FreeCinema

Follow us

ΑΜΠΡΑΚΑΤΑΜΠΡΑ (2017)

(ABRACADABRA)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πάμπλο Μπερχέρ
  • ΚΑΣΤ: Μαριμπέλ Βερντού, Αντόνιο ντε λα Τόρε, Χοσέ Μότα, Χαβιέρ Αντόν, Ζουζέπ Μαρία Που, Πρισίλα Ντελγκάδο
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 96'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Δούλα και κυρά σύζυγος του macho, πωρωμένου με το ποδόσφαιρο Κάρλος, η Κάρμεν ζει περίεργες καταστάσεις, όταν μετά από έναν ερασιτεχνικό υπνωτισμό σε γαμήλιο party, ο άντρας της συμπεριφέρεται περιστασιακά ως gentleman, αφοπλιστικά στοργικός σύζυγος και πατέρας.

Η επιστήμη σηκώνει τα χέρια! Πώς είναι δυνατόν αυτή η ταινία να έχει συλλέξει οκτώ υποψηφιότητες για (τα ισπανικά αντίστοιχα των Όσκαρ) βραβεία Γκόγια; Τι δουλειά έχει σ’ αυτήν η πανταχόθεν αγαπημένη Μαριμπέλ Βερντού των «Θέλω και τη Μαμά σου» και «Ο Λαβύρινθος του Πάνα»; Μα, κυρίως, τι έπαθε ο δημιουργός της αισθαντικής, πανέμορφης, ευφάνταστης, μαγικά ασπρόμαυρης και ήδη cult «Χιονάτης» του 2012;

Ο ίδιος λέει πολλά, πάρα πολλά και… ανάποδα για το καινούργιο του δημιούργημα. Άκου να δεις (τα αφήνουμε ασχολίαστα, προφανώς)! «10) Το ‘Αμπρακατάμπρα’ είναι μια υπνωτιστική κωμωδία. Κωμωδία γιατί έχει ξεκαρδιστικούς χαρακτήρες και σπαρταριστές περιπέτειες. Υπνωτιστική, γιατί το σινεμά είναι από μόνο του ένα όνειρο που βλέπουμε ξύπνιοι. 9) Είναι η ιστορία της Κάρμεν, μιας νοικοκυράς που εφαρμόζει πιστά το ρητό ‘καλύτερα ο διάβολος που ξέρεις παρά αυτός που δεν ξέρεις’. Αναμφίβολα, αυτός είναι ο λόγος που αγαπά τον χοντροκομμένο σύζυγό της, Κάρλος. 8) Είναι η ιστορία ενός τρελού έρωτα. Μιας σχιζοφρενούς αγάπης. Προσωπικά, θα έκανα τα πάντα για την αγάπη… Ακόμα και να πάω στην κόλαση, γελώντας στη διαδρομή. Καλό ταξίδι! 7) Είναι η εκδίκηση της ‘Χιονάτης’… Η ‘Χιονάτη’ γυρίστηκε σε ασπρόμαυρο φιλμ, αλλά το ‘Αμπρακατάμπρα’ έχει κορεσμένα χρώματα. Η ‘Χιονάτη’ ήταν βουβή, το ‘Αμπρακατάμπρα’ είναι φωναχτό. Η ‘Χιονάτη’ ήταν ένα gothic μελόδραμα, το ‘Αμπρακατάμπρα’ είναι μια μαύρη κωμωδία. Και πάει λέγοντας, στο άπειρο. 6) Είναι γεμάτη συναισθήματα. Ένα βλέμμα περιέχει την πιο τολμηρή πράξη. Το χιούμορ βγαίνει από τις καταστάσεις και από τη γνήσια επιθυμία των πρωταγωνιστών να τα καταφέρουν, παρά τα εμπόδια. 5) Είναι ένα ταξίδι στη Μαδρίτη. Οι θεατές θα φάνε πρωινό στην καφετέρια στη Gran Via. Θα επισκεφτούν οικοδομές. Θα φάνε ισπανική ομελέτα σε ένα μικρό διαμέρισμα στη Μαδρίτη. Το βράδυ θα χορέψουν σε μία φανταχτερή disco στο κέντρο της πόλης. 4) Είναι ένα μουσικό ντελίριο. Απίστευτες επιτυχίες από τη δεκαετία του ’80, των Μάικ Όλντφιλντ, Steve Miller Band, 10CC, Καμίλο Σέστο και μουσική trap από τη βασίλισσα του είδους La Zowi είναι το soundtrack, μαζί με πρωτότυπη συμφωνική μουσική του Αλφόνσο ντε Βιγιαλόνγκα. 3) Θα είναι ένας γάμος που τα σπάει (κυριολεκτικά). Αλλά με τη διαφορά ότι δεν χρειάζεται να πάρεις δώρο, ή να χορέψεις ‘Τα Παπάκια’ ή να κάτσεις με τους συμπέθερους. Ο θεατής, όπως και κάθε προσκεκλημένος, θα συμμετέχει και θα είναι μάρτυρας μιας συναρπαστικής ιστορίας. 2) Είναι μία μπάμπουσκα. Δράμα μέσα σε κωμωδία, μέσα σε θρίλερ, μέσα σε ιστορία φαντασίας, μέσα σε… Ένα μείγμα ειδών που αιφνιδιάζει μέχρι τους τίτλους τέλους. 1) Είναι μια επανένωση. Η ηθοποιός Μαριμπέλ Βερντού, ο παραγωγός Ιμπόν Κορμεντζάνα, ο διευθυντής φωτογραφίας Κίκο ντε λα Ρίκα, ο σχεδιαστής παραγωγής Αλέν Μπανέ, ο ενδυματολόγος Πάκο Ντελγκάδο και πολλοί ακόμα βρέθηκαν ξανά για να παίξουν μαζί μου, δημιουργώντας κάτι πολύ διαφορετικό από τη ‘Χιονάτη’».

Σε αυτό το σημείο να προσθέσουμε ότι ο σκηνοθέτης αυτός κυκλοφορεί ελεύθερος, εκεί έξω.

Προφανώς, μετά την επιτυχία της «Χιονάτης», κανείς δεν σκέφτηκε ή δεν τόλμησε να του πει να βαστήξει μικρό καλάθι. Κι έτσι θέλει να πει πολλά, αλλά τελικά δεν καταφέρνει να πει τίποτα. Ναι, αυτό το φιλμ είναι ένα σουρεάλ, retro, οπτικοακουστικό πανδαιμόνιο παλλόμενων χρωμάτων και 80s μουσικών, που πειραματίζεται ευθαρσώς με τα κινηματογραφικά είδη. Τρώει, όμως, διαρκώς τρικλοποδιές από το σενάριό του, που όσο πιο πολύ εξελίσσεται, τόσο πιο πολύ καταχρηστικό αποδεικνύεται. Αφενός γιατί δεν ξέρει ακριβώς τι θέλει να σχολιάσει ή να σατιρίσει – τον θεσμό του γάμου, την πατριαρχία, το kitsch της εϊτίλας, τα εσαεί camp γαμήλια parties, τη σχιζοφρένεια (ντροπή!), το φιλμ νουάρ ή τα μέντιουμ; Και ως προς τι (ειλικρινά, τι στο καλό αντιπροσωπεύει) ο χιμπατζής που ταλαιπωρεί σαν παραίσθηση τον Κάρλος ή το αμήχανο, κατά λάθος θαρρείς, ανοιχτό φινάλε;

Αφετέρου, παρά τα παραπάνω λεγόμενα του Μπερχέρ και τις φιλότιμες προσπάθειες σύσσωμου του καστ, ελάχιστα οικείοι ή συμπαθείς προκύπτουν οι ήρωές του, ίχνος συναισθήματος ή χιούμορ δεν προκύπτει από βλέμματα, πράξεις ή καταστάσεις, και… χαμπάρι δεν θα πάρεις από Μαδρίτη! Έτσι, τελικά, το όλο εγχείρημα μόνο ως άσκηση ύφους μπορεί να εκληφθεί. Ακόμη και ως τέτοια όμως αποτυγχάνει, καθώς σε αντίθεση με τη «Χιονάτη» στερείται πρωτοτυπίας και αυθεντικότητας, με όλο το συνονθύλευμα να σου θυμίζει κι από κάτι: το επίσης πολύχρωμο, υβριδικό και υπέροχα εξωφρενικό σινεμά του Αλμοδόβαρ ή την με όρχεις μαύρη κωμωδία από την Αργεντινή «Ιστορίες για Αγρίους» (2014), μη σου πω και φευγαλέα (χάρη στη σκηνή στο απέραντο λευκό) το… «Matrix»! Δεν έπαιρνες καλύτερα το μπλε χάπι;

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν υπεραγαπάς τα 80s ίσως. Αν λατρεύεις το σινεμά του Αλμοδόβαρ, όχι. Αν έκοψες φλέβα με τη μεταμοντέρνα ασπρόμαυρη και βουβή «Χιονάτη» του ίδιου σκηνοθέτη, με τίποτα!

MORE REVIEWS

ΤΟ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΣ ΓΚΡΙΝ

Αγγλία, 1959. Χήρα θέλει ν’ ανοίξει βιβλιοπωλείο σε γραφικό επαρχιακό χωριό, συναντώντας τη σφοδρή αντίδραση των ντόπιων που δεν δείχνουν να ενστερνίζονται την επιθυμία της. Η κυρία Γκριν, όμως, είναι αποφασισμένη να πραγματοποιήσει το όνειρό της όσα εμπόδια κι αν μπουν στο διάβα της.

IL POSTINO: Ο ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ

Άνεργος λόγω… ναυτίας γιος ψαρά σε απομονωμένο ψαροχώρι της Ιταλίας των 50s, ο Μάριο αναλαμβάνει χρέη ταχυδρόμου του εξόριστου εκεί Χιλιανού, περίφημου ποιητή και κομουνιστή Πάμπλο Νερούδα. Και αφού γίνει φίλος και συνομιλητής του, θα κατακτήσει τα λόγια και τη γυναίκα της ζωής του, που τόσο καιρό του διέφευγαν.

ΜΥΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΑΤΙΚΟ

Υποαμειβόμενος μηχανικός σε αμαξοστάσιο του ΟΣΕ των Σκοπίων βάζει στο χέρι προσωρινά ορφανή ποσότητα χασίς. Ανίκανος να το ξεφορτωθεί, φτιάχνει space cake που ανασταίνει από τους αφόρητους πόνους και την αυτολύπηση τον τερματικά καρκινοπαθή γέρο του, για τον οποίο είχε εγκαταλείψει σπουδές, ώσπου η κατάσταση θα ξεφύγει ιλαροτραγικά. Σε trip θ’ αφήσουν πίσω τα παλιά;

Ο 20ος ΜΟΥ ΑΙΩΝΑΣ

Δύο δίδυμα κορίτσια που ζουν πάμφτωχα, υπό κάκιστες συνθήκες στην Ουγγαρία, χωρίζονται όταν δύο διαφορετικοί άνθρωποι τις παίρνουν μαζί τους. Χρόνια αργότερα, θα βρεθούν στο ίδιο τρένο του Οριάν Εξπρές, χωρίς να έχουν ιδέα η μία για την άλλη.

MAMMA MIA! HERE WE GO AGAIN

Η Ντόνα έχει πεθάνει, η Σόφι είναι έγκυος και ανακαινίζει το παλιό ξενοδοχείο τής… «mamma mia», όλα τα αγαπημένα πρόσωπα της ζωής της βρίσκονται καθ’ οδόν για να το γιορτάσουν μαζί της και οι μνήμες φέρνουν έντονα συναισθήματα.