FreeCinema

Follow us

ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ Ο ΝΕΓΡΟΣ ΣΟΥ (2016)

(I AM NOT YOUR NEGRO)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ραούλ Πεκ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 93'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Μέσα από κείμενα του συγγραφέα Τζέιμς Μπόλντουιν, τούτο το ντοκιμαντέρ αναλύει την αμερικανική Ιστορία σε συσχετισμό με το ρατσιστικό συναίσθημα και τη βία κατά των μαύρων πολιτών, με άξονες την αντιμετώπιση του φυλετικού ζητήματος από το σινεμά του Χόλιγουντ και τρεις περιπτώσεις δολοφονημένων ηγετικών μορφών της πάλης για ίσα δικαιώματα στις ΗΠΑ.

Προτού κυκλοφορήσει στις αίθουσες το σαφώς αποτυχημένο «Όταν ο Μαρξ Συνάντησε τον Ένγκελς», ο Ραούλ Πεκ υπήρξε υποψήφιος για Όσκαρ στην κατηγορία του καλύτερου ντοκιμαντέρ με τούτο το φιλμ, που παρά τις ισχυρές περγαμηνές από το εξωτερικό, αλλά και το σπουδαίο αρχειακό του υλικό, πέφτει σε μια ιδιόρρυθμη παγίδα: αν και κινείται στο (φαινομενικό) πλαίσιο ενός θέματος, του ρατσισμού κατά των μαύρων στην Αμερική, μοιάζει τελικά περισσότερο με ένα… mash-up δύο διαφορετικών ντοκιμαντέρ.

Το ένα από αυτά θεμελιώνει τις βάσεις του επάνω στο ημιτελές βιβλίο του συγγραφέα Τζέιμς Μπόλντουιν (μέσω της φωνής του Σάμιουελ Λ. Τζάκσον, στον ρόλο τού αφηγητή) με τίτλο «Remember This House». Σε αυτό το κομμάτι, ο Μπόλντουιν επιχειρεί μια ανάλυση της αμερικανικής κοινωνίας και μιας περιόδου ρατσιστικής βίας, η οποία κόστισε τις ζωές τριών προσωπικών του φίλων, του Μέντγκαρ Έβερς, του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ Τζούνιορ και του Μάλκολμ Χ. Και οι τρεις, θύματα δολοφονικών ενεργειών. Αυτό που άφησε πίσω του ο (εκλιπών το 1987) Μπόλντουιν, όμως, δεν ήταν τίποτε περισσότερο από τριάντα σελίδες σημειώσεων, τις οποίες ο Πεκ αξιοποιεί και συμπληρώνει με θαυμαστό τρόπο, χρησιμοποιώντας επιστολές, δηλώσεις, συνεντεύξεις και αποσπάσματα από τηλεοπτικές εμφανίσεις του συγγραφέα. Ο (λόγιος) τρόπος με τον οποίο μιλούσε ο Μπόλντουιν γι’ αυτούς τους «ξένους» στον ίδιο τους τον τόπο ανθρώπους, εξαιτίας τού χρώματος του δέρματός τους και μόνο, είναι συναρπαστικός. Και σε αυτό το τμήμα της ταινίας, η στάση είναι προφανής. Δίκαιη, μα και στερεότυπα γνωστή.

Το «δεύτερο» ντοκιμαντέρ, το οποίο δίνει τη σκυτάλη με άφθονο υλικό κατά τη διάρκεια του «Δεν Είμαι ο Νέγρος σου», βασίζεται στο «The Devil Finds Work», ένα τεράστιο σε όγκο δοκίμιο του Μπόλντουιν που εκδόθηκε το 1976 και επικεντρώνει σε αναμνήσεις και παρατηρήσεις του από τις εμπειρίες του ως θεατή σε κινηματογραφικές αίθουσες, αναλύοντας την απεικόνιση των μαύρων μέσα από φιλμ της περιόδου τού studio system στις ΗΠΑ. Από τα επτά του χρόνια και τον θαυμασμό που επέδειξε για ένα σχετικά τολμηρό χορευτικό της Τζόαν Κρόφορντ (στην ταινία «Dance, Fools, Dance» του 1931) αλλά και για την τέχνη τού σινεμά (όντας πρωτάρης σε αίθουσα), μέχρι κουβέντες και απόψεις για τον «Εξορκιστή» (1973), ο Μπόλντουιν μετατρέπεται εδώ σε σπουδαίο «κριτικό» κινηματογράφου με μια θεωρητική ματιά που απομονώνει και ξεγυμνώνει στιγμές και εικόνες κλασικών χολιγουντιανών παραγωγών με τρόπο μοναδικό. Εδώ είναι που ο Πεκ παντρεύει ακόμη πιο δημιουργικά το ρεαλιστικό του υλικό, ονοματίζοντας (για παράδειγμα) το «ύπουλο» μοντάζ που τοποθετεί δίπλα-δίπλα πλάνα από βίαιες συγκεντρώσεις της περιόδου του Τρίτου Ράιχ με μια σκηνή των ιθαγενών του original «King Kong» (1933).

Η βαρύτητα αυτού του μέρους του φιλμ, που ανακηρύσσει την ίδια την κριτική σε μορφή Τέχνης απέναντι στην ελαφρότητα της pop κουλτούρας και της βιομηχανίας του θεάματος, κάνει το υπόλοιπο τμήμα του «Δεν Είμαι ο Νέγρος σου» να μοιάζει βαρετό, κατεβάζει τον πήχη και της απόλαυσης και το μειώνει, στα μέτρα μιας κοινότοπα καλής δουλειάς για το είδος του ντοκιμαντέρ. Χωρίς να θέλω να αδικήσω το σύνολο, πρέπει να ομολογήσω ότι θα προτιμούσα να έβλεπα μια ολοκληρωμένη ταινία επάνω στο κομμάτι που σχολιάζει το σινεμά και το Χόλιγουντ, με έναν τόσο πολιτικό τρόπο που ξεπερνά και τα ίδια τα γεγονότα της αμερικανικής Ιστορίας. Η «μείξη» αυτών των δύο φιλμικών κόσμων που επιχειρεί να φέρει εις πέρας τούτο το ντοκιμαντέρ, ίσως και να μαρτυρά μια αδυναμία διαχείρισης του όλου project από τον Πεκ. Ή, αντίθετα, μια υπερφιλόδοξη πρόθεση που καταντά αχρείαστα επιδεικτική. Με άλλα λόγια, θα μπορούσαμε να έχουμε ένα αντίστοιχο του «The Celluloid Closet» (1996) ντοκιμαντέρ με θέμα τη ρατσιστική (ή και μη) οπτική του Χόλιγουντ για τους μαύρους και την καθαρότητα της κοινωνίας του «αμερικανικού ονείρου», όμως αντ’ αυτού έχουμε… λίγο απ’ όλα. Για ταχεία κατανάλωση.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ένα καλοστημένο «σεμινάριο» ρατσιστικής πολιτικής στην Ιστορία των ΗΠΑ και απεικόνισης της φυλετικής πληγής της μέσα από το χολιγουντιανό σινεμά, σε «δωροπακέτο» ενός ντοκιμαντέρ που προτάθηκε για Όσκαρ στην κατηγορία του. Εντυπωσιακό το υλικό, επαγγελματικότατη η εκτέλεση σκηνοθετικά, όμως θα νοιώθεις διαρκώς ότι βλέπεις δύο φιλμ σε συντομευμένη σύζευξη 93 λεπτών. Εάν το μαύρο χρώμα στο δέρμα σού… ανάβει το αίμα, μην το σκεφτείς καν. Ίσως φανεί πιο ενδιαφέρον σε πιο κινηματογραφόφιλο κοινό, αφού εκείνο το τμήμα της ταινίας είναι και το πιο συναρπαστικό. Μπορεί, πάντως, να λειτουργήσει και σαν μια καλή σύσταση με το συγγραφικό έργο του Τζέιμς Μπόλντουιν.


MORE REVIEWS

ΑΓΡΙΑ ΦΥΣΗ

Ολιγοήμερο ταξίδι εταιρικού bonding σε απομονωμένο hiking retreat αυστραλέζικου εθνικού πάρκου καταλήγει σε θρίλερ, με την εξαφάνιση μιας γυναίκας η οποία (διόλου συμπτωματικά;) λειτουργούσε ως πληροφοριοδότης για λογαριασμό ομοσπονδιακών πρακτόρων. Υπάρχει χρόνος για να βρεθεί ζωντανή ή μήπως πρόκειται για ένα καλοστημένο σχέδιο δολοφονίας;

ΜΑΤΩΜΕΝΟΣ ΔΕΣΜΟΣ

Στο μεγάλο «πουθενά» του Νέου Μεξικού, κάπου στα ‘80s, η Λου, επιστάτρια ενός βουτηγμένου στην τεστοστερόνη γυμναστηρίου, θα ερωτευθεί την Τζάκι, μια bodybuilder περαστική από τα μέρη εκείνα, που δεν έχει στον ήλιο μοίρα, μα ονειρεύεται περισσότερα μούσκουλα και δόξα. Γύρω τους, όμως, συγκεντρώνονται αρκετά… πτώματα και χρέη παλιά κι αλύτρωτα.

ΕΝΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΡΟΜΟ

Όταν έπειτα από έλεγχο αλκοτέστ του αφαιρείται το δίπλωμα οδήγησης, ο Μαρκ οφείλει να περάσει από μια σειρά ιατρικών και ψυχολογικών σεμιναρίων αξιολόγησης, εάν επιθυμεί να το πάρει ξανά πίσω. Το αληθινό πρόβλημα του Μαρκ, όμως, δεν είναι η προσωρινή απώλεια του διπλώματός του, αλλά η μη συνειδητοποίηση της κατάστασης την οποία βιώνει ως… αλκοολικός.

ΕΓΩ, ΚΑΠΕΤΑΝΙΟΣ

Δύο έφηβα αγόρια ξεκινούν από το Ντακάρ της Σενεγάλης κυνηγώντας το όνειρο της καλύτερης ζωής στην Ευρώπη. Σα βγεις στον πηγαιμό για την Ιταλία, να εύχεσαι να μην είναι μακρύς ο δρόμος.

ΣΤΟ ΠΟΤΑΜΟΠΛΟΙΟ

Η καθημερινότητα στο πλωτό κέντρο φροντίδας πασχόντων από ψυχικές διαταραχές «Adamant», το οποίο βρίσκεται δεμένο σε προβλήτα του Σηκουάνα στο Παρίσι.