FreeCinema

Follow us

ΠΑΡΑΔΟΞΗ ΕΥΤΥΧΙΑ (2016)

(GLEISSENDES GLÜCK)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σβεν Τάντικεν
  • ΚΑΣΤ: Μαρτίνα Γκέντεκ, Ούλριχ Τουκούρ, Γιοχάνες Κρις
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 101'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: DANAOS FILMS

Γυναίκα εγκλωβισμένη σε γάμο, που της χαρίζει μονάχα διαρκείς αϋπνίες και την κακοποίηση από τον σύζυγο, επιχειρεί να συναντήσει διάσημο ψυχολόγο ζητώντας μια λύση και την ηρεμία στην ψυχή της.

Το πρόβλημα εκείνης είναι η απώλεια της Πίστης, το χάσιμο της επαφής της με τον Θεό, ίσως περισσότερο κι από τις αντοχές που πρέπει να επιδεικνύει για να κρατήσει τον γάμο της. Ο ψυχολόγος που επιδιώκει να συναντά σε διαλέξεις με κάθε ευκαιρία, από την άλλη, αποκαλύπτει σταδιακά και τη δική του ψυχική «αναπηρία», καθώς είναι ανήμπορος να δημιουργήσει σχέσεις ή να έλθει σε επαφή με άλλους ανθρώπους σεξουαλικά. Ο αυνανισμός και το πάθος για την πορνογραφία, ως βοήθημα στον ερεθισμό του, μαζί με αυτο-τιμωρητικές πρακτικές θεραπείας είναι η μόνη του ελπίδα;

Προφανώς και φανταζόμαστε ότι οι δύο κεντρικοί χαρακτήρες θα θέλουν να πλησιάσουν ο ένας τον άλλον, όμως τα εμπόδια του εσωτερικού τους κόσμου υψώνονται σαν πελώρια τείχη ανάμεσά τους. Η Έλεν εξωτερικεύει την ανάγκη της για να καλύψει το κενό μέσα της, αυτό που δεν της επιτρέπει ακόμη και να κοιμηθεί, πόσω μάλλον να ζήσει φυσιολογικά. Ο Έντουαρντ, όμως, αν και έχει τη φήμη ενός guru – θεραπευτή, μέσα του βρίσκεται σε ακόμη χειρότερη κατάσταση, αδύναμος να βγάλει τον εαυτό του προς τα έξω, να «αναστηθεί» από τον ναρκισσισμό της αυτοϊκανοποίησης. Ο δικός του Γολγοθάς είναι περισσότερο ανηφορικός διότι εμπεριέχει και ένα μίσος που στρέφεται ενάντια στον ίδιο, καθώς αντιμετωπίζει τα πάθη του ως αρρωστημένες σεξουαλικές αποκλίσεις.

Η πρωτοτυπία και η κόντρα στην ψυχοσύνθεση των ηρώων της «Παράδοξης Ευτυχίας» δημιουργεί κάτι εξαιρετικά ενδιαφέρον και αυτή η γεύση του καινούργιου είναι που σε κερδίζει σε τούτο το φιλμ, το οποίο τολμά να κάνει και λίγες υπερβάσεις, στα όρια του φανταστικού ή του σουρεαλιστικού (για να μην κάνω spoilers, θα χρησιμοποιήσω μονάχα το παράδειγμα της βιτρίνας του sex shop με μοντέλο τούτη τη νοικοκυρά). Εντάσσοντας το θρησκευτικό Πνεύμα στην προβληματική του Σβεν Τάντικεν, σε συνδυασμό με τη λιτή σκηνοθετική του γραφή, ο νους μπορεί να φτάσει ακόμη και μέχρι το παζολινικό «Θεώρημα» (1968), με τη διαφορά ότι εδώ περιμένουμε μια λύτρωση καθαρτική και όχι τιμωρητική.

Βγαίνοντας από την προβολή της ταινίας, στο πρόσφατο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, σκεφτόμουν την απώλεια της Πίστης ή της ηδονής που σου προσφέρει μια σχέση. Ή το σκέτο σεξ και οι απολαύσεις του. Όλες αυτές τις μορφές εθισμού, στην τελική. Θεός και καύλα. Τι υποκαθιστούν στη μεσοαστική καθημερινότητα της ζωή μας; Πόση σημασία έχουν; Εμπεριέχουν κάτι το νοσηρό, πραγματικά; Ή προσφέρουν ένα είδος ασκητικής ολοκλήρωσης που θεραπεύει το (κυρίαρχο στον κόσμο μας) αίσθημα της μοναξιάς; Σε μια εποχή στην οποία τείνουμε να αρνούμαστε τον ερωτισμό (στην πράξη), αλλά φλερτάρουμε αμήχανα με τη διαστροφή (στο μυαλό). Τολμηρά ερωτήματα που οδηγούν σε διόλου επιφανειακά συμπεράσματα και ιδέες. Αυτό για μένα θα πει ότι παρακολούθησα μια έξυπνη ταινία.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σαφώς μια adult ταινία για ώριμους και σκεπτόμενους θεατές, που ενδεχομένως θα εκπλαγούν από αναπάντεχες τροπές της πλοκής ή θα βρουν κάποιες λεπτομέρειές της ακόμη και σοκαριστικές, η «Παράδοξη Ευτυχία» δεν σε «βαραίνει» στη θέασή της και προσφέρει θέματα για έντονη συζήτηση κατόπιν της προβολής. Το κοινό που περιμένει να δει μια κλισεδιάρικη ερωτική ιστορία μεταξύ δύο αταίριαστων και «τραυματισμένων» ανθρώπων, καλύτερα να βαστάει μικρό καλάθι… Οι θεατές που δεν περνάνε ούτε έξω από την πόρτα των αιθουσών του art-house κυκλώματος, μπορούν να συνεχίσουν την πορεία τους με ελαφρά πηδηματάκια.

MORE REVIEWS

TOO MUCH INFO CLOUDING OVER MY HEAD

Νεαρός σκηνοθέτης πιέζεται από την παραγωγό του να αναλάβει… δουλειές του ποδαριού για να συγκεντρώσει κάποια χρήματα, μπας και ξεκινήσει ποτέ να γυρίζει τη δεύτερη ταινία του.

ΒΑΣΙΛΙΚΟΙ ΓΑΜΟΙ

Βασιλικά σκάνδαλα, παιχνίδια διαδοχής και γάμοι συμφέροντος με φόντο τα βασίλεια της Γαλλίας και της Ισπανίας του 18ου αιώνα, σε ένα φιλμ που πιο εύκολα θα έβλεπες υπό τη μορφή mini τηλεοπτικής σειράς.

50 ΦΟΡΕΣ ΑΝΟΙΞΗ

Χωρισμένη γυναίκα στο κατώφλι των πενήντα ετών και μητέρα δύο ενήλικων κοριτσιών μαθαίνει πως πρόκειται να γίνει γιαγιά ενώ προσπαθεί ταυτόχρονα να βάλει σε τάξη τα επαγγελματικά και αισθηματικά της θέματα, τα οποία εσχάτως έχουν μπλέξει.

ΤΟ ΤΑΛΕΝΤΟ

Εμπρηστικών απόψεων και συμπεριφοράς πανεπιστημιακός στην Πόλη του Φωτός κάνει ευφραδώς σκουπίδι beur πρωτοετή απ’ την Κρετέιγ που μπαίνει καθυστερημένη στο αμφιθέατρο της Νομικής και υπό κατακραυγή υποχρεώνεται απ’ τον πρύτανη να την προετοιμάσει για τον πανεθνικό διαγωνισμό ρητορικής. Αυτή θα αυτοεξεταστεί και στο παρακατιανό της υπόβαθρο και σ’ ένα σκίρτημα. Μαζί μπορούν ή θα αρπαχτούν;

Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΗΜΑΙΑ

Τριάντα χρόνια μετά το τέλος του πολέμου του Βιετνάμ, τρεις συμπολεμιστές ξανασμίγουν για την κηδεία του γιου ενός εξ αυτών που σκοτώθηκε σε έναν άλλο πόλεμο, εκείνον του Ιράκ.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι μια που τη βαράει ο άντρας της και κάνει τα γλυκά μάτια σε έναν ψυχολόγο, αλλά εκείνος προκύπτει μεγάλος αυνάνας. Γκαντέμω. Είναι και γερμανικό. Ψόφο!