FreeCinema

Follow us

10.000 ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ (2014)

(10.000 KM)

  • ΕΙΔΟΣ: Ρομαντικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κάρλος Μάρκες Μαρσέτ
  • ΚΑΣΤ: Νατάλια Τένα, Δαβίδ Βερδαγέρ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 99’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ

Εκείνη πρέπει να πάει στο Λος Άντζελες για ένα χρόνο, μπας και φτιάξει κάτι σαν καριέρα. Εκείνος μένει πίσω στη Βαρκελώνη και βιώνει μέχρι και το βάσανο των διαφορετικών ζωνών ώρας. Θα μπορέσουν να αντέξουν όλη αυτή την απόσταση που τους χωρίζει, διατηρώντας μια σχέση μέσω… Skype;

Το «10.000 Χιλιόμετρα» ξεκινά με μια σκηνή σεξ. Ένα νεαρό ζευγάρι κάνει έρωτα. Εκείνος θέλει να χύσουν μαζί, δείχνει να νοιάζεται τόσο και για τη δική της ηδονή. Πρέπει να είναι πολύ ερωτευμένοι, ίσως στην αρχή της σχέσης τους. Δεν ξέρουμε τίποτε γι’ αυτούς. Μόνο ότι… δεν θα τα καταφέρει να την περιμένει. Για μένα, όμως, και οι δύο πρωταγωνιστές δεν καταφέρνουν να βγάλουν αληθινό πάθος σε αυτό το εναρκτήριο πλάνο, το οποίο, σταδιακά, σου αποκαλύπτει τις πραγματικές του διαστάσεις: ένα μονοπλάνο που διαρκεί σχεδόν 23 λεπτά (!), εμφανώς γερά προβαρισμένο, το οποίο ξεδιπλώνει την ιστορία της Άλεξ και του Σέρτζι, που είναι εδώ και χρόνια μαζί και θέλουν να κάνουν και παιδί, αλλά το «διάλειμμα» της επαγγελματικής πρότασης που δεν μπορεί να αρνηθεί εκείνη θα πατήσει ένα βίαιο «pause» στη ζωή τους για 12 μήνες. Τουλάχιστον…

Η συνέχεια του φιλμ θα μπορούσε να είναι ένα υποθετικό split-screen, με τον Ατλαντικό ωκεανό στη μέση, στο οποίο οι κάμερες των δύο laptop των ηρώων (και αποκλειστικών πρωταγωνιστών του «10.000 Χιλιόμετρα») αγωνίζονται να κρατήσουν δίπλα-δίπλα τις εικόνες της Άλεξ και του Σέρτζι, με προφανή εμπόδια τις διαφορετικές ζώνες ωρών και τα pixels, τις καθυστερήσεις ή το «πάγωμα» μιας κλήσης στο Skype λόγω κακού δικτύου – πριν προχωρήσουμε σε πιο ώριμες συγκρούσεις του ζευγαριού, στις οποίες το «πάνω χέρι», οι θυσίες και το τι προσφέρει ο καθένας απ’ τους δυό σ’ αυτή τη σχέση αλλάζουν ισχύ, θέση εξουσίας στο μέλλον του καθενός ή της οικογένειας που ονειρεύονται να φτιάξουν.

Είναι όμορφος ο τρόπος με τον οποίο ο Κάρλος Μάρκες Μαρσέτ προσεγγίζει τα αυτονόητα, πάντοτε σε ένα πλαίσιο ρεαλισμού που ταυτόχρονα, εννοείται, πληγώνει την αφήγηση και την ευχαρίστηση του θεατή, ο οποίος καλείται να παρακολουθήσει δύο μόλις πρόσωπα σε μια long distance… κλήση διαρκείας, που δύσκολα υποκαθιστά την αληθινή ζωή και δοκιμάζει τις αντοχές του ζευγαριού αλλά και όσων βρίσκονται από την άλλη πλευρά της μεγάλης οθόνης…

Το λάθος τού σκηνοθέτη (και συν-σεναριογράφου) είναι ότι καταναλώνει περισσότερες στιγμές σε καθημερινές ασχολίες και ρουτινιάρικα στερεότυπα (φυσικά και υπάρχει η σκηνή του ιντερνετικού σεξ – αυνανισμού…), παρά σε έναν περισσότερο προσεγμένο διάλογο που θα επέτρεπε στους δύο χαρακτήρες να αναπτυχθούν μέσα στην όχι και τόσο μικρή διάρκεια του φιλμ, έτσι ώστε το… τέλος (;) αυτής της σχέσης να γίνει πιο αισθητό μέσα μας. Αντί για ουσιαστικό διάλογο, λοιπόν, έχουμε απλές συνομιλίες, προβλέψιμες εκρήξεις και συναισθήματα που κάπως ζορισμένα αγγίζουν μέχρι και τη ζήλεια (η σκηνή με τη φωτογραφία από το Facebook), για να φτάσουμε στον επίλογο, ένα ενδιαφέρον αντίβαρο στο καλοδουλεμένο αλλά αμήχανο (και υποκριτικά) μονοπλάνο της εισαγωγής. Εκεί, πια, οι ερμηνείες των Τένα και Βερδαγέρ βγάζουν μια ενέργεια βιωμένου, η… «σύνδεση» βγάζει σπίθες και το φιλμ βρίσκει μια τίμια κλιμάκωση που σου μένει. Ή, όπως έχουν πει καλύτερα και οι Cardigans, «if this is communication, I disconnect…».

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν έχει τύχει να ζήσεις μια… ιντερνετική σχέση παρόμοιας απόστασης, μπορεί και να μη σε πείσει. Ή, απλά, ίσως σου θυμίσει το δυσάρεστον του πράγματος. Δεν είναι… «larger than life» το σινεμά τού Κάρλος Μάρκες Μαρσέτ. Αλλά θα «μιλήσει» στη νέα γενιά της κοινωνικής δικτύωσης, της ευρωπαϊκής κρίσης, της πίεσης και της αγωνίας να μοιραστείς τη ζωή σου με ένα ταίρι. Δίκαια, θα υπάρξει και μερίδα κοινού που θα νιώσει πλήξη, γιατί δεν βρίσκει τις κλήσεις μέσω Skype αρκετά κινηματογραφικές…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.