FreeCinema

Follow us

ΣΚΟΤΕΙΝΟΣ ΤΟΠΟΣ (2015)

(DARK PLACES)

  • ΕΙΔΟΣ: Αστυνομικό Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζιλ Πακέ-Μπρενέ
  • ΚΑΣΤ: Σαρλίζ Θέρον, Νίκολας Χολτ, Κλόι Γκρέις Μορέτς, Κριστίνα Χέντρικς, Κόρεϊ Στολ, Τάι Σέρινταν, Ντρέα Ντε Ματέο
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 113'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Μοναδική επιβιώσασα μαζικού φόνου κατά την παιδική της ηλικία, η Λίμπι Ντέι βλέπει τον αδελφό της να φυλακίζεται (έπειτα από τη δική της ομολογία) για τον θάνατο των αδελφών της και της μητέρας της. Τριάντα χρόνια μετά, η αλήθεια θα επανεξεταστεί.

Ήταν σχεδόν σίγουρο ότι, μετά το «Το Κορίτσι που Εξαφανίστηκε», ήταν απλά θέμα χρόνου μέχρι να επισκεφθούμε κινηματογραφικά ακόμη μία μεριά του pulp λογοτεχνικού σύμπαντος της Τζίλιαν Φλιν. Βέβαια, δεν είναι κάθε μέρα τού… Ντέιβιντ Φίντσερ και η απουσία τής δημιουργικής ματιάς τού σκηνοθέτη γίνεται αισθητή σχεδόν σε όλη τη διάρκεια του «Σκοτεινού Τόπου», ο οποίος πασχίζει να συνδυάσει μια μοντέρνα νουάρ ατμόσφαιρα και τις αναγκαστικά συνεχείς ανατροπές τής πλοκής με πλήθος (έστω στο χαρτί) μη πολιτικά ορθών θεματικών (σατανισμό, παιδική κακοποίηση, σκιώδεις cult οργανώσεις, ηρωοποίηση των θυμάτων μανιακών δολοφονιών) και μία αντισυμβατική, στα όρια του αντιπαθητικού, ηρωίδα για να οδηγηθεί, τελικά, σε ένα μη συνεκτικό και απογοητευτικό σύνολο.

Και αυτό δεν οφείλεται αποκλειστικά στη μονοδιάστατη λογοτεχνική πρώτη ύλη, αν και ο αυθεντικός «Σκοτεινός Τόπος» δεν είναι από τη φύση του κάτι παραπάνω από ένα τυπικά αγωνιώδες ανάγνωσμα. Ούτε μπορεί κανείς να προσάψει στη Λίμπι τής Σαρλίζ Θέρον απάθεια ή μηδαμινό ενδιαφέρον χαρακτήρα, ίσα-ίσα ο αντικοινωνικός και όχι ακριβώς προσιτός χαρακτήρας της προσδίδει μια απρόσμενη φρεσκάδα στο κατά τα άλλα συμβατικά «αστυνομικό» φιλμ. Αντιθέτως, το πρόβλημα έγκειται κυρίως στην άπειρη ματιά του Ζιλ Πακέ-Μπρενέ και στην αδυναμία του να ενορχηστρώσει τις παράλληλες χρονικές αφηγήσεις, να αποτυπώσει τις αιχμηρές λεπτομέρειες και, στην ουσία, να αναδείξει τις σκοτεινές γωνιές αυτού του… τόπου, εμμένοντας απλά σε μια επιφανειακή παρατήρηση.

Και είναι κρίμα που ενώ πολλά πράγματα υπονοούνται, τελικά περιορίζονται σε μια ανώδυνη εξέταση, που μοιάζει να υποτιμά τη σοβαρότητα της κατάστασης. Το αντικείμενο της «Λέσχης των Δολοφόνων» δεν προκύπτει ποτέ ως κάτι παραπάνω από μια απλά παραξενιά (με τον ρόλο τού Νίκολας Χολτ να παραμένει από την αρχή μέχρι το τέλος το βοήθημα για την εξέλιξη της υπόθεσης), το υπονοούμενο της παιδικής εκμετάλλευσης δεν εξετάζεται περισσότερο από μια ειδεχθή πράξη που προκαλεί αντιδράσεις στην πλοκή, ο σατανισμός καταλήγει μια… «εξωτική» προσθήκη στον ήδη βεβαρημένο αφηγηματικό καμβά τής ιστορίας, ενώ μια εφηβική εγκυμοσύνη αποτελεί και το μοναδικό χαρακτηριστικό περιγραφής ενός ολόκληρου χαρακτήρα.

Τα πάντα θα μπορούσαν, όμως, να αγνοηθούν (ή έστω να φανούν πιο ανώδυνα) αν υπήρχε ρυθμός στην πλοκή και αστυνομικό δαιμόνιο, ή έστω μια στοιχειώδης αίσθηση αγωνίας. Ο Πακέ-Μπρενέ ακολουθεί με διαδικαστική ασφάλεια την ανάπτυξη της ιστορίας, αγνοεί στοιχειώδεις κανόνες δημιουργίας του σασπένς, περισσότερο ανακόπτει παρά ενδυναμώνει την αφήγησή του με την παράλληλη χρονική αφήγηση και, τελικά, παραδίδει ένα θρίλερ που όχι μόνο χάνει τον ρυθμό του προς το τέλος αλλά φλερτάρει και με την υποτονικότητα. Φυσικά, η Φλιν δεν είναι άμοιρη ευθυνών σε αυτό, καθώς η λύση τού μυστηρίου είναι άτσαλη και λαμβάνει υπόψη πληροφορίες που εμφανίζονται αρκετά αργά στην παράθεση των στοιχείων – κάτι που θα μπορούσε να θεωρηθεί και κλεψιά. Εδώ, λοιπόν, αποδεικνύεται κυρίως η έλλειψη της ευφυΐας ενός Φίντσερ ή έστω η διάθεση μιας σκωπτικής ανάγνωσης ολόκληρης της ιστορίας, που θα μπορούσε να αναδείξει τις pulp καταβολές της και να μετατρέψει το φιλμ σε πραγματική απόλαυση. Ο «Σκοτεινός Τόπος», όμως, δεν είναι μια τέτοια ταινία.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν έχεις συνηθίσει στις τηλεοπτικές επαναλήψεις αστυνομικών φιλμ από τα 90’s, θα βρεθείς σε γνώριμα νερά. Ενδεχομένως να μην καταλάβεις και τη διαφορά δεκαετιών ανάμεσα σε εκείνες τις ταινίες και τούτο το φιλμ. Μην σε παραπλανούν, όμως, οι δεσμοί με «Το Κορίτσι που Εξαφανίστηκε»: εδώ θα βρεις απλά μια ταινία που βασίζεται σε βιβλίο τής ίδιας συγγραφέα, χωρίς τις απαραίτητες δημιουργικές εξάρσεις που θα της προσέδιδαν αυτόνομη προσωπικότητα. Κάτι μου λέει, ωστόσο, ότι το φιλμ θα κάνει μεγάλη καριέρα στην… κυριακάτικη βραδινή ζώνη μερικών ιδιωτικών καναλιών.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.