FreeCinema

Follow us

ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΕΚΕΙ ΨΗΛΑ (2017)

(AU REVOIR LÀ-HAUT)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αλμπέρ Ντιποντέλ
  • ΚΑΣΤ: Αλμπέρ Ντιποντέλ, Ναουέλ Πέρες Μπισκαγιάρ, Λοράν Λαφίτ, Νιλς Άρεστρουπ, Μελανί Τιερί
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 117'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Λίγο πριν από το τέλος του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, ένας πολεμοχαρής υπολοχαγός παίρνει στον λαιμό του τους στρατιώτες τού τάγματός του, μαζί και δύο άνδρες που στη συνέχεια αναπτύσσουν μια ασυνήθιστη φιλία. Στην ειρηνική πλέον Γαλλία, οι πορείες των τριών θα ξανασυναντηθούν, ενώ όλοι τους επιδίδονται σε διαφορετικές απάτες.

Στην αφίσα της ταινίας, πίσω από μια μάσκα συνωστίζονται πολλά πρόσωπα, χρώματα, ένα υπερβολικό πλήθος πληροφοριών. Είναι ένα πολύ επιτυχημένο poster σε ό,τι αφορά την απεικόνιση του περιεχομένου, αφού και το ίδιο το φιλμ χαρακτηρίζεται από πληθωρικότητα στα πάντα. Πρόσωπα, ιστορίες, εικόνες. Παρά το υπερβολικό μπούκωμα, ωστόσο, με κάποιον τρόπο λειτουργεί, και αυτό που θα μπορούσε να καταστρέψει την ταινία γίνεται ένα στοιχείο της γοητείας της. Αν δεν σε πετάξει τελείως έξω από την αρχή, όμως…

Σίγουρα συμβαίνουν πολλά στο «Ραντεβού Εκεί Ψηλά». Πολεμικό δράμα, ανταγωνιστικότητα, δύσκολη σχέση πατέρα – γιου, απάτες και λίγο ρομάντζο για συμπλήρωμα. Το ογκώδες βιβλίο του Πιερ Λεμέτρ, το οποίο τιμήθηκε με το βραβείο Goncourt υποθέτω (δίχως να το έχω διαβάσει) ότι θα αναπτύσσει όλες αυτές τις υπο-ιστορίες με τον χρόνο και τον χώρο που χρειάζονται. Στη διασκευή που έχει κάνει ο Αλμπέρ Ντιποντέλ (με τη βοήθεια του συγγραφέα), τα γεγονότα τρέχουν στο fast forward και το επόμενο βήμα στην ιστορία έρχεται πριν καλά-καλά προλάβεις να χωνέψεις το προηγούμενο. Όλα τα στοιχεία τούτης της παραγωγής, σε συνδυασμό με ένα βαρυφορτωμένο production design και μια αντίστοιχη φωτογραφία, παραπέμπουν έντονα στους «Ατέλειωτους Αρραβώνες» του Ζαν-Πιερ Ζενέ. Προσωπικά, δεν είναι ένα στιλ που με ενθουσιάζει, όμως ο Ντιποντέλ έχει προσθέσει το χιούμορ ως συγκολλητική ουσία των διαφορετικών χαρακτήρων, δένει ανάλαφρα τις ιστορίες και σταματά την κατάλληλη στιγμή τα στραβομουτσουνιάσματα αμφισβήτησης.

Η ιστορία αρχίζει με τον Αλμπέρ Μαγιάρ να έχει συλληφθεί και να αφηγείται το παρελθόν του σε ένα Αστυνομικό Τμήμα. Είναι ένα μεγάλου μήκους flashback, πρώτο βήμα του οποίου αποτελεί η συνύπαρξη του Αλμπέρ, ενός διστακτικού λογιστή, με τον Εντουάρ Περικούρ, γόνο πλούσιας οικογένειας, στα χαρακώματα. Λίγο πριν την εκεχειρία, ο κακότροπος και πολεμοχαρής υπολοχαγός Πραντέλ θα στείλει τους άνδρες του στην πρώτη γραμμή, προκαλώντας μια άνευ λόγου σφαγή. Ο Αλμπέρ θα βρεθεί θαμμένος ζωντανός και ο Εντουάρ θα τον τραβήξει ξανά στη ζωή, αλλά θα τραυματιστεί σοβαρά. Θα χάσει το σαγόνι του και θα αναγκαστεί να ζήσει παραμορφωμένος και εθισμένος στη μορφίνη. Θέλοντας να αποφύγει την επιστροφή στο σπίτι και τον πατέρα του, με τον οποίο έχει μια άθλια σχέση (καθώς δεν εγκρίνει την καλλιτεχνική φύση τού γιου του), θα ζητήσει από τον Αλμπέρ να τον βοηθήσει να αλλάξει ταυτότητα.

Με τον Εντουάρ να θεωρείται νεκρός, ο Αλμπέρ τον προστατεύει και τον παίρνει να ζήσει μαζί του, ενώ ο ίδιος αναγκάζεται να κάνει διάφορες ταπεινές δουλειές για να επιβιώσουν. Παράλληλα, η αδελφή τού Εντουάρ θα γνωρίσει τον Πραντέλ και θα τον παντρευτεί, βάζοντας στο οικογενειακό σπίτι εκείνον που ευθύνεται για τον ακρωτηριασμό του αδελφού της. Οι Περικούρ, όμως, θα αναζητήσουν και τον Αλμπέρ, που ήταν ο τελευταίος άνθρωπος που τους έδωσε πληροφορίες για τον Εντουάρ και θα του προσφέρουν δουλειά. Στη συνέχεια, ο Εντουάρ, ο οποίος κρύβει το πρόσωπό του πίσω από εντυπωσιακές μάσκες, με τη βοήθεια του Αλμπέρ από τη μια και του Πραντέλ από την άλλη, θα σχεδιάσουν διαφορετικές κομπίνες που έχουν να κάνουν με την εκμετάλλευση του μεταπολεμικού κλίματος και θλίψης στη Γαλλία. Ο Εντουάρ στήνει ψεύτικα μνημεία, με ένα από αυτά να φτάσει να χρηματοδοτηθεί από τον ίδιο του τον πατέρα, ενώ ο Πραντέλ βγάζει χρήματα εκμεταλλευόμενος μαζικά νεκροταφεία πεσόντων.

Ζαλίστηκες; Δεν έχεις κι άδικο. Πολλά από τα πρόσωπα, που πάνε κι έρχονται στην ιστορία, δεν έχουν αρκετό χρόνο να αναπτυχθούν και παραμένουν σχέδια χαρακτήρων που δεν προλαβαίνεις να γνωρίσεις αρκετά. Επίσης, από ένα σημείο κι έπειτα, είναι κάπως ανεξήγητη η εξέλιξη του χαρακτήρα του Εντουάρ, ο οποίος εντελώς αιφνίδια μετατρέπεται από διστακτικός ακρωτηριασμένος, που επικοινωνεί με άναρθρους ήχους, στην ψυχή φασαριόζικων πάρτι. Συνολικά, είναι αρκετά τα αρνητικά της ταινίας του Ντιποντέλ, όταν τη βάλεις κάτω και την τεμαχίσεις. Παρά τα προβλήματά της, όμως, ρέει με ταχύτητα, χιούμορ και συναίσθημα, που μετριάζουν τις δυσάρεστες εντυπώσεις, μαζί με μια πολύ προσεγμένη παραγωγή που δείχνει ακριβή για το μέγεθος του προϋπολογισμού της (περίπου 18,5 εκατομμύρια ευρώ).

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν δεν είσαι fan του cinema francophone, μην το συζητάμε, δεν είναι για τα γούστα σου. Θα βρεις, όμως, ενδιαφέρον και ίσως ιδιαίτερα γοητευτικό το «Ραντεβού Εκεί Ψηλά», αν σ’ αρέσουν οι πολυπρόσωπες, πολύπλοκες, φορτωμένες ιστορίες, με αντίστοιχα «βαριά» αισθητική στην εικόνα.


MORE REVIEWS

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.

ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΟΞΑ

Η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία Lancia θέλει να κερδίσει πάση θυσία το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι του 1983, όμως, το μοντέλο της 037 υστερεί σημαντικά έναντι της τετρακίνητης γερμανικής τεχνολογίας του Audi Quattro. Ο εκτελεστικός της Διευθυντής, Τσέζαρε Φιόρι, έχει μερικές πονηρές ιδέες οι οποίες ενδεχομένως μπορούν ν’ αλλάξουν τη διαφαινόμενη πορεία των πραγμάτων. Εμπνευσμένο από αληθινά γεγονότα.