FreeCinema

Follow us
25.0118:30

Ελληνικό box-office: Την (ξ)έσκισε την αρκούδα ο Λίο!


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, τα ταμεία πρόσθεσαν το εικόνισμα του Λεονάρντο ΝτιΚάπριο κάτω από εκείνα του Τζέιμς Μποντ, του Χαν Σόλο και του Χριστόφορου Παπακαλιάτη…

Ο Λεονάρντο ΝτιΚάπριο σημαίνει δύναμη στα ελληνικά κινηματογραφικά ταμεία! Τα ανοίγματα των ταινιών του σπάνια πέφτουν κάτω από τα 30.000 εισιτήρια, ενώ έχουν υπάρξει και περιπτώσεις που έχουν ξεπεράσει τα 80.000 εισιτήρια. Από την άλλη, τα φιλμ του Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου, στην καλύτερη περίπτωση (μια και μοναδική εξαιτίας… Μπραντ Πιτ, εδώ που τα λέμε), πλησιάζουν τα 30.000 εισιτήρια, με πιο συνηθισμένη υποδοχή τον μέσο όρο αυτού του αριθμού…

Πάντως, αξίζει να αναφερθεί ότι τα ελληνικά «blockbusters» των openings του ΝτιΚάπριο δεν αρκούνταν αποκλειστικά και μόνο στο όνομα του star – πρωταγωνιστή. Το μεγαλύτερο από αυτά, το «Shutter Island» (2010), έφερε και τη σκηνοθετική υπογραφή του Μάρτιν Σκορσέζε, κόβοντας 91.930 εισιτήρια. Το δεύτερο στη σειρά ήταν το «Inception» (2010), τυπική περίπτωση event movie και υπερθεάματος που σκηνοθέτησε ο Κρίστοφερ Νόλαν και άνοιξε με 85.046 εισιτήρια. Από χθες, η τρίτη θέση (που κατείχε το οσκαρικό «The Departed» του Σκορσέζε από το 2006 με 83.918 εισιτήρια) ανήκει στην «Επιστροφή».

The Revenant - 2015

Το φιλμ του Ινιάριτου χτύπησε κορυφή με… σοκαριστική άνεση, εκπλήσσοντας την αγορά (ειδικά με τα 29.443 εισιτήρια του Σαββάτου!). 84.298 εισιτήρια (από 95 οθόνες) στο πρώτο τετραήμερο, δηλαδή το 44% της συνολικής κίνησης στα ντόπια ταμεία. Την (ξ)έσκισε την αρκούδα, λέμε! Τι λειτούργησε υπέρ του φιλμ, πέραν του ονόματος ΝτιΚάπριο: οι 12 υποψηφιότητες για Όσκαρ και οι επαινετικές κριτικές που έκαναν το κοινό να προσπεράσει κάθε πιθανή αμφιβολία και να τρέξει προς τις αίθουσες για να παρακολουθήσει «κάτι» μεγάλο. Μερίδα αυτών (θα το καταλάβουμε καλύτερα την ερχόμενη Δευτέρα…) δεν ικανοποιήθηκε τόσο ώστε το word of mouth να είναι αποκλειστικά θετικό (φάνηκε και στα social αλλά και από σχόλια σε πολλά sites). Αξίζει, επίσης, να αναφερθεί ότι η «Επιστροφή» είναι μια από τις περισσότερο «πειρατεμένες» ταινίες των τελευταίων μηνών, το οποίο σημαίνει ότι το παράνομο downloading δεν επηρεάζει τόσο δραστικά την εισπρακτική απήχηση ενός φιλμ, ειδικά στις περιπτώσεις εκείνες που το τελευταίο απευθύνεται σε ένα πραγματικά διευρυμένο κοινό (και ηλικιακά αλλά και σε φύλο). Εάν το δεύτερο weekend της ταινίας δεν έχει τη συνηθισμένη πτώση (που θα πλησιάζει το 50% του opening), τότε έχουμε να κάνουμε με περίπτωση «must see» με διάρκεια ζωής στις αίθουσες.

NotiasENAS ALLOS KOSMOS (8)

Στο #2 έπεσε (περισσότερο απ’ όσο περίμενε η αγορά) ο «Νοτιάς» του Τάσου Μπουλμέτη. 26.908 εισιτήρια (από 90 οθόνες), μερίδιο 13% του συνόλου του weekend, πτώση -36% σε σχέση με το άνοιγμα και σύνολο στα 87.880 εισιτήρια. Εμφανές το ότι η ταινία θα υποχωρήσει… βιαίως, με στόχο που θα προσεγγίσει τα 200.000 εισιτήρια. Επισημαίνεται η – αναλογικά – ελαφρώς μικρότερη πτώση στα εισιτήρια της επαρχίας (αυτή η Παρασκευή κινήθηκε καλύτερα από την πρώτη, για παράδειγμα!), όπου η κατάσταση ήταν μάλλον δραματική στο πρώτο τετραήμερο. Από το #3, το «Ένας Άλλος Κόσμος» εξακολουθεί να κόβει… ηρωικά εισιτήρια, αφού βρίσκεται στην έκτη του εβδομάδα προβολής. 20.740 (από 66 οθόνες), μερίδιο 11% του συνόλου του weekend, πτώση -39% σε σχέση με το προηγούμενο weekend και σύνολο στα 588.756 εισιτήρια. Θα έχει ξεπεράσει τα 600.000 εισιτήρια μέχρι την Τετάρτη, είναι η πρώτη εισπρακτική επιτυχία της σεζόν, δύσκολα θα βρει αντίπαλο και το συμπέρασμα είναι μονάχα ένα: η ταινία έφτασε μέχρι εδώ γιατί άρεσε. Απλά. Φαντάσου να είχε πάρει και καλύτερες κριτικές, δηλαδή…

Συμπληρωματικά στοιχεία, σε σχέση με τις προηγούμενες ταινίες του Μπουλμέτη και του Χριστόφορου Παπακαλιάτη, που δείχνουν κάποιες τάσεις και για τα τωρινά τους φιλμ. Η «Πολίτικη Κουζίνα» είχε κόψει 148.965 εισιτήρια στο αντίστοιχο δεύτερο weekend της (τριήμερο τότε, παρακαλώ!), δηλαδή περισσότερα και από το άνοιγμά της (το λένε «word of mouth» στην αλλοδαπή), ενώ το «Αν…» στο αντίστοιχο έκτο weekend του είχε κόψει 23.547 εισιτήρια (αμέσως μετά την αλλαγή του χρόνου, το 2013). Τα νούμερα του «Νοτιά» προκαλούν ένα… άλλου τύπου ρίγος, ενώ τα νούμερα του «Κόσμου» εμφανίζουν, πια, μια λογική κόπωση.

The Big Short

Στο #4 συναντάμε το ντεμπούτο του animated «Κοκορόκι: Ο Ήρωας της Φάρμας» με 8.646 εισιτήρια (από 72 οθόνες). Είναι πολύ καλύτερο το άνοιγμα από άλλες ανεξάρτητες παραγωγές του είδους που εμφανίστηκαν μέσα στους τελευταίους μήνες («Τοσοδούλικα» με 3.946 ή το «Μιούν» με 5.940 εισιτήρια), αλλά σίγουρα κατώτερο από στουντιακά μεγαθήρια που τυγχάνουν ανάλογης προώθησης ή υποστήριξης franchise ονομάτων. Στο #5, το «Μεγάλο Σορτάρισμα» (φωτό) έπεσε αρκετά (-45%) στο τρίτο του τετραήμερο, όμως η είδηση της βράβευσης ως της καλύτερης ταινίας της χρονιάς από το Σωματείο Παραγωγών της Αμερικής σημαίνει ότι το φιλμ είναι πλέον το φαβορί για το μεγάλο Όσκαρ του 2016, άρα δεν πρόκειται να μας αφήσει από το top 10 σύντομα. 8.354 εισιτήρια (από 27 οθόνες) η νέα σούμα, με σύνολο στα 58.727.

Star Wars Episode VII - The Force Awakens 4

Με λίγο γρηγορότερους ρυθμούς πτώσης, πια, το «Η Δύναμη Ξυπνάει» (φωτό) χάνει ακόμη 56% από τα νούμερα που έκοψε στο περασμένο τετραήμερο, προσθέτει ακόμη 8.051 εισιτήρια (από 40 αίθουσες) στο απίθανο σύνολο των 428.147 και μας κάνει να νοσταλγούμε «γλυκά» τους τσαμπουκάδες των τελευταίων μηνών του 2015 που… κανέναν δεν έβλαψαν (όπως και εκείνη η περίφημη μια εβδομάδα…). Βαστάει (-30%) από το #7 ο «Μικρός Πρίγκηπας» στο τέταρτο weekend του, με 7.708 εισιτήρια (από 69 οθόνες) και σύνολο στα 88.557, κάτι που δεν ισχύει για τους «Μισητούς Οκτώ» του Κουέντιν Ταραντίνο, οι οποίοι μάλλον… μισήθηκαν περισσότερο, πέφτοντας εντυπωσιακά (-62%) στο τρίτο τους weekend. 6.940 εισιτήρια (από 30 οθόνες) και σύνολο στα 80.585 (σπρώχνοντας για την κατοστάρα…). Πάντως, η πτώση οφείλεται και στην «τσεκουράτη» μείωση των κινηματογράφων που παίζουν το φιλμ (ήταν 72 το προηγούμενο τετραήμερο), προφανώς για να τονωθεί το άνοιγμα της «Επιστροφής».

Steve Jobs - 2015

Στο #9 ακόμη ένα παιδικό, φυσικά. Ο «Καλόσαυρος», με ελαφρώς μεγαλύτερη του προβλεπόμενου για animated πτώση (-39%), έκοψε 6.456 εισιτήρια (από 56 οθόνες) και έχει φτάσει το υγιέστατο νούμερο των 175.239 εισιτηρίων. Την πρώτη δεκάδα ολοκληρώνει το κακό άνοιγμα του βιογραφικού «Steve Jobs» (φωτό) από τον Ντάνι Μπόιλ, με 5.090 εισιτήρια (από 32 οθόνες). Εμπορικό φιάσκο παγκοσμίως η ταινία, παρά τις θετικές κριτικές και δύο ερμηνείες που διεκδικούν Όσκαρ, δεν κατάφερε να προσελκύσει θεατές μάλλον γιατί το όνομα του κυρίου Τζομπς… δεν αφορά.

Το ερχόμενο weekend η «Επιστροφή» ενδέχεται να παραμείνει στην κορυφή, ακόμη κι αν σημειώσει τη μέγιστη πτώση τής εποχής. Όλα θα εξαρτηθούν από το πόσο δυνατό παραμένει το όνομα του… Ρόκι Μπαλμπόα! Συνολικά, πρόκειται να βγουν οκτώ νέες ταινίες, με ενδιαφέρουσες προτάσεις για διαφορετικά είδη κοινού. Μερικές μάλλον θα «θυσιαστούν» λόγω όγκου, φοβούμαι.