FreeCinema

Follow us

ΠΑΡΑΔΟΞΗ ΕΥΤΥΧΙΑ (2016)

(GLEISSENDES GLÜCK)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σβεν Τάντικεν
  • ΚΑΣΤ: Μαρτίνα Γκέντεκ, Ούλριχ Τουκούρ, Γιοχάνες Κρις
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 101'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: DANAOS FILMS

Γυναίκα εγκλωβισμένη σε γάμο, που της χαρίζει μονάχα διαρκείς αϋπνίες και την κακοποίηση από τον σύζυγο, επιχειρεί να συναντήσει διάσημο ψυχολόγο ζητώντας μια λύση και την ηρεμία στην ψυχή της.

Το πρόβλημα εκείνης είναι η απώλεια της Πίστης, το χάσιμο της επαφής της με τον Θεό, ίσως περισσότερο κι από τις αντοχές που πρέπει να επιδεικνύει για να κρατήσει τον γάμο της. Ο ψυχολόγος που επιδιώκει να συναντά σε διαλέξεις με κάθε ευκαιρία, από την άλλη, αποκαλύπτει σταδιακά και τη δική του ψυχική «αναπηρία», καθώς είναι ανήμπορος να δημιουργήσει σχέσεις ή να έλθει σε επαφή με άλλους ανθρώπους σεξουαλικά. Ο αυνανισμός και το πάθος για την πορνογραφία, ως βοήθημα στον ερεθισμό του, μαζί με αυτο-τιμωρητικές πρακτικές θεραπείας είναι η μόνη του ελπίδα;

Προφανώς και φανταζόμαστε ότι οι δύο κεντρικοί χαρακτήρες θα θέλουν να πλησιάσουν ο ένας τον άλλον, όμως τα εμπόδια του εσωτερικού τους κόσμου υψώνονται σαν πελώρια τείχη ανάμεσά τους. Η Έλεν εξωτερικεύει την ανάγκη της για να καλύψει το κενό μέσα της, αυτό που δεν της επιτρέπει ακόμη και να κοιμηθεί, πόσω μάλλον να ζήσει φυσιολογικά. Ο Έντουαρντ, όμως, αν και έχει τη φήμη ενός guru – θεραπευτή, μέσα του βρίσκεται σε ακόμη χειρότερη κατάσταση, αδύναμος να βγάλει τον εαυτό του προς τα έξω, να «αναστηθεί» από τον ναρκισσισμό της αυτοϊκανοποίησης. Ο δικός του Γολγοθάς είναι περισσότερο ανηφορικός διότι εμπεριέχει και ένα μίσος που στρέφεται ενάντια στον ίδιο, καθώς αντιμετωπίζει τα πάθη του ως αρρωστημένες σεξουαλικές αποκλίσεις.

Η πρωτοτυπία και η κόντρα στην ψυχοσύνθεση των ηρώων της «Παράδοξης Ευτυχίας» δημιουργεί κάτι εξαιρετικά ενδιαφέρον και αυτή η γεύση του καινούργιου είναι που σε κερδίζει σε τούτο το φιλμ, το οποίο τολμά να κάνει και λίγες υπερβάσεις, στα όρια του φανταστικού ή του σουρεαλιστικού (για να μην κάνω spoilers, θα χρησιμοποιήσω μονάχα το παράδειγμα της βιτρίνας του sex shop με μοντέλο τούτη τη νοικοκυρά). Εντάσσοντας το θρησκευτικό Πνεύμα στην προβληματική του Σβεν Τάντικεν, σε συνδυασμό με τη λιτή σκηνοθετική του γραφή, ο νους μπορεί να φτάσει ακόμη και μέχρι το παζολινικό «Θεώρημα» (1968), με τη διαφορά ότι εδώ περιμένουμε μια λύτρωση καθαρτική και όχι τιμωρητική.

Βγαίνοντας από την προβολή της ταινίας, στο πρόσφατο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, σκεφτόμουν την απώλεια της Πίστης ή της ηδονής που σου προσφέρει μια σχέση. Ή το σκέτο σεξ και οι απολαύσεις του. Όλες αυτές τις μορφές εθισμού, στην τελική. Θεός και καύλα. Τι υποκαθιστούν στη μεσοαστική καθημερινότητα της ζωή μας; Πόση σημασία έχουν; Εμπεριέχουν κάτι το νοσηρό, πραγματικά; Ή προσφέρουν ένα είδος ασκητικής ολοκλήρωσης που θεραπεύει το (κυρίαρχο στον κόσμο μας) αίσθημα της μοναξιάς; Σε μια εποχή στην οποία τείνουμε να αρνούμαστε τον ερωτισμό (στην πράξη), αλλά φλερτάρουμε αμήχανα με τη διαστροφή (στο μυαλό). Τολμηρά ερωτήματα που οδηγούν σε διόλου επιφανειακά συμπεράσματα και ιδέες. Αυτό για μένα θα πει ότι παρακολούθησα μια έξυπνη ταινία.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σαφώς μια adult ταινία για ώριμους και σκεπτόμενους θεατές, που ενδεχομένως θα εκπλαγούν από αναπάντεχες τροπές της πλοκής ή θα βρουν κάποιες λεπτομέρειές της ακόμη και σοκαριστικές, η «Παράδοξη Ευτυχία» δεν σε «βαραίνει» στη θέασή της και προσφέρει θέματα για έντονη συζήτηση κατόπιν της προβολής. Το κοινό που περιμένει να δει μια κλισεδιάρικη ερωτική ιστορία μεταξύ δύο αταίριαστων και «τραυματισμένων» ανθρώπων, καλύτερα να βαστάει μικρό καλάθι… Οι θεατές που δεν περνάνε ούτε έξω από την πόρτα των αιθουσών του art-house κυκλώματος, μπορούν να συνεχίσουν την πορεία τους με ελαφρά πηδηματάκια.


MORE REVIEWS

ΓΚΟΤΖΙΛΑ x ΚΟΝΓΚ: Η ΝΕΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

Ένα μυστηριώδες σήμα (κινδύνου;) έρχεται από τα βάθη της Κοίλης Γης και καλεί την ερευνητική ομάδα που προστατεύει τον Κονγκ στη Νήσο του Κρανίου να βρεθεί στα έγκατα αχαρτογράφητων περιοχών, ελπίζοντας να μην αναμειχθεί και ο Γκοτζίλα, προκαλώντας νέες επικές μάχες.

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι μια που τη βαράει ο άντρας της και κάνει τα γλυκά μάτια σε έναν ψυχολόγο, αλλά εκείνος προκύπτει μεγάλος αυνάνας. Γκαντέμω. Είναι και γερμανικό. Ψόφο!