FreeCinema

Follow us

ΤΑ ΦΤΕΡΑ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ (1987)

(DER HIMMEL ÜBER BERLIN)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Βιμ Βέντερς
  • ΚΑΣΤ: Μπρούνο Γκαντς, Σολβέγκ Ντομαρτάν, Ότο Ζάντερ, Πίτερ Φολκ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 128'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: STRADA FILMS

Ένας άγγελος, που παρακολουθεί τους ανθρώπους πάνω από τον βερολινέζικο ουρανό, επιθυμεί να μετατραπεί σε κοινό θνητό για να ζήσει τον έρωτα.

Τα «Τα Φτερά του Έρωτα» είναι ένα από εκείνα τα φιλμ που πιστεύω ότι πρέπει να έχεις δει μονάχα μια φορά στη ζωή σου. Αλλιώς σπας ένα «ξόρκι», παραβιάζεις μια συμπαντική συνθήκη, σχεδόν. Αποτελούν μια φιλμική εμπειρία, που (πρέπει να) σου ανοίγεται σαν εσωτερικός, μυστικός διάλογος με το είναι σου κι ύστερα (να) χάνεται ξανά, βαθιά μέσα σου. Αν κάνεις την «επαφή»…

Ποτέ δεν επέτρεψα στον εαυτό μου μια δεύτερη φορά. Είχα πάντοτε την ταινία στη συλλογή μου, από την εποχή της VHS μέχρι το ψηφιακό σήμερα του Blu-Ray. Υπήρξαν στιγμές που ήθελα να ξαναδώ αποσπάσματα. Έβαζα να δω την αρχή, κυρίως. Στα πρώτα λεπτά, πατούσα το stop. Υπήρχε μια σχέση σεβασμού. Κάτι που δεν συνέβαινε συχνά με τη φιλμογραφία του Βιμ Βέντερς («Η Κατάσταση των Πραγμάτων» είναι η άλλη, σοβαρή εξαίρεση).

Στα μέσα της δεκαετίας του ’90, για την ειδική έκδοση των 100 χρόνων κινηματογράφου που κυκλοφόρησε το περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ, είχα γράψει το παρακάτω κείμενο:

“Ο Βιμ Βέντερς ξεψαχνίζει την ανθρώπινη ψυχή και αναζητά τις αιτίες του έρωτα που παρασύρει τους αγγέλους στο γήινο κόσμο μας. Ο Ανρί Αλεκάν φωτογραφίζει εκπληκτικά ένα ασπρόμαυρο Βερολίνο που πνίγεται μέσα στους ήχους των ανθρώπινων σκέψεων. Το εγκόσμιο πέρασμα γίνεται φαντεζίστικα έγχρωμο, αλλά το τοπίο παραμένει θλιβερό. Όπως τα ψεύτικα φτερά της αιωρούμενης ακροβάτισσας του τσίρκου, ίσως, τελικά, και ο έρωτας να είναι ένα μαγικό ψέμα. Η πιο μεγάλη ανθρώπινη προδοσία…

Στην πρώτη θέασή τους τα «Φτερά του Έρωτα» ξυπνάνε μέσα μας εικόνες, μνήμες και σκέψεις που λες ότι δεν ήταν δικές μας. Με το τέλος τα φώτα ανάβουν, τα πόδια μας πατάνε στο έδαφος και βηματίζουμε ξανά, σαν έκπτωτοι ερωτευμένοι άγγελοι…”

Από όλα τα κείμενα εκείνης της έκδοσης, ο Γιώργος Τζιώτζιος μου είχε πει ότι αυτό τον είχε συγκινήσει. Ο Γιώργος δεν βρίσκεται κοντά μας σήμερα. Κι εγώ δεν είμαι πια εκείνο το «παιδί» που έγραψε αυτές τις δύο μικρές παραγράφους προσπαθώντας να συνοψίσει κάτι τόσο μεγάλο σε μέγεθος. Ούτε καν το «παιδί» που είδε «Τα Φτερά του Έρωτα» στη μεγάλη οθόνη ενός σινεμά της οδού Ακαδημίας, στην πρώτη τους προβολή, στα 80’s. «Όταν το παιδί ήταν παιδί…», όμως, αυτή η ταινία κάτι του θύμισε, σαν μια μακρινή, βιωμένη εμπειρία από μια άλλη ζωή, μια προηγούμενη υπόσταση. Και του είχε δώσει μια παρηγοριά, έναν λόγο να κοιτάζει ψηλά και να πιστεύει ξανά στις αξίες αυτής της «πτώσης» του. Να βλέπει, να ακούει και να οσμίζεται. Να υπάρχει. Χωρίς να σκέφτεται το τέλος του χρόνου του. Και να σε ψάχνει. Γνωρίζοντας πως είσαι εκεί. Νιώθοντάς το, έστω και χωρίς να σε βλέπει. Με ένα «μακάρι», για να μοιραστείτε όλα αυτά τα υπέροχα, απλά πράγματα τούτης της ζωής.

«Συνέβη μία φορά. Μόνο μία, και γι’ αυτό, για πάντα», όπως λέει και η ίδια η ταινία. Αυτή φρόντισε να πάρεις και να κρατήσεις μαζί σου από «Τα Φτερά του Έρωτα». Θα σε κάνει άνθρωπο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Δοκιμιακός, φιλοσοφικός, αφηρημένος λες και αιωρείται για να ταιριάξει πάνω σε εικόνες, σκέψεις και ψυχές ανθρώπων λόγος, φωτογραφία που σκοντάφτει στην τετραχρωμία του θνητού τόπου, με ένα τείχος να χωρίζει ακόμη το Βερολίνο, που προσφέρει στο όλο φιλμ ένα ιδανικό τοπίο μαυρόασπρης no man’s land. Από τις σπάνιες (και εξαιρετικές) περιπτώσεις που η ποιητική διάθεση αφομοιώθηκε τόσο καλά από τον κόσμο του σινεμά. Αν δεν μπεις (απότομα κι) από την αρχή μέσα του, δεν θα καταλάβεις ποτέ γιατί προκάλεσε τόσο ντόρο (και πήρε και βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ των Καννών, το 1987).


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.