FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΠΡΑΣΙΝΟ ΒΙΒΛΙΟ (2018)

(GREEN BOOK)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφική Δραματική Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πίτερ Φαρέλι
  • ΚΑΣΤ: Βίγκο Μόρτενσεν, Μαχερσαλά Αλί, Λίντα Καρντελίνι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 130'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Στις αρχές της δεκαετίας του ’60, ένας Ιταλιάνος μπράβος αναλαμβάνει χρέη chauffer για μαύρο τζαζίστα και virtuoso του piano, ο οποίος αποφασίζει να προχωρήσει σε μια σχεδόν… αυτοκτονική tour προς τον βαθύ αμερικανικό Νότο. Βασισμένη σε αληθινή ιστορία.

Δεν έχω δει πιο διασκεδαστική ταινία εδώ και μήνες! Δεν είναι ο τύπος του έργου που θα λάβει διθυράμβους από την κριτική (υπογράφεται από έναν εκ των αδελφών Φαρέλι, οι οποίοι στη δεκαετία του ’90 άλλαξαν την πορεία της αμερικανικής κωμωδίας, με λαμπρό αποκορύφωμα το «Κάτι Τρέχει με τη Μαίρη» του 1998), κάποιοι θα προσπαθήσουν να «μειώσουν» την αξία του συγκρίνοντάς το με τον «Σωφέρ της Κυρίας Νταίζυ» (1989) διότι… τόσα αντιλαμβάνονται από σινεμά και την έννοια του feelgood εντός της κινηματογραφικής αιθούσης. Εγώ θα το πω πιο ξεκάθαρα: αν θέλεις να περάσεις ιδανικά επιλέγοντας αυτό το είδος ψυχαγωγίας σήμερα, μην τολμήσεις και χάσεις το «Πράσινο Βιβλίο»!

Σαν κατασκευή και αφήγηση είναι ένα εντελώς «basic» πράγμα. Αλλά σε βάζει σε έναν καιρό ιστορικών γεγονότων, διεκδικήσεων και αλλαγών. Και δεν σου τα σερβίρει με διδακτισμό τα (προφανή) μηνύματά του. Βρισκόμαστε στην Αμερική του ’62, το λαϊκό παλικάρι με τα μούσκουλα που έχει κονέ με συμπατριώτες Ιταλιάνους της Μαφίας και των σχετικών αναζητά δουλειά για διάστημα τριμήνου περίπου κι ένα tip από τα «παιδιά» τον οδηγεί πάνω από το Carnegie Hall, στο διαμέρισμα / γραφείο ενός εκκεντρικού πιανίστα της jazz. Ο Τόνι «Λιπ» είναι κάργα ρατσιστής, ο Ντον Σέρλι είναι μαύρος. Δεν θα τα πάνε καλά στο επαγγελματικό τους interview, όμως ο δεύτερος έχει ανάγκη από έναν άνθρωπο σαν τον πρώτο, διότι η περιοδεία που έχει προγραμματίσει στον αμερικανικό Νότο σίγουρα θα τον φέρει αντιμέτωπο με ακόμη χειρότερους ρατσιστές, του είδους εκείνου που δεν το είχε σε τίποτα να δολοφονήσει και «νέγρο». Άρα, ο Ντον Σέρλι χρειάζεται και οδηγό, αλλά και προστάτη / σωματοφύλακα. Ο Τόνι «Λιπ» θα ενδώσει για τα λεφτά, τα υπόλοιπα δύο μέλη του trio (bass & cello) του Σέρλι θα ακολουθήσουν on the road και οι μπελάδες δεν θα αργήσουν να φανούν, καθώς το αταίριαστο δίδυμο θα παίρνει απανωτά μαθήματα ζωής και συνύπαρξης στην ίδια κοινωνία.

Με βάση ένα ευφυές σενάριο που χειρίζεται κωμικά αλλά και αυστηρότατα δηκτικά το συμπεριφορικό κλίμα της περιόδου στις ΗΠΑ, ο Πίτερ Φαρέλι στήνει τη διαδρομή μιας «buddy movie» αντιμέτωπος με «χαντάκια» δοκιμασιών και για τους δύο χαρακτήρες, αποφεύγοντας με ευαισθησία τις συγκρούσεις χαρακτηρισμών (όπως της σεξουαλικότητας του Σέρλι, που ενώ δεν μένει κρυφή, δεν σου σερβίρεται και υπό μορφή «ντουντούκας»…), εμμένοντας στο μέγεθος της κοινωνικής υποκρισίας των Νοτίων λεφτάδων, οι οποίοι μπορεί να υποδέχονταν με ανοιχτές αγκάλες τον μαύρο πιανίστα για την ψυχαγωγία τους, όμως δεν τον άφηναν να πλησιάσει ούτε τα δικά τους αποχωρητήρια! Ταυτόχρονα, το φιλμ παρουσιάζει και την πτυχή του… ενδοφυλετικού ρατσισμού, εκείνου που χώριζε ταξικά τον εξευγενισμένο (σαν λευκό) Σέρλι από τους σκλάβους των βαμβακοφυτειών του Νότου. Το όλο «παιχνίδι» των διαφυλετικών συγκρούσεων βοηθιέται ουσιαστικά από την ύπαρξη του βιβλίου του τίτλου της ταινίας, ενός «τουριστικού» οδηγού για μαύρους που θα τολμούσαν να ταξιδέψουν σ’ εκείνα τα μέρη στα ‘60s και έπρεπε να φιλοξενηθούν σε motel ή χώρους στους οποίους η σωματική τους ακεραιότητα δεν θα βρισκόταν σε άμεσο κίνδυνο!

Η χημεία που πετυχαίνουν στους κεντρικούς ρόλους ο (με αρκετά παραπανίσια κιλά) Βίγκο Μόρτενσεν και ο Μαχερσαλά Αλί (το Όσκαρ δεύτερου ανδρικού ρόλου για το «Moonlight») είναι εξαιρετική, οι ατάκες τους σπινθηρίζουν από χιούμορ και είναι βέβαιο πως τα ονόματά τους θα ακουστούν στην τελετή των επερχόμενων βραβείων της Ακαδημίας. Καλλιτεχνική διεύθυνση, φάτσες δευτεραγωνιστών, ρυθμός αφήγησης, γέλιο και συγκίνηση μαζί δημιουργούν ένα σύνολο έργου που δεν σε καλεί για κάτι το «μεγαλόπνοο», αλλά βάζει τα γυαλιά όσον αφορά το είδος της βιογραφίας που δεν θέλει να σε πείσει με «εγκυκλοπαιδικό» τρόπο αλλά να σε πλησιάσει όσο βαθύτερα γίνεται, ώστε να κατανοήσεις τα εγκληματικά λάθη τόσων λαών και δεκαετιών λόγω φυλετικού μίσους.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μην κάνεις το λάθος και το αγνοήσεις από φόβο περί «διδακτισμού» απέναντι στο ζήτημα του ρατσισμού. Το «Πράσινο Βιβλίο» διαθέτει στιγμές ηχηρού και παρατεταμένου γέλιου, αληθινή συγκίνηση και τις αρετές ενός old fashioned χολιγουντιανού σινεμά που φτιάχτηκε για να δικαιώσει την επιλογή σου να «κλειστείς» σε αίθουσα. Θα χτυπήσει πολλές υποψηφιότητες στα επερχόμενα Όσκαρ, αλλά και έτσι να μην ήταν, ανήκει στις καλύτερες ταινίες τούτης της σεζόν. Κρίμα που δεν το είδαμε μέσα στις γιορτές, ο προγραμματισμός είχε σοβαρή ανάγκη από φιλμ με τόσο όμορφα και έντονα συναισθήματα εκείνες τις μέρες. Άλλου είδους «εγκλήματα» αυτά…

MORE REVIEWS

ΑΚΙΝΗΤΟ ΠΟΤΑΜΙ

Ζευγάρι βιώνει μια «ακίνητη» περίοδο της σχέσης του σε πόλη της Σιβηρίας, όπου εκείνος ως μηχανικός έχει αναλάβει μεγάλο project, ενώ εκείνη τριγυρνά εξερευνώντας το παγωμένο τοπίο και τους ανθρώπους του. Η είδηση της εγκυμοσύνης της σοκάρει και τους δύο, καθώς έχουν να κάνουν σεξ εδώ και τουλάχιστον έξι μήνες! Υπόθεση απιστίας ή… «θαύμα»;

FREE SOLO

Ο Άλεξ Χόνολντ κάνει free solo αναρρίχηση στο Ελ Καπιτάν, έναν κάθετο μονολιθικό σχηματισμό στο βόρειο τμήμα της κοιλάδας Γιοσέμιτι. Και σου φεύγει η ψυχή.

ΤΑ ΔΥΟ ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ

Δύο αστυνομικοί ντετέκτιβ που έχουν τεθεί σε διαθεσιμότητα αποφασίζουν να περάσουν στην απέναντι πλευρά του Νόμου και να πιάσουν την καλή, ακολουθώντας στοιχείο που ψαρεύει ο ένας εξ αυτών. Η δουλειά στην οποία μπλέκουν αποδεικνύεται πιο επικίνδυνη απ’ ό,τι φαντάζονταν, αυτοί όμως δεν δείχνουν πια διατεθειμένοι να κάνουν πίσω.

ΣΕ ΠΟΛΕΜΟ

Μετά το οριστικό λουκέτο ενός εργοστασίου, 1.100 εργαζόμενοι θα αγωνιστούν για την επαναδιεκδίκηση των θέσεων εργασίας τους συμμετέχοντας σε μια παρατεταμένη απεργία, με απώτερο σκοπό ν’ αλλάξουν την άδικη απόφαση των ιδιοκτητών.

ΕΜΕΙΣ

Η οικογένεια των Γουίλσον πάει διακοπές στο εξοχικό της. Την πρώτη κιόλας νύχτα, τέσσερις άγνωστοι εμφανίζονται έξω από την αυλή του σπιτιού τους. Δείχνουν απειλητικοί. Και είναι… ίδιοι με τους Γουίλσον!

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ένας αραπάς σνομπαρία που παίζει πιάνο και βάζει για σοφεράντζα έναν Ιταλό ρατσίστα να τον πάει εκεί που οι Κουκλουξκλάνηδες δεν δαμάζονται από τους ήχους της τζαζ. Ούτε με οτοστόπ.