FreeCinema

Follow us
07.1115:00

Ελληνικό box-office: Ο «Thor» βάρεσε αλλά δεν διέλυσε.


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, το νέο sequel του «Thor» ήταν το προβλέψιμο #1, όμως εκείνοι που έκλεψαν την παράσταση ήταν οι Έλληνες. Με καλά ή και χείριστα αποτελέσματα…

Από τα 135.117 εισιτήρια της αντίστοιχου τετραημέρου πέρσι, ανεβήκαμε στα 170.987 φέτος. Υπερ-ηρωική άνοδος όχι, αλλά υπάρχουν αρκετά πράγματα που θα έπρεπε να μας χαροποιούν τούτη την εβδομάδα. Προφανώς και θα βρίσκαμε το «Thor: Ragnarok» στην κορυφή του box-office. Τα sequel αυτής της σειράς ταινιών της Marvel δεν έχουν λάμψει ακριβώς στην Ελλάδα, αλλά το συγκεκριμένο φιλμ κατάφερε μια κάποια βελτίωση (+9% από το πρώτο του 2011 και +17% από το δεύτερο του 2013). Το πιο πρόσφατο, λοιπόν, είχε ανοίξει με 51.418 εισιτήρια (από 97 οθόνες) στα τέλη Νοεμβρίου του ’13, ενώ το περασμένο τετραήμερο είχαμε 60.036 εισιτήρια (από 133 οθόνες). Το core των κομιξάδων χύμηξε από την πρώτη κιόλας μέρα (15.029 εισιτήρια), με το Σάββατο να αυξάνει μονάχα στα 20.006! Εντυπωσιακή η ισορροπία του συνόλου μεταξύ Αθήνας (30.129 εισιτήρια) και υπόλοιπης Ελλάδας. Οι 3D προβολές έπιασαν 6.927 εισιτήρια (από 29 οθόνες), ενώ καλύτερα κινήθηκαν οι προβολές των (5) αιθουσών ATMOS (5.722). Παραδοσιακά, η μοίρα των ταινιών του genre είναι να υποχωρούν σε εισιτήρια με ραγδαίο ρυθμό και το «Ragnarok» δεν φαίνεται να είναι η εξαίρεση. Επίσης, τα… ψωμιά του είναι λίγα, καθώς πλησιάζει και η έφοδος της «Justice League», του πιο ομαδικού (μέχρι σήμερα) πατιρντί των comic heroes της DC.

Πολύ ευχάριστα τα νέα για «Το Τελευταίο Σημείωμα» του Παντελή Βούλγαρη, το οποίο είχε (αναμενόμενα) μικρή πτώση (γύρω στο 23%), για να κόψει 35.162 εισιτήρια (από 96 οθόνες). Θα το ξαναπώ: εάν διατηρηθεί ο αριθμός των κινηματογράφων που προβάλλουν το φιλμ σε καλά ποσοστά για το υπόλοιπο του Νοεμβρίου (έστω), θα αντέξει και σε προσέλευση. Στη δεύτερη εβδομάδα του, πάντως, έχασε 30. Τα 20.040 εισιτήρια προήλθαν από την Αθήνα, ενώ η ταινία δείχνει την ισχύ της στο weekend (λογικότατο, ως πιο adult επιλογή): πανελλαδική προσέλευση Σαββάτου στα 13.172 και Κυριακής στα 10.476. Το σύνολο των πρώτων έντεκα ημερών βρίσκεται στα 107.726 εισιτήρια. Μεγάλο στοίχημα η πορεία του από εδώ και στο εξής, με τις επερχόμενες γιορτές αλλά και μια πληθώρα ελληνικών παραγωγών να βάζουν πολλές «τρικλοποδιές».

Στο #3 βρίσκουμε το «Ninjago», από το animated franchise των παιδικών (σχετικό ενίοτε αυτό…) ταινιών με LEGO, με 11.399 εισιτήρια (από 93 οθόνες). Πτώση (-39%) σχετικά υψηλή. 5.195 το Σάββατο και 5.158 την Κυριακή, στα εθιμοτυπικά μιας παιδικής ταινίας, με το μέχρι στιγμής σύνολο να βρίσκεται στα 32.477 εισιτήρια. Στο #4 συναντάμε το χειρότερο άνοιγμα mainstream (εμπορικών προδιαγραφών) ταινίας του Νίκου Περάκη, του «Success Story» (φωτό), τίτλου που πλέον καταντά άσχημα αυτοσαρκαστικός. Μόλις 10.955 εισιτήρια (από 62 οθόνες) είναι πραγματική ήττα. Τα 3.960 εισιτήρια του Σαββάτου ήταν το peak του τετραημέρου της. Τι σχόλιο να προσθέσω εδώ; Υπάρχει παραγωγή πίσω από τέτοια φιλμ; Από την έγκριση του σεναρίου μέχρι εκείνη του τελικού μοντάζ, εννοώ. Δεν υπάρχουν πιθανά στάδια διάσωσης μιας τέτοιας (επερχόμενης) τραγωδίας; Δεν γίνονται test screenings (όχι με φίλους, έλεος!); Δεν έβλεπε κανείς ότι η ταινία δεν ήταν κωμωδία (ή διόλου αστεία); Από τα «δύο αστεράκια» περίμεναν να δουν άσπρη μέρα;

Στο #5 συναντάμε το μεγάλο hit του περασμένου τετραημέρου, προφανώς αναλογικά. Ο «Θάνατος του Ιερού Ελαφιού» (φωτό) του Γιώργου Λάνθιμου ακολούθησε το «pattern» της εξόδου του «Αστακού» (ακόμη και ημερομηνιακά) και το κοινό ανταποκρίθηκε με παρόμοιο τρόπο, μετατρέποντας το φιλμ σε talk of the town. Στα τέλη Οκτωβρίου του 2015, η προηγούμενη ταινία του Λάνθιμου είχε ξεκινήσει με 11.005 εισιτήρια (από 8 οθόνες), ενώ το «Ελάφι» έκανε ποδαρικό στο box-office με 9.139 εισιτήρια (από 7 οθόνες). Από αυτά, μια αίθουσα της Θεσσαλονίκης είχε μερίδιο συμμετοχής 981 εισιτηρίων, με την Αθήνα να απολαμβάνει τα υπόλοιπα. Η Πέμπτη είχε ξεκινήσει με 1.409 εισιτήρια, ενώ το Σάββατο κορυφώθηκε η ζήτηση, στα 3.518. Η καριέρα της ταινίας θα εξαρτηθεί από το word of mouth, το οποίο ίσως είναι περισσότερο διχαστικό από την αποδοχή την οποία είχε γνωρίσει ο «Αστακός» (πολύ πιο προσιτό το θέμα εκεί). Και μια… ανατριχιαστική παρατήρηση: προσέξτε τη σύγκριση των αριθμών του Σαββάτου, μεταξύ Περάκη και Λάνθιμου. Η πρώτη ταινία δεν αφορά και κόβει 3.960 εισιτήρια σε 62 οθόνες, ενώ η δεύτερη αποστομώνει!

Στο #6 έκανε την παρθενική του εμφάνιση το animated «Νάνος στο Σπίτι», κόβοντας 8.341 εισιτήρια (από 66 οθόνες). Κλασική η αντιμετώπιση των θεατών / γονέων, όταν το φιλμ δεν αποτελεί παραγωγή μεγάλου αμερικανικού studio (αυτά ξέρουν, αυτά εμπιστεύονται) σε τούτο το genre. Στο #7 υποχώρησε ηχηρά (-55%) το «Suburbicon», που μάλλον δεν έπεισε το κοινό για τις προθέσεις του. 5.862 εισιτήρια (από 33 οθόνες) και απογοητευτικό σύνολο στα 24.045. Ο «Χιονάνθρωπος», παρά την ισχυρή πτώση (-61%), εξακολουθεί να μαζεύει κάτι ψίχουλα, ακόμη και μετά από το τόσο αρνητικό word of mouth. 4.679 εισιτήρια (από 17 οθόνες). Κανονικό σουξέ, όμως, με σύνολο στα 155.872 εισιτήρια. Στο #9 συναντάμε τον… βετεράνο του top 10 γι’ αυτή τη σεζόν, το δεύτερο sequel του «Απαισιότατου» Γκρου (φωτό), με 4.200 εισιτήρια (από 35 οθόνες). Οδεύει κανονικότατα προς την τρακοσάρα (στα 295.382 το σύνολο, πλέον). Τη δεκάδα συμπληρώνει (με λογική για το είδος πτώση, τύπου -45%) το νεανικό θρίλερ τρόμου «Γενέθλια Θανάτου», με 3.847 εισιτήρια (από 14 οθόνες). Πολύ μέτρια τα 15.964 που έχει κόψει μέχρι στιγμή.

Αφήνω για το τέλος μια ολίγον λυπηρή παρατήρηση, καθώς από το σύνολο του ελληνικού box-office απουσιάζουν εντελώς αυτή την εβδομάδα τα εισιτήρια ενός (επιπλέον) ανεξάρτητου γραφείου διανομής, το οποίο δεν μας είχε συνηθίσει σε παρόμοια στάση, εδώ και χρόνια. Ελπίζω να είναι σύμπτωση ή κάτι το προσωρινό, γιατί το τοπίο των μικρών εταιρειών γίνεται έτσι ιδιαίτερα θολό και αν συνεχιστεί και από άλλους αυτή η κατάσταση, η όλη κινηματογραφική αγορά θα περάσει σε ένα «φαντασιακό» πλαίσιο μπάχαλου, στο οποίο ο καθένας θα λέει ό,τι θέλει και η απαξίωση του επαγγελματικού κλάδου θα είναι αναπόφευκτη.