FreeCinema

Follow us

ΔΙΑΣΤΑΥΡΟΥΜΕΝΕΣ ΖΩΕΣ (2013)

(KRUGOVI)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σέρτζαν Γκολούμποβιτς
  • ΚΑΣΤ: Λέον Λούτσεφ, Αλεξάνταρ Μπέρτσεκ, Νέμποϊσα Γκλόγκοβατς, Βουκ Κόστιτς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 112’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Το 1993, κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου στην πρώην Γιουγκοσλαβία, ένας Σέρβος στρατιώτης σταματά τρεις άλλους φαντάρους που ξυλοκοπούν άγρια έναν Μουσουλμάνο έμπορο. Δώδεκα χρόνια αργότερα, το γεγονός αυτό και η συνέχειά του, εξακολουθεί να επηρεάζει έναν κύκλο από εμπλεκόμενα άτομα.

Μια πράξη, ένα γεγονός, ένας άνθρωπος, μπορούν να επηρεάσουν τις ζωές άλλων, πολλά χρόνια μετά, με απροσδόκητους τρόπους που διασταυρώνονται. Ο Σέρτζαν Γκολούμποβιτς αγγίζει τον εμφύλιο πόλεμο στην πρώην Γιουγκοσλαβία (ένα θέμα που δεν πρόκειται να πάψει να απασχολεί το σινεμά της Σερβίας και της Βοσνίας για καιρό, προφανώς), με μια αφήγηση που πατάει στη φόρμα των ταινιών τού Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου, τόσο σε ό,τι αφορά τις παράλληλες ιστορίες, όσο και στη δύναμη των συμπτώσεων. Τουλάχιστον, ο Γκολούμποβιτς δηλώνει ότι το σενάριο βασίζεται σε αληθινά γεγονότα, ώστε να αποφύγει την αντίδραση «τι λες, ρε φίλε;», που προκαλεί ο Ινιάριτου με την εμμονή του στις σεναριακά βολικές, αλλά ταυτόχρονα απίθανες λύσεις.

Οι «Διασταυρούμενες Ζωές» ασχολούνται με ένα θέμα που πονάει ακόμη. Με το πώς άνθρωποι που ζούσαν μαζί ειρηνικά, από τη μια στιγμή στην άλλη έγιναν εχθροί και εξέφρασαν το μίσος με τον πιο βίαιο τρόπο. Συνέβη, όσο κι αν δυσκολεύεται να το κατανοήσει κανείς. Δυσκολεύτηκε να το κατανοήσει και ο Μάρκο, ένας Σέρβος στρατιώτης, που πλήρωσε με τη ζωή του την προσπάθεια να σταματήσει το άδικο. Τον βλέπουμε σε μια άδειά του, να μιλάει με τον πατέρα του, να συναντά την αγαπημένη του και μετά ένα φίλο του. Εκεί θα παρέμβει, όταν δει τρεις άλλους Σέρβους να ξυλοφορτώνουν τον Μουσουλμάνο Χάρις. Θα τον σώσει, αλλά όπως ξεκάθαρα αφήνεται να εννοηθεί, θα το πληρώσει με τη ζωή του.

Έπειτα από δώδεκα χρόνια, ο Χάρις, που ζει στη Γερμανία και έχει κάνει οικογένεια, υποδέχεται τη Νάντα, αγαπημένη του Μάρκο εκείνη την περίοδο, η οποία ζητά βοήθεια από τον πρώτο, καθώς βρίσκεται σε κακή κατάσταση. Αλκοολική, με ένα παιδί και ψάχνοντας καταφύγιο για να ξεφύγει από έναν βάναυσο σύζυγο. Εκείνος θα της το προσφέρει, αν και θα κινδυνέψει. Πίσω στη Βοσνία, ο πατέρας του Μάρκο χτίζει ένα εκκλησάκι και παρά τους δισταγμούς του θα δώσει δουλειά, αλλά και τη βοήθειά του στο γιο ενός από τους δολοφόνους του παιδιού του. Στην τρίτη ιστορία, ο φίλος τού Μάρκο που είναι πια χειρουργός, βρίσκεται σε δίλημμα όταν διαπιστώνει ότι ένας ασθενής σε ανάγκη είναι ο αρχηγός της ομάδας που σκότωσε το φίλο του, ενώ εκείνος έμενε αμέτοχος.

Οι ενοχές, η διάθεση για εκδίκηση, η εξιλέωση, η συγχώρεση είναι μερικές από τις σκέψεις που απασχολούν και βασανίζουν τους χαρακτήρες της ταινίας. Ευτυχώς ο Γκολούμποβιτς δεν πέφτει στην εύκολη παγίδα τού διδακτισμού και της υπερδραματοποίησης και ισορροπεί τον κίνδυνο των πολλών συμπτώσεων. Οι αντιδράσεις των ηρώων του είναι πειστικές γιατί βρίσκονται κοντά στην πραγματικότητα. Και οι ερμηνείες των ηθοποιών είναι σοβαρές, μετρημένες, χωρίς υπερβολές και κορώνες που ψευτίζουν. Αδύναμο σημείο του φιλμ, ωστόσο, η «αποκάλυψη» του κεντρικού γεγονότος αφού περάσει υπερβολικά πολύς κινηματογραφικός χρόνος και χωρίς να αποτελεί ουσιαστικό μυστικό για κανέναν.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το ουσιαστικό δράμα και οι καλές ερμηνείες είναι επαρκή κίνητρα για να δεις μια ταινία που δε φαίνεται ιδιαίτερα ελκυστική με την πρώτη ματιά. Αν, όμως, σου τη σπάνε οι πολλές συμπτώσεις, οι «Διασταυρούμενες Ζωές» δε θα διασταυρωθούν με τη δική σου.


MORE REVIEWS

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΟΞΑ

Η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία Lancia θέλει να κερδίσει πάση θυσία το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι του 1983, όμως, το μοντέλο της 037 υστερεί σημαντικά έναντι της τετρακίνητης γερμανικής τεχνολογίας του Audi Quattro. Ο εκτελεστικός της Διευθυντής, Τσέζαρε Φιόρι, έχει μερικές πονηρές ιδέες οι οποίες ενδεχομένως μπορούν ν’ αλλάξουν τη διαφαινόμενη πορεία των πραγμάτων. Εμπνευσμένο από αληθινά γεγονότα.

MINORE

Μυστηριώδη τέρατα εμφανίζονται σε παραθαλάσσιο location του Σαρωνικού κόλπου με εχθρικές και φονικές διαθέσεις. Θα μπορέσουν να τα αντιμετωπίσουν ένα ναυτάκι, μια σερβιτόρα, μια γιαγιά, ένας μποντιμπιλντεράς κι ένα τσούρμο… μπουζουξήδων;

MR KLEIN

MR KLEIN

Κάτι Σέρβοι είχανε δείρει έναν Μουσουλμάνο και περνάνε 12 χρόνια, αλλά το κρατάνε τύπου «μανιάτικο». Ιδανική ταινία για έξοδο στους σινεμάδες…