FreeCinema

Follow us

KISMET: Η ΖΩΗ ΣΑΝ ΤΟΥΡΚΙΚΗ ΣΑΠΟΥΝΟΠΕΡΑ (2013)

(KISMET)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νίνα Μαρία Πασχαλίδου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 58ʼ
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Στη σύγχρονη Τουρκία και τον υπόλοιπο μουσουλμανικό κόσμο, οι ιστορίες τής… Φατμαγκιούλ, της Γκουμούς, της Σεχραζάτ και των υπόλοιπων ηρωίδων των τουρκικών καθημερινών σειρών γίνονται η αφορμή για μια άλλου είδους κοινωνικού επανάσταση. Μπορούν να γίνουν, τελικά, το μέσο για την πολυπόθητη γυναικεία χειραφέτηση σε εκείνες τις περιοχές;

Αρχικά, βγάλε από το μυαλό όλες τις προκαταλήψεις σου για τις τούρκικες σαπουνόπερες. Οι ιστορίες έρωτα, δράματος και τραγικών εξελίξεων που τεστάρουν τις αντοχές σου δεν είναι το αντικείμενο κριτικής αυτού του ντοκιμαντέρ. Αντιθέτως, η Νίνα Μαρία Πασχαλίδου ενδιαφέρεται για τη δύναμη που ασκούν αυτές οι σειρές επάνω στη μουσουλμανική κοινωνία τού σήμερα και τη συμμετοχή τους στην αλλαγή τού (παραδοσιακού) ρόλου τής γυναίκας, μια διάσταση που στο δυτικό μάτι μοιάζει ξένη, έως και αστεία.

Η γυναίκα που βλέπει στο βιασμό τής «Φατμαγκιούλ» τη δική της προσωπική αντίστοιχη περιπέτεια, η νοικοκυρά της διπλανής πόρτας που απαιτεί από το σύζυγό της το επίπεδο στοργής και αφοσίωσης που επιδεικνύει ο «Μεχμέτ» στην «Γκουμούς», η νεαρή κοπέλα που τολμάει να προχωρήσει σε σχέση με έναν ξένο, ακολουθώντας το παράδειγμα της «Ναζλί» και του «Νίκου», η κυρία που αποφασίζει δυναμικά να κυνηγήσει το καλύτερο για εκείνη και το παιδί της από έναν προηγούμενο διαλυμένο γάμο, ακριβώς όπως και η «Σεχραζάτ», είναι όλες κομμάτι μιας κοινωνίας που βολεύεται να τις κατηγοριοποιεί στις θέσεις συζύγου, κόρης ή μητέρας και τώρα ανακαλύπτουν ότι αυτοί οι ρόλοι δεν είναι ο μονόδρομος.

Την κοινωνική διάσταση του φαινομένου εντείνει και το γεγονός ότι η πλειοψηφία των σειρών γράφεται από γυναίκες δημιουργούς, γεγονός που υπογραμμίζει ότι, ούτε λίγο ούτε πολύ, προσωπικά στοιχεία των ιστοριών τους ενσωματώνονται συνειδητά στα σενάρια σε μια σκόπιμη προσπάθεια αλλαγής του κοινωνικού status quo. Ακόμα και αν αυτή η αλλαγή μπορεί απλά να περιοριστεί στη δύναμη μιας γυναίκας από τα συντηρητικά βάθη της Ανατολής να τολμήσει να ζητήσει διαζύγιο (και να το κερδίσει).

Είναι ένα θέμα που σαφώς μπορεί να αναπτυχθεί απεριόριστα και προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι η Νίνα Μαρία Πασχαλίδου επιχειρεί με το «Kismet» μια, τελικά, επιφανειακή προσέγγιση. Στην εποχή των ντοκιμαντέρ που ξεχειλώνουν μια ιδέα σε μεγάλου μήκους απόπειρες χωρίς λόγο, είναι πραγματικά κρίμα, κάτι που έχει όντως να πει πολλά πράγματα, να περιορίζεται σε μια τόσο γρήγορη ανάγνωση. Με την ίδια ταχύτητα που το «Kismet» αγγίζει τις διάφορες διαστάσεις τού προβλήματος, τις εγκαταλείπει το ίδιο σύντομα για να προχωρήσει σε κάτι καινούργιο, προκαλώντας έκπληξη με το ουσιαστικό εύρος της θεματολογίας αλλά και απογοήτευση επειδή δεν εμμένει τόσο στις επιμέρους διαστάσεις.

Παράλληλα, ξεφεύγει και… εκτός θέματος, όταν προσπαθεί να εξηγήσει για ποιο λόγο οι σειρές αυτές έχουν τόση επιτυχία στο ελληνικό κοινό. Η απάντηση της ηλικιωμένης κυρίας που υποστηρίζει ότι «της θυμίζουν τον αγνό έρωτα της νιότης της» δε συνάδει με τις υπόλοιπες απαντήσεις των γυναικών εξ Ανατολής αλλά και δεν εξηγεί το λόγο της καθολικής αποδοχής σε όλες τις ηλικίες, ειδικά όταν όλες οι υπόλοιπες συνεντευξιαζόμενες εκ Τουρκίας είναι σαφώς νεαρότερης ηλικίας.

Ενδεχομένως, η σκηνοθέτις να επιστρέψει μελλοντικά στο θέμα για μια συμπληρωματική… έκθεση, όμως, μέχρι τότε το εγχείρημα θα παραμένει άκρως ενδιαφέρον αλλά μάλλον ελλιπές στην ουσία του.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ανήκεις στις χιλιάδες των τηλεθεατών που ευλαβικά παρακολουθούν τις τούρκικες σαπουνόπερες στην τηλεόραση; Πάτα το κουμπάκι, κλείσε το «κουτί» και έλα στον κινηματογράφο για να ανακαλύψεις μια διάσταση στο θέμα που δεν είχες αντιληφθεί. Είτε θα δεις τα πράγματα αλλιώς, είτε απλά θα ανακαλύψεις και μια μεγαλύτερη οθόνη που προβάλλει επίσης ενδιαφέροντα πράγματα και ίσως σου μείνει το «κουσούρι». Σε κάθε περίπτωση, κερδίζεις. Όσοι επιθυμείτε ντοκιμαντερίστικη ανάλυση σε βάθος, θα απογοητευτείτε. Όσοι, γενικά, δεν αντέχετε τα ντοκιμαντέρ, ειλικρινά, θέλετε και απάντηση;


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.