FreeCinema

Follow us

FEDORA (1978)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπίλι Γουάιλντερ
  • ΚΑΣΤ: Γουίλιαμ Χόλντεν, Μάρτε Κέλερ, Χίλντεγκαρντ Κνεφ, Χοσέ Φερέρ, Μάριο Άντορφ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 116’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ROSEBUD.21

Κινηματογραφικός παραγωγός του Χόλιγουντ σε απόγνωση φτάνει ως τα νησιά του Ιονίου για να πείσει παλιά diva της οθόνης, η οποία αποσύρθηκε ολοκληρωτικά από τα φώτα της δημοσιότητας προ δεκαετιών, να επιστρέψει για τα γυρίσματα μιας νέας ταινίας.

Υπάρχει ένας βαθύς κυνισμός πίσω από αυτό το έργο. Ταυτίζεται με ιδέες όπως η απάτη του κινηματογράφου, η συντήρηση του μύθου (πόσω μάλλον του χολιγουντιανού), ο χαμένος χρόνος. Παρακολουθώντας το φιλμ σήμερα, αισθάνεσαι κάτι το αληθινά στενάχωρο. Και δεν είναι μονάχα εξαιτίας της δίχως ίχνος λάμψης περιόδου των τελών των 70’s (διόλου τυχαία, η δεκαετία που έριξε την ταφόπλακα σε κάθε έννοια του πανίσχυρου studio system, αντικαθιστώντας τους stars και το glamour τού παρελθόντος με πιο καθημερινές φάτσες ηθοποιών και ιστορίες βιωμένου ρεαλισμού, χωρίς τη διάθεση να σε «παραμυθιάσουν» όπως τον… παλιό, καλό καιρό). Η «Fedora» δεν είναι μια κανονική ταινία, αλλά ένα μνημόσυνο του θεάματος, του στιλ, της δόξας του Χόλιγουντ που αποσύρθηκε άδοξα σα μια γερασμένη μόδα η οποία δε σήκωνε άλλο «φτιασίδωμα».

Το πιο τρωτό σημείο της ταινίας, βέβαια, είναι η αναπόφευκτη σύγκρισή της με το κλασικό αριστούργημα του Μπίλι Γουάιλντερ από το 1950, το «Sunset Boulevard», που είχε (ίσως όχι συμπτωματικά) ξανά ως πρωταγωνιστή το Γουίλιαμ Χόλντεν. Και οι δύο ταινίες αποτίνουν έναν σημειολογικό «φόρο τιμής» στην περίπτωση της Γκρέτα Γκάρμπο, της απόλυτης star η οποία έβαλε ένα τέλος στην κινηματογραφική της καριέρα καθώς πλησίαζε την ηλικία των 40 χρόνων (ένα σοβαρό taboo που «καταδίκαζε» τις περισσότερες γυναίκες ηθοποιούς στο Χόλιγουντ και εξακολουθεί να τις καταπιέζει ως μια μορφή «δικτατορίας» της νιότης και της ομορφιάς, ακόμη και σήμερα, με το… νυστέρι να επιχειρεί να δώσει την όποια παράταση) και τήρησε με σεβάσμια σιωπή αυτή της την απόφαση. Επίσης, η αυτοαναφορική ειρωνεία τής παρουσίας της Γκλόρια Σουάνσον στο φιλμ του ’50 απέχει έτη φωτός από το… δύσμοιρο καστ τής «Fedora», που περισσότερο τονίζει τη μη αίγλη των 70’s ή την αδυναμία τής υποκριτικής να αναπαραστήσει το larger than life του παλιού Χόλιγουντ. Γενικά, παντού είναι ορατά τα προβλήματα. Και το πέρασμα του χρόνου, ειδικά σε τούτο το φιλμ, δεν τους έχει φερθεί καθόλου καλά…

Το μυστήριο της ομορφιάς της ανέλπιστα φρέσκιας και γοητευτικής (για τα 67 της!) Φεντόρα είναι κάτι που υποψιάζεσαι και λύνεις από μόνος σου πολύ πριν από την «αποκάλυψη» της πλοκής, όμως, το γλυκόπικρο σχόλιο του Γουάιλντερ και η τραγικότητα των καταστάσεων σε φέρνουν κοντά στο υπόγειο συναίσθημα της ταινίας, που στα χέρια ενός άλλου σκηνοθέτη θα έμοιαζε με ολοκληρωτικό φιάσκο. Η ψυχή υπήρχε. Η μαγεία είχε χαθεί. Ατυχώς, έμελλε να είναι το προτελευταίο φιλμ του Γουάιλντερ. Αστοχία κι εκεί.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Κινηματογραφοφιλικό παιχνίδι αναφορών και αναμνήσεων, με τόνους χιουμοριστικούς που θα αναγνωρίσουν μόνο οι άνθρωποι με γνώσεις στο παλιό σινεμά, δεν αποτελεί κάποια σοβαρή στιγμή στην καριέρα του Μπίλι Γουάιλντερ, όμως, σε κρατάει χάρη στην ιστορία και την πικρή του ειρωνεία, που συνδέονται παράδοξα και με το παρελθόν του σκηνοθέτη. Όσοι είδατε την επανέκδοση του «Sunset Boulevard» πριν από μερικά χρόνια, έχετε καλυφθεί. Όσοι νομίζετε πως μιλάω… ξένες γλώσσες, ούτε να το σκέφτεστε!


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι μια που έχει παρατήσει το σινεμά και κάνει μόνιμες διακοπές στην Κέρκυρα, αλλά τη ζητάνε να γυρίσει στο Χόλιγουντ. Δε θέλει, λέμε! Ήταν ανάγκη να το κάνετε ταινία;