περνά, δε, ανεκμετάλλευτο το εύρημα της συνύπαρξης γυναικών από τρεις διαφορετικές γενιές (συν ένα μικρό κοριτσάκι) σε ό,τι έχει να κάνει με την απόφαση περί της πιθανότητας (ή μη) έκτρωσης, σε συνάρτηση μάλιστα με τη σχέση μητέρας – παιδιού. Ο ρυθμός, πάντως, είναι γοργός καθ’ όλη τη διάρκεια του φιλμ και δεν υπάρχουν «χοντράδες» που υποτιμούν τη νοημοσύνη του θεατή (με εξαίρεση τη σεκάνς της τελικής λύσης του «προβλήματος» της εγκυμοσύνης). Η παρουσία της Καρίν Βιάρ σε ρόλο μαμάς ξυπνά εύλογους συνειρμούς με την περσινή, ελαφρώς ανάλογη «Οικογένεια Μπελιέ», την επιτυχία της οποίας θα ήθελε να επαναλάβει τούτη η διαφορετική εκδοχή της Γαλλίδας μάνας.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Όχι η τυπική «γαλλικουργιά» του καλοκαιριού, αυτό όμως δεν αρκεί για να κάνει το αποτέλεσμα αξιομνημόνευτο. Οι αλλόκοτοι χαρακτήρες προσδίδουν μια διαφορετικότητα, αλλά τα αστεία τους περισσότερο χαμόγελα φέρνουν παρά το γέλιο, ενώ η εναλλαγή συναισθημάτων, χάριν της «εκβιαστικής» συγκίνησης, ακολουθεί την πεπατημένη. Θα μπορούσε να είναι και πολύ χειρότερο, εάν αυτό λέει κάτι.


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.