FreeCinema

Follow us

ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ (2015)

  • ΕΙΔΟΣ: Αισθηματικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μαργαρίτα Μαντά
  • ΚΑΣΤ: Κώστας Φιλίππογλου, Άννα Μάσχα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 87’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Εκείνος δουλεύει στον Ηλεκτρικό, οδηγός. Εκείνη πουλάει εισιτήρια για τα καράβια, στο λιμάνι. Εκείνος την παρακολουθεί από το πρωί ως το βράδυ, σχεδόν παντού. Εκείνη δεν τον έχει πάρει χαμπάρι. Μέχρι τη μέρα που θα θελήσει να της πει κάτι.

Η Μαργαρίτα Μαντά αφιερώνει τη δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία της στον Θόδωρο Αγγελόπουλο. Δεν το αναφέρω για να… αποτρέψω την πλειοψηφία των θεατών από το να παρακολουθήσουν το «Για Πάντα»! Και, ευτυχώς, το ίδιο το φιλμ δεν αποτελεί «αναφορά» στο έργο του εκλιπόντος. Απλά, πρόκειται για μια μικρή ταινία με πρόσωπα που αποκτούν ψυχή, σταδιακά, μέσα από τη μονότονη ροή ενός σεναρίου που θα μπορούσε να ήταν πολύ πιο φροντισμένο, αν η σκηνοθέτις δεν αφοσιωνόταν σχεδόν αποκλειστικά στα κάδρα της…

Παραδόξως, η μη περιπλοκότητα στη σκιαγράφηση των δύο χαρακτήρων, δεν αποτελεί παράληψη ή ελάττωμα σε τούτο το φιλμ. Μιλάμε για δύο μοναχικές φιγούρες, που από μόνες τους αποπνέουν μια διακριτική ευγένεια. Από τους τύπους που περνάνε σχεδόν απαρατήρητοι δίπλα σου, στο κέντρο της Αθήνας. Σχεδόν αμέσως, από τον τρόπο που παρατηρεί την παρουσία της Άννας στον σταθμό του Θησείου, γνωρίζουμε πως ο Κώστας είναι ερωτευμένος μαζί της. Είναι ερωτευμένος με τις καθημερινές συνήθειες εκείνης, όπως τις καταγράφει σαν σε λούπα ο φακός της κάμερας, μέσα από αποχρωματισμένα πλάνα που «γκριζάρουν» ακόμη πιο έντονα την υφεσική πρωτεύουσα.

Ο Κώστας θα γίνει ένας κανονικός stalker, όταν ανακαλύψει την πλήρη διαδρομή της Άννας στις εργάσιμες μέρες, εξαιτίας της αναρρωτικής που παίρνει, κατόπιν όχι και τόσο ευχάριστων ιατρικών εξετάσεων. Από εκείνη τη στιγμή, βρίσκεται πάντοτε ξοπίσω της, μέχρι που αποκτά και το θάρρος να την πλησιάσει, την πρώτη φορά ως πελάτης, την επόμενη ως «σύμπτωση» στον δρόμο. Θα της μιλήσει, εκείνη θα τρομάξει, θα αρνηθεί την επικοινωνία.

Η ιεροτελεστία των στιγμών και της ρουτίνας αποτυπώνεται με έναν μάλλον παλιοκαιρίσιο τρόπο από τη Μαντά, με τη «θαμπή» χρωματική παλέτα να παλεύει να δώσει ένα στίγμα στιλιστικό στα ζυγιασμένα καδραρίσματά της. Τα λόγια απουσιάζουν, η κατάληξη είναι πάντοτε ίδια: μόνοι, ο καθένας στο σπίτι του, τρώνε ένα πιάτο φαΐ μπροστά στην τηλεόραση και… πάλι από την αρχή. Η φωτογραφία του Κωστή Γκίκα αξιοποιεί μουντά και σωστά το σύγχρονο τοπίο, το ύφος της Μαντά, όμως, βγάζει κάτι το τόσο 90’s…

Ευτυχώς, και πάλι, δεν είναι ο Αγγελόπουλος που έρχεται στο νου, αλλά ο Παντελής Βούλγαρης, με τα συναισθήματα που είχε αφήσει το κομμάτι του Θανάση Βέγγου στις «Ήσυχες Μέρες του Αυγούστου» (1991). Για τέτοιου είδους κινηματογραφική ευγένεια μιλάμε. Κι αν κάπου αλλού πήγε επίσης το μυαλό μου, ήταν στην φετιχιστική προσήλωση του «Monsieur Hire» (1989) του Πατρίς Λεκόντ προς το ερωτικό αντικείμενο του πόθου του. Βέβαια, στο τελευταίο υπήρχε και η πένα του Ζορζ Σιμενόν από κάτω, που έδινε μέχρι και θριλερικές διαστάσεις στην ιστορία. Εδώ, από την άλλη, η Μαντά αδιαφορεί απέναντι στην όποια πιθανή εκδοχή ενός σεναριακού «παιχνιδιού» με τον θεατή, ανοίγει τα χαρτιά της σχεδόν από το ξεκίνημα του φιλμ και… μένει πάντα στο ίδιο σημείο – στάση, αφήνοντας τους δύο πρωταγωνιστές της να δώσουν ένα κομμάτι ψυχής ή τις λιγοστές «ανατροπές» τής αφήγησης μέσα από τις επιλογές τους. Φαντάσου, όμως, πόσο πιο δυνατά θα έπαιρνε μπρος το φιλμ, αν δεν γνωρίζαμε τα πάντα για την ταυτότητα του Κώστα, αν το βλέμμα τού ανθρώπου που παρακολουθεί την Άννα ήταν αποκλειστικά υποκειμενικό και πρόσθετε ένα είδος «μυστηρίου» γύρω από τον παντοτινό θαυμαστή της.

Ο Φιλίππογλου και η Μάσχα καταφέρνουν να φτάσουν στον τερματικό σταθμό τής συγκίνησης (του θεατή) με βλέμματα, μειδιάματα κι εκείνα τα μαγκούφικα χαμόγελα της μέσης ηλικίας που δηλώνουν μαζί την πίκρα του χαμένου από τη ζωή χρόνου. Κι αφού το μέσα σου το νιώσει το «Για Πάντα», θα καταλάβεις πως και η δική σου διαδρομή μαζί τους δεν πήγε χαμένη.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μικρού βεληνεκούς φιλμ, τίμιο στην εκτέλεση, ίσως άτολμο, αλλά καταφέρνει εντέλει να σου μεταδώσει τον ψυχισμό των ηρώων του και να αγγίξει την ευθραυστότητά σου (πόσω μάλλον του γυναικείου κοινού). Θα υπάρξουν και θεατές που θα το βρουν βαρετό – η αλήθεια είναι πως κάπου-κάπου μοιάζει με «ξεχειλωμένη» ταινία μικρού μήκους. Αχ, αυτά τα σενάρια στο ελληνικό σινεμά…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ένας που δουλεύει στον Ηλεκτρικό και παρακολουθεί κυριούλα που παίρνει το τρένο για να πάει στη δουλειά της. Και το βράδυ παίρνει ξανά το τρένο για να πάει σπίτι της. Ακυρώστε τους ελεγκτές!