FreeCinema

Follow us

ΤΑ 13 ΛΕΠΤΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΑΛΛΑΞΑΝ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ (2015)

(ELSER)

  • ΕΙΔΟΣ: Ιστορικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Όλιβερ Χιρσμπίγκελ
  • ΚΑΣΤ: Κρίστιαν Φρίντελ, Καταρίνα Σούτλερ, Μπούργκαρτ Κλάουσνερ, Γιόχαν φον Μπούλοφ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 114'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Ο Γκέοργκ Έλζερ σχεδίαζε να γίνει εκείνος που θα δολοφονούσε τον Χίτλερ σε μια προμελετημένη έκρηξη βόμβας, η οποία θα άλλαζε την ιστορία της Ευρώπης και πιθανόν να απέτρεπε τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Ωστόσο, 13 λεπτά πριν την έκρηξη, ο Φίρερ αποχώρησε από το κτήριο, αφήνοντας τον Έλζερ με αθώο αίμα στα χέρια και την ανάγκη να αποδείξει σε όσους τον αιχμαλώτισαν ότι το σχέδιο και η ευθύνη της επίθεσης βάρυναν αποκλειστικά τον ίδιο.

«Τα 13 Λεπτά που Δεν Άλλαξαν την Ιστορία» πιθανότητα δε θα αλλάξουν ούτε την ιστορία του κινηματογράφου. Όχι επειδή είναι μια πασιφανώς κακή ταινία ή επειδή δημιουργούν στον θεατή την αποστροφή για όσα βλέπει αλλά γιατί, ουσιαστικά, δεν έχουν να αφηγηθούν κάποια ιστορία! Αντ’ αυτού, πασχίζουν να γεμίσουν τη διάρκειά τους με ματιές στο παρελθόν του ήρωα που δεν έχουν αντίκτυπο στο τώρα της αφήγησης, με ερωτικές περιπέτειες που πέρα από δυο-τρεις χαριτωμένες στιγμές δεν προσφέρουν κάτι σημαντικό στην persona του και με σκηνές βασανιστηρίων που ούτε βγάζουν την τραχιά αμεσότητα που έχουμε δει σε άλλες ταινίες αλλά ούτε και δείχνουν να δημιουργούν από μόνες τους το απαραίτητο «ηρωικό» προφίλ του πρωταγωνιστή.

Επιπλέον, σε μια περίεργη απόφαση του σκηνοθέτη, το ίδιο το γεγονός που ενέπνευσε την ταινία (η αποτυχημένη απόπειρα της δολοφονίας του Χίτλερ, δηλαδή) λαμβάνει μόνο αναφοράς και ούτε καν της παραμικρής απεικόνισης επί της οθόνης, δημιουργώντας απορία σχετικά με το αν αυτό ήταν θέμα προϋπολογισμού ή ατυχούς επιλογής μιας αυστηρά υποκειμενικής (από την πλευρά τού κεντρικού χαρακτήρα) αποτύπωσης των γεγονότων. Σε κάθε περίπτωση, αυτό που τελικά δημιουργείται είναι μια άνευρη εξιστόρηση, η οποία όταν δεν καταντά απλά… βαρετή, δημιουργεί απορίες σχετικά με τις πραγματικές προθέσεις της.

Είναι ιστορικό φιλμ; Είναι μια βιογραφία με όχι και τόσο αναμενόμενο υποκείμενο μελέτης; Είναι μια προσπάθεια να εξανθρωπιστεί ένας πιθανός δολοφόνος μέσα από μία ερωτική ιστορία; Ή μήπως είναι απλά ένα ακόμα φιλμ εποχής της σειράς, μίας από τις πιο αγαπημένες θεματικές του ευρωπαϊκού σινεμά; Αυτό που σίγουρα δεν αποτελεί, πάντως, είναι μια ταινία που χειρίζεται με διακριτικότητα ή έστω με την απαραίτητη προσοχή τις λεπτές ισορροπίες του ηθικού της άξονα, καθώς πατά σε κάθε ένα από τα αναμενόμενα κλισέ τού είδους, είτε ασκώντας συναισθηματικές (έως και μελοδραματικές) πιέσεις στο κοινό για να αποκτήσει την προσοχή, είτε ανάγοντας τους χαρακτήρες σε στερεοτυπικές μορφές (ο άμεμπτος ήρωας, ο εμμονικός στρατιωτικός, η κακοποιημένη σύζυγος κ.ο.κ) για να αποφύγει την ανάληψη ουσιαστικών ρίσκων. Είναι εύκολο να εκπλαγεί κανείς από αυτή την κατάληξη όταν θυμηθεί την πρότερη «Πτώση» του Χιρσμπίγκελ, η οποία αποδείχθηκε σαφώς περισσότερο αποτελεσματική σε ένα εξίσου πολύπλοκο θέμα. Οποιαδήποτε απορία, όμως, αναιρείται όταν θυμηθεί και την «Εισβολή» ή την «Diana» τού σκηνοθέτη, όπου οι ευκολίες είχαν ήδη καταστρέψει οποιαδήποτε καλλιτεχνική άμυνα.

Ο Κρίστιαν Φρίντελ στον κεντρικό ρόλο παραδόξως δεν «καίγεται», καθώς κάνει ό,τι μπορεί για να προσδώσει στον χαρακτήρα του τη ρεαλιστική αποτύπωση που δεν καταφέρνει να του επιδαψιλεύσει το σενάριο. Ακόμα και εκείνος, όμως, τα βρίσκει σκούρα όταν συμμετέχει στην άθελα ξεκαρδιστική παραισθησιογόνα σκηνή μετά από τη λήψη ορού της αλήθειας, η οποία φλερτάρει ξεδιάντροπα με την ίδια την αυτοπαρωδία και δίνει το τελικό στίγμα τής ταινίας και το πραγματικό της πρόσωπο. Γιατί άνετα μπορεί κανείς να παρασυρθεί από την καλογυαλισμένη παραγωγή και να πειστεί φευγαλέα για τη σοβαροφάνεια της ταινίας, όμως μια προσεκτικότερη ματιά στην ίδια την ουσία αποκαλύπτει τόσο την προχειρότητα όσο και την επιφανειακή προσέγγιση μιας ιστορίας που χρειαζόταν πιο ενδελεχή ανάγνωση.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Την ιστορία μπορεί να μην τη γνωρίζεις, αυτή την ταινία όμως την έχεις δει σε άλλες παραλλαγές, καθώς δεν ξεφεύγει ούτε στιγμή από την πεπατημένη του ασφαλούς, αποστειρωμένου ιστορικού δράματος. Αν αυτό σε καλύπτει, είσαι ελεύθερος να προχωρήσεις. Αν, όμως, θες να δεις κάτι φρέσκο, αιχμηρό και αρκούντως πολύπλοκο στην ηθική του προσέγγιση, θα πρέπει να αναζητήσεις άλλη ταινία.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

ΧΩΡΙΣ ΟΞΥΓΟΝΟ

Στο Μπρούκλιν του 2039, με τη ζωή να έχει σχεδόν εξαφανιστεί εξαιτίας της απώλειας οξυγόνου, μια οικογένεια επιστημόνων έχει βρει τη βιώσιμη λύση να αναπνέει… εντός της οικίας της, για να γίνει στόχος απρόσκλητων επισκεπτών που ή ζητούν τη βοήθειά της για ν’ αναπαράγουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό της ή επιδιώκουν να πάρουν τη θέση της.