FreeCinema

Follow us

ANOMALISA (2015)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τσάρλι Κάουφμαν, Ντιουκ Τζόνσον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 90'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Ένας άνδρας «στοιχειωμένος» από την απώλεια των συντρόφων της ζωής του, επιχειρεί να δει ξανά το παρελθόν του, να αναθεωρήσει ή και να τολμήσει ένα κάποιο είδος φυγής από την καθημερινότητά του.

Ο Τσάρλι Κάουφμαν έχει εξαιρετικές ιδέες. Συνήθως. Ως μυαλό. Ως πένα. Και έχει σκηνοθετήσει μια από τις σπουδαιότερες ταινίες στην ιστορία του σινεμά (προσωπική άποψη), τη «Συνεκδοχή της Νέας Υόρκης» (2008). Στην «Anomalisa» βάζει ξανά το σκηνοθετικό του credit, όμως τούτο το stop-motion animated φιλμ μάλλον πιάνει… πάτο, έχοντας να επιδείξει μονάχα την «παραξενιά» στην επιλογή των puppets – ηρώων αντί για ένα πραγματικό καστ ηθοποιών. Αφαιρώντας από την ταινία αυτό το gimmick, μένει μονάχα μια ατελής, ελαττωματική ιδέα banal υπαρξισμού που, ειρωνικά, δεν έχει τον παραμικρό λόγο ύπαρξης.

Το φιλμ παρακολουθεί ένα 24ωρο από τη ζωή του Μάικλ Στόουν, που ταξιδεύει μέχρι την πόλη του Σινσινάτι για μια διάλεξη. Είναι ο επιτυχημένος συγγραφέας ενός βιβλίου που αποτέλεσε κάτι σαν τη σύγχρονη Βίβλο για τους εργαζόμενους στον κλάδο της εξυπηρέτησης πελατών. Είναι ένας ήρωας που ενέπνευσε ανθρώπους στο να ψάξουν και να βρουν το κίνητρο για το καλύτερο, μια κάποια βελτίωση, ένα στερεοτυπικά ευχάριστο… «κάτι». Η προσωπική ζωή τού ιδίου, όμως, είναι μια πλήρης αποτυχία. Από το δωμάτιο του ξενοδοχείου όπου διανυκτερεύει και μέσω των κλήσεων που κάνει, καταλαβαίνουμε πως είναι ένας άνθρωπος ελαφρώς ακοινώνητος, ένας σύζυγος και πατέρας που μάλλον δεν ήθελε να αναλάβει τέτοιους ρόλους, ένας εραστής που «απέδρασε» από κάθε συναισθηματική δέσμευση του παρελθόντος. Στην πραγματικότητα, ο Μάικλ Στόουν δεν θα έπρεπε να αποτελεί καλό παράδειγμα για κανέναν στην ανθρωπότητα.

Στις ελάχιστες περιπτώσεις στις οποίες θα χρειαστεί να συναναστραφεί με άλλους ανθρώπους, ο Μάικλ θα συναντήσει ξανά μια παλιά του αγάπη και θα παρασύρει στο δωμάτιό του μια θαυμάστριά του που ταξίδεψε ώς εκεί για να παρακολουθήσει τη διάλεξή του. Γενικά, στην «Anomalisa» συμβαίνουν πράγματα τα οποία θα μπορούσαν να είχαν κινηματογραφηθεί με απόλυτη φυσικότητα, σε ρεαλιστικό περιβάλλον, με κανονικούς ηθοποιούς. Ο Κάουφμαν, όμως, επέλεξε να αφηγηθεί αυτή την ιστορία με puppets, πράγμα ελαφρώς ανεξήγητο ή, απλά, ένα μέσον για να «διαφοροποιηθεί» με εκκεντρικό τρόπο η όλη ύπαρξη της ταινίας, που για το «είδος» της (στο πλαίσιο του animation) περιέχει… groundbreaking στιγμές όπως full frontal ανδρικό γυμνό, ούρηση, αιδοιολειξία και… «αποστολικό» σεξ! Γιατί; Δεν μπορούσε να γυρίσει αυτές τις σκηνές με πραγματικούς ανθρώπους; Στο 2015;

Πέραν αυτής της πραγματικά αστείας (με την κακή έννοια) διαπίστωσης και με τον ρυθμό της ταινίας να κυλά αφόρητα αργά (εντυπωσιακό αν αναλογιστεί κανείς τη μικρή της διάρκεια…), φτάνουμε σε μια κορύφωση (η σκηνή της διάλεξης) στην οποία ο ήρωας διερωτάται: «Τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος; Τι σημαίνει να πονάς;», δίχως να μπορεί να δώσει την παραμικρή έξυπνη απάντηση, δυστυχώς. Ξαφνικά, βρίσκεσαι αντιμέτωπος με κάτι που δεν σου θυμίζει το μυαλό του Τσάρλι Κάουφμαν αλλά έναν μαθητή αδιάβαστο μπροστά σε μια κόλλα χαρτί κάποιας εξεταστικής. Είτε παρακολουθείς την «Anomalisa» είτε ένα ντουβάρι τοίχου βαμμένο σε παθητική απόχρωση του εκρού, το ίδιο και το αυτό. Αν το καλοσκεφτείς, η απάντηση μπορεί να είναι μονάχα μια: γιατί βρέθηκα εδώ; Εάν το «εδώ» είναι μια κινηματογραφική αίθουσα, θα υποστείς το λάθος σου. Εάν το «εδώ» είναι όλη σου η ζωή…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Adult «παραξενιά», ένα project που ξεκίνησε για θεατρικό έργο και εξελίχθηκε σε ένα φιλμ που δεν μπορείς να καταχωρίσεις πουθενά, που δεν τοποθετείται ούτε καν ως μηδενιστικό, για τον άνθρωπο, τις σχέσεις και το σύμπαν γύρω του. Υπάρχει σίγουρα μια κατηγορία θεατών που θα «ερμηνεύσει» αυτό το τίποτα ως αποθέωση της διανόησης, κάτι που ίσως και ο ίδιος ο Κάουφμαν μπορεί να ειρωνεύεται στην πραγματικότητα με αυτή την ταινία. Ένα τίποτα για το σημερινό τίποτα; Σε ποια φάση της «meta» φάσης βρισκόμαστε, άραγε…


MORE REVIEWS

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.

ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΟΞΑ

Η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία Lancia θέλει να κερδίσει πάση θυσία το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι του 1983, όμως, το μοντέλο της 037 υστερεί σημαντικά έναντι της τετρακίνητης γερμανικής τεχνολογίας του Audi Quattro. Ο εκτελεστικός της Διευθυντής, Τσέζαρε Φιόρι, έχει μερικές πονηρές ιδέες οι οποίες ενδεχομένως μπορούν ν’ αλλάξουν τη διαφαινόμενη πορεία των πραγμάτων. Εμπνευσμένο από αληθινά γεγονότα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι μια κούκλα με υπαρξιακά και κάνει σεξάκι σε ξενοδοχείο με μια άλλη κούκλα. Θα μπορούσαν να το λένε «Κακιά Λύσσα», αλλά τους είχε προλάβει ο Ζερβός. Στο περίπου.