FreeCinema

Follow us

ΕΝΑ ΨΗΛΟ ΚΟΡΙΤΣΙ (2019)

(DYLDA)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Καντεμίρ Μπαλάγκοφ
  • ΚΑΣΤ: Βικτόρια Μιροσνιτσένκο, Βασιλίσα Περελίγκινα, Αντρέι Μπίκοφ, Ίγκορ Σιρόκοφ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 130'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Λένινγκραντ, 1945. Στον απόηχο του Δευτέρου Παγκοσμίου, δυο γυναίκες προσπαθούν να «ξαναχτίσουν» από την αρχή τις ζωές τους, ερχόμενες αντιμέτωπες με την απόλυτη φρίκη και τις σαρωτικές απώλειες του αιματηρού πολέμου.

Έχοντας κάνει ήδη το καθιερωμένο πέρασμα από τα διεθνή κινηματογραφικά φεστιβάλ, κερδίζοντας (μεταξύ άλλων) τα βραβεία FIPRESCI και καλύτερου σκηνοθέτη στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα του τελευταίου Φεστιβάλ Καννών, το δεύτερο μεγάλου μήκους πόνημα του νεότατου (29 ετών, παρακαλώ) Ρώσου δημιουργού Καντεμίρ Μπαλάγκοφ είναι ένα ωμό και συγκινητικά ώριμο δράμα με επίκεντρο δύο κορυφαίες γυναικείες ερμηνείες, αυτές των Μιροσνιτσένκο και Περελιγκίνα. Αληθινό και σκληρό, χωρίς όμως να καταφεύγει ποτέ σε δακρύβρεχτες σκηνές και συναισθηματικά εκβιαστικές σεναριακές λύσεις, το «Ένα Ψηλό Κορίτσι» αποτελεί μία από τις πιο ενδιαφέρουσες πρόσφατες απόπειρες καταγραφής του κλονισμένου ψυχισμού ενός ολόκληρου έθνους (εδώ ιδωμένου κυρίως μέσα από τα μάτια των νεαρών ηρωίδων) και του συνακόλουθου μετα-τραυματικού άγχους, απόρροια ενός καταστροφικού πολέμου, οι συνέπειες του οποίου έμελλαν να αφήσουν βαθιά τα σημάδια τους στις ψυχές όσων κατάφεραν να παραμείνουν (πρακτικά μόνο, όχι ουσιαστικά) ζωντανοί.

Η Ίγια (Μιροσνιτσένκο), εργάζεται ως νοσοκόμα φροντίζοντας τραυματίες πολέμου σ’ ένα τοπικό νοσοκομείο, μετά την αποστράτευσή της από το μέτωπο εξαιτίας ενός μετα-τραυματικού συνδρόμου που ανά στιγμές την καθιστά ανήμπορη να αντιδράσει, «παγωμένη» και εντελώς αποκομμένη από τον περίγυρό της. Επωμισμένη παράλληλα τη φροντίδα του μικρού Πάσκα, η Ίγια αγωνίζεται νυχθημερόν προκειμένου να επιστρέψει στην πολυπόθητη κανονικότητα, ξοδεύοντας τον χρόνο της ανάμεσα στο νοσοκομείο και το μικρό δωμάτιο όπου διαμένει με το παιδί. Όταν ένα βράδυ γυρίσει από τον πόλεμο η συναγωνίστρια και φίλη της Μάσα (Περελιγκίνα), οι δύο γυναίκες θα έρθουν αντιμέτωπες με τη συνειδητοποίηση ενός τρομερού συμβάντος που μοιραία θα τις οδηγήσει στην υπέρτατη σύγκρουση, όντας οι ίδιες έρμαια πια των προσωπικών τους αποφάσεων και επιλογών, μπλεγμένες αυτή τη φορά σε έναν άτυπο, προσωπικό ψυχολογικό «πόλεμο» που δύσκολα θα αναδείξει νικήτρια.

Χρησιμοποιώντας ως βασική πηγή έμπνευσης το βιογραφικό βιβλίο της Σβετλάνα Αλεξίεβιτς «Ο Πόλεμος δεν Έχει Πρόσωπο Γυναίκας» (1985), ο Μπαλάγκοφ υπογράφει εδώ το σενάριο από κοινού με τον Αλεξάντερ Τέρεχοφ, προσωποποιώντας την τραγωδία του πολέμου και φέρνοντας στο προσκήνιο διαφορετικές πτυχές του, οι οποίες θέλουν τις γυναίκες και (ιδιαίτερα) τα παιδιά να γίνονται μαζικοί αποδέκτες της χειρότερης δυνατής μοίρας: του αδικαιολόγητου θανάτου. Με τη σχέση των δύο ηρωίδων του να λειτουργεί ως αναγνωριστικό όχημα της νέας ζωής που πασχίζει να ξεκινήσει στη σκιά ενός τρομακτικού πολέμου, ο Μπαλάγκοφ κοινωνεί μέσα από ασφυκτικά, κλειστοφοβικά κάδρα και μικρούς χώρους (εξαιρετική η δουλειά του Σεργκέι Ιβάνοφ στο κομμάτι του production design) που ενισχύουν την αίσθηση του εγκλεισμού και του εγκλωβισμού των χαρακτήρων, όλη την απελπισία, τη θλίψη και τη μη αξία της ανθρώπινης ζωής, όχι αποκλειστικά εν καιρώ πολέμου. Χαρακτηριστική είναι η διαρκής παρουσία των σακατεμένων στρατιωτών που εδώ λειτουργεί ως μόνιμη υπενθύμιση της πολεμικής αγριότητας από τη μια, αλλά και η δράση των δύο γυναικών από την άλλη, που παρά τη λήξη του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου εξακολουθούν να «μάχονται» καθημερινά για την επιβίωση και την προσωπική σωτηρία, αποδεικνύοντας πως τέτοιου είδους πληγές χάσκουν ανοιχτές για καιρό μετά (αν κλείσουν και ποτέ…).

Θεματικά το φιλμ επιχειρεί να ξεφύγει από την πεπατημένη της αναπαράστασης των φρικαλεοτήτων του πολέμου για λόγους κινηματογραφικού σοκ, επικεντρώνοντας την προσοχή στη βαθμιαία κλιμακούμενη ένταση της σχέσης των δύο γυναικών, αποτέλεσμα ενός συμβάντος που αποκαλύπτεται νωρίς μέσα στην ταινία και που ουσιαστικά στρώνει τον δρόμο μιας εν δυνάμει σύγκρουσης. Εκτός από το καλογραμμένο σενάριο και τη στοχευμένα προσωποκεντρική σκηνοθεσία, ιδιαίτερα εύσημα αξίζουν και στη φωτογραφία της Ξένια Σερέντα, που μέσα από τις αντιθέσεις στη χρήση της «σκουριασμένης» χρωματικής παλέτας, αλλά και των κυρίαρχων πράσινων και κόκκινων, συνθέτει έναν πληγωμένο μικρόκοσμο που επιμένει να αναζητά και να βρίσκει την ομορφιά όπου μπορεί (σε ένα καταπράσινο φόρεμα, ένα κόκκινο πουλόβερ ή μερικούς πρόχειρα βαμμένους πράσινους τοίχους). Σε μία πόλη όπου κτίρια και άνθρωποι έχουν γίνει κομμάτια, ο Μπαλάγκοφ σκηνοθετεί με το βλέμμα στραμμένο στα παιδιά και τις γυναίκες, τους αδύναμους και τους αθώους μιας ιστορικής πραγματικότητας που έχει απωλέσει προ πολλού τη στοργικότητά της, αφήνοντας τον θεατή σιωπηλό μπροστά στην κυνική παραδοχή ενός ακόμη θανάτου. «Τι κάνει ο Βάνια;», ρωτάει ένας πατέρας. «Ο Βάνια πέθανε», απαντά η μητέρα ήρεμα και η συζήτηση προχωρά παρακάτω.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το «Ένα Ψηλό Κορίτσι» (ο τίτλος αποτελεί ακριβέστατη περιγραφή της πανύψηλης πρωταγωνίστριάς του) είναι ένα καθαρόαιμο δράμα που δεν επιθυμεί να δώσει απαντήσεις ή να κρίνει την Ιστορία ως σωστή ή λανθασμένη, απλά καταγράφει τα γεγονότα εν τη γενέσει τους. Στο σύνολό του, το φιλμ αποτελεί μια δυνατή εμπειρία που ενισχύεται από τις κεντρικές γυναικείες ερμηνείες, τόσο της εύθραυστης Μιροσνιτσένκο όσο και της δυναμικής Περελίγκινα, που μοιάζουν να αφομοιώνουν συμπεριφορικά η μία την άλλη μέχρι το τέλος της ταινίας. Απευθύνεται αυστηρά σε art-house προσανατολισμού και γούστων θεατές.

MORE REVIEWS

ΝΤΟΥΛΙΤΛ

Για επτά χρόνια μακριά από τον πολιτισμό και τα μάτια του κόσμου εξαιτίας του χαμού της αγαπημένης του, ο εκκεντρικός κτηνίατρος δόκτωρ Ντουλίτλ, με το μοναδικό χάρισμα της ικανότητας να μιλά με τα ζώα, καλείται να σώσει τη ζωή της βασίλισσας της Αγγλίας, αναζητώντας ένα σπάνιο γιατρικό σε τόπο παραμυθένιο κι επικίνδυνο.

BAD BOYS FOR LIFE

Ο ντετέκτιβ Μάικ Λάουρι είναι πάντα άνετος κι ωραίος. Ο ντετέκτιβ Μάρκους Μπερνέτ είναι έτοιμος να βγει στη σύνταξη. Όταν ο πρώτος γίνει στόχος αδίστακτου δολοφόνου, ο δεύτερος δεν μπορεί παρά να βάλει τις σκέψεις περί απόσυρσής του στον πάγο. Τα «Κακά Παιδιά» της Αστυνομίας του Μαϊάμι βγαίνουν ξανά στην πιάτσα, έτοιμα για μια τελευταία δουλειά. Αυτή τη φορά, μάλιστα, είναι ζήτημα ζωής και θανάτου.

Η ΑΛΗΘΕΙΑ

Κόρη διάσημης ηθοποιού, επ’ ευκαιρία εκδόσεως της βιογραφίας της diva μαμάς, την επισκέπτεται οικογενειακώς στο σπίτι της στο Παρίσι. Έχοντας σοβαρές ενστάσεις για την αληθοφάνεια των απομνημονευμάτων της, την πετυχαίνει εν μέσω γυρισμάτων sci-fi ταινίας στην οποία εμφανίζεται. O συνδυασμός όλων αυτών κάνει την επανασύνδεση κομματάκι δύσκολη.

ΜΙΑ ΛΕΥΚΗ, ΛΕΥΚΗ ΜΕΡΑ

Ένας αστυνομικός που χάνει τη σύζυγό του σε αυτοκινητικό δυστύχημα, αρχίζει να παθιάζεται με την ιδέα πως εκείνη τον απατούσε. Οι εμμονικές του σκέψεις απειλούν με καταστροφικές συνέπειες τους πάντες γύρω του.

ΤΟ ΛΟΥΛΟΥΔΙ ΤΗΣ ΕΥΤΥΧΙΑΣ

Μία επιστήμονας θα έρθει αντιμέτωπη με τις απρόσμενες συνέπειες του δημιουργήματός της, όταν συνειδητοποιήσει πως το γενετικά μεταλλαγμένο φυτό που έχει αναπτύξει προκειμένου να κάνει τους ανθρώπους χαρούμενους, δεν είναι τελικά και τόσο αθώο όσο αρχικά πίστευε.