FreeCinema

Follow us

ΨΥΧΡΑ ΚΙ ΑΝΑΠΟΔΑ (2013)

(FROZEN)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κρις Μπακ, Τζένιφερ Λι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 102'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Η Έλσα, μια νεαρή πριγκίπισσα, η οποία εκ γενετής έχει την ικανότητα να ελέγχει το χιόνι, τα… χάνει την ημέρα τής στέψης της, βυθίζοντας τη χώρα της σε αιώνιο χειμώνα! Τώρα όλες οι ελπίδες εναποτίθενται στη μικρότερη αδελφή της, Άννα, η οποία επιχειρεί να τη συνετίσει για να σώσει το βασίλειο αλλά και να… αναθερμάνει την άλλοτε πολύ στενή τους σχέση πριν να είναι πολύ αργά για όλους.

Οι «πριγκίπισσες» δεν είναι καινούργια ιστορία για το studio της Disney. Ολόκληρη η καριέρα τού τμήματος animation της εταιρείας, από την πρώτη του κιόλας ταινία (την ιστορική «Χιονάτη και οι 7 Νάνοι»), βασίστηκε στον εκμοντερνισμό (ανάλογα με την εποχή) ή απλά το πείραγμα κλασικών παραμυθιών, στα οποία νεαρά κορίτσια μπλέκουν σε μπελάδες αλλά πάντα καταλήγουν ευτυχισμένες στην αγκαλιά κάποιου πριγκιπόπουλου, που τελικά τις σώζει από όλα τους τα προβλήματα.

Έτσι, λοιπόν, πίσω από την ανεξαρτησία τής πρώτης όψης, οι πριγκίπισσες της Disney πάντα αντιμετωπίζονταν συγκρατημένα, καθώς πάντα εμφανιζόταν εκείνη η φωνή που υποστήριζε πως τελικά ο δυναμισμός τους παρουσιαζόταν απλά ως η αιτία των περιπετειών τους και πως η «γαλήνη τής πριγκιπικής αγκαλιάς» ήταν εκείνη που έδινε το τέλος στο παραμύθι τους, βάζοντάς τες στη θέση που τους άρμοζε, στο παλάτι μεν, εντός των θυρών δε.

Είναι, λοιπόν, εξαιρετικά ευχάριστο που το «Ψυχρά κι Ανάποδα» αποτελεί ένα τεράστιο βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση της – ουσιαστικά – δυναμικής ηρωίδας, η οποία δεν περιμένει καμία σωτηρία από τρίτους. Ή μάλλον καλύτερα, των δύο δυναμικών ηρωίδων, που αποτελούν το κεντρικό πρωταγωνιστικό δίδυμο σε μία ταινία η οποία βλέπει την έμπνευσή της να γεννιέται κάπου μακριά και πολύ (πάρα πολύ) ελεύθερα από τη «Βασίλισσα του Χιονιού» του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν. Δύο Disney πριγκίπισσες σε μία ταινία; Και πού χωράει το πριγκιπόπουλο, δηλαδή;

Μα, ακριβώς εκεί έγκειται η πραγματική φρεσκάδα τής ταινίας. Το «Ψυχρά κι Ανάποδα» ουσιαστικά παίρνει όλα τα κλισέ που έχει μάθει να περιμένει το κοινό από τις ταινίες της Disney και τα γυρνάει… ανάποδα (για να δανειστούμε και την ορολογία τού ελληνικού τίτλου) για να παρουσιάσει αντʼ αυτών μία ιστορία που βασίζεται κυρίως στην αδελφική αγάπη και όχι στον μαγικό έρωτα του παραμυθιού! Και είναι και αυθεντικά αστείο, όπως είχε υποσχεθεί ήδη από το πρώτο teaser!

Φυσικά και θα βρεις το τραγούδι όπου ο ήρωας λαχταρά να βγει στον έξω κόσμο (ακόμη ένα στη μακριά κληρονομιά τού «Part of Your World» της «Μικρής Γοργόνας», του «Out There» της «Παναγίας των Παρισίων», ακόμα και του «When Will my Life Begin» του «Μαλλιά Kουβάρια») και πολλά ακόμα μουσικοχορευτικά ιντερλούδια, φυσικά θα βρεις και το τετράποδο που συντροφεύει την παρέα ως υπερμέγεθες σκυλί και λειτουργεί ως παράγοντας γέλιου και σαφώς θα συναντήσεις έναν πρίγκιπα να πολιορκεί τουλάχιστον μία από τις δεσποινίδες τού πρώτου ρόλου. Και μία μάγισσα, ποτέ μην ξεχνάς τη μάγισσα.

Σε όλα τα παραπάνω, όμως, υπάρχει ένα «αλλά». Το «Τα Όνειρά μου Ζωντάνεψαν» δεν είναι απλά ένα ακόμη τραγούδι ευσεβούς πόθου για την ελευθερία αλλά μοιράζεται εξίσου ανάμεσα στην Έλσα και την Άννα, με την πρώτη να επιθυμεί απλά να παραμείνει στην ησυχία της! Επιπλέον, ο τετράποδος συνοδός «μιλάει» μόνο μέσα από ένα πολύ ενδιαφέρον τέχνασμα κόντρα σε προηγούμενους αντίστοιχους ρόλους. Επίσης, ήδη από την εμφάνιση του πρίγκιπα ξεκινούν οι αμφιβολίες όσον αφορά την φύση τής «πραγματικής αγάπης» και το πώς εκείνη δημιουργείται. Ακόμα καλύτερα, η ίδια η έννοια της «πραγματικής αγάπης» φαίνεται να λαμβάνει μια πολύ συγκινητική παράμετρο στο τέλος της ταινίας, που ξεφεύγει ξεκάθαρα από όλα τα στενά περιθώρια του παραμυθιού, τα οποία – σαφώς – έχει καλλιεργήσει η ίδια η Disney. Και το κυριότερο, καμία από τις δύο «πριγκίπισσες» δεν καταλήγει παντρεμένη!

Αλλά το πιο ενδιαφέρον από όλα είναι το γεγονός ότι στο φιλμ δεν υπάρχει ξεκάθαρος ρόλο κακού! Δεν υπάρχει επίσης ρομάντζο που οδηγεί τις εξελίξεις (υπάρχει ακόμα και σχετικό ειρωνικό τραγούδι στο φιλμ)! Ακόμα και η μεγάλη μπαλάντα της ταινίας δεν αφορά καν τον έρωτα ή μια «μαγική» στιγμή μεταξύ ενός ζευγαριού (όπως πρόσταζε η παράδοση), παρά την συνειδητοποίηση της εσωτερικής δύναμης ενός ανθρώπου! Ακόμα κι αν όλα αυτά γίνονται όσο οι πρωταγωνίστριες είναι απόλυτα φιλικές στο παιδικό μάτι, είναι εντυπωσιακό πόσο διαφορετικό είναι το υπόβαθρο της ιστορίας, χωρίς ποτέ να καταφεύγει στο πλαίσιο της παρωδίας (όπως έκανε το «Shrek», λόγου χάρη).

Αυτό δε σημαίνει ότι τα πάντα είναι ιδανικά στην ταινία. Καναδυό τραγούδια θα μπορούσαν να λείπουν από την τελική εκδοχή του φιλμ, όπως και μερικοί χαρακτήρες που εμφανίζονται μόνο για να δώσουν το κλειδί για το επόμενο στάδιο της ιστορίας (τα ξωτικά κυρίως, γιατί ο Όλαφ παραμένει το απαραίτητο «παιδικό» δόλωμα). Επίσης, η εικόνα τής ταινίας μοιάζει υπερβολικά με το πρόσφατο «Μαλλιά Κουβάρια», όπως και οι φυσιογνωμίες των δύο ηρωίδων είναι όμοιες με όλα τα πρόσωπα των τελευταίων θηλυκών χαρακτήρων της Disney / Pixar περιόδου. Ευτυχώς, η δουλειά που έχει γίνει με το χιόνι και τις διάφορες υφές του είναι ικανή να ξεπεράσει όλες τις ενστάσεις που προκύπτουν στους παραπάνω τομείς.

Το κυριότερο, όμως, είναι ότι στο φιλμ τόσο το παιδί όσο κι ο ενήλικος συνοδός θα μπορέσουν να νιώσουν τη λεγόμενη «μαγεία», που αναπτύχθηκε στις αρχές τής δεκαετίας τού 1990 με τις απανωτές επιτυχημένες ταινίες κινουμένων σχεδίων τής Disney, που πλέον δε θεωρούνταν απλά παιδική υπόθεση. Αν η «Μικρή Γοργόνα» ήταν η αφετηρία τής λεγόμενης «δεύτερης αναγέννησης» και το φιλμ που έθεσε όλους τους νέους κανόνες για το μέλλον των project της εταιρείας (οι οποίοι, μάλιστα, κατέληξαν να θεωρούνται κλισέ μερικά χρόνια μετά) και το «Μαλλιά Κουβάρια» η ταινία που επανέφερε στο προσκήνιο την ίδια θεματική, τότε το «Ψυχρά κι Ανάποδα» είναι η «Πεντάμορφη και το Τέρας» τής νέας περιόδου, τόσο από άποψη περιεχομένου (ειδικά προς το τέλος, οι γνώστες θα δουν τους παραλληλισμούς) όσο και ποιότητας!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν έχεις μικρό παιδί στο σόι (δυστυχώς, εδώ η ταινία μιλάει και… άδει μόνο ελληνικά – αλλά η μεταγλώττιση και το voice coaching σολάρουν, ευτυχώς), πάρε το μαζί ως δικαιολογία και τρέξε! Ειδικότερα, αν μεγάλωσες με τις βιντεοκασέτες της Disney στις αρχές της δεκαετίας του 1990, επιτρέπεται να δεις την ταινία και χωρίς παιδική συνοδεία. Γιορτές έρχονται, σκέφτεσαι κάτι καλύτερο για να ζεστάνεις την παγωμένη σου καρδιά;

MORE REVIEWS

MAGGIE'S PLAN

Η ΜΑΓΚΙ ΕΧΕΙ ΣΧΕΔΙΟ

H Μάγκι αποφασίζει να κάνει παιδί και να το μεγαλώσει μόνη της, όμως, ερωτεύεται έναν παντρεμένο συγγραφέα και σύντομα βρίσκονται παντρεμένοι με μια μικρή κορούλα. Όταν η Μάγκι συνειδητοποιεί πως τα πράγματα δεν πάνε καλά, σκαρφίζεται ένα σχέδιο να επανενώσει τον άντρα της με την καταπιεστική πρώην του...

QUO VADO

ΠΟΥ ΠΑΩ, ΘΕΕ ΜΟΥ;

Αραχτός στη γενέτειρά του στον Νότο υπάλληλος κυνηγετικών αδειών, Ιταλός ώς το κόκαλο, αλλάζει (;) θέλοντας και μη, ανθιστάμενος σε Οδύσσεια δυσμενών μετατάξεων διατεταγμένη από γενική γραμματέα του Υπουργείου Εσωτερικών, που το βάζει αμέτι μουχαμέτι να πετύχει την πρόωρη συνταξιοδότησή του. Θα βρει τον έρωτα. Θα γίνει Σκανδιναβός. Θα τον φάνε ή θα το σώσει στους Ζουλού «Ο Διαβολάκος»;

BAD MOMS

ΜΑΜΑΔΕΣ ΜΕ ΚΑΚΗ ΔΙΑΓΩΓΗ

Αδυνατώντας να παντρέψει ψιλοεκμετάλλευση σε hip μερική απασχόληση, αχαΐρευτο έτερον ήμισυ, αγόρι και κορίτσι στην εφηβεία συν 24ωρο α(πο)τυχιών, μία 30άρα τα φορτώνει για πρώτη φορά στον κόκορα, αγκαζαρισμένη από δύο ακόμα «καμένες» μανάδες. Η πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων σκυλιάζει. Θα συγκρουστούν, θα πάθουν, θα μάθουν (προκύπτει και γκόμενος). Γ@μώ το μ$υνί που τις πέταγε;

DIE ANGST DES TORMANNS BEIM ELFMETER

Η ΑΓΩΝΙΑ ΤΟΥ ΤΕΡΜΑΤΟΦΥΛΑΚΑ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΟ ΠΕΝΑΛΤΙ

Πρώτη μεγάλου μήκους ταινία για τη φιλμογραφία του Βιμ Βέντερς, «H Αγωνία του Τερματοφύλακα πριν από το Πέναλτι» αποτελεί για πολλούς την καλύτερη και πιο αυθεντική του δημιουργία και σηματοδοτεί το πολυετές αλισβερίσι τού σκηνοθέτη με την περιπλάνηση.

FUNNY FACE movie

FUNNY FACE

Ένα άχαρο κορίτσι, χωρίς το παραμικρό ενδιαφέρον για την εμφάνισή του, γίνεται εντελώς ξαφνικά το μοντέλο της σεζόν για έναν διάσημο φωτογράφο και τη διευθύντρια ενός μεγάλου περιοδικού μόδας. Στο ταξίδι που κάνουν στο Παρίσι, εκτός από πολλή μόδα, θα προκύψει φυσικά και έρωτας.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι κάτι πριγκίπισσες και η μια σου τα κάνει παγάκια. Ο χιονάνθρωπος είχε πλάκα. Για παιδάκια, ξέρεις. Μιλάει ελληνικά. Μου τρυπούσε τ’ αυτιά!

ΝΕΑ