FreeCinema

Follow us

ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΧΩΡΙΣ ΟΝΟΜΑ (2020)

(CANCIÓN SIN NOMBRE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μελίνα Λεόν, Μάικλ Τζ. Γουάιτ
  • ΚΑΣΤ: Πάμελα Μεντόσα, Τόμι Πάραγα, Λούσιο Ρόχας, Ρουθ Άρμας
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 97'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: DANAOS FILMS

Περού, 1988. Μία νεαρή γυναίκα φέρνει στον κόσμο ένα κοριτσάκι. Λίγο αργότερα το μωρό εξαφανίζεται μυστηριωδώς. Η μητέρα απαρηγόρητη θ’ αρχίσει μόνη την εναγώνια αναζήτησή του, μέχρι τη στιγμή που ένας δημοσιογράφος θα δεχτεί να τη βοηθήσει.

Μεγάλου μήκους σεναριακό και σκηνοθετικό ντεμπούτο της Περουβιανής Μελίνα Λεόν, το «Τραγούδι Χωρίς Όνομα» είναι ένα οπτικά πρωτότυπο «σινεφίλ» έργο, το οποίο βασίζεται εν μέρει στην αληθινή υπόθεση εμπορίας βρεφών που είχε συγκλονίσει το Περού στη δεκαετία του ‘80, κατά τη διάρκεια των τεταμένων κοινωνικοοικονομικών συνθηκών την περίοδο της πρώτης θητείας του λαοφιλούς (αν και αργότερα αμφιλεγόμενου) Προέδρου Άλαν Γκαρσία. Επιλέγοντας την ασπρόμαυρη φωτογραφία και το «τηλεοπτικό» format του 4:3, οι Λεόν και Γουάιτ κατασκευάζουν ένα λυρικό, ανθρωποκεντρικό δράμα που μπλέκει τη μυθοπλασία με την ιστορική αλήθεια, φιλτράροντας την πλοκή μέσα από τη συγκλονιστική ερμηνεία της χαρισματικής Πάμελα Μεντόσα στον ρόλο της τραγικής μητρικής φιγούρας.

Η Χεορχίνα (Μεντόσα) και ο σύζυγός της ζουν φτωχικά σε ένα μικρό χωριό των Άνδεων, βγάζοντας τα προς το ζην πουλώντας τις λιγοστές τους πατάτες στην τοπική αγορά. Ένα πρωί, η Χεορχίνα θ’ ακούσει μία ραδιοφωνική διαφήμιση που υπόσχεται αφιλοκερδή βοήθεια σε όσες εγκύους την έχουν ανάγκη. Όντας και η ίδια σε κατάσταση προχωρημένης εγκυμοσύνης, αποφασίζει να επισκεφθεί την άγνωστη αυτή κλινική, όπου και θα φέρει στον κόσμο ένα κοριτσάκι. Παρά τον φυσιολογικό τοκετό, οι «μαίες» θα κρατήσουν το παιδί μακριά από τη μητέρα του με την πρόφαση πως πρέπει να κάνει μερικές εξετάσεις ρουτίνας. Όταν, τελικά, το μωρό εξαφανιστεί «μυστηριωδώς», απελπισμένη πια, η Χεορχίνα θα στραφεί στην Αστυνομία, όπου θα βρεθεί αντιμέτωπη με την πλήρη αδιαφορία και τη γραφειοκρατική αναλγησία. Μοναδική της ελπίδα, πλέον, ο Πέδρο (Πάραγα), ένας ευγενικός δημοσιογράφος που θα ενδιαφερθεί για την περίπτωσή της και θα υποσχεθεί να τη βοηθήσει, όχι δίχως να έρθει και ο ίδιος σε επαφή με το διεφθαρμένο κρατικό σύστημα.

Χρησιμοποιώντας επιλεκτικά την ταραγμένη πολιτική κατάσταση της εποχής, προκειμένου να καταστήσει σαφές το παρασκήνιο του φόβου και του προσωπικού εγκλεισμού του πολίτη (ειδικά των μη εχόντων), η Λεόν αντλεί έμπνευση από το στοχαστικό σινεμά του Μπέλα Ταρ και κατασκευάζει ένα σύμπαν ζοφερά σιωπηλό, εκεί όπου η απώλεια της ανθρωπιάς μοιάζει αναπόφευκτη, αναμενόμενη απόρροια θαρρείς της επιτακτικής ανάγκης του καθενός για αυτοσυντήρηση και επιβίωση. Σε τούτον τον κόσμο, αν χάσεις ένα παιδί δεν τολμάς να το διεκδικήσεις, και αν είσαι κάτι «διαφορετικό», αυτό μπορεί να αποτελέσει αφορμή για τον πάσης φύσεως αφανισμό σου. Το φιλμ της Λεόν είναι στον πυρήνα του ένα σκληρό έργο, ο τρόπος όμως με τον οποίο η ασπρόμαυρη φωτογραφία του Ίντι Μπριόνες «μαλακώνει» την αίσθηση του τελεσίδικου, μιας κατάληξης που έχεις ήδη αντιληφθεί από την αρχή κιόλας (κατά το «όπου φτωχός και η μοίρα του»), καθιστά το «Τραγούδι Χωρίς Όνομα» μία περιεκτική σινεματική εμπειρία που δεν έχει ως αυτοσκοπό την κατάδειξη των ενόχων της κατάστασης (καμία επιλογή πολιτικής πλευράς δεν γίνεται εδώ), παρά μονάχα την ανάδειξη των μεγαλύτερων θυμάτων της, εν προκειμένω μιας φτωχής μάνας σε μάταιη (;) αναζήτηση του παιδιού της.

Εκτός από τη σκηνοθεσία των Λεόν και Γουάιτ, που κάνει τη διαφορά ξεφεύγοντας ουσιαστικά από τα καθιερωμένα και φτάνοντας στα όρια του ποιητικού ρεαλισμού, η ταινία προσφέρει και την υπέροχη παρουσία της Πάμελα Μεντόσα, η οποία σηκώνει στις πλάτες της όλο το φιλμ δίνοντας μια σπαραξικάρδια ερμηνεία που φτάνει στο απόγειό της στο κλείσιμο. Δεδομένου πως υπάρχουν σημεία που σεναριακά παραμένουν μετέωρα ή ασύνδετα μεταξύ τους (χάριν της επιλογής του εν λόγω κινηματογραφικού στυλ), η ερμηνεία της Μεντόσα είναι αυτή που καταφέρνει να «μπαλώσει» τυχόν κενά που θυσιάζονται κάπως στον βωμό μιας πιο artistique προσέγγισης, ακόμα και έτσι όμως το φιλμ δεν στερείται στο ελάχιστο τη δύναμη του «cinéma vérité», με τη ντοκιμαντερίστικη ματιά των δημιουργών να ενισχύει την αίσθηση πως ο θεατής παρακολουθεί ένα μυθοπλαστικό, προσωποκεντρικό ντοκιμαντέρ για μία από τις πιο ταραχώδεις περιόδους στην Ιστορία του Περού.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το «Τραγούδι Χωρίς Όνομα» είναι μια ταινία που δεν εγγυάται για το κατά πόσο μπορεί να «σταθεί» έξω από τα εθνικά της σύνορα, σίγουρα δύσκολα εκτός αμιγώς φεστιβαλικών αγορών, εντούτοις μάλλον θα βρει το κοινό της και στη χώρα μας, ως είθισται δηλαδή με ανάλογου ύφους art-house εισαγωγές.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.