FreeCinema

Follow us
13.0620:00

Ελληνικό box-office: Πολεμώντας με το… Euro!


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, οι εισπράξεις διπλασιάστηκαν αλλά χρειάστηκαν τουλάχιστον τρία μπλοκμπαστερικών διαστάσεων έργα για να το καταφέρουν! Με το Euro στο απέναντι τέρμα…

Πριν προχωρήσουμε στην ανάλυση του box-office του περασμένου τετραημέρου, θα ήθελα να παρατηρήσεις ένα μοτίβο το οποίο αντιπροσωπεύει τα τελευταία χρόνια την αξία των ταινιών που κυκλοφορούν στα θερινά σινεμά. Αξία (ίσως ήθελε εισαγωγικά αυτό…) που δίνουν στα φιλμ και οι διανομείς και τα σινεμά και ο θεατής, στην τελική. Θέλω να προσέξεις την απήχηση που είχαν τρεις ταινίες οι οποίες έκαναν πρεμιέρα στους κινηματογράφους την προηγούμενη εβδομάδα. Πώς συνεχίστηκαν σε τούτο το weekend και πού κατέληξαν…

EL_OLIVO

Η ισπανική «Ελιά», που ήταν και το φαινόμενο εκείνης της εβδομάδας, είχε κόψει 5.923 εισιτήρια (από 13 οθόνες) στο opening weekend της, για να βρεθεί στη θέση #4. Η ταινία ακούστηκε, άρεσε στον κόσμο και ο διανομέας της την προστάτευσε. Το φιλμ συνεχίστηκε σε 11 οθόνες (ανύπαρκτη σχεδόν η απώλεια) και στο τετραήμερο που μας πέρασε έκοψε ακόμη 3.521 εισιτήρια (-41%, οριακά ικανοποιητική πτώση συγκριτικά με το τι συμβαίνει στην αγορά), για να πιάσει ένα ήδη καλό σύνολο (στο πλαίσιο του «arthouse») 11.154 εισιτηρίων και να βρεθεί στο #6 σήμερα.

Ενώ κινήθηκε παρόμοια με την «Ελιά» το προηγούμενο τετραήμερο (4.943 εισιτήρια από 11 οθόνες, στη θέση #5), η «Μοδίστρα» συνεχίστηκε σε… 3 οθόνες (μόλις μία προβολή σε ένα θερινό στην Αθήνα!), έκοψε 752 εισιτήρια (-85%!) και το σύνολό της φτάνει τα 6.893, πλέον. Προσγειώθηκε ανώμαλα στη θέση #13, θα εξαφανιστεί εντελώς από αυτή την Πέμπτη (αφού δεν υφίσταται η β΄ προβολή…) και, απλά, ήταν ένα φιλμ που βγήκε… για να βγει (και να μας αδειάσει το ράφι)! Με ειλικρίνεια, αυτό λέγεται προγραμματισμός για το καλοκαίρι στην Ελλάδα.

Παρόμοια τα δείγματα συμπεριφοράς και για το γαλλικό «Έρωτας στα Τυφλά», το οποίο πήγε να κάνει μια «αρπαχτή» (μέτρα τα σινεμά τού ανοίγματος…) το προηγούμενο τετραήμερο, αλλά το genre αυτό εφέτος δείχνει να μην τραβάει (με αποτέλεσμα πρεμιέρας τα από κάθε άποψη άσχημα 4.093 εισιτήρια από 25 οθόνες). Το είχαμε βρει στη θέση #6, τούτο το weekend σωριάστηκε στο #15, με -94% πτώση! Γιατί, άραγε; Παίχτηκε σε 4 (!) μόλις οθόνες, για να κόψει 262 εισιτήρια (σύνολο στα 5.570). Και… αντίο!

Τα προηγούμενα παραδείγματα δεν χρειάζονται περαιτέρω σχολιασμό. Το καλοκαίρι… «τρώει» τις ταινίες του και τα πάντα διαρκούν όσο ένα weekend, το οποίο μπορεί να κρίνει αν θα υπάρξει μια μικρή παράταση ζωής από το κοινό, κυρίως. Όταν αυτό νοιάζεται και ο διανομέας το πιστεύει («Η Ελιά»), συμβαίνει κάτι θετικό. Όταν ο διανομέας το θάβει από μόνος του («Η Μοδίστρα») ή το κοινό υποχρεώνει τον διανομέα να το θάψει («Έρωτας στα Τυφλά»), πάμε για… νέο έργο κάθε επόμενη Πέμπτη. Κι εσύ, στο τέλος του καλοκαιριού, θα βλέπεις τους τίτλους των φιλμ που διανεμήθηκαν και θα διερωτάσαι: «Υπάρχουν αυτές οι ταινίες; Βγήκαν; Πότε; Γιατί;»…

WARCRAFT - 2016

Λοιπόν, το σκηνικό του weekend που μας πέρασε διπλασίασε τις τρέχουσες εισπράξεις (112.134 εισιτήρια στη σούμα), όμως οι «αιμοδότες» ήταν βαρβάτοι και θα μπορούσαμε να δούμε και καλύτερα νούμερα. Σίγουρα, χωρίς την τηλεοπτική πρεμιέρα του Euro θα ήταν ένα πολύ πιο αποτελεσματικό τετραήμερο. Προβλέψιμα, στην κορυφή βρέθηκε η πρώτη κινηματογραφική μεταφορά του «Warcraft», η οποία συσπείρωσε αρκετά τους fans του παιχνιδιού, κυρίως την πρώτη μέρα προβολής τού φιλμ (14.098 εισιτήρια), που ήταν και η καλύτερη από όλες εισπρακτικά. 36.787 εισιτήρια (από 88 οθόνες) και οι θεατές έδειξαν μάλλον ευχαριστημένοι, παρά τις αρνητικότατες κριτικές. Το είδος της fantasy περιπέτειας κλονίζεται λιγότερο από τις πτώσεις που δείχνουν να έχουν τα φιλμ που βασίζονται σε comics, οπότε είμαι περίεργος να δω πόσο γερά μπορεί να κρατηθεί η ταινία του Ντάνκαν Τζόουνς στη δεύτερη εβδομάδα της, δίχως ανταγωνισμό από κάτι σχετικό ή μπλοκμπαστερικό την ερχόμενη Πέμπτη.

The Conjuring 2

Στη δεύτερη θέση βρίσκουμε το «Κάλεσμα 2», με 31.090 εισιτήρια (από 81 οθόνες). Η πρώτη ταινία είχε σκίσει το 2013 (156.779 εισιτήρια), δημιουργώντας ένα παγκόσμιο φαινόμενο και την εύλογη αρχή ενός νέου franchise. Τότε, στα τέλη Σεπτεμβρίου (εποχή που αρμόζει καλύτερα στις ταινίες τρόμου, αφού η κλειστή αίθουσα προσφέρει ιδανικότερες συνθήκες προβολής), η πρώτη μέρα είχε φέρει στα ταμεία 7.507 θεατές, σήμερα έγιναν 10.717, κοινώς κινητοποιήθηκε έντονα το fanbase. Αυτή ήταν και η καλύτερη μέρα για το «Κάλεσμα 2» εισπρακτικά. Το opening weekend τού πρώτου φιλμ είχε φέρει 32.740 εισιτήρια (από 47) οθόνες, άρα το sequel κινήθηκε σε παρόμοιο πλαίσιο. Λογικά, θα κόψει λίγο λιγότερα εισιτήρια από εκείνο. Αλλά άξιζε περισσότερα, αφού ο τρόμος εδώ είναι πιο… διαπεραστικός στην απέναντι πλευρά της οθόνης.

NOW YOU SEE ME 2

Κατώτερο των προσδοκιών το άνοιγμα της «Συμμορίας των Μάγων 2», που την ίδια περίοδο του 2013, με το πρώτο φιλμ της σειράς, είχε καταπλήξει κόβοντας 100.774 εισιτήρια. Γιατί το λέω αυτό; Ένα επιτυχημένο sequel έχει στρωμένο κοινό και «πουλιέται» πιο εύκολα. Τούτο εδώ απευθύνεται σε ένα κάπως πιο adult κοινό, αλλά και σαφώς πιο γενικευμένο, αν το συγκρίνουμε με το target group μιας ταινίας που βασίστηκε σε ένα παιχνίδι ή μιας άλλης που είναι πιο τρομακτική από τον μέσο όρο των φιλμ του είδους. Με άλλα λόγια, οι «Μάγοι» ήταν στην πραγματικότητα το έργο που μπορούσε να συσπειρώσει κάθε είδος κοινού αυτή την εβδομάδα. Και έκοψαν 18.681 εισιτήρια (από 69 οθόνες). Το άνοιγμα του πρώτου φιλμ είχε φτάσει τα 22.592 εισιτήρια (από 40 οθόνες). Αξιοσημείωτο, σε σχέση με τα δύο προηγηθέντα της σημερινής κατάταξης, είναι το ότι η καλύτερη εισπρακτικά μέρα της «Συμμορίας των Μάγων 2» ήταν το Σάββατο (6.733 εισιτήρια) και όχι η Πέμπτη (4.182 εισιτήρια). Αυτό μας δηλώνει ξεκάθαρα πως η ταινία δεν έχει (ή δεν δημιούργησε) φανατικό κοινό που αγωνιούσε να την παρακολουθήσει από την πρώτη κιόλας μέρα και λειτούργησε καλύτερα ως σαββατιάτικη έξοδος διασκέδασης. Οι αντιδράσεις που είδα σε κεντρικό θερινό το Σάββατο με έκαναν να καταλάβω ότι το φιλμ δεν θα έχει καλό word of mouth (όπως δικαίως είχε το πρώτο, το καλοκαίρι του ’13).

LOLO - 2015

Στην τέταρτη θέση, το πρωτοεμφανιζόμενο «Truman» έκοψε 4.823 εισιτήρια (από 9 οθόνες), δηλαδή ήταν… «Η Μοδίστρα» τούτης της εβδομάδας. Θα επιζήσει δεύτερης εβδομάδας ή θα… αντικατασταθεί από τη «Φαμίλια» που ανοίγει αυτή την Πέμπτη; Νομίζω πως έχω πρόχειρη απάντηση, αλλά λέω να κρατήσουμε το σασπένς… Το top 5 συμπληρώνει ακόμη ένα new entry, το «Οιδιπόδειο αλά Γαλλικά» (φωτό), που έκοψε 4.036 εισιτήρια (από 15 οθόνες) και επισημαίνει αυτά που έγραφα και στο editorial της περασμένης Πέμπτης. Η γαλλική κομεντί χάνει έδαφος (αλλά και την εμπιστοσύνη του Έλληνα θεατή) στα θερινά σινεμά. Παραδόξως, η συγκεκριμένη διέφευγε της ρομαντικής πεπατημένης, αλλά… η ζημιά έχει γίνει.

The Nice Guys

Στο #6 βρίσκεται η «Ελιά», τα είπαμε, στο #7 η ταινία των «Angry Birds» μαζεύει κάτι ψίχουλα από τις προβολές του Σαββατοκύριακου (2.763 εισιτήρια, από 42 οθόνες και σύνολο στα 80.712), στο #8 οι «Nice Guys» (φωτό) κόβουν 1.999 εισιτήρια (από 24 οθόνες του «μετόπισθεν», κοινώς κάτι μονές προβολές σε ολίγα θερινά και κάτι multiplex μεμονωμένα, πια, με σύνολο στα 39.016), στο #9 η «Απόκαλιψ» που δεν ήρθε για τους «X-Men» (1.933 εισιτήρια, από 17 οθόνες και σύνολο στα 111.116) και στο #10 έχουμε το μεγάλο σοκ του φετινού καλοκαιριού, μέχρι στιγμής, την «Αλίκη Μέσα από τον Καθρέφτη» με 1.678 εισιτήρια (από 29 οθόνες). Πριν από μερικά χρόνια, αν έλεγες ότι τούτο εδώ το ντισνεϊκό sequel θα μετρούσε σύνολο 30.156 εισιτηρίων, πολλοί στην ελληνική αγορά θα άλλαζαν επάγγελμα…

EL DESCONOCIDO

Από τις πρεμιέρες της περασμένης Πέμπτης, εκτός δεκάδας έκανε ντεμπούτο στο #11 το ισπανόφωνο «Με Απόκρυψη», κόβοντας 1.059 εισιτήρια (από 8 οθόνες). Οι προβολές αυτής της καλογυρισμένης δραματικής περιπέτειας ήταν ολίγον… χύμα (σε κάποια βασικά θερινά έπαιζε μονάχα δεύτερη προβολή, ενώ κεντρικά υποστηρίχτηκε μόνο από ένα σινεμά). Είναι μια παρατήρηση που έκανα και στην ανάλυση της προηγούμενης Δευτέρας. Τα καλά «μαγαζιά» είναι σοβαρός παράγοντας για τον αριθμό εισιτηρίων που κόβει ένα φιλμ το καλοκαίρι. Μερικά θερινά γεμίζουν με οτιδήποτε, ασχέτως τίτλου. Σε άλλα, θα σε οδηγήσει το έργο.

Την ερχόμενη Πέμπτη, το «Florence: Φάλτσο Σοπράνο» του Στίβεν Φρίαρς έρχεται με φόρα καραμπινάτης επιτυχίας, η οποία βασίζεται έντονα στην πρωταγωνίστρια Μέριλ Στριπ. Οι κυρίες που θα έχουν πήξει από το ποδόσφαιρο στο σπίτι, θα κάνουν τη… μεγάλη απόδραση;