FreeCinema

Follow us

ΜΗΤΡΙΚΟ ΕΝΣΤΙΚΤΟ (2019)

(DUELLES)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ολιβιέ Μασέ-Ντεπάς
  • ΚΑΣΤ: Φέρλε Μπάτενς, Ανν Κουσένς, Μεντί Νεμπού, Άρι Βολτχάλτερ, Ζιλ Λεφέβρ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 97'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: DANAOS FILMS / SEVEN FILMS

Στο Βέλγιο του ’60, δύο αγαπημένες γειτόνισσες βιώνουν μία τραγωδία που θα μετατρέψει τις ζωές τους σε θρίλερ. Ή μήπως κάποια από τις δύο έχει φαντασία που οργιάζει;

Μία ταινία είδους (όπως το θρίλερ) πρέπει να υπηρετεί κάποιους κανόνες, στο σκηνοθετικό ύφος και την αφήγηση ειδικά. Εάν γυρίζεις ένα οικογενειακό δράμα «δωματίου», που δεν υποστηρίζεται και από το ανάλογου σασπένς σενάριο, και περιμένεις μονάχα από την… ηχητική μπάντα να σου κάνει τη δουλειά, μάλλον έχεις αστοχήσει. Αυτό παθαίνει ο Βέλγος Ολιβιέ Μασέ-Ντεπάς, ο οποίος χειρίζεται ανώδυνα και δίχως ρυθμό μία ενδιαφέρουσα ιστορία ψυχολογικού δράματος με την ψευδαίσθηση ότι σκηνοθετεί… θρίλερ! Στην τελική, έχει χάσει από όποιο genre και να το πιάσεις…

Βρισκόμαστε στο νοσταλγικό και φιλήσυχο κλίμα της δεκαετίας του ’60, με τη δράση να περιορίζεται εντός δύο κολλητών μεταξύ τους σπιτιών που κατοικούνται από δύο τριμελείς οικογένειες. Αντρόγυνα με μικρά παιδιά και τα δύο, μοιράζονται απόλυτα αρμονικά τα πάντα μεταξύ τους και η σχέση φιλίας είναι τέτοια που αμφότεροι έχουν μέχρι και το κλειδί του σπιτιού των γειτόνων τους. Ένα επιπόλαιο ατύχημα θα κοστίσει τη ζωή του γιου της Σελίν (Ανν Κουσένς), με την ίδια να φορτώνει με ενοχές τη συνείδηση της Αλίς (η Φέρλε Μπάτενς από το έξοχο «Ραγισμένα Όνειρα» του 2012), επειδή δεν πρόλαβε να δράσει έγκαιρα και να σώσει το παιδάκι. Οι σχέσεις των δύο οικογενειών κλονίζονται δραματικά, οι δυο μανάδες συμπεριφέρονται καχύποπτα μεταξύ τους, η ζήλεια κερδίζει τη συμπάθεια και στο μυαλό της Αλίς μπαίνουν ιδέες εκδίκησης από τη Σελίν.

Η αίσθηση της αμφιβολίας γύρω από τα όσα σκέφτεται η Αλίς για τη γειτόνισσά της επιχειρεί να χτίσει ένα κλίμα μυστηρίου οριακά θριλερικό, όμως ο Μασέ-Ντεπάς δεν δείχνει ικανός να καταλάβει πώς χειρίζεται κανείς αυτό το φιλμικό είδος, αφήνοντας το δράμα της απώλειας να «καπελώνει» τα πάντα. Μοναδικό στοιχείο φόρτισης του έργου, η εξαντλητικά εκβιαστική χρήση της μουσικής που φυσικά δεν αρκεί για να σε βάλει στο «παιχνίδι» της υποψίας για το ποια γυναίκα είναι ή δεν είναι στα καλά της ή αν όντως πρέπει να ανησυχούμε για επικίνδυνη δολοπλοκία (με τι όφελος;) στη συνέχεια της ιστορίας.

Ακριβώς στη μία ώρα της ταινίας γινόμαστε αδιάψευστοι μάρτυρες ενός επεισοδίου που θα μας επιτρέψει να πάρουμε σαφή θέση για τα τεκταινόμενα, αλλά εκεί πια όχι μόνο είναι αργά για να σε κερδίσει το «Μητρικό Ένστικτο», αλλά επιπλέον ο Μασέ-Ντεπάς κάνει όλες τις πιο λάθος κινήσεις για να «τορπιλίσει» τη μέχρι τώρα χαλαρότητα που χαρακτήριζε το φιλμ, με το σενάριο να φλερτάρει με την ακρότητα σε εξωπραγματικό βαθμό (με τόσους θανάτους στην περιοχή, είναι να απορεί κανείς για το αν υφίσταται αστυνομικό Τμήμα στην πόλη…). Ναι, στα τελευταία της η ταινία μπορεί να αποκαλεστεί (και) «θρίλερ», όμως αυτό δεν αποτελεί και επιτυχία ταυτόχρονα. Με τέτοιον τρόπο, σίγουρα όχι! Στην τελική, το «δράμα» εδώ μπορεί να έχει έναν επιπλέον τρόπο ανάγνωσης…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σπρώχνεται σαν έργο «σχολής Χίτσκοκ» και κάπου πρέπει να γύρισε τούμπα ένα φέρετρο… Καθαρά γυναικείου ψυχισμού δράμα για την… υστερία της μητρότητας, την ανταγωνιστικότητα που μπορεί να γεννάται ανάμεσα σε φίλες μανάδες και την «τρέλα» του να χάνεις το «αίμα σου». Υπήρχαν στοιχεία για κάτι καλύτερο, όμως η σκηνοθετική γραμμή δεν εξυπηρετεί τις προοπτικές που είχε το story, οπότε το αποτέλεσμα είναι ένα δράμα υπερβολής που δεν ψυχαγωγεί πλήρως. Η κορύφωση, δε, είναι τόσο προβλέψιμη, που αντί για ένταση προκαλεί την πλήξη. Οι πρωταγωνίστριες έκαναν ό,τι μπορούσαν για να μην φτάσουμε στον χαρακτηρισμό του… «ναυαγίου».


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.

MR KLEIN

MR KLEIN

Μία βαρετή γκόμενα κατηγορεί μία άλλη βαρετή γκόμενα ότι φταίει που πέθανε το παιδί της. Θρίλερ, λέει. Η Μάρθα Βούρτση ν’ άπλωνε μπουγάδα σε ταράτσα, περισσότερη ένταση θα έβγαζε.