FreeCinema

Follow us

Η ΑΠΟΦΑΣΗ (2015)

(KRIGEN)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τομπίας Λίντχολμ
  • ΚΑΣΤ: Πιλού Άσμπεκ, Σόρεν Μάλινγκ, Τούβα Νοβότνι, Σαρλότε Μουνκ, Νταρ Σαλίμ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 115'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS / ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Διοικητής δανέζικου λόχου σε αφγανικό έδαφος αναγκάζεται, κατά τη διάρκεια μιας αποστολής ρουτίνας, να πάρει μια κρίσιμη απόφαση με τραγικές συνέπειες. Αυτή η απόφαση θα αλλάξει τη ζωή του αλλά θα τον φέρει και υπόλογο απέναντί στους ανωτέρους του και την ίδια του την οικογένεια.

Όπως η «Πειρατεία στον Ωκεανό» δεν ήταν η συνηθισμένη περιπέτεια ναυτικής δοκιμασίας που θα περίμενε κανείς από τον τίτλο, έτσι και η καινούργια ταινία τού Τομπίας Λίντχολμ, «Η Απόφαση» (ή «Πόλεμος», όπως θα ήταν η κυριολεκτική απόδοση του πρωτότυπου τίτλου), δεν είναι η κλασική πολεμική περιπέτεια που θα έβρισκε κανείς στον κατάλογο του γειτονικού multiplex. Αντιθέτως, ο σκηνοθέτης αρέσκεται να ανάγει τις ιστορίες του σε μοραλιστικά δράματα δωματίου, εξερευνώντας τους μηχανισμούς πίσω από την επιφάνεια και τον τρόπο σκέψης πίσω από κάθε πράξη, επιμένοντας και στις δύο περιπτώσεις να κρατάει την κάμερα μοιρασμένη ανάμεσα στο επίκεντρο των γεγονότων και τα «σαλόνια» μακριά από τον άμεσο κίνδυνο, δίνοντας στον «πολιτισμένο» κόσμο μερίδιο της ευθύνης αλλά και καθιστώντας τον υπεύθυνο για την όποια λύση μπορεί να δοθεί.

Έτσι, λοιπόν, το πρώτο μισό του φιλμ ρίχνει τον πρωταγωνιστή του μέσα στην εμπόλεμη ζώνη και προσπαθεί να στήσει το προφίλ του σύμφωνα με τη συμπεριφορά του προς τους στρατιώτες του, τους ανώτερους και την οικογένειά του. Η επίμαχη απόφαση του τίτλου λαμβάνεται περίπου στα μισά της ταινίας και είναι ο καταλύτης που αλλάζει τα δεδομένα και ωθεί το φιλμ στη δεύτερη πράξη, παρουσιάζοντας το πραγματικό πρόσωπο της ταινίας. Η επεξεργασία των συνεπειών αυτής της απόφασης καθώς και οι πραγματικοί λόγοι που οδήγησαν σε αυτή γίνονται το επίκεντρο ενός καθαρά δικαστικού δράματος, το οποίο χρησιμοποιεί το χαρτογράφημα του χαρακτήρα από το πρώτο μισό για να ρίξει φως στην ουσία των γεγονότων και να διαπιστώσει κατά πόσο ένας στρατιώτης μπορεί ουσιαστικά να απομακρυνθεί από τη βία του κόσμου του. Παραδόξως, ο τρόπος με τον οποίο η ταινία ανάγεται σε ένα ουσιαστικό ηθικό δίλημμα στο δεύτερο μισό της θυμίζει, σε εντελώς διαφορετικό περιτύλιγμα φυσικά, το «Brooklyn»!

Ωστόσο, η αναπόφευκτη σύγκριση με την «Πειρατεία…» δεν είναι απόλυτα κολακευτική για την «Απόφαση». Ενώ σε εκείνο το φιλμ τα διλήμματα ήταν περίπλοκα και η λογική των αποφάσεων δημιουργούσε τη βάση για ένα αγωνιώδες δράμα που έδινε μια αναζωογονητική πνοή στις συνήθεις περιπέτειες ανδρείας και γενναιότητας αντιστρέφοντας τους όρους, εδώ η κατάσταση ανάγεται σε πιο στερεοτυπικά πλαίσια, διατηρώντας μεν την ένταση αλλά χάνοντας τον βαθμό της πρωτοτυπίας της. Οι δύσκολες επιλογές, οι ηθικές αντιφάσεις, οι γραφειοκρατικές επιρροές και η ερώτηση «Πού τελικά βρίσκεται ο πόλεμος;», στο πεδίο της μάχης ή μέσα στον ίδιο τον άνθρωπο, παρουσιάζονται ψύχραιμα και έντιμα, τελικά, όμως, η ταινία κοιτάζει προς την ασφάλεια, την κοινή λογική και ένας ευρέως αποδεκτό status quo, γεγονός που αποδεικνύει ότι το φιλμ επιλέγει την εύκολη λύση για την έξοδο και χάνει την ευκαιρία να παρουσιάσει κάτι ουσιαστικά νέο και γνήσια αντιπολεμικό για τους μοντέρνους καιρούς.

Αυτό δεν σημαίνει ότι «Η Απόφαση» είναι μια κακή ταινία. Ίσα-ίσα, το μοντάζ είναι σφιχτό, οι ερμηνείες δυνατές (η ταινία μοιράζεται με την «Πειρατεία στον Ωκεανό» και το βασικό της καστ, δίνοντας την εντύπωση ακόμα περισσότερο ενός νοηματικού sequel) και η σκηνοθεσία ψύχραιμη, εστιάζοντας κυρίως στα πρόσωπα, ακόμα και στις σκηνές των μαχών. Για αυτόν τον λόγο, η πολύπλευρη εκφραστικότητα του Πιλού Άσμπεκ (και ο τρόπος που προσπαθεί να συμβιβάσει τον πολεμικό στίβο με την οικογενειακή εστία) αναδεικνύεται και ο βασικός σύμμαχος του Λίντχολμ στην αποτελεσματικότητα του φιλμ. Στην ετυμηγορία, το πρόβλημα προκύπτει επειδή δίνεται η αίσθηση ότι το τελικό αποτέλεσμα δεν είναι αντίστοιχο των προσδοκιών που δημιουργεί το χτίσιμο της ταινίας αλλά και το γεγονός ότι ο σκηνοθέτης δεν καταφέρνει μέχρι τέλους να παραμείνει σε ριψοκίνδυνη πορεία, επιλέγοντας λίγο πριν το τέλος να «βρει κάλυμμα».

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Οι θεατές με κρίση, που αρέσκονται σε διλήμματα και περίπλοκες καταστάσεις, θα εγκρίνουν τον ηθικό προβληματισμό της ταινίας (αν και μάλλον θα αντιδράσουν απέναντι στην ασφάλεια του φινάλε). Οι πιο παραδοσιακοί θεατές, οι οποίοι ακούν «πολεμική ταινία» και φαντασιώνονται επικές μάχες, θα απογοητευθούν από την έλλειψη δράσης αλλά θα αποζημιωθούν από την εντός δικαστηρίου ένταση, αρκεί να αποδεχτούν τη διττή φύση της ταινίας. Αμφότεροι, βέβαια, θα εκτιμήσουν τη δραματική αφοσίωση του Πιλού Άσμπεκ στον ρόλο, όπως και την ψύχραιμη αποτύπωση του Λίντχολμ που επιχειρεί να αναζητήσει παντού την υπαιτιότητα.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.