FreeCinema

Follow us

ΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ ΜΠΟΣ (2016)

(EL BOSCO: EL JARDÍN DE LOS SUEÑOS)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Χοσέ Λουίς Λόπεθ-Λινάρες
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 90'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS

Με αφορμή τη συμπλήρωση 500 ετών από τον θάνατο του Ιερώνυμου Μπος το 2016, το ντοκιμαντέρ αυτό παρουσιάζει διάφορες πλευρές του διάσημου και ονομαστού τρίπτυχου το οποίο εκτίθεται στο Prado της Μαδρίτης.

Ακόμη και για εκείνους που ασχολούνται ελάχιστα με την τέχνη, ο «Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων» του Ιερώνυμου Μπος είναι από εκείνα τα έργα που δεν ξεχνά κανείς από τη στιγμή που θα τα δει. Το τρίπτυχο του Φλαμανδού ζωγράφου, που εκτίθεται στο Prado στη Μαδρίτη, μπορεί να διαβαστεί είτε ως προειδοποίηση για τις συνέπειες της αμαρτίας, είτε ως μια εικόνα του χαμένου παράδεισου για τον Αδάμ και την Εύα (που απεικονίζονται στο πρώτο τμήμα του τρίπτυχου). Σε κάθε περίπτωση, αποτελεί ένα από τα εντυπωσιακότερα έργα στην ιστορία της παγκόσμιας ζωγραφικής, αλλά και ένα από τα μεγαλύτερά της μυστήρια.

Τι ακριβώς είναι όλες αυτές οι παράξενες μορφές με ράμφη πουλιών, ουρές, με πλήθη ανθρώπων που δεν καταλαβαίνεις ακριβώς αν βρίσκονται σε στιγμές απόλαυσης ή κάποιο μαρτύριο; Η ταινία δεν δίνει τις απαντήσεις που θα περίμενε κανείς, αν και είναι συμπαραγωγή του Prado, με αφορμή τη συμπλήρωση 500 ετών από τον θάνατο του Μπος, του El Bosco όπως τον λένε στην Ισπανία, και ήταν επίσης η αιτία για την οργάνωση μιας μεγάλης έκθεσης στο διάσημο μουσείο. Ένας σημαντικός αριθμός περισσότερο ή λιγότερο διάσημων επισκεπτών του μουσείου, από τον Σάλμαν Ρούσντι μέχρι τον Ορχάν Παμούκ, στέκονται μπροστά στον πίνακα, τον παρατηρούν και τον θαυμάζουν, σημειώνοντας όσα τους κάνουν μεγαλύτερη εντύπωση.

Οι δηλώσεις θαυμασμού είναι αρκετές, όχι όμως ιδιαίτερα αξιοσημείωτες. Θα περίμενε κανείς πιο ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις για ένα έργο τόσο σπουδαίο και τόσο πλούσιο εικαστικά, στο οποίο οι εικόνες του Παραδείσου μπλέκονται με εικόνες της Κόλασης, με πλάσματα απροσδιόριστα και με βασανιστήρια που δεν μπορεί ακριβώς να κατανοήσει κάποιος. Η ταινία, ωστόσο, μένει σε αυτή την επιφανειακή προσέγγιση των ελάχιστα σημαντικών παρατηρήσεων θαυμασμού, παρουσιάζοντας κυρίως τους έκθαμβους επισκέπτες του μουσείου, σε συνδυασμό με λίγα βιογραφικά στοιχεία για τον Μπος. Τι χαμένη ευκαιρία για ένα καλλιτεχνικό θαύμα, πραγματικά μυστηριώδες, που όμως δεν πρόκειται να γίνει περισσότερο κατανοητό μετά από αυτό το ντοκιμαντέρ…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Είναι πολύ πιθανό να ανήκεις στους ανθρώπους που έχουν εντυπωσιαστεί από τον «Κήπο των Επίγειων Απολαύσεων» του Ιερώνυμου Μπος – δεν είναι και απίθανο για ένα από το πιο ιδιαίτερα έργα της παγκόσμιας ζωγραφικής. Αυτό το ντοκιμαντέρ θα σου δώσει αρκετές ευκαιρίες να απολαύσεις το τρίπτυχο, όχι όμως και να το κατανοήσεις περισσότερο.

MORE REVIEWS

TOO MUCH INFO CLOUDING OVER MY HEAD

Νεαρός σκηνοθέτης πιέζεται από την παραγωγό του να αναλάβει… δουλειές του ποδαριού για να συγκεντρώσει κάποια χρήματα, μπας και ξεκινήσει ποτέ να γυρίζει τη δεύτερη ταινία του.

ΒΑΣΙΛΙΚΟΙ ΓΑΜΟΙ

Βασιλικά σκάνδαλα, παιχνίδια διαδοχής και γάμοι συμφέροντος με φόντο τα βασίλεια της Γαλλίας και της Ισπανίας του 18ου αιώνα, σε ένα φιλμ που πιο εύκολα θα έβλεπες υπό τη μορφή mini τηλεοπτικής σειράς.

50 ΦΟΡΕΣ ΑΝΟΙΞΗ

Χωρισμένη γυναίκα στο κατώφλι των πενήντα ετών και μητέρα δύο ενήλικων κοριτσιών μαθαίνει πως πρόκειται να γίνει γιαγιά ενώ προσπαθεί ταυτόχρονα να βάλει σε τάξη τα επαγγελματικά και αισθηματικά της θέματα, τα οποία εσχάτως έχουν μπλέξει.

ΤΟ ΤΑΛΕΝΤΟ

Εμπρηστικών απόψεων και συμπεριφοράς πανεπιστημιακός στην Πόλη του Φωτός κάνει ευφραδώς σκουπίδι beur πρωτοετή απ’ την Κρετέιγ που μπαίνει καθυστερημένη στο αμφιθέατρο της Νομικής και υπό κατακραυγή υποχρεώνεται απ’ τον πρύτανη να την προετοιμάσει για τον πανεθνικό διαγωνισμό ρητορικής. Αυτή θα αυτοεξεταστεί και στο παρακατιανό της υπόβαθρο και σ’ ένα σκίρτημα. Μαζί μπορούν ή θα αρπαχτούν;

Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΗΜΑΙΑ

Τριάντα χρόνια μετά το τέλος του πολέμου του Βιετνάμ, τρεις συμπολεμιστές ξανασμίγουν για την κηδεία του γιου ενός εξ αυτών που σκοτώθηκε σε έναν άλλο πόλεμο, εκείνον του Ιράκ.