FreeCinema

Follow us

EUFORIA (2018)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Βαλέρια Γκολίνο
  • ΚΑΣΤ: Ρικάρντο Σκαμάρτσο, Βαλέριο Μασταντρέα, Ιζαμπέλα Φεράρι, Τζαζμίν Τρίνκα, Βαλεντίνα Τσέρβι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 115'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: STRADA FILMS / SEVEN FILMS

Δύο αδέλφια επαναπροσδιορίζουν τη σχέση τους, όταν ο ένας εξ αυτών βρίσκεται αντιμέτωπος με τον καρκίνο. Μπορεί, άραγε, η ασθένεια να είναι το φάρμακο των πληγών τους;

Ο Ματέο και ο Έτορε είναι αδέλφια μεν, εντελώς διαφορετικοί χαρακτήρες δε. Ο πρώτος είναι επιτυχημένος businessman, ειδικευόμενος (μεταξύ άλλων) σε έργα αναπαλαίωσης, με άκρες που φτάνουν ώς το Βατικανό, είναι ομοφυλόφιλος, ζει σε χλιδάτο διαμέρισμα της Ρώμης, όπου συχνά πυκνά συναναστρέφεται την πολυάριθμη παρέα του οργανώνοντας party με αλκοόλ και ναρκωτικά, αποφεύγοντας πάντως να συνάψει κάποιον σταθερό δεσμό, αφού δείχνει προτίμηση στα one-night stand. Ο δεύτερος είναι καθηγητής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, μένει ακόμα με τη μητέρα του στη μικρή γενέτειρά τους στα περίχωρα της ιταλικής πρωτεύουσας, είναι παντρεμένος πατέρας ενός παιδιού, αν και ο γάμος του οδεύει προς διάλυση με δική του υπαιτιότητα, η δε κοινωνική του ζωή δεν έχει σε καμία περίπτωση το λούστρο εκείνης του μικρού αδελφού του. Όταν οι εξετάσεις στις οποίες υποβάλλεται δείχνουν πως πάσχει από σοβαρής μορφής καρκίνο, ο Ματέο αναλαμβάνει να τον φιλοξενήσει στο σπίτι του και να καλύψει όλα τα έξοδα της θεραπείας του. Τα δύο αδέλφια έρχονται έτσι ξανά κοντά το ένα με το άλλο, καθώς χωρίς να έχουν μαλώσει ή να έχουν διακόψει… μαχαίρι τις σχέσεις τους, κάτι ο διαφορετικός τρόπος ζωής, κάτι η απόσταση, τους έχουν κάνει τόσο απόμακρους.

Για τη δεύτερη σκηνοθετική της απόπειρα, η Βαλέρια Γκολίνο βουτάει στα νερά του οικογενειακού δράματος, τοποθετώντας στο επίκεντρο της ιστορίας της μια ανίατη ασθένεια (μοτίβο που ως προς το δεύτερο σκέλος υπήρχε και στο ντεμπούτο της, το «Μέλι» του 2013). Καταφέρνει (παρά το θέμα της) να μην γίνει μελοδραματική, δίνοντας μια buddy διάσταση στο εγχείρημά της, πέφτει όμως θύμα του κάκιστου σεναρίου (στο οποίο πέραν από την ίδια συνεισέφεραν τρεις ακόμα γραφιάδες…), το οποίο δεν οδηγεί την πλοκή απολύτως πουθενά, φέρνοντας εν μέσω πολλών μικρών καθημερινών επεισοδίων (που περισσότερο με βινιέτες μοιάζουν, παρά με ολοκληρωμένη σύλληψη) συνεχώς βόλτες γύρω από τον εαυτό του.

Υπάρχουν πολλές στιγμές στο φιλμ κατά τις οποίες ο θεατής οφείλει να μαντέψει τα πώς και τα γιατί, με αποκορύφωμα ένα ξεκάρφωτο ταξίδι για προσκύνημα στη Βοσνία (που έρχεται καπάκι μετά από μία έντονη συζήτηση περί πηγαιμού στη Λούρδη, μεγαλώνοντας τις σχετικές απορίες), όπου προς στιγμήν μάλιστα η ταινία αλλάζει και ύφος, παίρνοντας τη μορφή μίας road trip κομεντί! Η δουλειά του Ματέο, που του έχει χαρίσει απλόχερα έναν τόσο πλούσιο βίο, ουδέποτε γίνεται απολύτως σαφές τι ακριβώς αφορά, αφού αυτός περισσότερο με αεριτζής μοιάζει παρά με επιχειρηματία. Ακόμη χειρότερα, ο ίδιος ως ομοφυλόφιλος φαίνεται να έχει ξεπηδήσει από lifestyle περιοδικά της δεκαετίας του ’90, μιας και οι business ελάχιστα δείχνουν να τον απασχολούν (πιθανότατα τα έχει όλα ρυθμισμένα στην εντέλεια και στον «αυτόματο πιλότο»), έχοντας έτσι την άνεση να ξοδεύει ενέργεια και χρόνο σχεδόν αποκλειστικά στα ξενύχτια με τους φίλους του, στην υπέροχη ταράτσα του διαμερίσματός του. Η απόφασή του, δε, να αποκρύψει την αλήθεια για τη σοβαρότητα της κατάστασης της υγείας του αδελφού του, τόσο από τον ίδιο όσο και από την υπόλοιπη οικογένεια, αν και έχει κάποια λογική, αντιμετωπίζεται με έναν τουλάχιστον περίεργο σεναριακό τρόπο, μιας και οι πάντες δείχνουν να εμπιστεύονται με κλειστά μάτια τα ιατρικά ανακοινωθέντα του… «ειδικού ογκολόγου» Ματέο.

Ένα από τα ελάχιστα πράγματα που κάπως πετυχαίνουν τον στόχο τους εδώ είναι η εμφάνιση της παλιάς μεγάλης αγάπης του Έτορε, η οποία έχει σταθεί αιτία της ουσιαστικής διάλυσης του γάμου του. Η σύντομη εμφάνιση της Έλενα, μετά από σχετική πρόσκληση του Ματέο, είναι μακράν ό,τι πιο καίριο όσον αφορά τη σκιαγράφηση της εξέλιξης της σχέσης του με τον Έτορε, καθώς είναι ίσως η μοναδική στιγμή που ο εγωμανής και ολίγον αλαζόνας μικρότερος αδελφός δείχνει ένα συνεσταλμένο πρόσωπο. Χάνεται, όμως, αυτή η μικρή αναλαμπή μέσα στα δήθεν χαβαλεδιάρικα σκετσάκια (όπως εκείνο της παράλληλης εισαγωγής στο νοσοκομείο των δύο φρατέλων για εντελώς εκ διαμέτρου αντίθετους, στα όρια του σουρεάλ λόγους) και της «όμορφης» οικογενειακής τακτοποίησης των πάντων, που προκύπτει από τη βολική… απουσία όλων των μελών της φαμίλιας από τα τεκταινόμενα. Για ακόμη μια φορά σε ευρωπαϊκή παραγωγή ρεαλιστικού δράματος (μετά το γαλλικό «Αγάπη Είναι» της προηγούμενης εβδομάδας), δε, οι τίτλοι τέλους πέφτουν χωρίς οι δύο βασικοί ήρωες να έχουν οδηγηθεί σε κάτι το διαφορετικό στις σχεδόν δύο ώρες που έχουν προηγηθεί, με το επιστέγασμα της ιστορίας να φέρνει το (χαρακτηριστικό της αδιαφορίας) ανασήκωμα των ώμων.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Απογοητευτικό δεύτερο σκηνοθετικό βήμα για τη Βαλέρια Γκολίνο. «Ευφορία» υπόσχεται ο τίτλος της ταινίας της, τέτοια όμως είναι μάλλον αδύνατον να βρεθεί εντός της, παρά μόνο (ίσως) στο υπέροχο «In a Manner of Speaking» των Tuxedomoon που ακούγεται στα end credits. Όχι το βαρύ κι ασήκωτο δράμα που το θέμα προστάζει, αυτό όμως ελάχιστα σώζει το εγχείρημα τούτο, το οποίο αποδεικνύει περίτρανα (δυστυχώς, για ακόμη μια φορά…) τη φτώχεια του σύγχρονου ιταλικού κινηματογράφου.

MORE REVIEWS

ΜΟΝΟΜΑΧΙΑ ΣΤΟΝ ΚΟΚΚΙΝΟ ΗΛΙΟ

Μία συμμορία ληστεύει το τρένο που μεταφέρει τον Ιάπωνα πρέσβη. Ανάμεσα στη λεία βρίσκεται και ένα σπάνιο ξίφος, δώρο της Ιαπωνίας προς τον Πρόεδρο Γκραντ. Ο αρχηγός της συμμορίας, προδομένος από τον συνεργάτη του, θα αναγκαστεί να συνεργαστεί με τον σωματοφύλακα του πρέσβη ώστε να βρεθεί το ξίφος.

ΤΣΑΪ ΜΕ ΤΙΣ ΚΥΡΙΕΣ

Τέσσερις φίλες, τρεις 84χρονες και μια 89χρονη, συναντιούνται στο σπίτι της μίας εξ αυτών στην βρετανική εξοχή και συζητούν, αναπολούν, γελούν και συγκινούνται. Απλά, δεν πρόκειται για τέσσερις κοινές ηλικιωμένες φίλες, αλλά για τα «χρυσά κορίτσια» της βρετανικής (και παγκόσμιας) υποκριτικής!

Ο ΠΡΙΓΚΙΠΑΣ ΤΟΥ ΚΑΡΤΕΛ

Άρτι παραιτηθείς από την General Motors, ο Τζον ΝτεΛόριαν ανοίγει τα φτερά της δικής του εταιρείας σχεδιάζοντας το αυτοκίνητο των ονείρων του. Το project είναι ακριβό, τα χρήματα δεν φτάνουν, όμως για καλή του τύχη ο νέος του γείτονας είναι πιλότος με άκρες στην Κολομβία. Ή μήπως η τύχη του δεν είναι και τόσο καλή; Βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα.

ΠΟΛΥ ΑΡΓΑ ΓΙΑ ΝΑ ΠΕΘΑΝΟΥΝ ΝΕΟΙ

Στη μεταδιδακτορική Χιλή, παρέα οικογενειών ζει στην απομονωμένη φύση των πρόποδων των Άνδεων. Γονείς και παιδιά ετοιμάζονται για την μεγάλη πρωτοχρονιάτικη γιορτή, αν και για τα δεύτερα, μεγαλύτερη σημασία έχει το τέλος της εποχής της αθωότητάς τους.

Η ΓΕΙΤΟΝΙΣΣΑ

Γηραιός απατεωνίσκος μεταμφιέζεται σε ηλικιωμένη γυναίκα και για σκοπούς που έχουν να κάνουν με ένα πολύτιμο αντικείμενο το οποίο μοναχική εκδότρια βιβλίων έχει στην κατοχή της, πιάνει το γειτονικό της διαμέρισμα. Εκείνη στην αρχή θα συμπαθήσει την εκκεντρική γιαγιούλα, σύντομα όμως θα προκύψουν (τι άλλο…) παρεξηγήσεις.