FreeCinema

Follow us

ΑΓΑΠΗ ΕΙΝΑΙ (2019)

(C'EST ÇA L'AMOUR)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κλερ Μπουρζέ
  • ΚΑΣΤ: Μπουλί Λανέρς, Ζουστίν Λακρουά, Σαρά Ενοκσμπέρ, Σεσίλ Ρεμί-Μπουτάν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 98'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ONE FROM THE HEART

Πατέρας, άρτι εγκαταλειφθείς από τη σύζυγό του, προσπαθεί να τα βγάλει πέρα με τις δύο έφηβες κόρες του, έχοντας την κρυφή ελπίδα πως η μητέρα τους θα γυρίσει σύντομα στην οικογενειακή εστία.

Μπορούμε μετά βεβαιότητος πλέον να πούμε πως ο χωρισμός και τα συνεπακόλουθά του (που βασικά έχουν να κάνουν με την ανατροφή των παιδιών) αποτελεί την πλέον αγαπημένη θεματική του σύγχρονου γαλλόφωνου κινηματογράφου. Το έχουμε δει το έργο πολλές φορές πια, τόσο από κωμική σκοπιά (με την πολύ ευρεία έννοια του όρου κωμική) στο «Και Μαζί και Χώρια» (2017) καθώς και στο «Με τον Μπαμπά ή τη Μαμά 2» (2016), όσο και από δραματική, σε τίτλους όπως το «Μετά τον Χωρισμό» (2017) ή το «Όταν Τελειώσει ο Έρωτας» (2016). Σε όλα αυτά τα παραδείγματα, το διαζευγμένο αντρόγυνο έβρισκε περίπου ίσο σεναριακό χρόνο προκειμένου να πείσει για το ορθόν ή μη της απόφασής του, καθώς και τις δυσκολίες που αυτή (θα) επέφερε στη συνέχεια της ζωής του, με την υπό ανδρικό πρίσμα εξέταση των γεγονότων χαρακτηριστικά στο προ μόλις ολίγων εβδομάδων διανεμημένο (και κατά τη γνώμη μου καλύτερο όλων των προαναφερθέντων) «Οι Αγώνες Μας» (2018). Τούτο βαδίζει στα χνάρια αυτού του τελευταίου, αφού τοποθετεί περισσότερο τον πατέρα στο επίκεντρο της μεταβατικής περιόδου που προκύπτει από το τέλος του έγγαμου βίου, αδυνατώντας όμως να παρουσιάσει μια ιστορία ενός minimum έστω ενδιαφέροντος. Κερδίζει έτσι με το σπαθί του μια θέση στο πάνθεον των αμέτρητων πληκτικών «γαλλικουργιών» της τελευταίας εσοδείας.

Ο Μάριο είναι δημόσιος υπάλληλος σε μικρή πόλη της βορειοανατολικής Γαλλίας. Η γυναίκα του τον παρατάει λέγοντάς του πως θέλει χρόνο για να επαναπροσδιορίσει τη ζωή της (και για να φτιάξει καινούργια σχέση…), αφήνοντάς τον με τις δύο τους κόρες, τη ζωηρή δεκαεπτάχρονη Νίκι που αδημονεί για τη στιγμή που θα φύγει από το σπίτι για να ζήσει μόνη της και την κατά τρία χρόνια μικρότερη αδελφή της Φρίντα, η οποία φαίνεται πως ψάχνει τη σεξουαλική της ταυτότητα εμφανίζοντας εσχάτως λεσβιακές τάσεις. Εμφανώς σοκαρισμένος από την απρόσμενη γι’ αυτόν εξέλιξη, ο Μάριο αποφασίζει πως ο καλύτερος τρόπος για να ξανακερδίσει τη γυναίκα του είναι να την έχει από κοντά, επισκεπτόμενος συχνά πυκνά το τοπικό θέατρο όπου εκείνη εργάζεται ως υπεύθυνη φωτισμού, τόσο για να δει τις παραστάσεις, όσο και για να… συμμετάσχει σε αυτές, αφού γίνεται μέλος ερασιτεχνικού θιάσου που προβάρει εκεί μία πειραματική και άκρως ενδοσκοπική παράσταση, κάπως βαρύγδουπα τιτλοφορούμενη «Άτλας».

Στο solo ντεμπούτο της, η Κλερ Μπουρζέ (είχε συν-σκηνοθετήσει το βραβευμένο στις Κάννες του 2014 «Party Girl») επιλέγει ξανά ως σκηνικό τη γενέτειρά της Φορμπάκ, αντλώντας παράλληλα έμπνευση για το σενάριο (που η ίδια έγραψε) από το διαζύγιο των γονιών της. Η εν πολλοίς αυτοβιογραφική ιστορία που διηγείται όμως πάσχει σοβαρά, καθώς μοιάζει να αναζητά και αυτή η ίδια την ταυτότητά της, όπως περίπου κάνει η μικρή Φρίντα στο φιλμ! Πασχίζει το σενάριο της Μπουρζέ να περιγράψει στα εκατό λεπτά της διάρκειας το πορτρέτο μια τετραμελούς διαλυμένης οικογένειας, δίχως να έχει αποκτήσει ένα σταθερό υπόβαθρο που θα το οδηγήσει στην επιτυχία. Οι εκρήξεις οργής του Μάριο εντός του εργασιακού του χώρου (με αιτία την απαραίτητη δόση ρατσισμού και μεταναστευτικού), αλλά και η συμμετοχή του στη θεατρική παράσταση όπου το κάθε μέλος του θιάσου μοιράζεται τα εσώψυχά του σε μια α λα Αλκοολικοί Ανώνυμοι φάση, ελάχιστο φως ρίχνουν στο ποια ήταν η αιτία της εγκατάλειψής του από τη σύζυγό του, αποκαλύπτοντας απλά έναν χαρακτήρα που με μαθηματική ακρίβεια οδεύει στην κατάθλιψη ως συνέπεια του χωρισμού και μόνον.

Οι υποπλοκές που αφορούν τα δύο έφηβα κορίτσια (τα οποία είναι πολύ περισσότερο δεμένα με τη μητέρα τους, αλλά προς μεγάλη τους απογοήτευση έχουν καταλήξει να μένουν με τον πατέρα τους) είναι βγαλμένες από το χρυσό βιβλίο των ταινιών ενηλικίωσης του αμερικάνικου ανεξάρτητου κινηματογράφου, στο εντελώς προσχηματικό του, όμως. Η πιο περπατημένη και φαινομενικά έκλυτη Νίκι κρύβει κάτω από την ανεμελιά τον άκρως συγκροτημένο χαρακτήρα της (βγαίνει στην επιφάνεια στη σκηνή της συνάντησης με τη μητέρα της στο café, η οποία αποτελεί την μακράν πιο εύστοχη του φιλμ), ενώ την ίδια ώρα η μικρή Φρίντα επιδίδεται σε λεσβιακές περιπτύξεις όπως ακριβώς η σύγχρονη σεναριακή μόδα επιβάλλει (στη λογική ότι για τα κορίτσια δεν πειράζει και τόσο να «παίξουν»). Το χάσμα της σχέσης της με τον πατέρα της επιτείνεται αφενός εξαιτίας της συμπεριφοράς της (συν τοις άλλοις τον κατηγορεί σχεδόν για τα πάντα), οι δε πατρικές νουθεσίες την οδηγούν να λάβει μία απόφαση που μόνο σε σενάριο γαλλικής ταινίας θα μπορούσαμε να τη φανταστούμε, τόσο ως σύλληψη όσο (ακόμη χειρότερα) και ως εκτέλεση. Είναι το ευφάνταστο αυτό «twist» που θέτει τις σχέσεις των μελών της οικογένειας σε νέες βάσεις (πατέρα και παιδιών τουλάχιστον, μιας και η παρουσία της μητέρας είναι σταθερά από διακριτική έως αόρατη), αλλά τα όσα έχουν διαδραματιστεί προηγουμένως δεν αφήνουν ποτέ την εντύπωση κάποιας συγκλονιστικής δυσκολίας που έμοιαζε αξεπέραστη ώστε να αφεθεί στη λήθη. Φροντίζει, δε, η Μπουρζέ να ρίξει τίτλους τέλους χωρίς να έχει ολοκληρώσει την ιστορία, αφήνοντας τους ήρωές της μετέωρους ωσάν να ήταν πρωταγωνιστές σύγχρονης… ελληνικής ταινίας. Είναι, άλλωστε, τόσο επίπεδο και δήθεν ρεαλιστικό το «Αγάπη Είναι», που εύκολα θα μπορούσε να ομιλεί ελληνικά!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

«Αγάπη Είναι» η αποφυγή παρακολούθησης της ταινίας τούτης, η οποία εγκαινιάζει κατά κάποιον τρόπο τη φετινή θερινή σεζόν «γαλλικουργιάς». Μόνο για τους πολύ φανατικούς με το σύγχρονο γαλλικό κοινωνικό δράμα (να υπάρχουν, άραγε;) και ίσως για εκείνους που δεν χάνουν κανένα από τα αντίστοιχα της ελληνικής σχολής, καθώς θα βρουν αρκετά κοινά σημεία επαφής (κρίνοντας από το εβδομαδιαίο box-office report του Ηλία Φραγκούλη, τέτοιοι θεατές δεν υπάρχουν… στα σίγουρα).


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.