FreeCinema

Follow us
13.0314:30

Ελληνικό box-office: Αρχίσανε τα… «μπουγαδόνερα»!


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, το «Κόκκινο Σπουργίτι» παρέμεινε στην κορυφή διότι… με εννέα νέες ταινίες ο κόσμος δεν είχε που να πάει!

Η πλήρης ανικανότητα της διανομής (και του «προγραμματισμού» που υποτίθεται ότι κάνει) σε όλο της το μεγαλείο. Με εννέα κινηματογραφικές πρεμιέρες, και τα ταμεία χάνουν 35.591 εισιτήρια από το προηγούμενο τετραήμερο, μετρώντας 106.515 στο σύνολο. Πρόκειται για το χειρότερο νούμερο που είχαμε να δούμε στην αγορά από τα τέλη του περσινού Αυγούστου μέχρι σήμερα. Η «Λάρα Κροφτ» θα επιχειρήσει να διασώσει κάπως το ελληνικό box-office από την ερχόμενη Πέμπτη, όμως το «pattern» δεν πρόκειται να αλλάξει, μέχρι να καλοκαιριάσει, αφού από μεθαύριο το κοινό θα βρεθεί και πάλι αντιμέτωπο με… εννέα πρεμιέρες! Είναι η γνωστή περίοδος που εγώ αποκαλώ «άδειασμα ραφιών». Τα «υπόλοιπα» της χειμερινής σεζόν, που δεν θα είχαν ιδιαίτερες ελπίδες στα θερινά, θα τσουβαλιάζονται για να… βγει η «υποχρέωση» και να πάρουν (άλλο πράμα θα ήθελα να γράψω, αλλά… ας πάει στο καλό) τον (άμεσο) δρόμο τους για την πρώτη τηλεοπτική μετάδοση (διότι υπάρχουν ήδη και κάμποσα συμβόλαια με ημερομηνίες…). Όταν ολοκληρωθεί το «άδειασμα», η καλοκαιρινή περίοδος θα μας χαρίσει άλλες μνημειώδεις επιτυχίες (σαρκασμός), μέσω του γνωστού αγώνα δρόμου ώστε να βρεθεί το «super hit» των 40.000 εισιτηρίων (και βάλε) ή το ένα και μοναδικό «χαμένο δισκοπότηρο» που θα αγγίξει τα 80.000 – 100.000 εισιτήρια. Εκεί, κλασικά, χαμένος είναι πάντα ο θερινός κινηματογράφος, ο οποίος δεν θα έχει να εισπράττει από τα τηλεοπτικά δικαιώματα. Και θα παίζει και «κατεβασμένη» δευτεράντζα (ισπαν…όφωνη, γαλλική ή ιταλική, πρωτίστως) που θα εξολόθρευες δίχως δεύτερη σκέψη με το remote control στο χέρι…

Με συνοπτικές διαδικασίες, το «Κόκκινο Σπουργίτι» παρέμεινε στην κορυφή, κόβοντας (μονάχα) 23.434 εισιτήρια (από 84 οθόνες). Για τη θέση όπου βρίσκεται το νούμερο είναι πολύ μικρό, φυσικά (μόλις το 22% της αγοράς). Η πτώση του (-45%), από την άλλη, ήταν αρκετά υψηλή. Η «επιτυχία» βασίστηκε κυρίως στο Σάββατο (8.936 εισιτήρια πανελλαδικά), ενώ από το σύνολο το μεγαλύτερο ποσοστό προσέλευσης ανήκει στο αθηναϊκό κοινό (13.324). Για τις πρώτες έντεκα μέρες προβολής του, το φιλμ έχει συγκεντρώσει ένα αξιοπρεπέστατο νούμερο της τάξης των 94.495 εισιτηρίων, το οποίο θα δεχθεί βαρύτατο πλήγμα από την επερχόμενη «Λάρα Κροφτ». Στο #2 σκαρφάλωσε το Όσκαρ καλύτερης ταινίας, «Η Μορφή του Νερού», κόβοντας… ακριβώς τα ίδια εισιτήρια (10.138) με το προηγούμενο τετραήμερο, ανεβάζοντας ελάχιστα τις οθόνες του (από 61 στις 66). 4.519 έκοψε το Σάββατο… «που βγαίνει ο κόσμος έξω», άρα φαίνεται πως μεγάλη μερίδα τού mainstream κοινού εξακολουθεί να το σνομπάρει (ή το βλέπει κι από το σπίτι, μωρέ…). Έχει φτάσει τα 88.369 εισιτήρια σε σύνολο, θα περάσει την κατοστάρα με άνεση, αλλά δεν θα ανεβάσει τον πήχη υψηλότερα. Πίστευα περισσότερο στο ενδιαφέρον του κόσμου για το remake του «Death Wish» (φωτό), αλλά το ντεμπούτο στο #3 δείχνει πως το φιλμ αντιμετωπίστηκε σαν «μπιμουβιά» δράσης με θέμα (αυτοδικία) πολυφορεμένο προσφάτως, το οποίο εδώ δεν είχε κανένα καλλιτεχνικό «άλλοθι». Μόλις 9.237 εισιτήρια (από 52 οθόνες), με το Σάββατο να ξεχωρίζει (τρόπος του λέγειν) στα 3.261. Ελαφρώς σκοτεινό το μέλλον του.

Στο #4, το animated «Tad: Το Μυστικό του Βασιλιά Μίδα» αρχίζει να δείχνει σημάδια κόπωσης (-41%), κόβοντας 8.667 εισιτήρια (από 87 οθόνες). Υπήρξαν, βέβαια, ακόμη δύο παιδικά που έκαναν πρεμιέρα την περασμένη Πέμπτη, όμως δεν θα τα συναντήσουμε στο top 10. Τόσο καλά… Και πάλι παρατηρούμε ένα πιο δυνατό Σάββατο (3.944) με τούτον τον τίτλο! Στα 43.240 το (υγιές) σύνολο. Στο #5 κάνει την έκπληξη πρωτοεμφανιζόμενος «Ο Θάνατος του Στάλιν» (φωτό), που σε σχετικά μετρημένο δίκτυο διανομής (20 οθόνες) έκοψε 7.184 εισιτήρια. Σημαντική παρατήρηση: το έργο δεν παιζόταν στα Village Cinemas, τα οποία φέρνουν και τον σημαντικότερο αριθμό εισιτηρίων στην αγορά. Γενικά, δεν ήταν ένας τίτλος που έκανε αισθητή παρουσία σε multiplex. Επίσης, η συντριπτική πλειοψηφία αφορά το αθηναϊκό κοινό (6.233 θεατές). Προφανώς, υπάρχει κάποιο word of mouth εδώ. Είμαι περίεργος να δω αν θα κρατήσει, αφού στο ερχόμενο επταήμερο δεν εμφανίζεται ανταγωνισμός από το είδος της κωμωδίας για adult… κινηματογραφόφιλους.

Στο #6, ο «Black Panther» μαζεύει τα ρέστα του (-50%), με 6.810 εισιτήρια (από 37 οθόνες). Είναι πολύ ικανοποιητικά (για το αρκετά ρατσιστικό κοινό της χώρας) τα 138.229 που έχει κόψει μέχρι τώρα. Στο #7, οι «Τρεις Πινακίδες Έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι» αντέχουν ακόμη (-16% μόλις!) με την ενίσχυση των δύο Όσκαρ ερμηνείας. 5.389 εισιτήρια (από 34 οθόνες) και επιτυχημένο το σύνολο στα 96.701 (αυτή την εβδομάδα θα περάσει το «φράγμα» της κατοστάρας). Το «Μαζί ή Τίποτα» έκοψε ακόμη 4.368 εισιτήρια (από 18 οθόνες). Κρατήθηκε στα σινεμά, αλλά όχι και σε ποσοστό προσέλευσης σε σχέση με το προηγούμενο τετραήμερο, χάνοντας ένα δυνατό 48%. Έχει φτάσει τα 34.608. Το τρίτο και τελευταίο ντεμπούτο (από τα εννέα…) που βρίσκουμε στην πρώτη δεκάδα είναι το αστυνομικό θρίλερ «Το Παιχνίδι του Δολοφόνου» (φωτό), το οποίο έκοψε 3.517 εισιτήρια (από 15 οθόνες) και… βγήκε για να βγει (πριν σκάσει στα κανάλια). Τέλος, το «Lady Bird» δίχως οσκαρικό momentum (βλέπε -56%) πρόσθεσε 2.528 εισιτήρια (από 27 οθόνες) στα 10.113 που έχει σαν προσωρινό σύνολο.

Έβριζα ήδη στο Facebook αυτές τις μέρες για το άνοιγμα του ελληνικού ντεμπούτου του Δημήτρη Τσιλιφώνη «Do It Yourself» (φωτό), εξαιτίας των πρώτων δειγμάτων εισιτηρίων από την Πέμπτη (48). Θεώρησα πως ήταν ένα ωραιότατο δείγμα δουλειάς και ταινίας είδους μαζί, στο πλαίσιο της ντόπιας παραγωγής, πέρσι το είχα δει για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, σε γεμάτη αίθουσα, με νεανικό (κυρίως) κοινό που έδειχνε να γουστάρει. Το περασμένο Σάββατο, σε μία αίθουσα της ίδια πόλης, το φιλμ έκοψε… μηδέν εισιτήρια! Το γραφείο διανομής του επιχείρησε ένα είδος «platform release» και το άνοιξε σε δύο οθόνες, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Συνολικά, έκοψε 201 εισιτήρια. Είναι τεράστια ξεφτίλα αυτό το νούμερο, πρώτα για την ελληνική κινηματογραφία που δεν στηρίζει το ίδιο της το σινάφι… αν δεν ανήκει ο σκηνοθέτης σε ένα κάποιο «παρεάκι» (από τα μετρημένα στα δάχτυλα του ενός χεριού, μάλλον…), δεύτερον για το κοινό που αντί να δει μια φρέσκια απόπειρα σε genre θα τρώει για πάντα τα σκατά της κάθε «Σμύρνης» και της κάθε κωμικής μπαλαφάρας του «αυτόματου πιλότου» (γιατί αυτά του αξίζουν), και τρίτον για την ίδια την κριτική που ενώ στήριξε θετικά (ως επί το πλείστον) το έργο, δεν εισακούστηκε από τον κόσμο (συνεχίστε να σκάβετε τον λάκκο που ανοίξατε μόνοι σας με τα «αστεράκια»). Προβληματισμός σε κάθε επίπεδο. Και μιλάμε για νορμάλ ταινία, όχι «weird» χωρίς φινάλε κι ό,τι κατάλαβες, είναι «δημιουργού» κι έχει πάει και σε φεστιβάλ όξω, ποιος είσαι εσύ που θα το κρίνεις! Στο ίδιο πλαίσιο, το «Αγκάθι» του Γαβριήλ Τζάφκα (που δεν μας άρεσε) έκοψε 156 εισιτήρια σε μια αθηναϊκή αίθουσα. Όταν θα έχετε βραβεύσει τους φίλους σας στην επερχόμενη τελετή της Ελληνικής Ακαδημίας και θα τα πίνετε στα σκαλοπάτια της Στέγης, μην ξεχάσετε να γκρινιάξετε για τις επιχορηγήσεις του ΕΚΚ και τα λεφτάκια από την ΕΡΤ…