FreeCinema

Follow us

Ο ΔΙΠΛΟΣ ΕΡΑΣΤΗΣ (2017)

(L' AMANT DOUBLE)

  • ΕΙΔΟΣ: Ερωτικό Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Φρανσουά Οζόν
  • ΚΑΣΤ: Μαρίν Βακτ, Ζερεμί Ρενιέ, Τζάκλιν Μπίσετ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 107'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Μια όμορφη νεαρή γυναίκα, που υποφέρει από χρόνιους πόνους στην κοιλιά, θα ζητήσει βοήθεια από έναν γοητευτικό ψυχίατρο τον οποίο και θα ερωτευτεί ακαριαία, μόνο για να ανακαλύψει σύντομα το σκοτεινό, «διπλό» μυστικό του.

Στροφή 180 μοιρών για τον Φρανσουά Οζόν που μετά το ασπρόμαυρο «Frantz» ψηφίζει ξώφαλτσο camp για τη νέα του ταινία με τίτλο «Ο Διπλός Εραστής», ένα κινηματογραφικό πόνημα που για τους πιο ψυλλιασμένους αρκεί μια ματιά στην αφίσα και τον «μαρτυριάρικο» τίτλο προκειμένου να καταλάβουν για ποιον «χτυπάει» το… homage (αν, δηλαδή, μπορεί κάποιος να αποκαλέσει έτσι τούτον τον ψυχαναλυτικά σοβαροφανή αχταρμά). Βρίσκοντας την έμπνευσή του στο βιβλίο «Lives of the Twins» της Αμερικανίδας συγγραφέως Τζόις Κάρολ Όουτς, ο Οζόν επιχειρεί να σκηνοθετήσει ένα θρίλερ παλαιάς κοπής ανακυκλώνοντας ουσιαστικά τον σέξι σινε-μύθο του ερωτικού τριγώνου, με ένα αποτέλεσμα που βρίσκεται έτη φωτός μακριά από το ατόφια ερεθιστικό σινεμά του Μπράιαν Ντε Πάλμα ή του Πολ Φερχούφεν, με τη δημιουργική παρακαταθήκη αυτών των δύο – και όχι μόνο – να γίνεται εδώ βορά στις κωμικές (δεν το ’θελε) και οργιαστικά κιτσάτες σεκάνς σεξουαλικών περιπτύξεων και επιδερμικής ψυχανάλυσης (λέγε με και σεξανάλυση) των πρωταγωνιστών.

Η Κλοέ (Βακτ), πρώην μοντέλο και νυν part-time φύλακας σε μουσείο σύγχρονης τέχνης, πάσχει από συχνούς πόνους στην κοιλιά, γεγονός που την καθιστά ψυχολογικά ευάλωτη στις καταθλιπτικές μεταπτώσεις αυτής της ασθένειας – φαντάσματος. Με τις επισκέψεις στον γιατρό να μην αποκαλύπτουν τίποτα περισσότερο για την κατάστασή της πέρα από stress και άγχος, η Κλοέ θα δοκιμάσει τον ψυχίατρο ως ύστατη λύση, πιθανολογώντας ότι τα συμπτώματα οφείλονται σε κάτι το ψυχοσωματικό. Όταν γνωρίσει από κοντά τον γοητευτικό Πολ (Ρενιέ), ο έρωτας θα είναι κεραυνοβόλος και για τους δύο, παρά την απαγορευτική φύση μιας σχέσης ανάμεσα σε έναν θεραπευτή και τον ασθενή του. Το επόμενο διάστημα βρίσκει το ζευγάρι να μετακομίζει μαζί, την ίδια στιγμή που η υγεία της Κλοέ μοιάζει να βελτιώνεται διαρκώς. Την επίπλαστη αυτή ευτυχία θα αρχίσουν να διασαλεύουν οι ξαφνικές υποψίες της Κλοέ για την πραγματική ταυτότητα του εραστή της, καθώς μοιάζει πεπεισμένη ότι ο Πολ δεν είναι αυτός που της παρουσιάστηκε εξαρχής. Ή τουλάχιστον δεν είναι μόνο αυτός.

Το πρώτο πλάνο της ταινίας, ένας κόλπος που διαστέλλεται κατά τη διάρκεια μιας γυναικολογικής εξέτασης, «μεταμορφώνεται» μέσω ενός match cut σε ένα μάτι που δακρύζει, και τα δύο (όπως αντιλαμβανόμαστε στη συνέχεια) ανήκουν στην όμορφη πρωταγωνίστρια του «Διπλού Εραστή», Μαρίν Βακτ, κουρεμένη à la garçonne και μακιγιαρισμένη με τέτοιον τρόπο, ώστε η όποια ομοιότητά της με τη Μία Φάροου του πολανσκικού «Το Μωρό της Ρόζμαρι» να μοιάζει υπερβολικά τέλεια για να είναι… τυχαία. Η (φαινομενικά) βασική σεναριακή γραμμή της ταινίας, το τρίπτυχο γυναίκα / ψυχανάλυση / σεξ δηλαδή, θέλει να (ξανά) αποτυπώσει στη μεγάλη οθόνη τα υφέρποντα σεξουαλικά πάθη του θηλυκού και τη σχέση τους με το ευρύτερο φάσμα της ψυχανάλυσης, με γνώμονα όμως τις απαρχές της γυναικείας «υστερίας». Κάπως βαρύ τούτο το θεματάκι θα σκέφτηκε ο Οζόν, αλλά τόσο ενδιαφέρον, ίσως ένας φόρος τιμής στους «ειδικούς» των γυναικείων κινηματογραφικών ψυχώσεων να μειώσει τον δείκτη δυσκολίας του, καθιστώντας έτσι το φιλμ ένα homage εκ του ασφαλούς που ίσως να περιλαμβάνει όλα τα φιλμικά SOS: από το body horror του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και την τρομολαγνική γυναίκα του Αντρέι Ζουλάφσκι, μέχρι τον οικόσιτο τρόμο του Ρομάν Πολάνσκι, τους εμμονικούς ήρωες του Άλφρεντ Χίτσκοκ, ακόμη και τη φετιχοποίηση του αιλουροειδούς στο σινεμά του Πολ Σρέιντερ.

Η εναρκτήρια σκηνή είναι ενδεικτική του υποθεσιακού μοτίβου που υιοθετεί τελικά ο Οζόν σε τούτη την ταινία, μια αναπαραστατική συρραφή κλασικών στιγμών του κινηματογράφου, που εδώ απλώς ενισχύουν το κλισέ σενάριο «γυναίκα μόνη ψάχνει» με κερασάκι την πιο αψυχολόγητη σκηνή σεξ με…strap-on που έχεις δει, έτσι για το «ονειρικό» του θέματος. «Ο Διπλός Εραστής» είναι ένα φιλμ σκηνοθετικής, σεναριακής και μονταζιακής σύγχυσης που (ατυχώς) καταλήγει να παίρνει τον εαυτό του στα σοβαρά, εγκλωβισμένο σε ένα (très) banal τέλος με αυταπάτες ανατροπής, την οποία έχεις ήδη πάρει χαμπάρι από τα μισά. Υπάρχουν τρανταχτές σεναριακές αστοχίες εδώ, πράγματα που είτε δεν εξηγούνται είτε δεν δικαιολογούνται ποτέ, με το έτσι κι αλλιώς σχηματικό στόρι να έρχεται γρήγορα σε δεύτερη μοίρα όταν τα ηνία παίρνει η οπτικοποίηση της σεξουαλικής απεμπλοκής… σε κάθε πιθανή της στάση. Ψυχαναλυτικές σεκάνς art-house εικόνων, μια κάποια ωδή στη φιλμογραφία των παλιών (που ήξεραν πώς να το κάνουν) και μια ατμόσφαιρα περιρρέουσας «δίδυμης» απειλής, είναι τα πράγματα που απομένουν για να μην χάσεις την ψυχραιμία σου με τη νέα ταινία του Οζόν, μια κατά λάθος «cult» παρεκτροπή, δίχως όμως το fun της αυθεντικά απενοχοποιημένης σχολής (και του eurotrash, γιατί όχι;) των δεκαετιών του ’70 και του ’80. Μα, σοβαρά, strap-on;

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ο δόκτωρ συνιστά ψυχαναλυτικό σεξ μια φορά τη μέρα για την αντιμετώπιση των νευρώσεων φύλου, «παίζουν» όμως και αντενδείξεις για όσους τα βλέπουν όλα… διπλά. Αλλά σιγά να μην ακούσει η Κλοέ, που είναι σαγηνευτικό θηλυκό ετών 25. Αχαλίνωτο σεξ και μόνο, λέμε. Ο Φρανσουά Οζόν επιστρέφει, αλλά κανείς δεν το ζήτησε… έτσι, σαν την ξενέρωτη ονείρωξη ενός στερεοτυπικά σκεπτόμενου μυαλού, με kinky εμμονές στο βάθος του.

MORE REVIEWS

ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΩΡΕΣ ΣΤΟ ΕΛ ΡΟΑΓΙΑΛ

Τέλη του ’60, κάπου έξω από την Καλιφόρνια. Επτά άγνωστοι με ξεχωριστά μυστικά και σκοπό βρίσκονται για μια βραδιά σε ένα απομονωμένο motel. Ποιοι θα καταφέρουν να κάνουν check out;

LORO

Τον λένε Σίλβιο. Είναι ο «μεγάλος» της Ιταλίας. Αλλά κάθε αναφορά σε πραγματικά πρόσωπα είναι εντελώς συμπτωματική…

ΚΤΗΝΟΣ

Νεαρή γυναίκα ερωτεύεται γοητευτικό απόκληρο και βασικό ύποπτο σειράς άγριων δολοφονιών που έχουν τρομοκρατήσει τη μικρή, απομονωμένη κοινότητα όπου ζει, μόνο για να έρθει τελικά αντιμέτωπη με το δικό της σκοτεινό παρελθόν.

PEPPERMINT

Χαροκαμένη γυναίκα βλέπει τους δολοφόνους συζύγου και κόρης να τη σκαπουλάρουν, καθώς επίορκοι δικαστές και διεφθαρμένοι αστυνομικοί καθαρίζουν για λογαριασμό τους. Εκείνη κάνει υπομονή, μένει στο παρασκήνιο και όταν κάποια χρόνια μετά νιώθει έτοιμη, αρπάζει τα όπλα γυρεύοντας εκδίκηση. Ο Νόμος τώρα είναι στα χέρια της...

ΠΟΘΟΣ

Πενηντάρης εργένης πληροφορείται από την πρώην σύντροφό του όχι μόνο πως όταν είχαν χωρίσει (είκοσι χρόνια πριν) εκείνη ήταν έγκυος, αλλά και πως ο γιος τους, Άνταμ, έχασε τη ζωή του σε αυτοκινητικό δυστύχημα. Ο νεόκοπος πατέρας ακούει τα νέα βάζοντας σκοπό να γνωρίσει έστω μετά θάνατον τον γιο του, αφού εν ζωή αγνοούσε την ύπαρξή του.