FreeCinema

Follow us

Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ (1929)

(CHELOVEK S KINO-APPARATOM)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζίγκα Βερτόφ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 68’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Μια ημέρα από την καθημερινή ζωή της μετα-επαναστατικής Μόσχας, από το ξημέρωμα ως το βράδυ, μέσα από το φακό ενός από τους αδιαμφισβήτητους πρωτοπόρους του σύγχρονου σινεμά.

Όταν κοιτάξει κανείς την ημερομηνία παραγωγής του «Ανθρώπου με την Κινηματογραφική Μηχανή», σίγουρα παθαίνει κάτι. Έχουν περάσει πάνω από ογδόντα χρόνια, διάστημα που πολύ φοβάμαι, όσον αφορά τον κινηματογράφο του μέλλοντος, θα έχει το ισοδύναμό του σε αιώνες. Λίγες ταινίες με τόσο βάρος και τόσους μύθους στους ώμους τους μπορούν να διεκδικούν ακόμη τη φρεσκάδα τους και το ξάφνιασμα της έκπληξης στα μάτια ενός «αθώου» θεατή. Ήδη, ο τίτλος μαρτυρά ότι δεν έχουμε να κάνουμε απλά με μια ταινία αλλά με μια απόλυτη δήλωση, ένα κινηματογραφικό μανιφέστο.

Ο επαναστάτης μπολσεβίκος Τζίγκα Βερτόφ, μαζί με τον αδελφό του και μέγιστο οπερατέρ Μιχαήλ Κάουφμαν, έβγαιναν στους δρόμους αναζητώντας να συλλάβουν «τη ζωή στο απρόοπτο», όπως έλεγαν, τοποθετώντας την παν-οπτική κάμερα – μάτι τους στα πιο απίθανα μέρη που μπορεί να φανταστεί κανείς, σκάβοντας, για παράδειγμα, έως και κάτω από τις ράγες ενός τρένου. Και επειδή η ευφυώς μονταρισμένη πραγματικότητα είναι πάντα πιο πραγματική και, κυρίως, απείρως πιο συναρπαστική από την ίδια τη ζωή, αναδιοργάνωναν την πιο βαρετή ρουτίνα σε μια ρηξικέλευθη μυθοπλασία επικών διαστάσεων. Η ταινία, άλλωστε, αρχίζει και τελειώνει σε μια κινηματογραφική αίθουσα, όπου οι θεατές (όπως και εμείς) ξεκινούν να παρακολουθούν… τον «Άνθρωπο με την Κινηματογραφική Μηχανή».

Ναι, όντως, εδώ μιλάμε για πρωτοπορία που βγάζει… μάτι και, μαζί, για τη γέννηση – σε μεγάλο βαθμό – του λεξικού της κινηματογραφικής γλώσσας με υλικά βγαλμένα αυστηρά από την κουζίνα της πραγματικότητας, σερβιρισμένα, όμως, μέσα από εφέ, freeze frame, split screen, slow motion, διπλοτυπίες κι animation. Δεν είναι τυχαίο που επάνω της έσκυψαν ευλαβικά από τον Γκοντάρ μέχρι ολόκληρη τη γενιά του MTV και του video clip, κατακλέβοντας θεωρία και πράξη.

Ταυτόχρονα, ο Βερτόφ έβαζε εδώ θεμέλια για ένα ολόκληρο σχεδόν είδος ντοκιμαντέρ που θα μπορούσε να συνοψιστεί ως «πορτρέτο της πόλης», λαμβάνοντας, στη συγκεκριμένη περίπτωση, συμφωνικές διαστάσεις. Η μεγαλούπολη και οι άνθρωποί της είναι οι απόλυτοι πρωταγωνιστές, σε αυτή την κινηματογραφική αποθέωση του μοντερνισμού και της μητρόπολης που υπόσχεται την έλευση της νέας εποχής, πόσω μάλλον μιας επαναστατικής εποχής. Παραφράζοντας τη γνωστή ρήση, η ζωή και ακόμη περισσότερο η επανάσταση είναι, δυστυχώς, βραχείες, η τέχνη σίγουρα μακρά και αυτό εδώ είναι ένα από τα θεμελιώδη αριστουργήματα του σινεμά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ταινία cine qua non με τη βούλα για όσους θέλουν να ξέρουν από πού ήρθε ένα μεγάλο κομμάτι του μοντέρνου σινεμά και του ντοκιμαντέρ ειδικότερα, μια διαχρονική απόλαυση που σε αφήνει με το στόμα ανοιχτό. Εκτός κι αν την έχεις ήδη δει στη soundtrack εκδοχή των Cinematic Orchestra.

MORE REVIEWS

ΤΟ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΣ ΓΚΡΙΝ

Αγγλία, 1959. Χήρα θέλει ν’ ανοίξει βιβλιοπωλείο σε γραφικό επαρχιακό χωριό, συναντώντας τη σφοδρή αντίδραση των ντόπιων που δεν δείχνουν να ενστερνίζονται την επιθυμία της. Η κυρία Γκριν, όμως, είναι αποφασισμένη να πραγματοποιήσει το όνειρό της όσα εμπόδια κι αν μπουν στο διάβα της.

IL POSTINO: Ο ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ

Άνεργος λόγω… ναυτίας γιος ψαρά σε απομονωμένο ψαροχώρι της Ιταλίας των 50s, ο Μάριο αναλαμβάνει χρέη ταχυδρόμου του εξόριστου εκεί Χιλιανού, περίφημου ποιητή και κομουνιστή Πάμπλο Νερούδα. Και αφού γίνει φίλος και συνομιλητής του, θα κατακτήσει τα λόγια και τη γυναίκα της ζωής του, που τόσο καιρό του διέφευγαν.

ΜΥΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΑΤΙΚΟ

Υποαμειβόμενος μηχανικός σε αμαξοστάσιο του ΟΣΕ των Σκοπίων βάζει στο χέρι προσωρινά ορφανή ποσότητα χασίς. Ανίκανος να το ξεφορτωθεί, φτιάχνει space cake που ανασταίνει από τους αφόρητους πόνους και την αυτολύπηση τον τερματικά καρκινοπαθή γέρο του, για τον οποίο είχε εγκαταλείψει σπουδές, ώσπου η κατάσταση θα ξεφύγει ιλαροτραγικά. Σε trip θ’ αφήσουν πίσω τα παλιά;

Ο 20ος ΜΟΥ ΑΙΩΝΑΣ

Δύο δίδυμα κορίτσια που ζουν πάμφτωχα, υπό κάκιστες συνθήκες στην Ουγγαρία, χωρίζονται όταν δύο διαφορετικοί άνθρωποι τις παίρνουν μαζί τους. Χρόνια αργότερα, θα βρεθούν στο ίδιο τρένο του Οριάν Εξπρές, χωρίς να έχουν ιδέα η μία για την άλλη.

MAMMA MIA! HERE WE GO AGAIN

Η Ντόνα έχει πεθάνει, η Σόφι είναι έγκυος και ανακαινίζει το παλιό ξενοδοχείο τής… «mamma mia», όλα τα αγαπημένα πρόσωπα της ζωής της βρίσκονται καθ’ οδόν για να το γιορτάσουν μαζί της και οι μνήμες φέρνουν έντονα συναισθήματα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είχε κατεβάσει «πράμα» ο τύπος, δεν παίζει διαφορετικά! Αλλά το είχε, ρε παιδί μου, δεν ήτανε κι ο Νίκος ο Σούλης. Άμα σε κόφτει να δεις μοντερνιά του ’29, περπάτα το.