FreeCinema

Follow us
29.0121:00

Ελληνικό box-office: Εδώ είναι 2018, δεν είναι παίξε γέλασε…


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, η πλειοψηφία του κοινού ακολούθησε το (άντε πάλι) νοσταλγικό «ταξίδι» μιας ελληνικής παραγωγής, αλλά το «1968» δεν έφερε κανένα κύπελλο στα σινεμά…

Στο πλαίσιο ενός ντοκιμαντέρ (ελαφρώς αποσιωπημένο αυτό από το marketing, για ευνόητους λόγους…) που συνοδευόταν από κάποια στοιχεία μυθοπλασίας, το «1968» ξεκίνησε εξαίσια. Επειδή, όμως, πουλήθηκε ως μια νοσταλγική ταινία περιόδου με την υπογραφή του Τάσου Μπουλμέτη, το ποδαρικό των 33.033 εισιτηρίων (από 83 οθόνες) θα το χαρακτήριζα μάλλον χλιαρό. Το 2016, στα μέσα Γενάρη, ο «Νοτιάς» του ιδίου σκηνοθέτη είχε ανοίξει με 41.886 εισιτήρια (από 92 οθόνες). Εκείνο αφορούσε ευρύτερη μερίδα θεατών, τούτο εδώ πολύ λιγότερους (ένας αγώνας μπάσκετ της ΑΕΚ;). Το πόσο θα αντέξει είναι το ερώτημα. Ο «Νοτιάς» συνέχισε με πτώση 36% το δεύτερο τετραήμερο. Αν το «1968» πέσει κάτω από αυτό το νούμερο, τότε μιλάμε για καριέρα που θα προσεγγίσει τα 100.000 εισιτήρια. Οριακά. Ας δούμε αναλυτικά τι συνέβη το περασμένο τετραήμερο. Το φιλμ ξεκίνησε χαλαρά την Πέμπτη (5.123), παρέμεινε σε ίδια επίπεδα την Παρασκευή (5.558), «φόρτωσε» το Σάββατο (11.514) και κρατήθηκε πολύ καλά την Κυριακή (10.838). Όπως είχα παρατηρήσει και με το άνοιγμα του «Νοτιά», η Αθήνα στήριξε ουσιαστικά το έργο (21.419 εισιτήρια, από 36 οθόνες). Γενικά, μήπως έχει αρχίσει να κουράζει λίγο όλο αυτό με την ελληνική «νοσταλγία»;

Στο #2, με πραγματικά εντυπωσιακό κράτημα (μόλις -13%!), το «Η Πιο Σκοτεινή Ώρα» (φωτό) απέδειξε πως μια άψογη ταινία για το ενήλικο κοινό μπορεί να σταθεί στην αγορά, διαμορφώνοντας και ένα καλύτερο ποιοτικό αισθητήριο, διάβολε! 22.433 εισιτήρια (από 54 οθόνες), με το Σάββατο (9.045) να επικρατεί, φυσικά. Συντριπτικό το ποσοστό της Αθήνας (15.955 εισιτήρια, από 27 οθόνες), κάτι που δεν θα έπρεπε να μας χαροποιεί καθόλου για το τι παρακολουθεί στο σινεμά η υπόλοιπη Ελλάδα. 61.940 το (πάρα πολύ καλό) σύνολο μετά από έντεκα μέρες προβολής. Στο #3 έκανε ντεμπούτο το τελευταίο μέρος του φιλμικού franchise «Maze Runner», με 21.757 εισιτήρια (από 68 οθόνες). Τον Σεπτέμβρη του 2015, το προηγούμενο μέρος της σειράς είχε ανοίξει με 31.132 εισιτήρια (από 75 οθόνες), ανεβάζοντας αρκετά τον πήχη εν συγκρίσει προς το πρώτο φιλμ (19.641 εισιτήρια, από 36 οθόνες). Εδώ το ενδιαφέρον έπεσε αρκετά, με την ταινία να ξεχωρίζει κάπως το Σάββατο (8.827). Μοιρασμένα τα πράγματα σε Αθήνα (10.429 εισιτήρια, από 26 οθόνες) και υπόλοιπα Ελλάδας (11.328, αλλά από 42 οθόνες). Η πιτσιρικαρία δεν θα έχει νέα αντιπρόταση από Πέμπτη, άρα ίσως κρατηθεί ικανοποιητικά.

Στο #4 έπεσε αρκετά έντονα (-46%) το «The Post» του Στίβεν Σπίλμπεργκ, κόβοντας 16.283 εισιτήρια (από 55 οθόνες). Ήταν η τρίτη εβδομάδα προβολής του και ο ανταγωνισμός από ταινίες ενηλίκων σκληρός. Πολύ καλό το συγκεντρωτικό μέχρι στιγμής, στα 128.449 εισιτήρια. Μάλλον απογοητευτικό το άπλωμα του «Οι Τρεις Πινακίδες Έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι» (φωτό), από 2 αθηναϊκές οθόνες σε 25 ολόκληρης της χώρας. 16.195 εισιτήρια, εκ των οποίων τα 13.617 κόπηκαν στην Αθήνα (20 οθόνες)! Καλύτερη μέρα το Σάββατο, με 6.622 εισιτήρια. Παρά τον οσκαρικό ντόρο και τις (υπερβολικά) θετικές κριτικές, φαίνεται πως το έργο δεν «επικοινωνεί» τόσο καλά με το ελληνικό κοινό. Σύνολο στα 24.022 εισιτήρια.

Στο #6, ο «Φερδινάνδος» (9.262 εισιτήρια, από 75 οθόνες, με σύνολο στα 125.120) βαστάει τα σκήπτρα για το είδος του παιδικού animation με ελάχιστη πτώση (-9%), στο #7 «Η Ληστεία του Αιώνα» (φωτό) είχε αναπάντεχα γερό κράτημα (-26%), κόβοντας 9.115 εισιτήρια (από 28 οθόνες), με το σύνολο να βρίσκεται στα 30.635, στο #8 το θρίλερ «Ο Επιβάτης» είχε σοβαρότατες απώλειες (-48%) με 8.548 εισιτήρια (από 25 οθόνες – έπεσε σφαγή εδώ από τις 46 της προηγούμενης εβδομάδας) και σύνολο στα 76.409 (πλάκα-πλάκα, ουδείς κατάλαβε πότε έφτασε ώς εδώ). Η δεκάδα ολοκληρώνεται με το «Coco» της Pixar (7.225 εισιτήρια, από 65 οθόνες, με σύνολο στα 116.076) που διατηρήθηκε στα ίδια νούμερα (-3%) και το «Jumanji» (6.949 εισιτήρια, από 38 οθόνες, με σύνολο στα 63.686) το οποίο υποχώρησε δραματικά (-51%).

Συνολικά, η αγορά κινήθηκε στο περσινό πλαίσιο εισιτηρίων (171.410 το 2017, 175.813 σήμερα), με τα οσκαρικά φιλμ να την παλεύουν για να διατηρήσουν υψηλό το επίπεδο των κινηματογραφικών επιλογών του κοινού απέναντι στο καθιερωμένο πρόβλημα τούτης της περιόδου, την «πειρατεία» μέσω των αντίστοιχων screeners. Να προσθέσω ότι το «The Bachelor βρέθηκε στο #11 με 5.026 εισιτήρια (από 18 οθόνες), σημειώνοντας έντονη πτώση (-57%) στην πέμπτη εβδομάδα προβολής του. Έχει φτάσει τα 226.161 και αυτή την εβδομάδα αναμένεται να ξεπεράσει τον «Καζαντζάκη» (232.551)! Σουρεαλισμός. Στο #12 έκανε ντεμπούτο το οσκαρικό «Εγώ, η Τόνια» (φωτό), με 2.540 εισιτήρια (από 8 οθόνες), επιβεβαιώνοντας τη δυσκολία του ελληνικού κοινού να πειστεί και να παρακολουθήσει «αθλητική» (έστω και πλαγίως) ταινία. Από το #16, το επίσης πρωτοεμφανιζόμενο «The Disaster Artist», αναλογικά, τα πήγε λίγο καλύτερα (1.840 εισιτήρια, από 5 οθόνες), χωρίς να καταφέρνει όμως να τραβήξει το ενδιαφέρον του mainstream κοινού της κωμωδίας, που μάλλον το αντιλήφθηκε ως «παραξενιά». Τέλος το «Tom of Finland» δεν έπεισε ούτε το gay κοινό, κόβοντας 256 εισιτήρια σε μία αθηναϊκή αίθουσα.

Μόλις τέσσερις (από έξι που είχαν προγραμματιστεί αρχικά) οι πρεμιέρες αυτής της Πέμπτης, με την «Αόρατη Κλωστή» του Πολ Τόμας Άντερσον, τις έξι υποψηφιότητες στα Όσκαρ και τον ερχομό του Ντάνιελ Ντέι-Λιούις στην Αθήνα για την πρεμιέρα του φιλμ να εγγυώνται μεγάλες ουρές στα κινηματογραφικά ταμεία.