FreeCinema

Follow us

Ο ΜΑΘΗΤΕΥΟΜΕΝΟΣ (2016)

(APPRENTICE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπου Τζανφένγκ
  • ΚΑΣΤ: Φιρντάους Ραχμάν, Γουάν Χανάφι Σου, Μαστούρα Αχμάντ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 96'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Σωφρονιστικός υπάλληλος με αμαρτωλό παρελθόν πιάνει δουλειά σε φυλακή και γίνεται ο βοηθός ενός δήμιου για θανατοποινίτες, ο οποίος κάποτε κρέμασε τον πατέρα του πρώτου. Τι συνέπειες μπορεί να έχει η αποκάλυψη αυτού του μυστικού που κρύβει από την υπηρεσία του;

Ακόμη ένα τυπικό παράδειγμα «world cinema» φεστιβαλικού προσανατολισμού, ο «Μαθητευόμενος» από τη Μαλαισία δεν πέφτει στις συνηθισμένες παγίδες του «είδους» και επιχειρεί να αφηγηθεί με… κανονικό τρόπο μια ιστορία μάλλον ελλειπτική, επιλέγοντας και μια αποστασιοποίηση από τις κοινωνικές ευθύνες που έχουν οι ήρωες του φιλμ. Στην τελική, το μόνο που μένει για σένα εδώ είναι να στέκεσαι ως ψυχρός παρατηρητής. Άπαξ και το αντιλήφθηκες αυτό, ακολουθεί μονάχα… η πλήξη.

Ο 28χρονος Αϊμάν είχε υπάρξει στο παρελθόν ένα πολύ κακό παιδί, με συμμετοχή σε παράνομες δράσεις, ως μέλος συμμορίας. Κάποτε επέλεξε τον σωστό δρόμο, «σωφρονίστηκε» (και ως κρατούμενος φυλακής) και σήμερα βρίσκεται στην απέναντι πλευρά των κελιών, έξω από τα σίδερα, με τη στολή του φύλακα. Υποθέτουμε ότι κάποιον ρόλο στην απόφασή του για μεταμέλεια έπαιξε ο θάνατος του πατέρα του, ο οποίος απαγχονίστηκε στις φυλακές για κάποιο έγκλημα που ο Αϊμάν πιστεύει ότι δεν διέπραξε. Ποτέ δεν θα πάρουμε μια πλήρη απάντηση γύρω από την ενοχή ή όχι του εκλιπόντος, ακόμη και για το αν αυτός ο άνθρωπος «θυσιάστηκε» για το καλό κάποιων άλλων.

Ο Αϊμάν, μάλλον όχι και τόσο συμπτωματικά, θα βρεθεί στην ίδια φυλακή και θα εντοπίσει ακόμη και τον εκτελεστή του πατέρα του. Η είδηση αυτή αναστατώνει κάπως την αδελφή του, που διατηρεί σχέση με άνδρα ο οποίος (προφανέστατα) πρόκειται να της κάνει πρόταση γάμου και να της ζητήσει να μετακομίσει μαζί του στην Αυστραλία, από όπου κατάγεται. Σε αντίθεση με την αδελφή του, ο Αϊμάν δεν έχει καν κοινωνική ζωή, φίλους ή δεσμό ερωτικό, είναι ένας μοναχικός τύπος που εργάζεται, επιστρέφει σπίτι, γυμνάζεται και κοιμάται μέχρι το επόμενο πρωινό, για να ετοιμαστεί από το ξημέρωμα και να πιάσει δουλειά.

Από νωρίς φαίνεται ότι ο Αϊμάν έχει ένα σχέδιο. Στο πρώτο μέρος του φιλμ αυτό προσθέτει μια διάσταση σασπένς στο φιλμ, καθώς «σκηνοθετεί» την πορεία του στις φυλακές, μέχρι που αναλαμβάνει τον ρόλο τού «Μαθητευόμενου» βοηθού του γερασμένου δήμιου, ο οποίος θα τον πλησιάσει σχεδόν με πατρικό ενδιαφέρον. Το παιχνίδι αυτό των χαρακτήρων έχει ενδιαφέρον και ο θεατής αναμένει τον τρόπο με τον οποίο θα ανατραπούν οι ισορροπίες αυτής της σχέσης. Σταδιακά, όμως, η υποψία μιας καλοσχεδιασμένης εκδίκησης που ο ήρωας μελετούσε για χρόνια διαγράφεται από τη σκέψη μας και ο Μπου Τζανφένγκ αναλώνει τον υπόλοιπο χρόνο της ταινίας του παρακολουθώντας απλά τη διαδικασία προετοιμασίας του κάθε θανατοποινίτη ο οποίος πρόκειται να κρεμαστεί στις φυλακές. Δεν θα κριτικάρει ποτέ το νόημα που έχει η θανατική ποινή, το πόσο αλλάζει η ψυχολογία του νόμιμου εκτελεστή που τιμωρεί τον όποιο ένοχο (ή μήπως όχι πάντα;).

Επιβαρυμένο από κάμποσα σεναριακά κενά (όπως η αναγνώριση της πραγματικής ταυτότητας του Αϊμάν από τις Αρχές, για παράδειγμα), με μια αδυναμία στο να διαχειριστεί ισάξια τον σχεδιασμό των χαρακτήρων του (η υποπλοκή / ύπαρξη της αδελφής του ήρωα, εκτός από κενή, μοιάζει και εντελώς αχρείαστη για την ιστορία σταδιακά), ο Τζανφένγκ καταλήγει να σκηνοθετεί ένα απονευρωμένο κοινωνικό δράμα που αποτυγχάνει να περάσει μηνύματα και καταλήγει να ζητά τον οίκτο του θεατή που γίνεται μάρτυρας του απαγχονισμού μερικών ανθρώπων, τα εγκλήματα των οποίων παραμένουν άγνωστα (άρα ουδείς από εμάς δύναται να «δικάσει» το όλο σύστημα). Εάν ο χαμένος κινηματογραφικός χρόνος αποτελούσε κακούργημα, φοβούμαι πως οι ένορκοι – θεατές δεν θα έβρισκαν πολλά ελαφρυντικά για την αθώωση τούτου του φιλμ…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Για το πιο «εξειδικευμένο» κοινό που επιθυμεί να παρακολουθεί την εξέλιξη εθνικών κινηματογραφιών ανά τον κόσμο, αποτελεί ένα παράδειγμα ταπεινών καλλιτεχνικών προθέσεων. Σίγουρα όχι κάτι άσχημο, με επαγγελματικό τρόπο γυρισμένο, αλλά χωρίς να έχει κάτι να πει σε ευρύτερη μερίδα θεατών, κυρίως λόγω της ατολμίας (πόσω μάλλον των λαθών) του σεναρίου (από τον Τζανφένγκ, επίσης).


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.