FreeCinema

Follow us

ΑΦΕΡΙΜ! (2015)

(AFERIM!)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Περιπέτεια
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ράντου Zούντε
  • ΚΑΣΤ: Τεοντόρ Κορμπάν, Μιχάι Κομανόγιου, Τομά Κουζίν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 108'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Βλαχία, 1835. Άτεγκτος αστυνομικός και ο γιος του διασχίζουν τη ρουμανική ύπαιθρο σε αναζήτηση τσιγγάνου σκλάβου που κατηγορείται ότι συνουσιάστηκε με τη σύζυγο τοπικού φεουδάρχη. Εάν τον επιστρέψουν σε αυτόν, θα αμειφθούν πλουσιοπάροχα.

Το περσινό βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Βερολίνου είναι ένα ιδιότυπο «γουέστερν» των Βαλκανίων, με έναν αέρα από την ελληνική «Βαβυλωνία» (1970) και λεκτικό χιούμορ τόσο… βρωμόστομο που ξαφνιάζει. Ο Ρουμάνος Ράντου Ζούντε, αν και δεν ενδιαφέρεται τόσο να αφηγηθεί μια ιστορία, παρακολουθεί το οδοιπορικό των ηρώων του με μια πολυτέλεια ευκολίας και έναν ρυθμό που κυλά διόλου βασανιστικά, με αξιοσέβαστο επαγγελματισμό.

Το δίδυμο πατέρα και γιου θυμίζει διδακτικό «buddy movie», με απίστευτη αμεσότητα και ειλικρίνεια στους διαλόγους, οι οποίοι αποτελούν και ένα από τα βασικά χαρίσματα του φιλμ, αφού η αφήγηση είναι φανερό εξαρχής ότι δεν σκοπεύει να σε «ξεγελάσει» προς δρόμους δημιουργίας σασπένς ή και του όποιου ενδιαφέροντος περί της ανεύρεσης και σύλληψης του καταζητούμενου άνδρα. Το αισθάνεσαι αυτό, είτε τον βρουν είτε όχι! Το «Αφερίμ!» δεν είναι ένα έργο πλοκής. Η σημασία του σεναρίου του διακρίνεται στα σημεία της κάθε κουβέντας, σε κάθε σκηνή. Σε συναντήσεις με περαστικούς ανθρώπους, σε εξομολογήσεις, σε συμβουλές, στο νόημα των κανόνων ηθικής του κεντρικού ήρωα, του αστυνόμου Κονσταντίν. Είναι ένας ώριμος άνδρας, έμπειρος, ντόμπρος, κατασταλαγμένος πάνω στη ζωή. Και με μια υποψία ότι μπορεί να μην του μένει αρκετή ακόμη (συχνά διαμαρτύρεται για την κατάσταση της υγείας του, χωρίς να δίνονται περαιτέρω πληροφορίες). Ο Κονσταντίν είναι η ψυχή τού έργου, μια ήρεμη δύναμη, καλοζωισμένος, χωρίς μια κάποια περιουσία, αλλά καθαρότητα στο μυαλό και έναν δικό του τρόπο να ξεχωρίζει την αλήθεια και οτιδήποτε σημαντικό που θα του επιτρέψει να προχωρήσει στο… να κάνει τη ζωή του.

Το «Αφερίμ!» υιοθετεί αυτό το είδος «ζαμανφουτισμού» του ήρωά του, που δίνει πιο έντονα το στίγμα του με έναν από τους στίχους που απαγγέλλει μια νύχτα στο δάσος: «Εδώ ξαπλώνω και πεθαίνω, χωρίς βοήθεια στο πλευρό μου, ό,τι και να ζητήσω, η μοίρα μου μένει μαύρη». Έχει καημό για το άδικο αυτός ο άνθρωπος, αλλά ξέρει πώς να τα βολεύει ή πότε να ζητά τη συμπαράσταση του πιοτού, δίχως σταματημό, ολημερίς.

Υπογράφοντας ένα «διαφορετικό» εθνογραφικό road movie για τις αρχές του 190ου αιώνα, ο Ζούντε χρησιμοποιεί ιστορικά αρχεία και στοιχεία μιας παράδοσης συγκρουόμενης με την Ευρώπη μιας φεουδαρχίας με δομές εξουσίας στα πρόθυρα της κατάρρευσης, καταλήγοντας σε μια κορύφωση τόσο… δι’ ασήμαντον αφορμήν, χωρίς όμως να βαραίνει τον θεατή για τον χαμένο του χρόνο. Η ταινία εκπλήσσει σε τεχνικό επίπεδο, με θαυμάσια δουλειά στη μαυρόασπρη φωτογραφία του Μάριους Παντούρου αλλά και στο «κέντημα» ακριβείας της ηχοληψίας.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Δύσκολη περίπτωση ως προς τον χαρακτηρισμό τού genre, το «Αφερίμ!» δεν μοιάζει με το σύνηθες κοινωνικοκαταγγελτικό σινεμά της Ρουμανίας ή των ευρύτερων Βαλκανίων. Τολμά κάτι πολύ πιο… ανάλαφρο, διατηρώντας παράδοξες δόσεις χιούμορ και επιδεικνύοντας μια τίμια συνείδηση χαρακτήρων, που οδηγούν το φιλμ αποτελεσματικά ακόμη κι όταν αισθάνεσαι ότι… δε συμβαίνει τίποτα! Σε αρκετές στιγμές, η περιπλάνηση των εικόνων και οι διάλογοι είναι αρκετοί. Εάν ανήκεις στην κατηγορία της άγριας «κουλτούρας», ενδέχεται να σαστίσεις! Εσείς που κάνατε focus στο «ρουμάνικο» και «μαυρόασπρο», δεν περνάτε ούτε απέξω…

MORE REVIEWS

Ο ΤΡΙΤΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ

Αμερικανός συγγραφέας καταφθάνει στη μεταπολεμική Βιέννη σε αναζήτηση παιδικού φίλου που του είχε προτείνει δουλειά εκεί. Θα τον βρει… στην κηδεία του, και η παραμονή του στην πόλη θα έχει πια σκοπό να αναζητηθούν τα μυστηριώδη αίτια του θανάτου του.

ΜΙΑ ΒΡΟΧΕΡΗ ΜΕΡΑ ΣΤΗ ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ

Ένα ανέμελο weekend στη Νέα Υόρκη επιφυλάσσει πολλές «συννεφιές» για το νεαρό ζευγάρι δύο κολεγιόπαιδων με διαφορετικές καταβολές και… IQ.

ΚΑΠΟΤΕ ΣΤΟ... ΧΟΛΙΓΟΥΝΤ

Στο Λος Άντζελες του 1969, ένας τηλεοπτικός αστέρας σειράς γουέστερν του ’50 αγωνίζεται να κρατήσει την καριέρα του στα όρια του αξιοπρεπούς, φροντίζοντας παράλληλα να βρίσκει δουλειά στον stuntman κολλητό του. Λεπτομέρεια: έχει για γείτονες τη Σάρον Τέιτ και τον Ρομάν Πολάσκι.

ΦΘΙΝΟΠΩΡΙΝΗ ΣΟΝΑΤΑ

Έπειτα από επτά χρόνια απόστασης, η διάσημη πιανίστα Σάρλοτ επισκέπτεται την κόρη της, που ζει σε ένα εξοχικό σπίτι με τον ιερέα σύζυγό της και την ανάπηρη αδελφή της. Οι ημέρες που θα ακολουθήσουν θα είναι γεμάτες από πικρία και αντιπαραθέσεις ανάμεσα σε μητέρα και κόρη.

ΜΕΣΟΚΑΛΟΚΑΙΡΟ

Μετά από μία οικογενειακή τραγωδία, η Ντάνι ακολουθεί τον αγαπημένο της και την παρέα του σε ένα ταξίδι μυσταγωγίας στη Σουηδία, παρακολουθώντας ένα ντόπιο, σχεδόν παγανιστικό πανηγύρι που αρχικά δείχνει ειδυλλιακό, μα κρύβει κάτι το αναπάντεχα απειλητικό.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι δύο βλάχαροι πάνω στ’ άλογα και ψάχνουνε ένα γύφτο που πήδηξε μια πλούσια το χίλια οκτακόσια κάποτε. Μοιάζει και να είχε γυριστεί τότε.