FreeCinema

Follow us
07.092:00

Βενετία 71: Υπάρχουν και τίμια βραβεία!


Από την πρώτη στιγμή που προβλήθηκε, υπήρξε ο διεκδικητής του μεγαλύτερου βραβείου της φετινής Mostra. Το «Α Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence» του Ρόι Άντερσον, από το βράδυ του Σαββάτου, είναι και επίσημα ο φετινός Χρυσός Λέοντας. Μια σπάνια περίπτωση τίμιας νίκης.

Ούτε το «Birdman», ούτε το «Manglehorn», ούτε καμία άλλη αμερικανική ταινία κατάφερε να κατακτήσει έστω κι ένα βραβείο στην τελετή του Σαββάτου, η οποία επέλεξε να δώσει το στίγμα του παγκόσμιου σινεμά, αγνοώντας όλες τις θορυβώδεις συμμετοχές, σχεδόν επιδεικτικά. Τόσο η σκηνοθεσία του Ινιάριτου, όσο και η ερμηνεία του Αλ Πατσίνο ήταν άξιες βραβείων, όμως, όπως φάνηκε από τα τελικά αποτελέσματα, η καρδιά της κριτικής επιτροπής χτύπησε αλλού, επιλέγοντας περισσότερο ταινίες που χρειάζονταν την ώθηση ενός βραβείου.

A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence - 690

Ανεξάρτητα από αυτό, βέβαια, από τη στιγμή που το «Α Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence» του Ρόι Άντερσον προβλήθηκε για τους δημοσιογράφους, ήταν ξεκάθαρο ότι θα ήταν ο μεγάλος νικητής του διαγωνιστικού και το άξιο κλείσιμο μιας τριλογίας, η οποία προσπάθησε να ανακαλύψει, μέσα από μικρές καθημερινές στιγμές, τι σημαίνει να είναι κανείς άνθρωπος, συνοδεύοντας τις παρατηρήσεις της με σουρεαλιστικές πινελιές και πικρό χιούμορ, μέχρι να φτάσει στην αλήθεια. Είχαμε προβλέψει, άλλωστε, ότι «ο Πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής, Αλεξάντρ Ντεσπλά, θα εκτιμήσει απόλυτα τη μουσικότητα της ταινίας», όμως το Χρυσό Λιοντάρι στα χέρια του Σουηδού δημιουργού ήταν μια εικόνα που δεν περιμέναμε να χαρούμε τόσο βλέποντάς την!

Sivas

Επίσης αναμενόμενα, λόγω της βαρύτητας του θέματός του, το «The Look of Silence» του Τζόσουα Οπενχάιμερ κατέκτησε το μεγάλο βραβείο της Επιτροπής, ενώ η τουρκική αποκάλυψη «Sivas» (φωτό) έφυγε με το τρίτο μεγαλύτερο βραβείο της διοργάνωσης. Από όλες τις ταινίες του διαγωνιστικού, το «Sivas» είναι η ταινία που θα αξιοποιήσει περισσότερο τα φεστιβαλικά της εχέγγυα, καθώς αποτελεί το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Κανάν Μουζντετσί.

Hungry Hearts - 2014

Στο ιταλικό μέτωπο, τα πράγματα δεν ήταν και τόσο ευχάριστα. Ούτε το «Anime Nere», ούτε το «Il Giovane Favoloso» (το οποίο αποδείχθηκε ερμητικά κλειστό στο διεθνές κοινό, προορισμένο για κατανάλωση αποκλειστικά εντός συνόρων) κατέληξαν με κάποιο βραβείο στα χέρια. Ακόμα και ο πολυσυζητημένος «Pasolini», αγνοήθηκε επιδεικτικά από την Επιτροπή, η οποία συμμερίστηκε την απογοητευμένη αντίδραση των κριτικών μετά την προβολή. Το άκρως ενδιαφέρον και ιδιαίτερο «Hungry Hearts» (φωτό) του Σαβέριο Κοστάντσο, όμως, είδε και τους δύο πρωταγωνιστές του να βραβεύονται, σε μια κίνηση ευχάριστα απρόσμενη αλλά απόλυτα δικαιολογημένη καθώς και ο Άνταμ Ντράιβερ αλλά και η Άλμπα Ρορβάκερ αποτελούν το επίκεντρο της ταινίας και το μεγαλύτερο ατού της. Μιλώντας για ερμηνείες, ο νεαρός ηθοποιός Ρομέν Πολ από το αγαπημένο μας «Le Dernier Coup de Marteau» της Αλίξ Ντελαπόρτ κατέκτησε το βραβείο ανερχόμενου ηθοποιού, δίνοντας την ευκαιρία και σε αυτή την ταινία να ανέβει στο βάθρο των νικητών.

Ghesseha

Στα υπόλοιπα βραβεία, ο Αργυρός Λέοντας σκηνοθεσίας κατέληξε στα χέρια του Αντρέι Κοντσαλόφσκι, το φιλμ του οποίου, δυστυχώς, δεν καταφέραμε να δούμε, ενώ το βραβείο σεναρίου στο χλιαρό «Ghesseha» (φωτό) της Ραχσάν Μπανί-Ετεμάντ, κίνηση καθαρά πολιτική και δίχως ποιοτικά κριτήρια, καθώς η ταινία παραείναι διδακτική και απλοϊκή, πέρα από τις κάποιες τίμιες προθέσεις της. Τέλος, με το βραβείο για την καλύτερη πρώτη ταινία τιμήθηκε το «Court» του Τσαϊτάνια Ταμχάνε από το τμήμα των Orizzonti. Ατυχώς, το εκπληκτικό «Red Amnesia» του Σιαοσουάι Γουάνγκ έμεινε με άδεια χέρια.

Στη συνέχεια, θα βρεις όλα τα βραβεία της τελετής για τα επίσημα και παράλληλα προγράμματα. Σε γενικές γραμμές, με εξαίρεση τις ενστάσεις που εκφράσαμε παραπάνω, ήταν λογικά, δίκαια και προσανατολισμένα κυρίως σε χαμηλότονες παραγωγές, μακριά από τις σειρήνες της δημοσιότητας, ακόμα κι αν το διαγωνιστικό συνολικά δεν αποδείχτηκε και το πιο δυνατό των τελευταίων διοργανώσεων. Μέχρι του χρόνου, ο Λέοντας μπορεί να βρυχάται από τη Σουηδία… χωρίς καμία υπαρξιακή ανησυχία!

ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΤΟΥ 71ου ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΤΗΣ ΒΕΝΕΤΙΑΣ

EΠΙΣΗΜΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ VENEZIA 71

Χρυσός Λέοντας για την καλύτερη ταινία: «Εn Duva Satt på en Gren och Funderade på Tillvaron / Α Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence» του Ρόι Άντερσον
Αργυρός Λέοντας για την καλύτερη σκηνοθεσία: Αντρέι Κοντσαλόφσκι για το «Belye Nochi Pochtalona Alekseya Tryapitsyna / The Postman’s White Nights»
Μεγάλο βραβείο της Επιτροπής: «The Look of Silence» του Τζόσουα Οπενχάιμερ
Coppa Volpi για την καλύτερη ανδρική ερμηνεία: Άνταμ Ντράιβερ για το «Hungry Hearts» του Σαβέριο Κοστάντσο
Coppa Volpi για την καλύτερη γυναικεία ερμηνεία: Άλμπα Ρορβάκερ για το «Hungry Hearts» του Σαβέριο Κοστάντσο
Βραβείο Marcello Mastroianni για τον καλύτερο ανερχόμενο ηθοποιό: Ρομέν Πολ για το «Le Dernier Coup de Marteau» της Αλίξ Ντελαπόρτ
Βραβείο σεναρίου: «Ghesseha / Tales» της Ραχσάν Μπανί-Ετεμάντ
Ειδικό βραβείο της Επιτροπής: «Sivas» του Κανάν Μουζντετσί

ΛΕΟΝΤΑΣ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ

Λέοντας του μέλλοντος – Βραβείο Luigi De Laurentis για το καλύτερο ντεμπούτο: «Court» του Τσαϊτάνια Ταμχάνε, από το τμήμα των Orizzonti

ORIZZONTI

Καλύτερη ταινία: «Court» του Τσαϊτάνια Ταμχάνε
Καλύτερη σκηνοθεσία: Νατζί Αμπού Νογουάρ για το «Theeb»
Ειδικό βραβείο της Επιτροπής: «Belluscone, Una Storia Siciliana» του Φράνκο Μαρέσκο
Ειδικό βραβείο ερμηνείας: Εμίρ Χατζιχαφιζμπέγκοβιτς για το «Tavka su Pravila / These are the Rules» του Όγκντζεν Σβιλίτσιτς
Καλύτερο φιλμ μικρού μήκους: «Maryam» του Σίντι Σαλέχ

Venice Film Festival 2014 poster