FreeCinema

Follow us

Ο ΚΟΣΜΟΣ ΣΟΥ ΑΝΗΚΕΙ (2018)

(LE MONDE EST À TOI)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμική Περιπέτεια
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρομάν Γκαβράς
  • ΚΑΣΤ: Καρίμ Λεκλού, Ιζαμπέλ Ατζανί, Ουλαγιά Αμαμρά, Βενσάν Κασέλ, Φρανσουά Νταμιέν, Σαμ Σπρούελ, Γκάμπι Ρόουζ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 94'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Γόνος κορυφαίας απατεώνισσας επιχειρεί να πιάσει την καλή με ένα νόμιμο deal για πρώτη φορά στη ζωή του, έτσι ώστε να αποκτήσει ένα λαϊκό, δικό του σπιτικό… με πισίνα. Η μανούλα δεν θα χρηματοδοτήσει, άρα εκείνος πρέπει να πιάσει γερή μπάζα από δοσοληψία ναρκωτικών για λογαριασμό psycho ρεντίκολου που χαλάει την πιάτσα. Προφανώς, όλα θα πάνε στραβά…

Χωρίς δημιουργική ταυτότητα ακόμα στο κινηματογραφικό προσκήνιο, αλλά με εξαιρετικά δείγματα εικονοποιίας στους χώρους της διαφήμισης και των music promo, ο Ρομάν Γκαβράς κάνει μια δεύτερη απόπειρα στο σινεμά μυθοπλασίας, μετά το «Notre Jour Viendra» (2010). Χωρίς να είναι αποτελεί μια ουσιαστική αποτυχία, το «Ο Κόσμος σου Ανήκει» δείχνει αρκετά παλιό σε ιδέες και ευρήματα ή, όπως είχα γράψει και μετά την πρεμιέρα του στο πρόσφατο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, είναι κάτι σαν… «Γκάι Ρίτσι του φτωχού». Αν υποθέσουμε ότι τέτοιες «πλάκες» έκανε ο Βρετανός σαματατζής της οθόνης από εποχής «Snatch» (2000), αντιλαμβάνεσαι το point μου.

Η βασική ιστορία του φιλμ είναι ολίγον εξωφρενική και πολύπλοκη για να αναφερθεί εν συντομία. Λαϊκό παιδί «της γειτονιάς», μικροκακοποιός, στα χνάρια της «γονικής καθοδήγησης» μιας ταλαντούχας απατεώνισσας με φήμη στις διαρρήξεις, βγάζει με το ζόρι τα προς το ζην στη δούλεψη θεοπάλαβου εμπόρου ναρκωτικών, ο οποίος χαλάει την πιάτσα και δημιουργεί μονάχα έχθρες. Ο Φαρές ονειρεύεται να ξεφύγει από τη μαμά του και την παρανομία, να βγάλει λεφτά με νόμιμο τρόπο και να αποκτήσει ένα ταπεινό διαμέρισμα με πισίνα, αν γίνεται και με μια σύντροφο από δίπλα. Το «όνειρο» έχει μορφή εξαγωγών… γρανιτοπαγωτού (τύπου μπομπονέλα!) σε αραβικές χώρες, αλλά για να προχωρήσει το σχέδιό του, χρειάζεται κεφάλαιο. Η μανούλα αρνείται να τον στηρίξει στην πρώτη του επιχειρηματική προσπάθεια, οπότε ο Φαρές υποχρεώνεται να εκτελέσει παράτολμη συναλλαγή «προϊόντος» με σκληροπυρηνικό Άγγλουρα έμπορο ναρκωτικών στην Ισπανία, έχοντας όμως για συνεργούς τους πιο άχρηστους τύπους του οργανωμένου εγκλήματος.

Η συνέχεια αποτελεί ένα βαρυφορτωμένο γλέντι παρεξηγήσεων που ψυχαγωγεί μερικώς (μέχρι εξαντλήσεως του ανεκδοτολογικού χαρακτήρα ηρώων και καταστάσεων), από το οποίο δεν σου μένει στο μυαλό σχεδόν τίποτα μετά το τέλος της προβολής (με πιθανή εξαίρεση την υποψία πως η τόσο «τραβηγμένη» Ιζαμπέλ Ατζανί σε λίγο καιρό θα μοιάζει περισσότερο με ώριμη version της Σοφί Μαρσό παρά με τον θρυλικό εαυτό της!). Κάθε υποπλοκή σκάει σαν φούσκα πάνω από το σενάριο, με πιο αξιοπερίεργες τις αναφορές σε θεωρίες περί Illuminati, που σχεδόν καίνε τον εγκέφαλο από άποψης χιούμορ (όπως καίνε κι εκείνο το έρημο το καράβι με το φορτίο ναρκωτικών…).

Τελικά, η στρουμπουλή κορούλα του Άγγλουρα, που σχεδόν το ευχαριστιέται ως θύμα απαγωγής, είναι το πιο απολαυστικό πράγμα στο «Ο Κόσμος σου Ανήκει», το οποίο μας κάνει μια ικανοποιητική επίδειξη της πείρας και του επαγγελματισμού του Γκαβράς, όμως δίχως κάτι το μοντέρνο από πίσω. Για έναν σκηνοθέτη με τόσο «προχώ» πρότερο καλλιτεχνικό βίο, όλα τα άνωθεν μαζί δεν μας επιτρέπουν να φιλοδοξούμε ιδιαίτερα για το μέλλον του…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ξεκινά με ρυθμό, κέφι, μπρίο, εξελίσσεται σε μια υπερβολική διακωμώδηση του λουμπεναριού που κρύβει μέσα του ο κόσμος της εγκληματικότητας. Στα ‘80s θα το κάναμε κέφι. Σήμερα, φαίνεται κάπως παλιό, προφανώς. Στο μέτρο μιας λαϊκής crime περιπέτειας, έχει τις στιγμές του και δεν λες ότι κακοπερνάς. Αλλά μέχρι εκεί, το πολύ.

MORE REVIEWS

ΡΟΜΑ

Στο Μεξικό των αρχών της δεκαετίας του ’70, μια πολυμελής οικογένεια αστών αποχαιρετά τον μπαμπά που φεύγει «ταξίδι για δουλειές», ενώ η αγαπημένη τους υπηρέτρια Κλεό ανακαλύπτει πως έχει μείνει έγκυος από ένα αγόρι που «εξαφανίζεται» με το που μαθαίνει τα νέα.

ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΠΟΥ ΠΕΡΑΣΑΤΕ ΑΠΟ ΔΩ

Τσιλιαδόροι αυθαίρετης οικοδομικής εργασίας παριστάνουν για μία μέρα τους κουλουρτζήδες σε δρομάκο. Μέσω απροόπτων, θα διέλθουν η σάρα και η μάρα. Τι θα πει ο στόμας τους; Εεε...

SPIDER-MAN: ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΑΡΑΧΝΟ-ΣΥΜΠΑΝ

Έπειτα από τσίμπημα μεταλλαγμένης αράχνης, έφηβος Νεοϋορκέζος μαθητής ανακαλύπτει πως έχει αποκτήσει υπερφυσικές ικανότητες παρόμοιες με αυτές του Spider-Man. Ενώνει τις δυνάμεις του με ένα τσούρμο εναλλακτικών αραχνο-ανθρώπων που καταφθάνουν από άλλες διαστάσεις και μαζί προσπαθούν να εξαλείψουν θανάσιμο κίνδυνο που απειλεί τους πάντες, σε όποια πραγματικότητα κι αν βρίσκονται.

Ο ΑΣΠΡΟΔΟΝΤΗΣ

Οι περιπέτειες του Ασπροδόντη, του μικρού λυκόσκυλου που γνώρισε το σκληρό, αλλά και το ευγενές πρόσωπο των ανθρώπων, σε ένα οπτικά πανέμορφο animation δια χειρός του βραβευμένου με Όσκαρ Αλεξάντρ Εσπιγκάρες.

Ο ΔΙΚΟΣ ΤΗΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Τα δέκα τελευταία χρόνια της ζωής της Αμερικανίδας δημοσιογράφου Μαρί Κόλβιν, η οποία εργαζόταν επί σειρά ετών ως πολεμική ανταποκρίτρια για τους Sunday Times. Ο βομβαρδισμός της πόλης Χομς κατά τον Συριακό Εμφύλιο ήταν το τελευταίο της reportage. Βασισμένο (φυσικά) σε αληθινά γεγονότα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Εγώ πιστεύω στους Μασόνους και τις στοές. Ντροπή τους που τα κοροϊδεύουν αυτά στο έργο. Ευτυχώς που δεν είπανε κάτι και για τους ψεκασμούς…