FreeCinema

Follow us

Ο ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΚΥΚΛΟΣ (1970)

(LE CERCLE ROUGE)

  • ΕΙΔΟΣ: Αστυνομική Περιπέτεια
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζαν-Πιερ Μελβίλ
  • ΚΑΣΤ: Αλέν Ντελόν, Αντρέ Μπουρβίλ, Τζιάν Μαρία Βολοντέ, Ιβ Μοντάν, Φρανσουά Περιέ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 140'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Άρτι αφιχθείς από της φυλακής τα σίδερα κατρακυλά αμέσως στην ανομία, κανονίζοντας ληστεία πανάκριβων κοσμημάτων. Παρτενέρ στο έγκλημα, καταζητούμενος δραπέτης με εμμονικό αστυνομικό ντετέκτιβ στο κατόπι, αλλά και αλκοολικός πρώην μπάτσος. Θα τους βγει σε καλό η κολεγιά;

Στην προτελευταία του σκηνοθετική δουλειά, ο Ζαν-Πιερ Μελβίλ απομακρύνεται από τα παλιομοδίτικα στερεότυπα του νουάρ και παραδίδει μια αστυνομική περιπέτεια υποκόσμου, με την ανδρική τιμή να παίζει τον κυρίαρχο ρόλο. «Ρόλοι», άλλωστε, είναι και εκείνοι που έχουν επιλέξει για τη ζωή τους οι ήρωες, παίζοντας κλέφτες κι αστυνόμους μέχρι… τελικής πτώσης, με χρέη προσωπικά και αντεκδικήσεις που κρατάνε παντοτινά. Ειρωνικά, από το φιλμ απουσιάζουν πλήρως οι γυναικείοι χαρακτήρες (ο Αλέν Ντελόν, βγαίνοντας από τη φυλακή, επιλέγει από τα προσωπικά του αντικείμενα να αφήσει στα «αζήτητα» κάποιες φωτογραφίες εκείνης…), ενώ οι ομοφυλοφιλικές υπόνοιες πλανώνται ύπουλα στο πετσί κάποιων από τους βασικούς πρωταγωνιστές της ιστορίας (όχι spoilers!).

Η αφήγηση στριφογυρίζει γύρω από δύο πρόσωπα, οι ζωές των οποίων τέμνονται εξαιτίας της παράνομης δράσης τους. Ο ένας (Ντελόν) αποφυλακίζεται και αισθάνεται ασφαλής να βγει ξανά στην «αγορά εργασίας» του υποκόσμου, έχοντας καθαρό κούτελο (δεν είχε καταδώσει κανέναν αφού τον συνέλαβαν). Ο άλλος (Βολοντέ) αποδρά από τρένο και τον φύλακα – μπάτσο που τον είχε αναλάβει, και βρίσκεται σε αναζήτηση κρησφύγετου, ενώ ξοπίσω του τρέχει ανελέητο ανθρωποκυνηγητό σε Παρίσι και περίχωρα. Ο πρώτος έχει ήδη καλή πληροφορία για χτύπημα μεγάλου κοσμηματοπωλείου και ψάχνει για συνεργούς. Ο δεύτερος έχει τα προσόντα και θα ταιριάξουν.

Με μια στιλάτη άνεση που σπάνια κοπιαρίστηκε ιδανικά στο παγκόσμιο σινεμά (μονάχα ο Τζον Γου πλησίασε το συγκεκριμένο ύφος, αν και εκεί υπήρχαν και «δάνεια» από τη φιλμογραφία του Σεϊτζούν Σουζούκι), ο Μελβίλ εδώ δεν νοιάζεται καθόλου για το αν θα κριθεί για προβλήματα ρυθμού ή μακρόσυρτες σεκάνς σιωπής και, έχοντας μόλις μπει στη δεκαετία του ’70, δείχνει να «πενθεί» ακόμη και την αισθητική του φόρμα, σαν κάτι που σύντομα πρόκειται να χαθεί (όπως και οι περισσότεροι από τους ήρωές του, φυσικά). Ο ελεγειακός τόνος δεν είναι τόσο προφανής στον «Κόκκινο Κύκλο», αν και γνωρίζοντας το σινεμά του Μελβίλ, ο θεατής δεν δίνει σοβαρά ποσοστά επιτυχίας της ληστείας και ασφαλούς φυγής από τον αστυνομικό κλοιό. Απλά, το «μοιραίο» εδώ φορτώνεται παραπανίσιες δόσεις από σασπένς, που επιτρέπουν στο φιλμ να «ξεχειλώνει» σε διάρκεια χωρίς να ενοχλεί (δεν ισχύει για όλους αυτό σήμερα, να τα λέμε κι αυτά…).

Highlight (για πολλούς) παραμένει η εξαιρετική σεκάνς της ληστείας, δίχως ίχνος διαλόγου, μολονότι υπάρχουν και εκείνοι (σηκώνω χέρι) που προτιμούν την αντίστοιχη σκηνή από το «Bob le Flambeur» (1956), μιλώντας περί Μελβίλ πάντοτε. Στην τελική, η ψυχολογική διάσταση των χαρακτήρων είναι εκείνη που υποστηρίζει περισσότερο τον μύθο του «Κόκκινου Κύκλου», υποστηριζόμενη από τη σχεδόν ανέκφραστη ψυχρότητα των ερμηνειών, με τον Μπουρβίλ (φημισμένος για τις κωμικές του εμφανίσεις) να κλέβει την παράσταση σε κόντρα ρόλο… αρκετά αινιγματικό (μονάχα λίγο πριν το φινάλε μπορούμε να υποψιαστούμε κάποια πράγματα για τον μοναχικό του βίο αλλά και για τις αιτίες του). Η τελευταία σεκάνς αποκωδικοποιεί αρκετά από τα μυστικά τού έργου, αν και η τελευταία φράση που ακούγεται στο φιλμ σηκώνει διάφορες ερμηνείες, που αξίζει να κουβεντιάσει κανένας, ακόμη και στο σύγχρονο παρόν. Στη φύση του ανθρώπου δεν άλλαξε ποτέ κάτι. Η ίδια «καταδίκη» μας περιμένει…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μετά την επιτυχία της φετινής επανέκδοσης του «Δολοφόνου με το Αγγελικό Πρόσωπο», το κοινό μπορεί να υποδεχτεί ένα σχεδόν ισάξιας σημασίας έργο του Ζαν-Πιερ Μελβίλ, που (χωρίς να του φαίνεται πραγματικά) διαθέτει εντονότερα μαύρους (#diplhs) τόνους στην ψυχή, εγκαταλείποντας κιόλας την παλιομοδίτικη φόρμα του νουάρ. Εδώ μιλάμε για μεγάλη σκοτεινιά στο βάθος σχεδόν όλων των βασικών χαρακτήρων. Προσοχή στη διάρκεια του φιλμ, απαιτεί αντοχές που δεν σχετίζονται καθόλου με ρυθμούς αφήγησης της σημερινής κινηματογραφικής παραγωγής.


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΕΝΑ ΦΛΙΤΖΑΝΙ ΚΑΦΕ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ

Στα Τίρανα του σήμερα, ο Αγκίμ κι ο Γκεζίμ, κωφά και πανομοιότυπα δίδυμα αδέλφια που μοιράζονται την ίδια στέγη, ανακαλύπτουν πως οδηγούνται σταδιακά στην τύφλωση εξαιτίας μιας γενετικής ασθένειας.

MR KLEIN

MR KLEIN

Φρέσκος εξοδούχος από φυλακή, κανονίζει στο καπάκι ληστεία κοσμηματοπωλείου. Λίγο αργό, κατά τα άλλα. Όταν μπήκα είχα το κορακί το μελαχρινό, όταν βγήκα είχα φορτώσει γκρίζες «ανταύγειες» και κροτάφους.