FreeCinema

Follow us

ΕΝΤΙΜΟΤΑΤΟΙ ΑΠΑΤΕΩΝΕΣ (2012)

(GAMBIT)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μάικλ Χόφμαν
  • ΚΑΣΤ: Κόλιν Φερθ, Κάμερον Ντίαζ, Άλαν Ρίκμαν, Τομ Κόρτνεϊ, Στάνλεϊ Τούτσι, Κλόρις Λίτσμαν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 89'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Λονδρέζος curator – υπάλληλος μισητού πολυεκατομμυριούχου και συλλέκτη έργων τέχνης στήνει κομπίνα με περιζήτητο πίνακα του Μονέ για να τον εκδικηθεί. Αρκεί να πείσει εκκεντρική… rodeo queen από το Τέξας να συνεργαστεί μαζί του!

Θέλεις να δώσεις ένα παλαιότερο, έξυπνο, γεμάτο ανατροπές και φινετσάτο σενάριο σε γραφιάδες του σήμερα για να σου το διασκευάσουν «ελεύθερα» και… να του πετάξουν τα μάτια έξω; Κάλεσε τους αδελφούς Κοέν! Αν είναι και κωμωδία, θα σου το σοδομίσουν μέχρι τελικής εξαθλίωσης. Το έκαναν το 2004, με το «The Ladykillers» (το εγκληματικό remake της βρετανικής, κλασικής κωμωδίας του Αλεξάντερ Μακέντρικ, από το 1955), το επανέλαβαν και φέτος με το «Gambit», μια λιγότερο γνωστή, αλλά θαυμάσια και σαφώς παραγνωρισμένη κωμωδία κομπίνας του 1966, που μπορεί να μην υπογράφουν και σκηνοθετικά, αλλά η ζημιά έχει γίνει ανεπανόρθωτα, έστω και στο σενάριο.

Ως επαγγελματίας αλλά και κινηματογραφόφιλος, πρέπει να συγκρίνω το φιλμ του Χόφμαν με το original. Μοιραία. Ακόμη και στην περίπτωση που θα επιχειρούσα να κάνω τα στραβά μάτια, όμως, και πάλι, είναι σκληρή η ετυμηγορία για τους «Εντιμότατους Απατεώνες»…

Ο international και κοσμοπολίτικος χαρακτήρας του πρωτότυπου φιλμ έχει δώσει τη θέση του σε μια άκομψη και διόλου δουλεμένη αντίθεση ανάμεσα στη βρετανική ταυτότητα και φλέβα του χιούμορ απέναντι στην αμερικανική χοντροκοπιά του Τέξας και της κεντρικής ηρωίδας, η οποία στρατολογείται για να συμμετάσχει σε απάτη εκατομμυρίων με «λάφυρο» έναν πίνακα του Μονέ και καταφθάνει στο Λονδίνο για να φέρει εις πέρας την αποστολή της. Κοινώς, όλα είναι πιο φτωχά. Ούτε ασιατικά και αραβικά locations, ούτε τα υπέροχα φορέματα που είχε ράψει ο Ζαν Λουί για τη Σίρλεϊ ΜακΛέιν, ούτε καν το περίφημο πρώτο ημίωρο της εισαγωγής που σε έπιανε στα πράσα με την ανατροπή της, σε βαθμό να διαφημίζεται στην αφίσα του φιλμ, το ’66: «Go ahead: Tell the end (it’s too hilarious to keep secret) but please don’t tell the beginning!». Τι απέγιναν όλα αυτά; Το ντούο των Κόλιν Φερθ και Τομ Κόρτνεϊ τσεκάρει το «δόλωμα» Κάμερον Ντίαζ σε μια – δύο σκηνές ξεπέτας στο Αμέρικα, κατακρεουργείται το αφηγηματικό εύρημα της εισαγωγής, πετάμε σούμπιτοι για Λονδίνο, όπου η πρωταγωνίστρια περιφέρεται με κάτι σορτσάκια και αέρα μπαλαφάρας (βλέπε τη σκηνή με το ατύχημα του παντελονιού του Φερθ σε πανάκριβο ξενοδοχείο) και χασμουριόμαστε με την υπόλοιπη πλεκτάνη, γιατί οι Κοέν ξέχασαν να ενθέσουν και το αριστοτεχνικό σασπένς του original.

Με το καστ να βαριέται τη ζωή του, το χιούμορ να αγγίζει πάτο λαϊκουριάς και το σκηνοθέτη να έχει πατήσει τον αυτόματο πιλότο, το «Gambit» του 2012 μένει στην Ιστορία σαν ένα στερεοτυπικά αποτυχημένο και αχρείαστο remake, που επιτρέπει στην «κλίκα» των αδελφών Κοέν να δικαιολογούνται, επειδή αυτή τη φορά οι αγαπημένοι τους «δημιουργοί» περιορίστηκαν στο σενάριο. Αυτό, ναι, είναι ένα πετυχημένο αστείο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σκέψου τις κλασικές, αγαπημένες σου κωμωδίες της Φίνος Φιλμ, να διασκευάζονται από το Μάρκο Σεφερλή. Ή το Λάκη Λαζόπουλο (ελάχιστα απέχουν αυτά τα δύο, πια…). Πιο απλά δε γίνεται να σου το εξηγήσω. Αν είναι του στιλ σου, μπορεί και να χαχανίσεις. Αν και δε θ’ ακούσεις να φωνάζει κανείς «μαλάκα» ανά δέκα λεπτά…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

ΧΩΡΙΣ ΟΞΥΓΟΝΟ

Στο Μπρούκλιν του 2039, με τη ζωή να έχει σχεδόν εξαφανιστεί εξαιτίας της απώλειας οξυγόνου, μια οικογένεια επιστημόνων έχει βρει τη βιώσιμη λύση να αναπνέει… εντός της οικίας της, για να γίνει στόχος απρόσκλητων επισκεπτών που ή ζητούν τη βοήθειά της για ν’ αναπαράγουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό της ή επιδιώκουν να πάρουν τη θέση της.

MR KLEIN

MR KLEIN

Πάει η βλαχάρα Ντίαζ στην Αγγλία για να παίξει σε κομπίνα του Φερθ με πίνακα, που δεν κατάλαβα και καλά, γιατί μόλις τη ντύσανε, γλάρωσε το μάτι κι ύστερα… σκάσανε κάτι σχιστομάτηδες, μπορεί και από άλλο έργο, τι να πω…