FreeCinema

Follow us

ΒΟΜΒΑ (2019)

(BOMBSHELL)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζέι Ρόουτς
  • ΚΑΣΤ: Σαρλίζ Θέρον, Νικόλ Κίντμαν, Μάργκο Ρόμπι, Τζον Λίθγκοου, Κέιτ ΜακΚίνον, Κόνι Μπρίτον, Μαρκ Ντουπλάς, Άλισον Τζάνεϊ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 108'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Η αληθινή ιστορία του σκανδάλου σεξουαλικής παρενόχλησης δημοσιογράφων και παρουσιαστριών από τον media mogul Ρότζερ Έιλς, η οποία κλόνισε το τηλεοπτικό κανάλι FOX News το 2016.

Το «άλλοθι» του Ρότζερ Έιλς ήταν ότι… τις έκανε διάσημες. Γι’ αυτό, βέβαια, ζητούσε και τα ανταλλάγματά του, τα οποία του στοίχισαν τη θέση που κατείχε με αξιώσεις στο FOX News, το 2016. Έναν χρόνο αργότερα, σε ηλικία 77 ετών, απεβίωσε (έπασχε από αιμορροφιλία). Πριν γίνει Πρόεδρος και CEO του μεγάλου (και συντηρητικού στις πολιτικές του τοποθετήσεις) ειδησεογραφικού καναλιού, ο Έιλς είχε δουλέψει ως σύμβουλος Μέσων Ενημέρωσης για τους Προέδρους των ΗΠΑ Ρίτσαρντ Νίξον, Ρόναλντ Ρέιγκαν, Τζορτζ Γ. Μπους, αλλά και για τον 107ο Δήμαρχο της Νέας Υόρκης, Ρούντι Τζουλιάνι. Εάν αναρωτηθείς γιατί βιάστηκε το Χόλιγουντ να καταπιαστεί με την ιστορία αυτού του σκανδάλου, η απάντηση είναι απλή και εντοπίζεται σε ένα προφανές «δίπολο» πολιτικής agenda που κυριαρχεί εσχάτως στην εκεί κινηματογραφική βιομηχανία: το #MeToo και το μένος κατά του Ντόναλντ Τραμπ. Βλέπεις, εντελώς «συμπτωματικά», τη χρονιά του σκανδάλου ο Έιλς υπήρξε και σύμβουλος στην προεκλογική καμπάνια του Τραμπ…

Αφηγηματικά, το φιλμ ανήκει σε εκείνη την υπο-κατηγορία του δράματος δημοσιογραφικών παρασκηνίων, δίχως όμως να χρησιμοποιεί ένα ρεπορταζιακό στυλ έρευνας (με το ανάλογο σασπένς) που θα οδηγήσει στην αποκάλυψη της αλήθειας και το σκάνδαλο που θα προκαλέσει αυτή. Εδώ η αλήθεια είναι… εμφανής και αδιαπραγμάτευτη. Απλά, εντός του συγκεκριμένου ειδησεογραφικού καναλιού, ουδείς τολμούσε ν’ ανοίξει το στόμα του και να την καταγγείλει. Διότι… it’s showbiz! Είναι η δουλειά σου που διακυβεύεται, επίσης. Και είναι και… τα δύο φύλα. Η «φύση» των πραγμάτων στον «πολιτισμένο» δυτικό κόσμο (πόσω μάλλον σε ένα τόσο ανθρωποφαγικό πλαίσιο βίου και εργασίας) είναι ο άνδρας να γαμάει και η γυναίκα να υποτάσσεται ή… να εκμεταλλεύεται τις ορμές εκείνου ώστε να κερδίζει αλλού. Το ζητούμενο είναι τα οφέλη. Η ιστορία του Ρότζερ Έιλς (και η ταινία, προφανώς) μας διδάσκει πως και οι δύο πλευρές κάνουν λάθη. Οι άνδρες που κατέχουν την εξουσία δεν σέβονται τίποτε και κανέναν (ή καμία, στην προκειμένη) και οι γυναίκες έχουν να επιλέξουν ανάμεσα στο «πέσιμο» της σεξουαλικής παρενόχλησης ή την άρνηση που μπορεί, όμως, να βλάψει την καριέρα τους. Κάποιες το κάνουν για να ανέλθουν, άλλες εξαφανίζονται γιατί… σφίγγουν τα μπούτια τους κλειστά.

Η «Βόμβα» παρουσιάζει μία περίπτωση στην οποία αρκετές γυναίκες που εργάζονταν στο FOX News αφέθηκαν, αλλά φαίνεται πως η εμπειρία τις βασάνιζε για καιρό, μέχρι που κάποια (η Γκρέτσεν Κάρλσον της Νικόλ Κίντμαν) άρχισε να κάνει «αντάρτικο» στο κανάλι, δίνοντας βάρος σε φεμινιστικά θέματα στην εκπομπή της. Όταν η σύγκρουσή της με τον Έιλς φτάνει στο αμήν, εκείνη απολύεται και απαντά με μήνυση για τις παρενοχλήσεις που είχε δεχτεί στο παρελθόν. Παράλληλα, η Μέγκιν Κέλι (της Σαρλίζ Θέρον) βιώνει έναν επικό πόλεμο από τον Τραμπ και το twitter account του, επειδή τόλμησε να του αντιμιλήσει σε δημόσιο debate. Και κάπου παραδίπλα, η νεαρή και ανερχόμενη Κέιλα Ποσπίσιλ (ένα φανταστικό πρόσωπο – σεναριακό εύρημα που υποδύεται η Μάργκο Ρόμπι) δέχεται προσκλήσεις για ιδιωτικές συναντήσεις στο γραφείο του Έιλς, ο οποίος δεν διστάζει να της ζητήσει να σηκώσει τη φούστα της όσο πιο ψηλά γίνεται, για να συνεχίσει με μεγαλύτερες απαιτήσεις σταδιακά…

Ο εργασιακός χώρος του FOX News μοιάζει με έναν μικρόκοσμο του τι μπορεί να συμβαίνει εδώ και τόσα χρόνια και στο Χόλιγουντ. Είπαμε, it’s showbiz. Κάτι δίνεις, κάτι κερδίζεις. Το φιλμ επιχειρεί να ζυγίσει δημοκρατικά την κατάσταση, γίνεται προφανέστατα καταγγελτικό, με τον τρόπο που ορίζει η πολιτική agenda του καιρού μας, δικαιώνοντας τα θύματα, αλλά κρατώντας ενίοτε και «ύπουλες» πισινές. Όπως το κλασικό ερώτημα που θα ακούσεις να θέτει η κοινωνία εκεί έξω όταν γνωστοποιούνται… πολλά έτη «κατόπιν εορτής» οι υποθέσεις σεξουαλικής παρενόχλησης με δικάσιμες που καταλήγουν σε παχυλές αποζημιώσεις: «Γιατί άργησε τόσο να μιλήσει και να απευθυνθεί στη Δικαιοσύνη;». Οι περισσότερες αντίστοιχες περιπτώσεις στις οποίες αναφέρεται η ταινία του Τζέι Ρόουτς αφορούσαν κρούσματα ενός πολύχρονου παρελθόντος, τη στιγμή που τα θύματα έχαιραν αναγνώρισης στα media, με εξέλιξη δυναμικής καριέρας. Κοινώς… ναι μεν, αλλά! Το «ανοιχτό» φινάλε με την αποζημίωση της Γκρέτσεν Κάρλσον, δε, κατά κάποιον τρόπο «ευνουχίζει» το αγωνιστικό και φεμινιστικό (;) προφίλ του έργου. Η Γκρέτσεν παίρνει τα λεφτά, αλλά θα τα χάσει αν δημοσιοποιήσει τα πάντα. The end. Ένας έξυπνος θεατής αντιλαμβάνεται τη συνέχεια (στην αληθινή ζωή, όχι στην οθόνη). Οι υπόλοιποι θα μείνουν στο… «πήρε τα λεφτά»!

Η «Βόμβα» πατάει γερά πάνω σε δύο δυνατά συστατικά: το σενάριο και τις ερμηνείες των πρωταγωνιστριών της. Ο Τσαρλς Ράντολφ (Όσκαρ διασκευασμένου σεναρίου για το «Μεγάλο Σορτάρισμα») είναι εκείνος που καθοδηγεί το φιλμ, κάνοντάς το να κυλά αβίαστα και να σε κάνει να αισθάνεσαι ότι σε αφορά, ενώ το τρίο των Σαρλίζ Θέρον, Νικόλ Κίντμαν και Μάργκο Ρόμπι σε κάνει να ξεχνάς ότι πρόκειται για κινηματογραφική μεταφορά μίας κάποιας πραγματικότητας. Ο Ρόουτς, από την άλλη, δεν είναι Άνταμ ΜακΚέι. Κι εδώ αντιλαμβάνεσαι καλύτερο το πόσο μάγκας υπήρξε και πίσω από την κάμερα και στο γράψιμο εκείνου του «Σορταρίσματος», το 2015. Η «Βόμβα» είναι μία άριστα στημένη χολιγουντιανή ταινία δικαίωσης του ανθρώπινου χαρακτήρα που έχει το δίκιο με το μέρος του (κι εσύ συμπορεύεσαι μαζί του), αλλά δεν απογειώνεται δημιουργικά, δεν παλεύει το αμφίρροπο των ηθικών αξιών των ηρώων με κυνισμό και σκληρό χιούμορ. Γι’ αυτό και μένει στο να είναι ένα καλό δείγμα σινεμά που θα το ρουφήξεις με ενδιαφέρον για ένα δίωρο σχεδόν, χωρίς όμως να αφήνει ένα σημαντικότερο στίγμα κινηματογραφικά.

Τώρα, εάν είστε news freak και ξέρετε απέξω κι ανακατωτά την υπόθεση της ταινίας (αφού είναι και τόσο πρόσφατη), θα τη βρείτε κάπως πιο basic και προβλέψιμη, δίχως κάτι το ουσιαστικό σαν φιλμική πρόταση. Πέραν του γενικότερου μηνύματος: μιλήστε! Απαιτήστε το δίκαιο. Ό,τι κι αν έχει συμβεί. Δεν είναι μονάχα η σεξουαλική παρενόχληση το θέμα. Το «κακό» έχει πολλές μορφές. Αν δεν δώσετε θάρρος και σε άλλους να φανερωθούν έμπρακτα και αποφασιστικά, η ζωή θα παραμείνει ως έχει. Το σκατό θα επιπλέει. Και η λίστα των θυμάτων θα μεγαλώνει…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το κοινό που αγαπά τις ταινίες δημοσιογραφικών παρασκηνίων και τα αληθινά σκάνδαλα που αυτές φέρνουν στο φως ώστε να γράψουν και κινηματογραφική ιστορία, θα δει ένα καλοδουλεμένο έργο το οποίο υποστηρίζεται δυναμικά από το θηλυκό του (κυρίως) καστ. Μην φανταστείτε «αμερικανιά» και το υποτιμήσετε. Κάποιοι από τους ρόλους θα ακουστούν στα επερχόμενα Όσκαρ. Ας ελπίσουμε, πάντως, να μην γυριστεί τόσο σύντομα και βιογραφία για τον αμαρτωλό βίο του Χάρβεϊ Γουάινστιν, δεν είναι δα και «Hollywood Babylon» η φάση, μας το έχουν κάνει λιανά και τα media και η «Βόμβα».


MORE REVIEWS

ΓΚΟΤΖΙΛΑ x ΚΟΝΓΚ: Η ΝΕΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

Ένα μυστηριώδες σήμα (κινδύνου;) έρχεται από τα βάθη της Κοίλης Γης και καλεί την ερευνητική ομάδα που προστατεύει τον Κονγκ στη Νήσο του Κρανίου να βρεθεί στα έγκατα αχαρτογράφητων περιοχών, ελπίζοντας να μην αναμειχθεί και ο Γκοτζίλα, προκαλώντας νέες επικές μάχες.

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.