FreeCinema

Follow us

ΓΡΑΨΕ ΛΑΘΟΣ (2011)

(HEARAT SHULAYIM)

  • ΕΙΔΟΣ: Οικογενειακή Δραμεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γιόζεφ Τσένταρ
  • ΚΑΣΤ: Λιορ Ασκενάζι, Σλόμο Μπαρ-Άμπα, Μίκα Λέβενσον, Αλίζα Ρόζεν, Άλμα Ζακ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 103'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Η από λάθος επικείμενη απονομή του Βραβείου του Ισραήλ σ’ έναν ασκητικά εσωστρεφή ερευνητικό πανεπιστημιακό (από επιτροπή με πρόεδρο έναν δεκαετίες αντίπαλό του) αντί στον άρτι Ακαδημαϊκό, δημοφιλή συνάδελφο και γιο του, ο οποίος καλείται να «μπαλώσει» τη στραβή, τους φέρνει απέναντι. Ενώνοντας ή χωρίζοντάς τους;

Εξπρεσιονιστικά τράβελινγκ και γωνίες λήψεις, animation, γραφικά και εφέ μοντάζ, χρήση crescendi ορχηστρικού soundtrack και σάτιρα μικρόκοσμων (από τα media μέχρι τη φιλολογική ελίτ της Ιερουσαλήμ), παραπομπών από το Σορεντίνο και το Φελίνι ως το Γουές Άντερσον και το Γκρίναγουεϊ: αυτά (και ο αμερικανικός εβραϊκός δάκτυλος, για τους συνωμοσιολόγους ρατσιστές) ίσως είναι τα αριστεία που το οδήγησαν στα ξενόγλωσσα Όσκαρ. Μια ιλαρών υποσημειώσεων, γονικής παροχής εκκρεμοτήτων και σασπένς τροπών – ζοριών επιθεώρηση family δεσμών, με κεφάλαια για τη φαλκίδευση της αλήθειας σε επιστήμη και ζωή, το DNA της ματαιοδοξίας, το χάσμα γενεών του συναισθήματος και το κατεστημένο των θεσμών απ’ την αστυνομοκρατία ως τη διανόηση, απ’ την άλλη, πιθανώς το πριμοδότησε για το βραβείο σεναρίου πέρσι στις Κάννες.

Το πιο ενδιαφέρον είναι ότι η νέα πολεμική (μετά το κυριολεκτικά τέτοιο «Beaufort») ενός από τους πλέον προχώ δημιουργούς του Ισραήλ διαβάζεται, απ’ τα δεξιά προς τα αριστερά βέβαια, ως μια πανούργα αλληγορία για τον κρατικό ομφαλοσκοπικό ερμητισμό, την οπισθοδρομικά δογματική αδιαλλαξία και τον εθνικό διχασμό (τριχασμό, αν ληφθεί υπόψιν ο ρόλος του no future εγγονού) του χθες – σήμερα – αύριο. Με κάποιο τίμημα: «μεταφράζοντας» το επαγγελματικό και «το σόι μου μέσα» Ταλμούδ πατέρα – κανακάρη, η προσοχή στο ξεφύλλισμα της (νύξεων τραγωδίας) ίντριγκας επανόρθωσης παρεξήγησης διασπάται από τα καυστικά γκαγκ παραλόγου, ενώ τα καλολογικά στοιχεία φορμαλισμού ως υπερκείμενο εικονογραφούν βγάζοντας μάτι, ευτυχώς, πριν απ’ το αντίκρυσμα πορτρέτων που έχει ζωντανέψει η διδασκαλία της καταρτισμένης τρόικας λεκτόρων Ασκενάζι – Μπαρ-Άμπα – Λέβενσον.

Τα μέτωπα (και τα τραύματα) όλων μένουν ανοιχτά όπως το φινάλε. Εκεί όπου γεννήτορας και τέκνο, παραμένοντας διαμετρικά απομακρυσμένοι, έρχονται κοντά, θέλοντας και μη, έχοντας υποπέσει καθείς στα ανθρώπινα συγγνωστά σφάλματά του (στη χολή, στα μυστικά, στους συμβιβασμούς) και στις ενοχές που επιφέρουν. Εκεί όπου, αλίμονο, τόσο η υποπλοκή της «άλλης» γυναίκας όσο κι η νύξη για τη σύζυγο ως κρυφή λυδία λίθο – παράμετρο της έριδας των δύο ηλικιωμένων λογίων επιχειρούν να προσθέσουν (ατελώς αδέξια η πρώτη, καθυστερημένα η δεύτερη) στις πηγές των χαρακτήρων. Τα έχουν αυτά οι σχέσεις (στ)οργής. Τι να γίνει, γράψε λάθος…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Χαρντκοράδες των τεχνών (ιδίως της Έβδομης) και των γραμμάτων (ιδίως όσοι έχουν διατελέσει μέλη κλικών απονομών) θα μπουν στο πνεύμα, απόγονοι του γένους του Δαυίδ θα βρουν σημεία αναφοράς, ρέστοι θα πουν μάλλον «τι’ ν’ τούτο;».


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.

MR KLEIN

MR KLEIN

Αν το έβλεπα μέχρι τέλους, θα είχα κάνει τα μαλλιά μου κοτσιδάκια και θα πήγαινα και στη Συναγωγή μετά την προβολή. Ή θα θαύμαζαν τα κοτσιδάκια μου στο φέρετρο. Μάλλον το δεύτερο. Επίσης, άλλος ένας ειλικρινής τίτλος ταινίας. Μην κάνεις το λάθος.