FreeCinema

Follow us

Ο ΑΣΠΡΟΔΟΝΤΗΣ (2018)

(CROC-BLANC)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αλεξάντρ Εσπιγκάρες
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 85'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Οι περιπέτειες του Ασπροδόντη, του μικρού λυκόσκυλου που γνώρισε το σκληρό, αλλά και το ευγενές πρόσωπο των ανθρώπων, σε ένα οπτικά πανέμορφο animation δια χειρός του βραβευμένου με Όσκαρ Αλεξάντρ Εσπιγκάρες.

Βασισμένος στο ομότιτλο και διαχρονικό μυθιστόρημα του Τζακ Λόντον, ο «Ασπροδόντης» έρχεται στις ελληνικές αίθουσες αυτή τη φορά υπό τη μορφή ενός εξαιρετικά φροντισμένου animation διεθνούς συμπαραγωγής (Γαλλία, Λουξεμβούργο, ΗΠΑ) και παρά την «ενήλικη» καταγωγή του μοιάζει ικανός να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων που οι μικρότεροι σε ηλικία θεατές απαιτούν από τα (δικά τους) κινούμενα σχέδια.

Η ταινία έχει ως αφετηρία της το παρόν, με τον Ασπροδόντη να βρίσκεται στη χειρότερη φάση της ζωής του, έρμαιο στα χέρια ενός φιλοχρήματου απατεώνα που τον χρησιμοποιεί για να αποκομίζει κέρδη από τοπικές κυνομαχίες. Flashback στην εποχή που ο Ασπροδόντης, κουτάβι ακόμη, μαθητεύει στο πλευρό της στοργικής του μητέρας μαθαίνοντας τον κόσμο γύρω του – πώς να κυνηγά, ποιους κινδύνους να αποφεύγει, πώς να είναι ανεξάρτητος και, τελικά, πώς να επιβιώνει. Η γνωριμία του με μια ομάδα Ινδιάνων κι έναν ντόπιο Σερίφη θα αποτελέσει την πρώτη του επαφή με τους ανθρώπους, όμως σύντομα θα καταλάβει πως δεν είναι όλοι καλόκαρδοι και δίκαιοι, ιδιαίτερα όταν η μοίρα του τον φέρει αντιμέτωπο με το πανούργο, καινούργιο αφεντικό του. Πατώντας (κυριολεκτικά) γερά στα πόδια του, ο Ασπροδόντης θα πρέπει τώρα να διεκδικήσει την πολυπόθητη ελευθερία του, επιστρέφοντας ξανά στα μητρικά, δασικά εδάφη της Αλάσκας.

Κομμένος, ραμμένος και «φερμένος» όσο πιο κοντά στην οπτική των παιδιών γίνεται, ο «Ασπροδόντης» του Εσπιγκάρες (κάτοχος βραβείου Όσκαρ μικρού μήκους animation για το «Mr. Hublot», το 2014) φέρνει στη μεγάλη οθόνη το έργο του Λόντον με ένα σενάριο προσαρμοσμένο από τρεις (!) Γάλλους γραφιάδες (ανάμεσά τους και ο Φιλίπ Λιορέ του «Οικογενειακού Φίλου»), σε μια συνολική απόπειρα να «μαλακώσουν» κάπως τις στιγμές εκείνες του original υλικού που δεν έχουν θέση σε μια ταινία για (αρκετά) μικρές ηλικίες. Η αλήθεια είναι πως παρά τις προσπάθειες τούτο το φιλμ να καταστεί μια κινηματογραφική εμπειρία πρωτίστως για παιδιά, υπάρχουν σκηνές αναπόφευκτης σκληρότητας, όπως αυτή με την κακοποίηση του Ασπροδόντη (η οποία διαδραματίζεται πίσω από έναν ξύλινο τοίχο μεν, με το σπαρακτικό κλάμα του σκύλου να ακούγεται δυνατά δε), που δεν γίνεται να απουσιάζουν από την ιστορία του τετράποδου ήρωα, πολύ απλά διότι δεν θα υπήρχε ο εν λόγω «ήρωας» χωρίς τη συγκεκριμένη εμπειρία.

Σε ό,τι αφορά το θέμα της παραγωγής, τούτο εδώ ανήκει σίγουρα στα καλύτερα animation που έχουν έρθει τελευταία κατά τα μέρη μας (περισσότερο εμείς ξέρουμε τι σαβούρα έρχεται κατά καιρούς, αν παρατηρήσετε τι συμβαίνει στο ντόπιο box-office), με το σχέδιο να παραπέμπει σε μια σχεδόν ζωγραφική γοητεία, όμοια με της τεχνικής του λαδιού σε καμβά, μια επιλογή που προσδίδει στα τοπία και τους πρωταγωνιστές χρωματική ζωντάνια και μια ιδιαίτερη 3D όψη η οποία «ξεκολλάει» τους χαρακτήρες από το φόντο (ως είθισται να συμβαίνει στα φιλμ κινουμένων σχεδίων του κακού σωρού). Ενδιαφέρουσα (αν και για μεγαλύτερες κυρίως ηλικίες) και η απόφαση να μην αποδοθεί στα ζώα το ανθρωπόμορφο χαρακτηριστικό της ομιλίας, όπως συμβαίνει με όλες τις παραγωγές των μεγάλων studios, αν και στη συγκεκριμένη περίπτωση μιλάμε για δίκοπο μαχαίρι, δεδομένου πως οι μεγάλοι μπορεί να εκτιμήσουν τη σιωπηλή ομορφιά των τετράποδων πρωταγωνιστών, η πιτσιρικαρία όμως το πιθανότερο είναι πως θα βαρεθεί.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μέρες που είναι, τούτο το adaptation αποτελεί μια σωστή επιλογή για έξοδο με το πιτσιρίκι σου, μέχρι την κοντινότερη κινηματογραφική αίθουσα. Παρ’ όλα αυτά, καλό θα είναι να είσαι έτοιμος για ερωτήσεις (οι οποίες σχεδόν σίγουρα θα έρθουν) αναφορικά με τα λίγο πιο «τζιζ» θέματα που θίγονται εδώ, μιας που (αντικειμενικά) τούτος ο «Ασπροδόντης» είναι μια ταινία που ζητά την (υπο)στήριξη και από μικρούς και από μεγάλους.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

ΧΩΡΙΣ ΟΞΥΓΟΝΟ

Στο Μπρούκλιν του 2039, με τη ζωή να έχει σχεδόν εξαφανιστεί εξαιτίας της απώλειας οξυγόνου, μια οικογένεια επιστημόνων έχει βρει τη βιώσιμη λύση να αναπνέει… εντός της οικίας της, για να γίνει στόχος απρόσκλητων επισκεπτών που ή ζητούν τη βοήθειά της για ν’ αναπαράγουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό της ή επιδιώκουν να πάρουν τη θέση της.