FreeCinema

Follow us

ALPHA (2018)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Περιπέτεια
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άλμπερτ Χιουζ
  • ΚΑΣΤ: Κόντι Σμιτ-ΜακΦι, Γιοχάνες Χάουκουρ Γιοχάνεσον, Νατάσια Μάλτε, Γενς Χουλτέν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 96'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Κατά τη διάρκεια κυνηγιού στην παλαιολιθική εποχή, έφηβος τραυματίζεται σοβαρά κι εκλαμβάνεται από τα μέλη της φυλής του ως νεκρός, όμως καταφέρνει να επιζήσει και με τη βοήθεια λυκόσκυλου θα προσπαθήσει να επανασυνδεθεί με την οικογένειά του.

Αν το «Alpha» ήταν ταινία παραγωγής της Disney, θα μπορούσαμε εύκολα να πούμε πως συνεχίζει την παράδοση των live-action versions των μεγάλων animated επιτυχιών της, προσπαθώντας παράλληλα να ανακαλύψουμε πάνω σε ποια «πρώτη ύλη» βασίστηκε. Δεν τίθεται τέτοιο θέμα, ασφαλώς, καθώς πρόκειται περί original φιλμ, το δράμα επιβίωσης όμως της νεοσύστατης Studio 8 στοχεύει σε ένα ανάλογο παιδικο-εφηβικό κοινό και φέρει αρκετά κοινά σημεία σε ό,τι έχει να κάνει με την περιπλάνηση στη φύση με την «Επιστροφή» (2015), πλην όμως το αποτέλεσμα που προκύπτει οδηγείται κατευθείαν στον γκρεμό.

Από έναν τέτοιο πέφτει και τσακίζεται ο νεαρός Κέντα, όταν κατά τη διάρκεια κυνηγιού βισόνων υπό τις διαταγές του αρχηγού της φυλής (και πατέρα του) μπλέκεται λόγω απειρίας στα κέρατα του τεράστιου ζώου, με άμεση συνέπεια την πτώση του στο κενό. Πρόκειται για την πρώτη του σχετική «αποστολή», ο σκοπός της οποίας είναι να μάθει τα μυστικά της σημαντικότατης για την επιβίωσή τους τέχνης του κυνηγιού, ώστε στο μέλλον να είναι ικανός να ηγηθεί κι αυτός ανάλογων επιχειρήσεων. Φαίνεται, όμως, πως μάλλον είναι και η τελευταία του, αφού ουδείς μπορεί να διανοηθεί ότι υπάρχει ελπίδα να έχει γλιτώσει έπειτα από την ολέθρια πτώση του. Αυτός θα επιδείξει σθένος, θα μπορέσει να επανακτήσει τις δυνάμεις του (χωρίς ιδιαίτερο ζόρι, μάλιστα) και έχοντας για φίλο και προστάτη στο πλευρό του λυκόσκυλο το οποίο σώζει από τον θάνατο, ξεκινά το μακρύ ταξίδι τού γυρισμού προς το άγνωστο, προσπαθώντας να βρει τον δρόμο για το σπίτι πριν πέσουν τα πρώτα χιόνια και αυτό γίνει σχεδόν αδύνατο.

Ο σκηνοθέτης Άλμπερτ Χιουζ (στο ντεμπούτο του χωρίς τον αδελφό του Άλεν, με τον οποίο έχουν υπογράψει μεταξύ άλλων το «Επισκέπτης από την Κόλαση» του 2001), βομβαρδίζει από την εναρκτήρια κιόλας σεκάνς με μια αλληλουχία πανοραμικών εικόνων της βουτηγμένης στο CGI παρθένας φύσης, είτε σε αργή είτε σε πολύ γρήγορη κίνηση, θέλοντας ίσως να επιτύχει κάτι αντίστοιχο του «Koyaanisqatsi» (1982), με τη διαφορά πως εκείνο ήταν ντοκιμαντέρ ενώ αυτός φτιάχνει ταινία μυθοπλασίας. Επιλέγει για τους ελάχιστους (ούτως ή άλλως) διαλόγους του φιλμ μια φανταστική γλώσσα, η οποία δίνει έναν βαρύγδουπο, σοβαροφανή τόνο στην ταινία. Πετυχαίνει έτσι να κάνει το εγχείρημά του να μοιάζει με δραματοποιημένο φιλμ – ντοκιμαντέρ του History Channel, το οποίο έχει σαν σκοπό να ξεναγήσει τον θεατή στη ζωή του ανθρώπου είκοσι χιλιάδες χρόνια πριν (συν μία εβδομάδα, από την… κατά λάθος κωμική κάρτα της αρχής), αδιαφορώντας για οποιαδήποτε μορφή σεναρίου.

Έχοντας ολοφάνερα τα διάσημα μυθιστορήματα του Τζακ Λόντον στο πίσω μέρος του κεφαλιού του («Το Κάλεσμα της Άγριας Φύσης», «Ο Ασπροδόντης»), ο Χιουζ προσπαθεί να περιγράψει τους δεσμούς φιλίας που αναπτύσσονταν ακόμη και τόσες χιλιάδες χρόνια πριν μεταξύ ανθρώπων και ζώων, ακολουθώντας ευλαβικά όλα τα προβλέψιμα στάδια μιας τέτοιας πορείας, ξεκινώντας από την παραλίγο θανάσιμη αντιπαλότητα, για να καταλήξει στη βαθιά αμφίπλευρη εμπιστοσύνη. Ντύνει όλη αυτή τη διαδρομή με δήθεν βαθυστόχαστους φιλοσοφικούς μονολόγους από πλευράς Κέντα, για τον οποίον μας έχει από νωρίς προϊδεάσει όσον αφορά την αγάπη που τρέφει για τα ζώα, δείχνοντάς τον να χαρίζει τη ζωή στο πρώτο του θήραμα (μην ήταν και χορτοφάγος;), κατορθώνοντας να ακούσει μερικές συγκαταβατικές αμπελοφιλοσοφίες περί θνησιμότητας για την ενέργειά του αυτή, από τον περπατημένο στη ζωή πατέρα του. Ανάγοντας σε μια πρωτόγονη εποχή σκέψεις και πράξεις που είναι απόλυτα σύγχρονες, ο Χιουζ καταφέρνει να κερδίσει τα δικά μας συγκαταβατικά χαμόγελα, κάνοντας το περιπετειώδες οδοιπορικό ενός νεαρού αγοριού της παλαιολιθικής περιόδου και του λυκόσκυλού του να μοιάζει με μια εντελώς εκτός τόπου και χρόνου ιστορία ενηλικίωσης.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Τα παιδιά του Δημοτικού μπορεί και να ξετρελαθούν από τις όμορφες εικόνες και τη φιλία ανάμεσα σε αγόρι και λύκο. Το εφηβικό κοινό των multiplex, κάτι με την απουσία δράσης κάτι με την ακατάληπτη γλώσσα, μέχρι που ξηλώνει και καθίσματα. Οι του art-house, από μεγάλη απόσταση. Τούτη η προϊστορική περιπλάνηση του «Alpha» dog δεν κάνει με τίποτα για τα δόντια τους.

MORE REVIEWS

ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΩΡΕΣ ΣΤΟ ΕΛ ΡΟΑΓΙΑΛ

Τέλη του ’60, κάπου έξω από την Καλιφόρνια. Επτά άγνωστοι με ξεχωριστά μυστικά και σκοπό βρίσκονται για μια βραδιά σε ένα απομονωμένο motel. Ποιοι θα καταφέρουν να κάνουν check out;

LORO

Τον λένε Σίλβιο. Είναι ο «μεγάλος» της Ιταλίας. Αλλά κάθε αναφορά σε πραγματικά πρόσωπα είναι εντελώς συμπτωματική…

ΚΤΗΝΟΣ

Νεαρή γυναίκα ερωτεύεται γοητευτικό απόκληρο και βασικό ύποπτο σειράς άγριων δολοφονιών που έχουν τρομοκρατήσει τη μικρή, απομονωμένη κοινότητα όπου ζει, μόνο για να έρθει τελικά αντιμέτωπη με το δικό της σκοτεινό παρελθόν.

PEPPERMINT

Χαροκαμένη γυναίκα βλέπει τους δολοφόνους συζύγου και κόρης να τη σκαπουλάρουν, καθώς επίορκοι δικαστές και διεφθαρμένοι αστυνομικοί καθαρίζουν για λογαριασμό τους. Εκείνη κάνει υπομονή, μένει στο παρασκήνιο και όταν κάποια χρόνια μετά νιώθει έτοιμη, αρπάζει τα όπλα γυρεύοντας εκδίκηση. Ο Νόμος τώρα είναι στα χέρια της...

ΠΟΘΟΣ

Πενηντάρης εργένης πληροφορείται από την πρώην σύντροφό του όχι μόνο πως όταν είχαν χωρίσει (είκοσι χρόνια πριν) εκείνη ήταν έγκυος, αλλά και πως ο γιος τους, Άνταμ, έχασε τη ζωή του σε αυτοκινητικό δυστύχημα. Ο νεόκοπος πατέρας ακούει τα νέα βάζοντας σκοπό να γνωρίσει έστω μετά θάνατον τον γιο του, αφού εν ζωή αγνοούσε την ύπαρξή του.